Toon posts:

3 web sites hosten op eigen servers - windows servers opzet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bassie123
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-11-2010
Goedendag.

Ik heb voorheen altijd 1 web site op me eigen web server laten draaien, het domein komt van domeinhuis
en heb voorheen altijd gebruik gemaakt van de dns forwarding service van domeinhuis en deze verbonden met me wan IP adres en daarachter zat de IIS web server.

Maar stap nu over op Tele2 Fiberspeed internet en is de bedoelling dat ik nu meerdere domeinen ga gebruiken
dus verschillende web sites en omdat ik maar 1 IP wan adres heb zal ik het nu heel anders moeten aanpakken,

Ik heb de volgende servers en software tot me beschikking:

2x Dell Poweredge 1750
6x Dell Poweredge 2850

5 Licentie's windows server 2003
4 Licentie's windows 7 ultimate
Smoothwall firewall
Ipcop firewall
Plesk 7.5 voor windows - licentie nog niet gekocht maar dat is geen probleem
MySQL

Maar nu is dus mijn vraag hoe moet ik dit opzetten mijn kennis betref domein name servers is zeer weinig
ik weet namelijk niet hoe de opzet eruit moet komen te zien en of het uberhout mogelijk is met maar 1 ip wan adres, zoals ik al zeg weinig verstand van dns en vraag me af of de volgende opzet correct is,
als dit niet het geval is, graag u mening hoe die er dan uit moet komen te zien want ik weet de indeling niet 100% zeker.

1. Modem verbonden met 2.
2. Poweredge 1750 - Smoothwall of Ipcop firewall, (welke is de beste van de twee?)

3.Poweredge 2850 - Windows 2003 als dns, deze dns zal dan www.test1.nl omzetten na intern ip
(voorbeeld) 192.168.2.2 en www.test2.nl na ip 192.168.2.3 en www.test3.nl na intern 192.168.2.4 en dan:

4. Poweredge 2850 - Windows 2003 IIS web server, die dan ip 192.168.2.2 krijgt (test1.nl)
5. Poweredge 2850 - Windows 2003 IIS web server, ip 192.168.2.3 (test2.nl)
6. Poweredge 2850 - Windows 2003 IIS web server, ip 192.168.2.4 (test3.nl)

7. Poweredge 2850 - Windows 7 ultimate met MySQL, op 192.168.2.5

Als ik deze opzet gebruik is het dan met het juist configureren mogelijk ?
ik twijfel hier namelijk aan, en wil niet dat ik deze opzet kies en er dan met cofigureren niet uit kom omdat deze opzet helemaal fout is, de ip adressen zijn als voorbeeld, weet nog niet welk ip tabel ik moet gebruiken
maar dat is het moeilijkste probleem niet.

Vanwege ik in het verleden bij een klein netwerkje een domeincotroller heb gebruikt via de standaard wizard
van windows 2003 en dacht dat 1 server ook maar 1 domein kon draaien waar clients zich inloggen,
vandaar dat ik deze opzet niet zeker weet, of een domeincontroller moet totaal een andere functie zijn
dan dns maar dat weet ik dus niet zeker.

Als iemand toevallig een afbeelding heeft met de opzet is ook prima.
Alvast bedankt.

Nick.

• BramuS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-09 15:29
als je windows met iis gaat gebruiken hostheaders gewoon van de site instellen, je kan ook alles op 1 intern ip gooien, dns laat je naar je wan ip gaan, in je router poort 80 forwarden naar je windows machine.

In IIS maak je 3 sites aan, zet de hostheaders goed naar het domein dus, en klaar. IIS ziet wat de browser aangeeft als het ware en verbind je dan door naar de juiste website.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Het makkelijkste is inderdaad om alle websites op een server te hosten als dat mogelijk is. Dan hoeft je enkel alle DNS namen te laten verwijzen naar je WAN ip en vervolgens kun je met virtual hosts (zo heet het in Apache, bij IIS zal het iets anders heten maar het principe is hetzelfde) op je webserver alles bereiken wat je wilt.

Als je perse voor elke site een aparte server wilt dan moet je werken met een reverse proxy.
3.Poweredge 2850 - Windows 2003 als dns, deze dns zal dan www.test1.nl omzetten na intern ip
(voorbeeld) 192.168.2.2 en www.test2.nl na ip 192.168.2.3 en www.test3.nl na intern 192.168.2.4 en dan:
Dat kan namelijk niet met DNS maar daarvoor heb je dus een reverse proxy nodig.

[Voor 26% gewijzigd door ik222 op 18-10-2010 14:50]

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:01

lier

MikroTik nerd

Zou je (puur uit interesse, antwoord staat hierboven duidelijk beschreven) kunnen uitleggen waarom je MySQL op een client OS host en niet op een server host (zoals bijvoorbeeld Linux)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kamose
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 31-05-2016
Je kunt gewoon meerdere sites draaien op 1 server vanaf 1 IP. Ik zou als ik jou was ook gewoon bij 1 server blijven. Enig idee wat de stroomkosten zijn van die servers bij elkaar per maand?

\x31\xc0\x50\x68\x2f\x2f\x73\x68\x68\x2f\x62\x69\x6e\x89\xe3\x50\x89\xe2\x53\x89\xe1\xb0\x0b\xcd\x80

• Bassie123
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-11-2010
lier schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:53:
Zou je (puur uit interesse, antwoord staat hierboven duidelijk beschreven) kunnen uitleggen waarom je MySQL op een client OS host en niet op een server host (zoals bijvoorbeeld Linux)?
Omdat ik van microsoft redelijk wat verstand heb om iets aan de praat te krijgen, En van linux heb ik totaal
geen kennis, smoothwall installeren lukt me dan nog wel maar andere linux versies word mijn te moeilijk
sterker nog van de commando's weet ik er maar 1 van en dat is shutdown :)
Modbreak:Ik neem je bij deze tegen jezelf in bescherming.

Maar kan idd ook Mysql op een windows 2003 systeem draaien is ook geen probleem.
maar betreft een firewall zouden jullie voor smoothwall kiezen of voor Ipcop ??

Maar moet ik dan op de server enkel IIS draaien ??
en geen domein name server service draaien ?
dus enkel bij domeinhuis bij de dns forwarding service met een A record doorverwijzen naar me IP adres ??

Alvast bedankt !

Nick.

[Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 18-10-2010 20:01]

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:01

lier

MikroTik nerd

In geval van verschillende websites:

Binnen IIS kan je per website een IP adres opgeven, maar als je daar naar de advanced instellingen gaat, kan je een Host Header Name opgeven.

IIS zal deze site alleen presenteren indien de request overeen komt met deze Host Header. Is echt ontzettend simpel als je het eenmaal door hebt.

Voordeel is dat je geen reverse proxy nodig hebt, al het verkeer naar poort 80 (voor alle drie de sites) kan geforward worden naar je webserver.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-09 15:51
Bassie123 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:25:
Maar kan idd ook Mysql op een windows 2003 systeem draaien is ook geen probleem.
maar betreft een firewall zouden jullie voor smoothwall kiezen of voor Ipcop ??
Geen ervaring mee.
Maar moet ik dan op de server enkel IIS draaien ??
Ja. Gewoon op 1 enkele server. En als je het makkelijk wilt doen, installeer je daar je database software ook op.
en geen domein name server service draaien ?
Correct. Totaal niet nodig.
dus enkel bij domeinhuis bij de dns forwarding service met een A record doorverwijzen naar me IP adres ??
Correct.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee