Toon posts:

[Fiets] Trapas zit los, hoe vastmaken?

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:08

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Hoi,

Ik heb een omafiets, die nu ongeveer 2 a 3 jaar oud is. Het is al een beetje een oud barrel, maar ik wil hem nog niet vervangen.

Ik zit nu alleen met het probleem dat de trapas los is gegaan, en ik weet niet hoe ik hem weer vast moet maken.

Omdat plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden, hier 2 foto's:

http://tweakers.net/ext/f/j8Zzw3dIS9QJ76pCHQFHRYVg/thumb.jpg
Klik voor groter

http://tweakers.net/ext/f/xvAZYUnrSYQpCsVhyegnUSkx/thumb.jpg
Klik voor groter

Je hebt dus dat stuk waar de trapper aanzit, dan die ring/schroef waarmee hij vastzat, en dan metalen plaatje wat ervoor zorgt dat de kettingkast niet tegen de ketting aan komt.

Die ring/schroef zit een lager in en zit dus vast aan de as, want ik kan hem niet verschuiven.

De as zit dus aan de rechterkant vastgemaakt aan het frame. De schroefdraad van dat ding is ook al aardig vergaan, dus misschien moet het wel gelast ofzo :?

Nu heb ik al geprobeerd om de moeren aan beide kanten van de as los te draaien, en dan de trappers los te halen, en dan die ring erin proberen te draaien, maar ik krijg die stukken waar de trappers aan vast zitten niet eens los.

Hoe zorg ik dat die schroef/bus/ring weer vast komt te zitten?

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2010 13:01]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 02:17
Er is een speciaal tooltje om de trappers eraf te halen (crankdrukker), zonder is erg lastig, let wel op dat er verschillende typen zijn. Voor de trapasmoer is een speciale dop te krijgen, hier zijn ook verschillende soorten van te krijgen.
edit:
voorbeelden:
http://www.sickbikeparts....p?cPath=23&products_id=57
http://www.bikecustomizer...&products_id=1593&cat=271

[Voor 30% gewijzigd door base_ op 18-10-2010 13:18]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Kan het ook zonder die crankdrukker? Dat dingetje heb ik namelijk niet. De trapperstangen zitten op een vierkante bout lijkt het. Ik heb al flink lopen beuken met een rubberen hamer, maar ik kreeg het niet los.

En die trapasmoer (handig als je weet hoe iets heet :P ) lijkt gewoon een gladde ring, ik heb al geprobeerd met een waterpomptang het ding vast te draaien, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Of zit er aan de binnenkant iets waar je hem mee kan vastdraaien?

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2010 13:13]

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:54
Als je het juiste gereedschap hebt is het niet zo ingewikkeld:
crankstel vervangen

Fietsenmakers zijn niet duur. Volgens mij maakt hij dit weer 100% in orde voor €20,-

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Voor dat je iets met die trapas kunt moet je inderaad eerst de cranks verwijderen met een zgn. 'cranktrekker'. Dan kun je met vervolgens de trapas weer vastzetten. Er zijn echter een flink aantal varianten/passingen voor die trapas. Zie http://www.m-gineering.nl/crankstel.htm voor een handleiding.

Beste optie is wellicht fiets even langs de fietsenmaker te brengen, gereedschap aanschaffen voor dit klusje is nog best prijzig en het gaat om specifieke tools die je hoogstwaarschijnlijk in de toekomst niet vaak meer zult gebruiken.

-edit-
te laat :).

Die 'trapasmoer' kun je slechts van de binnenkant weer vastdraaien, met een waterpomptang van de buitenkant lukt je dat niet.

[Voor 12% gewijzigd door MJV op 18-10-2010 13:17]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Bedankt jongens.

Ik zie bij die linkjes van base_ dat ik samen ook wel ongeveer 20 euro kwijt ben, dan kan ik het beter door de fietsenmaker laten doen, omdat je inderdaad, dat gereedschap nooit weer zult gebruiken :P

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Ik heb het nagevraagd bij de fietsenmaker, en hij zei dat het repareren tussen de 15 en 30 euro kostte. Lag er een beetje aan of de cups (??), en de schroefdraad in het frame ook kapot waren.

Maar ik heb uiteindelijk voor €125 een tweedehands Gazelle gekocht bij de fietsenmaker, prima fiets.

Deze omafiets was op andere plekken ook al redelijk End Of Life :P

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2010 10:02]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee