Toon posts:

Wat scheelt het nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views

• Dekar
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-07 14:58
Ik hoor overal dat LED tv's tot wel een derde energie verbruikt tov een LCD/CRT tv van dezelfde grootte.. maar wat scheelt dit nou.. gaat dit om een tientje per jaar, of al snel om honderden euro's? Wij zijn zware tv kijkers thuis, de tv staat denk ik zo'n 6 uur aan per dag. We hebben nu een 32" crt tv, en we willen een LED tv aanschaffen van 47-52". Nu kan ik nergens vinden wat het praktische verschil precies zal zijn qua stroomverbruik.

I've seen 'em do it, man. They fucking drown 'em in that shit.

• Kawaii
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Wat is het verbruik van je huidige tv? Vergelijk dat met het verbruik van een LED tv die je overweegt te kopen. Je weet je gemiddelde gebruik van een tv, combineer dit met de huidige stroomprijzen, et voila, daar is je antwoord.

Zuinigheid/efficientie kan (en moet) een argument zijn, maar uiteindelijk is de featureset/prestaties van een tv toch een doorslaggevender argument.

[Voor 38% gewijzigd door Kawaii op 18-10-2010 16:40]

• saviour
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Nou ben ik niet helemaal thuis in de electronica, maar het lijkt mij een kwestie van:

- Opzoeken wat jouw televisie aan stroom verbruikt
- Aantal Kwh berekenen en vermenigvuldigen met jouw stroomprijs ( A )
- Opzoeken wat een led-tv verbruikt (een type dat je anders zou kopen)
- En wederom het aantal Kwh berekenen en vermenigvuldigen met jouw stroomprijs ( B )
- ( A ) - ( B ) = voordeel

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Leg 2 TV's naast elkaar in verbruik, vermenigvuldig dat met je energie-prijs, en je weet het.

Het verbruik van de TV staat in de handleiding (en bij veel TV's bij de mediamarkt ook bij de prijs). De prijs die je betaald voor je electra kan je zien in je nota.

De 127cm Plasma van een maat van me trekt zo'n 360 watt, mijn 32" LCD, 160 watt.. De huidige modellen zelfs nog een heel stuk minder. De ene TV qua verbruik is de andere niet. Het staat dus niet evenredig aan het beeldformaat, of de techniek.

• WidgetTWW
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:18
Dekar1 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:35:
Ik hoor overal dat LED tv's tot wel een derde energie verbruikt tov een LCD/CRT tv van dezelfde grootte.. maar wat scheelt dit nou.. gaat dit om een tientje per jaar, of al snel om honderden euro's? Wij zijn zware tv kijkers thuis, de tv staat denk ik zo'n 6 uur aan per dag. We hebben nu een 32" crt tv, en we willen een LED tv aanschaffen van 47-52". Nu kan ik nergens vinden wat het praktische verschil precies zal zijn qua stroomverbruik.
Ik zou zeggen reken het zelf even uit! Pak de gemiddelde prijs, het aantal kijkuren en het stroomverbruik van een televisie. Pak google erbij, zijn tal van calculators te vinden. Een LED tv die op maximaal contrast staat ingesteld met een maat van 40inch zal ongeveer ook nog 120-130 watt verbruiken. Er zijn veel dingen van invloed, wat voor paneel, contrast hoogte, full led, edge led, etc, etc.

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:51
Een kW/uur kost meestal rond de 20/25 cent. De verbruikswaardes bij een plasma zijn vaak maximale waardes, gemiddeld zal dit rond de 2/3de zijn van wat er opgegeven is. Een LCD verbruikt constant de opgegeven waarde.

Laten we stellen dat een LCD bijv. 150W verbruikt en een plasma 350W. Dat is dus 200W meer. Stel je kijkt 6 uur per dag tv, dus 2000 uur/jaar. Da's dan 2000 x 200W meer = 400.000 = 400kW/uur, maal 0.25 = €100

Als de waardes anders zijn kan je die naar eigen gelang invullen ;)

Nickname does not reflect reality

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:50
In de winkel waar ik werk (MM) hebben we een tijd 2 tv's aan gehad met stroommeter ernaast, één 40" LED-tv van Sharp en een 40" LCD-tv van Sony. De LED gebruikte rond de 90W en de LCD gebruikte rond de 160W, dat scheelt dus 70W.

Rekensommetje leert ons dat als je 6 uur per dag kijkt dit een verschil in verbruik zou zijn van:

70 x 6 x 365 (dagen) = 153.300W, ofwel 153kW(h)

Eén kWh kost afgerond ongeveer 20 cent, ofwel €0,20 (het is iets van 18 cent, maar voor het gemak even 20 cent). 153 x 0,20 = €30,60 per jaar dat je goedkoper uit bent.

40" LCD zou 350kWh hebben verbruikt = €70
40" LED zou 197kWh hebben verbruikt = €39,40

Kan dus best wat schelen :) Zoek het stroomverbruik op van de tv die je nu hebt en van de tv die je op het oog hebt en je kan het zelf ook makkelijk narekenen.

The devil is in the details.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
We hebben je al vaker verteld dat we op GoT eigen inzet verwachten. "Ik kan het niet vinden" is daarbij niet genoeg. Omdat dit topic weer niet aan Het algemeen beleid voldoet gaat het op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee