Toon posts:

[Kubuntu 10.10] File/Dir onverwijderbaar

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Een collega wilde 'even' een scriptje runnen op mijn notebook om een bootable usb stick te maken voor VMware. Ik was er niet happig op, en hier presenteert zich dus ook weer een reden om geen software te runnen waarvan je niet precies weet wat het doet |:(

De installatie heeft een map achtergelaten, genaamd 'save'. In die map staat een submap/file genaamd VMware<insert lange bestandsnaam>.

die krijg ik dus niet verwijderd!

code:
1
2
3
sven@sven-HP-Compaq-6710b-GR679ET-ABH:~/Downloads/save$ ls
VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb
sven@sven-HP-Compaq-6710b-GR679ET-ABH:~/Downloads/save$

Deze 'file' word door Kubuntu als map herkend, een directory. Ik kan de directory echter niet verwijderen, want hij zou niet leeg zijn. Ik heb ergens naar voren gekregen dat er schijnbaar nog een .txt file in zou zitten, maar ik kan er niet in:

code:
1
2
3
sven@sven-HP-Compaq-6710b-GR679ET-ABH:~/Downloads/save$ cd VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/
bash: cd: VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/: Permission denied

nou, dan proberen te verwijderen:

code:
1
2
3
sven@sven-HP-Compaq-6710b-GR679ET-ABH:~/Downloads/save$ sudo rm -f VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/
rm: cannot remove `VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/': Is a directory

o nee, het is geen directory...

dus dan maar zo:

code:
1
2
3
sven@sven-HP-Compaq-6710b-GR679ET-ABH:~/Downloads/save$ sudo rmdir VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/
rmdir: failed to remove `VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/': Directory not empty

ah, dus dan even brute-force:

code:
1
2
3
4
sven@sven-HP-Compaq-6710b-GR679ET-ABH:~/Downloads/save$ sudo rmdir --ignore-fail-on-non-empty VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/

8)7 hij geeft geen foutmelding, maar hij verwijdert de dir/het bestand ook niet |:(

Wat mis ik / doe ik verkeerd?

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hoe zijn de rechten (owner) van die folders? (file-s misschien nog in gebruik?)

via MC wil ook neit lukken?

//edit ik gebruik zelf meestal Midnigh Commander, vind dat gemakkelijker dan al die commando's onthouden.

[Voor 51% gewijzigd door himlims_ op 18-10-2010 15:01]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Wat zijn de permissies op die directory (ls -l)
Normaal gesproken is verwijderen van een dir "rm -rf" (die r is nodig, het is een dir, dus recursief verwijderen)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Als ik de map in kwestie via de file manager verwijder lukt dat op zich wel, maar bij het leeg gooien van de trash krijg ik dan de melding dat dit niet gaat:
Could not delete file /home/sven/.local/share/Trash/files/save/VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/open_source_licenses.txt.
- edit -

Ah, nou zie ik het inderdaad... ik moest specifiek ownership geven bij 'properties' van de VMware map, voordat ik er uberhaupt in kon kijken, daarna kon ik het verwijderen en trash legen :P

Het feit dat ik de admin ben en sudo gebruik maakt dus nog niet dat ik mijn eigen aangemaakte mappen kan verwijderen, wanneer ik geen ownership heb.

Weer wat geleerd :)

[Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2010 15:05]

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je begrijpt de commando's nog niet helemaal goed denk ik :)
"rmdir" verwijderd directories alleen als ze leeg zijn en "rm" verwijderd normaal gesproken alleen bestanden.

Als je het _echt_ wil verwijderen dan kan je "sudo rm -rf <iets_hier>" gebruiken. Waarbij "-r" recursief is (dus ook directories) en "-f" force is.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wolfboy schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:08:
Je begrijpt de commando's nog niet helemaal goed denk ik :)
"rmdir" verwijderd directories alleen als ze leeg zijn en "rm" verwijderd normaal gesproken alleen bestanden.

Als je het _echt_ wil verwijderen dan kan je "sudo rm -rf <iets_hier>" gebruiken. Waarbij "-r" recursief is (dus ook directories) en "-f" force is.
en dat had in dit geval hetzelfde effect gesorteerd? Want zoals ik nu begrijp was het een rechtenprobleem.

• DutchNutcase
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

HTT-Thalan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:14:
[...]

en dat had in dit geval hetzelfde effect gesorteerd? Want zoals ik nu begrijp was het een rechtenprobleem.
Met sudo ervoor had het inderdaad de directory verwijderd.

Luctor et Emergo || specs

• deadinspace
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-09 19:22

deadinspace

The what goes where now?

HTT-Thalan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:55:
Deze 'file' word door Kubuntu als map herkend, een directory.
Dus het is een directory. ;)
sven@sven-HP-Compaq-6710b-GR679ET-ABH:~/Downloads/save$ sudo rmdir --ignore-fail-on-non-empty VMware-VMvisor-Installer-4.1.0-260247.x86_64.iso.usb/

8)7 hij geeft geen foutmelding, maar hij verwijdert de dir/het bestand ook niet
Nogal wiedes, je voegt een optie toe die zegt "negeer de foutmelding"! Dat betekent niet dat rmdir ineens niet-lege directories kan verwijderen ;)

Zoals al door anderen gezegd, om directories inclusief inhoud te verwijderen gebruik je
rm -r
HTT-Thalan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:02:
Het feit dat ik de admin ben en sudo gebruik maakt dus nog niet dat ik mijn eigen aangemaakte mappen kan verwijderen, wanneer ik geen ownership heb.
Hoe bedoel je dat?

Gebruiker sven mag alleen directories van gebruiker sven verwijderen (*). Als je het met sudo rm -r gedaan had was het gewoon gelukt, want dan gebeurt het verwijderen als root, en root mag alles verwijderen ongeacht wie de eigenaar is.

(*) Nouja, de werkelijkheid is iets subtieler; je hebt schrijfrechten op de bovenliggende directory nodig om iets te verwijderen.

[Voor 40% gewijzigd door deadinspace op 18-10-2010 15:58]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik begin het te vatten ;)

Ik gebruikte gewoon de verkeerde parameters, en die gui-aanpassingen die ik maakte hadden uiteindelijk hetzelfde effect.

Mijn systeembeheer zat al te gniffelen en te wijzen (kijk hij gebruikt linux!!1one :')) maar hij moest uiteindelijk toegeven dat die ene notebook in het bedrijf die dan wél op linux draait toch verdomde héndig is :P
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee