Toon posts:

[Showcase] Scottish highlands

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Mijn vakanties gaan tot nu toe altijd naar de wat noordelijkere landen. Noorwegen, Ierland, Finland, Zweden etc.
Het groen, de bergen, klifkusten, bossen, wolken...het kan voor mij niet mooi genoeg. Na mijn tweede testcase over de ierse landschappen (Deathchant in "[Showcase] Landschap Ierland 2") kan Schotland natuurlijk niet ontbreken. Van 2 okt - 9 okt hadden we onze basis gevestigd in Fort William, 3 uur rijden vanaf Edinburgh airport. Omdat we maar een weekje hadden, konden we natuurlijk niet ALLES zien. Onze reis besloeg vanaf Edinburgh de weg naar Fort William, waarbij we onderweg door de Glen Coe vallei zijn gereden.

Vanaf onze basis in Fort William zijn wij richting Inverness gegaan langs de bekendste "lochs". Een trip naar de Isle of Skye (dik 2,5 uur) mocht ook niet ontbreken. Uiteraard hebben we ook de "Hogwarts Express" treinrit gedaan over het Glenfinnan viaduct, te zien in de Harry Potter films.

Waar ik in de vorige case gezegd had dat ik zo tevreden ben over de 10-22, heb ik ook dit keer hoofdzakelijk de 17-55 gebruikt, ondanks de 10-22 wel mijn favoriet is. Ik werd zovaak geconfronteerd met zoveel mooie lichtinvallen. Mooi avondlicht al vroeg op de dag, deels ook door de vele wolkendekken, en de 17-55 kan dit beter vastleggen dan de 10-22, deze laatste gooit er juist teveel contrast tegenaan.

Dit keer geen HDR's :) Het weer was extreem wisselvallig, donker, licht, donker licht, en ik vind het vaak belangrijk om zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven hoe het op dat moment was. Dus wanneer het hier en daar wat donker is, is dat met opzet zo gebleven. Ik heb wel geexperimenteerd met de belichting, maar vond dit voor het eindresultaat de sfeer weghalen.

#1: Ben Nevis, Fort William. Een van de hoogste bergen in Schotland die in onze achtertuin lag.

Groter

#2: Weg tussen Fort William en the Isle of Skye, tussen de Five Sisters-gebergte. Ik had hier geprobeerd om ook wat 3D effect te krijgen met de 10-22. Ik vind het enigszins gelukt op de voorgrond :)

Groter

#3: Achter Spean Bridge; een erg donkere dag, maar wel hier en daar de zon tussen de wolken.

Groter

#4: Great Glen Waterpark, Loch Oich. Het was vochtig en mistig dus niet echt een contrastrijke omgeving, maar ik vond de sfeer echt goed.

Groter

#5: Japanners met hun camera's. Je ziet ze o-ve-ral :) .

Groter

#6: Dit is op de weg tussen de Five Sisters en Kyle of Lochalsh.

Groter

#7: Deze foto is gemaakt bij Spean Bridge bij een oorlogsmonument.

Groter

#8: Isle of Skye, burning vulcano. Ziet eruit als een vulkaan, maar het is gewoon een wolkendek.

Groter

#9: Glennfinnan viaduct met de Jacobite steamtrain (Hogwarts Express).

Groter

#10: Glennfinnan vallei in de avond.

Groter

#11: Kasteeltje 3 mijl van Kyle of Lochalsh.

Groter

#12: Glennfinnan vallei waar ook de "hippogriff-scene" uit Harry Potter 3 is opgenomen.

Groter

Ik heb nog zoveel foto's die ik de moeite waard vond, maar ook een amateurfotograaf moet zich aan de 12 stuks houden en gewoon selectief zijn he :)
De foto's zijn gemaakt met een Canon 40D, Canon 10-22/3.5-4.5 USM en een Canon 17-55/2.8IS USM

[Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 28-02-2013 20:13. Reden: flickr had links ineens omgezet :? gefixed!]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

Anoniem: 83

Nummer 4 had ik weggelaten, omdat je dan een mooie landschapsserie krijgt. Maar voor je rest:

_/-\o_ Prachtig vastgelegd. Ik heb zelf 6 maanden in Schotland gewoond / rond gereden op de motor, en je legt het goed vast. Vooral die brug met de Jacobite stoomtrein heb je een prachtig moment voor uitgekozen!

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 83 op 18-10-2010 12:21. Reden: Geen HDR]

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:17

HotFix

CAPSLOCK CRUISER

Hoewel ik niet veel kan toevoegen aan deze prachtige foto's, lijkt nummer 4 een fout-gegane panorama :+ Dat is natuurlijk geen belediging, maar door die huisjes lijkt het alsof de foto in elkaar is geplakt :P

Voor de rest, hulde! Geweldige foto's!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nummer 4 had ik net met opzet wel erin gezet. Voor mijn idee zijn landschappen niet alleen groots en wijds, ook dit vind ik bij landschappen horen, die voor mij een behoorlijke sfeer weergeeft.

Wat betreft die Jacobite. We wisten ongeveer hoe laat ie daar zou zijn, dus ik ben een half uur eerder vertrokken om een goed plaatsje te vinden daar :)

Bedankt voor je positieve commentaar :)

@hotfix: Ik heb deze inderdaad wel gecropped ja. Om deze minder mislukt te laten zijn in jouw ogen, waar moet ik dan minder krap kaderen denk je?
Ook jij bedankt voor je postieve reactie :)

[Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 18-10-2010 12:41]

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:33

Polariteit

Testende fotografeur

Ik vind dit een hele mooie serie, met over het algemeen hele mooie platen. Wat ik vooral mooi vind zijn foto 1 (Mystiek door de wolken), foto 3 (lichtvlek in het midden), foto 4 (reflecties & herfstkleuren), foto 9 (die trein is tof, deze zou ik zo aan de muur hangen) en foto 11 (omgeving en licht op kasteel).

Echter, ik heb ook wat 'minpuntjes':

Foto 7: Ik wil best geloven dat je camera waterpas stond enzo, maar door het verloop van de bergen op de achtergrond lijkt het net alsof de foto gigantisch scheef is.

Foto 8/10/12: De overbelichtte vlekken vind ik vrij storend.

Eigenlijk vind ik dat je serie eerder de naam [Showcase] verdient...

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:25
Je weet een lekker sfeertje neer te zetten. Schotland staat nog steeds op mijn lijstje van te bezoeken landen.
Lijkt me een erg mooi land!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 21:24
Even een titelfix :)

Erg fraaie serie, ik heb er weer een mogelijke vakantiebestemming bij.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Anoniem: 95166

Mooie serie!

8 valt een beetje tegen. Het grote contrast tussen enerzijds de blauwe lucht links en de zonnelucht rechts vind ik persoonlijk storend. Het leidt mij allemaal te veel af.
12 vind ik heel mooi, maar wellicht net iets minder lucht voor mijn smaak om je meer de diepte in te trekken.

7 vind ik echt super. Wel apart die wolk/mist zo laag. Daardoor lijkt de foto wel scheef, maar dat komt omdat de wolk zelf niet recht is natuurlijk.

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
12 is echt super! :D

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46
8 en 12 zijn echt geweldig. Foto 12 w-o-w
Had je eerst [testcase] neergezet? :/

[Voor 33% gewijzigd door Makkelijk op 18-10-2010 14:02]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00
Mooie platen! Goed spel met het licht wat zo tussen de wolken doorschijnt en een deel van het landschap belicht. Kijkt erg prettig!

De kadering is wel wat onrustig in een serie als deze om dat alle formaten afwijkend zijn. En het copyright is echt gruwelijk. Ik begrijp dat je graag je werk beschermt, maar dit doet gewoon afbreuk aan de foto's. Zonde :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@marcetuit: ik heb uit de hand geschoten en niet gelet op perfecte waterpas; dit kan ik in lightroom nog altijd corrigeren. De mist moet eigenlijk zorgen dat je de overgang tussen water en bos niet ziet, ik had namelijk even gewacht totdat die mist tegen het bos zou aangaan :) Ik zie eigenlijk niet zo goed dat hij scheef is. Ik zal eens in LR ermee gaan roteren.

Wat betreft de overbelichting. Ondanks de recovery-slider van LR3.0 erg goed is, heb ik een grafhekel eraan om deze te gebruiken, daar hij niet alleen de luchten recovert. Ik heb wel wat contrastvermindering en verminderde clarity gedaan op de overbelichte delen. Maar wat ik ook al eerder aangaf, ik stoor me zelf niet direct aan over/onderbelichting, mits deze goed op zijn plaats is, eveneens als flare. Daarom heb ik er verder niet veel aan gedaan.
Ik weet dat foto's maken "zoals je oog dat ziet" niet mogelijk is, daar je ogen een dynamisch bereik hebben van 15 stops ofzo en mijn 40D maar 8 of 9.
Ik ben zelf meestal ook erg kritisch, maar ik weet hoe ik het heb gezien daaro, en dit komt wel het beste overeen met hoe het was. Man, die ondergaande zon daar scheen recht in mijn oog, ik kon mijn ogen nauwelijks openhouden :)
Wel bedankt voor je kritisch oog; de laatste tijd ben ik zelf namelijk wat minder kritisch op technisch gebied, en dat moet ik niet uit het oog gaan verliezen natuurlijk ;)
Hoe graag ik ook zou zeggen "ik neem deze kritiek mee" wat betreft die over/onderbelichting kan ik niet beloven dat ik dat vanaf nu altijd zal doen, omdat het naar mijn smaak wel goed is.

@mcsluis, ja de herst is wel echt een goed moment om erheen te gaan. Ierland heeft ook zo'n prachtige natuur, evenals Noorwegen. Maar het is toch allemaal anders. Ik zou er zeker een keer naartoe gaan. In ierland zijn de wegen matig onderhouden en je kunt echt overal komen. Vaak enge situaties. Maar schotland heeft echt hele brede, goed onderhouden wegen. Parkeerplaatsjes staan altijd ruim van te voren aangekondigd enzo. Echt goed. Verder, bedankt voor je comments.

@PowerUp, ik wist wel dat je goeie dingen zou gaan doen als moderator :D just kidding he. Bedankt voor de titelfix. Ik geef toe dat het wel altijd mooi is om te zien als iets dusdanig gewaardeerd wordt dat het showcase is. Ik vind andere showcases vaak ook van zo'n hoog niveau en zo origineel, dat ik zelf niet direct denk dat te kunnen benaderen. Maar dat zal iedereen wel over zichzelf denken omdat het gras bij de buren nou eenmaal groener is ;)

@lockedfor: hmmmmz, ook deze scene was zoals die was. Een beetje die avondblauwe kleur (zachter) en aan de andere kant de zon met zo'n giga wolk er tussen in. Misschien moet ik volgende keer een iets schuinere invalshoek hebben, waardoor zoiets wel erop komt, maar dan zonder de 'linkerkant'.
OVer die laatste foto....ik moet je heel eerlijk bekennen dat het niet in me is opgekomen om wat meer van de bovenkant eraf te halen. Als ik thuiskom gaan we dat eens even proberen.

@natasdiamon: kort, en krachtig op een positieve manier. Merci!

@makkelijk. ja het was eerst een testcase. Meerdere mensen, met meerdere inzichten bekijken mijn foto's, dus ik vind het dan niet gerechtvaardigd om direct showcase neer te zetten. Mijn mening over mijn eigen foto's is niet de waarheid. Wel mijn waarheid natuurlijk, maar je moet rekening houden met verschillende invalshoeken. Wanneer het showcase is, dan zal dat wel naar voren komen zoals nu ook gebeurd is :)
Sommige mensen zetten meteen hoog in, soms terecht, soms niet, maar ik vind persoonlijk dat een klein beetje bescheidenheid wel passend is. Zeker omdat ik niet echt veel cases heb gemaakt, en ook niet gigantisch veel ervaring heb voor mijn gevoel.

@Zoeff. hehe, ik ben vrij lui, dus ik heb (nog) geen enkel idee hoe ik kan zorgen dat het copyrightlogo kleiner kan. Ik doe namelijk altijd een resize to dimensions 1000x1000 en hij verandert het logo naar ratio. Ik zal het volgende keer kleiner zetten, fixed value :)
Hmm wat betreft kadering heb je wel gelijk; ik zie nu dat de kadering per foto individueel het wel goed doet, maar als serie moet er dan meer consistentie in. Dat vind ik wel een moeilijke opgave hoor, maar ik zal eraan denken!

[Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 18-10-2010 14:29]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Schitterende serie!
1: de minste van de serie, maar daar hebben we het al over gehad....
2: mooie "symmetrie", mooi dat het "pad" zo de diepte in loopt.
3: mooie kleuren op de voorgrond door de zonnestralen die plaatselijk het landschap oplichten.
4: de reflectie maakt de foto, maar ik had de horizon dan in het midden gelegd, zodat je symmetrie had tussen echt en reflectie.
5: de eenzame fotograaf.... ziet er goed uit, geeft de foto een verhaal.
6: ik zie helaas meerdere onderwerpen: de bergen, het brugje en het riviertje. Ik denk dat je met het veranderen van de kadering 1 van de 3 onderwerpen kunt weglaten, waardoor de foto duidelijker wordt.
7: ligt de horizon wel recht? Mooi vind ik de kleine verschillen in kleuren van de bergen op de achtergrond (van donker naar licht).
8: Dat wegje op de voorgrond mag best weg gecropt worden. Helaas rechts wat overbelicht. Verder ziet het er uit als een vulkaan en dat is wel leuk.
9: Heel mooi dat stoom van die locomotief. De brug komt er qua belichting ook heel goed uit. Heb je ook een ingezoomde? Of is dit al op 55mm? Miste je de 70-200 f/4....
10: Mooi gepakt die zonnestralen. Maar de kustlijn vind ik het mooiste, die snijdt zo heerlijk in water.
11: Keurig uitgelicht. Niets op aan te merken. Hij lijkt alleen niet helemaal scherp op de voorgrond, zal wel door de jpg-compressie komen.
12: Mooie kleuren. Misschien dat je de highlights iets moet drukken, want het wit van het directe zonlicht lijkt overbelicht.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
1: hehe ja idd :) smaken verschillen ;)
4: daar heb ik over gedacht, maar als je de spiegelingslijn in het midden legt heb je een groter gedeelte boven, dan beneden. Als ik dat gelijk zou maken, zou het onderwerp "verder weg" lijken. Maar ik zal het eens doen, ik heb 2 van deze shots gemaakt.
6: hmmmm ja, ik vond dit overkomen als zo'n ideaal reisgidsplaatje. Alle kleuren, rivier, brug, bergen, weides...it has it all zeg maar....Ik ga eens wat kroppen, kijken wat er anders kan.
7: zoals ik al in een eerdere response aangaf, zou de mist dat mysterie moeten oplossen omdat ik gewacht had totdat deze bij die overgang van water naar bos zou zijn. Ik heb niet echt gelet of die scheef staat eerlijk gezegd....
9: waarom denk je dat ik 10000x tegen je zeg dat ik een 70-200 nodig heb ;) dit was geloof ik al 55mm. Mijn vriendin heeft een lumix tz7 en heeft wat meer closeups gemaakt. Daar moet ik het maar even mee doen ....
11: hehe, ik had zo'n goed plekje gevonden om deze foto te maken. En toen kwamen allemaal andere fotografen ook daar stoppen. Dit was al 55mm en deze heb ik al goed gecropped. Dus het kan daardoor komen...
12: highlight drukken, goed idee!!

Bedankt voor je aandachtspunten en vooral positieve feedback!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:33

Polariteit

Testende fotografeur

@marcetuit: ik heb uit de hand geschoten en niet gelet op perfecte waterpas; dit kan ik in lightroom nog altijd corrigeren. De mist moet eigenlijk zorgen dat je de overgang tussen water en bos niet ziet, ik had namelijk even gewacht totdat die mist tegen het bos zou aangaan :) Ik zie eigenlijk niet zo goed dat hij scheef is. Ik zal eens in LR ermee gaan roteren.
Ik bedoelde niet zozeer dat de foto scheef is, maar meer dat hij door optisch bedrog scheef lijkt (vind ik dan, door de bergen op de achtergrond dan ;)
Wat betreft de overbelichting. Ondanks de recovery-slider van LR3.0 erg goed is, heb ik een grafhekel eraan om deze te gebruiken, daar hij niet alleen de luchten recovert. Ik heb wel wat contrastvermindering en verminderde clarity gedaan op de overbelichte delen. Maar wat ik ook al eerder aangaf, ik stoor me zelf niet direct aan over/onderbelichting, mits deze goed op zijn plaats is, eveneens als flare. Daarom heb ik er verder niet veel aan gedaan.
Ik weet dat foto's maken "zoals je oog dat ziet" niet mogelijk is, daar je ogen een dynamisch bereik hebben van 15 stops ofzo en mijn 40D maar 8 of 9.
Ik ben zelf meestal ook erg kritisch, maar ik weet hoe ik het heb gezien daaro, en dit komt wel het beste overeen met hoe het was. Man, die ondergaande zon daar scheen recht in mijn oog, ik kon mijn ogen nauwelijks openhouden :)
Wel bedankt voor je kritisch oog; de laatste tijd ben ik zelf namelijk wat minder kritisch op technisch gebied, en dat moet ik niet uit het oog gaan verliezen natuurlijk ;)
Hoe graag ik ook zou zeggen "ik neem deze kritiek mee" wat betreft die over/onderbelichting kan ik niet beloven dat ik dat vanaf nu altijd zal doen, omdat het naar mijn smaak wel goed is.
Wat betreft de opmerkingen over de overbelichting: deze neem ik deels terug. Ik zit nu thuis op mijn monitor nog eens beter te kijken en de overbelichtte delen lijken veel minder erg. Op de monitor op het werk zijn de verschillen tussen de uitgebeten delen en de donkere omringende delen veel groter. Op mijn eigen monitor is het verschil subtieler en komt het beter uit de verf.

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• Zoefff
Deathchant schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:22:
Je weet dat je dezelfde tool ook los kan laten op b.v. een gradient of brushlaag die je over de foto heenlegt? Op die manier kan je recovery wel alleen op de luchten loslaten :)
@Zoeff. hehe, ik ben vrij lui, dus ik heb (nog) geen enkel idee hoe ik kan zorgen dat het copyrightlogo kleiner kan. Ik doe namelijk altijd een resize to dimensions 1000x1000 en hij verandert het logo naar ratio. Ik zal het volgende keer kleiner zetten, fixed value :)
Hmm wat betreft kadering heb je wel gelijk; ik zie nu dat de kadering per foto individueel het wel goed doet, maar als serie moet er dan meer consistentie in. Dat vind ik wel een moeilijke opgave hoor, maar ik zal eraan denken!
Of gewoon het copyright volledig weglaten? Om eerlijk te zijn bied het imho niet zo veel toegevoegde waarde. Je naam oid toevoegen in de EXIF vind ik dan al een veel betere oplossing. Als iemand echt misbruik wilt maken dan snijd 'ie toch wel een stuk van de foto af of ga je er even met de content-aware-fill tool van PS overheen.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Prachtige serie met veelzijdige foto's :). Mooie natuurlijke kleuren. Het is hierboven al gezegd maar bij het zien van deze foto's heb ook ik een mogelijke bestemming voor volgend jaar.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@zoeff, nee dat wist ik niet. Ik was aan het zoeken gister, maar ik kon geen recovery-slider bij een gradient of brush terugvinden.....De recoveryslider in het algemeen is wel veel beter dan de vorige LR versies. Wat mij gewoon opvalt is dat, wanneer ik die gebruik, ook de rest van de foto (schittering op water, gezichtstinten die dan iets rozer lijken te worden) beinvloedt en juist die laatste 2 voorbeelden wil ik vaker niet.

Ik ken niks van photoshop :'( ik gebruik enkel lightroom. Maar ook daar moet dat wel in kunnen met dat copyright.

@mekkieboek, merci!! :)

• Zoefff
Deathchant schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 10:15:
@zoeff, nee dat wist ik niet. Ik was aan het zoeken gister, maar ik kon geen recovery-slider bij een gradient of brush terugvinden.....De recoveryslider in het algemeen is wel veel beter dan de vorige LR versies. Wat mij gewoon opvalt is dat, wanneer ik die gebruik, ook de rest van de foto (schittering op water, gezichtstinten die dan iets rozer lijken te worden) beinvloedt en juist die laatste 2 voorbeelden wil ik vaker niet.

Ik ken niks van photoshop :'( ik gebruik enkel lightroom. Maar ook daar moet dat wel in kunnen met dat copyright.
Hm, mijn excuses. Het lijkt er op dat ik me vergist heb en de recovery-slider inderdaad niet bij de gradient / brush tool aanwezig is. Stom. Maar desondanks kan je die tools nog wel gebruiken om alleen de lucht wat aan te pakken indien nodig, met bijvoorbeeld de exposure slider :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
dat heb ik gisteravond dus geprobeerd. en dat vind ik dus lelijk uitzien. de kleuren worden dan dof en het saturaten dan achteraf vind ik onnatuurlijk uitzien, zeker omdat er sowieso een gele schijn over de foto ligt door het avondlicht.
Ik denk dan dat ik het zo laat :)

• Makkelijk
  • Laatst online: 19:46
Ik ben wel benieuwd hoe foto #12 er op een hoge resolutie uit ziet. Ik merk dat ik hem lang niet zo mooi meer vind wanneer ik op 'groter' druk. Slecht verkleind?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
7 is wel erg mooi zeg!

edit: als ik jou was zou ik een goede nd-grad kopen (of 2, een met hard-edge en een met soft-edge) en die gewoon uit de losse hand voor je lens houden. Daarmee houd je het contrast een stuk makkelijker binnen het bereik van je camera. Zo duur zijn die dingen niet en 't werkt erg goed.

edit2: na 't lezen van de berichten hierboven, ik zou 7 een klein beetje draaien, tot de bomen verticaal staan.
3, 10 en 11 zijn trouwens ook niet mis!

[Voor 106% gewijzigd door abrakadaver op 19-10-2010 14:25]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01-2018
Echt een super serie! Vooral 12 is wat mij betreft erg mooi, ik herkende ook de Harry Potter-serie toen ik het las :)

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

qadn

Pinnacle of Perversion

Erg mooie serie DC.

Ik vind vooral de afstandelijke shots met interesant licht leuk. dwz:
1,3,8,10 en12

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Anoniem: 176826

Ik heb hier helemaal niets over te zeggen.

(En dat mag je als compliment opvatten.)

• BlaTieBla
  • Laatst online: 08:16

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Sluit me bij DickCAH aan....

Toen ik vorige jaar in Schotland was, was het 1 van de warmste zomers daar (~3 weken 25+ graden). Dat levert toch net ff andere plaatjes op. Ik miste toen de typisch Schotse beelden een beetje.
Ik moet duidelijk nog een keer terug.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Anoniem: 289407

Prachtige serie, meer heb ik eigenlijk niet toe te voegen ;) 9 en 11 vind ik de beste

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
sinds ik in FG zit zijn er toch altijd mensen waar ik een beetje tegenop kijk. Mensen die echt goeie commentaren hebben en zelf naar mijn idee ook echt prachtige foto's maken. Ik vind het wel mooi om te horen dat die mensen nu hier zulke goeie feedback op mij geven. Merci allen!

@BlaTieBla, ik zou toch ook wel eens in de zomer gaan. Het land is dan zo mooi begroeid en ook dan heeft het zijn voordelen. Plus het feit dat je makkelijk je dag tot 22:00 kunt volmaken met wandelen en rijden enzo en niet moet stoppen omdat het om 19:30 te donker is.

Apojapo, merci!
offtopic:
Jouw foto's van de alpen vond ik ook echt geweldig

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:55

YellowCube

Wait...what?

gaaf hoor.

Ik ben zelf ook in Schotland geweest en vond het een ontzettend fotogeniek land. Niet alleen door het landschap, maar ook omdat je zo ongeveer elk uur een compleet andere lucht en lichtval hebt. Een doodsaaie staalblauwe hemel zul je eigenlijk nooit tegenkomen.
Je hebt de perfecte momenten er tussen uitgepikt.

6, 8, 9, 11 en 12 vind ik helemaal super. Zij het door de helderheid en kleuren of door de lichtval (of alles bij elkaar).

foto 1 en 4 heb je als een soort pano gecropt en daardoor worden ze erg krap naar mijn mening. Ze vallen op die manier ook wel buiten de serie.
Overigens is nr. 1 nog steeds erg fraai.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Echt een mooie serie! Bij nummer 5 zou een groothoek misschien mooier geweest zijn. Nummer 6, 8, 10 en 12 net een tikkie te wit in de lucht. Maar ondanks dat, erg goed. Voor de meeste foto's ook goede tijdstippen uitgekozen (rond zonsopgang of -ondergang).

• Bl@ckbird
  • Niet online
Mooie platen.

#1: Ben Nevis, Fort William. Een van de hoogste bergen in Schotland die in onze achtertuin lag.
Het is de hoogste berg van de Britse Eilanden.
( Dus niet alleen Schotland. )

Ik kan je ook aanbevelen om met de stoomtrein mee te gaan. Geweldige ervaring!
Bij het Glennfinnan viaduct kan je aan de linkerkant omhoog klimmen en zo de trein / viaduct en omgeving van wat dichter bij te platen.

Dat is Eilean Donan Castle. Zo'n beetje het meest gefotografeerde kasteel van Schotland ;-)
Mijn vakanties gaan tot nu toe altijd naar de wat noordelijkere landen. Noorwegen, Ierland, Finland, Zweden etc. Het groen, de bergen, klifkusten, bossen, wolken...het kan voor mij niet mooi genoeg.
Je zou ook eens kunnen kijken naar Cumbria / The Lake District. Groot is het niet, maar je kan er in een weekend prima vermaken. Ik heb Noorwegen / Zweden en Schotland gezien, maar de scherpste afdaling heb ik in The Lake District gezien. (20 procent, zoiets..)

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ik ben op de Lofoten geweest, Narvik, Tromso en de Noordkaap. Ik heb me afdalingen gezien.....Ook in Abisko, noord zweden. Mega stijl. Niet zo stijl als de Prekestolen :) .Maar wij hebben wel idd lake district en cornwall toch nog op het vizier ;)
Ik kan je ook aanbevelen om met de stoomtrein mee te gaan. Geweldige ervaring!
Dat hebben we ook gedaan, daarom wisten we hoe laat we bij die brug moesten zijn :)
http://sphotos.ak.fbcdn.n...1775_368594_5375544_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.n...1775_368593_4811905_n.jpg

Er stond zelfs een groep fotografen ons op te wachten:
http://sphotos.ak.fbcdn.n...1775_368592_5157286_n.jpg

Ik vind mijn foto's mooier dan die van wiki van Eilean Donan :)

[Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 20-10-2010 23:39]

• cervezas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57
Mooie serie en heb verder niets toe te voegen aan de hierboven genoemde commentaren.
Ben zelf laatst in dat andere noordelijke land IJsland geweest.
Een imho nog mooier land dan Schotland. Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat tijd kan vrijmaken om een serie te posten.
Nogmaals complimenten voor de prachtige foto's !

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
dankjewel! IJsland staat ook op de planning, maar mijn vriendin is daar niet zo voor. Met name vanwege de isolation en het eten. Wij komen uit zuid limburg, dus wij zijn grote eters die nergens op besparen. Het schijnt dat het eten in ijsland niet echt geweldig is, maar ja. ik ben best bereid om me even aan te passen....
Het is daar toch al wat meer tricky om daar rond te rijden enzo. 4wheeldrive wordt wel aanbevolen. In schotland is het qua natuur ongeveer tussen Ierland en Noorwegen in, maar dan wel met de toegankelijkheid van Ierland.

Dus de combinatie van factoren maakt iets een prettige vakantie.
Ik verheug me er wel op om jouw foto's te zien van IJsland. Dus ik wacht rustig af :)

• Universal Creations
IJsland staat hier ook al een paar jaar op de planning, nadat we op de Noordkaap zijn geweest. Vervelende is wel dat het erg duur is om er naar toe te gaan en ook nog wat wil zien van het land. Je bent dan eigenlijk aangewezen op een 4x4, mits je wil afwijken van de "ringweg" over het hele eiland en de hooglanden in wil gaan. En dan ben je al gauw 1500-2000 euro kwijt per persoon.

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 20:26

Milo.

klik

1 en 10 zijn verreweg mijn persoonlijke favo's, serieus een zeer waardige showcase!! chapeau.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• cervezas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57
Zonder al te zeer offtopic te willen gaan (bij voorbaat sorry...) moet ik toch even terugkomen op IJsland.
Het land heeft een ringweg van ruim 1300km, via deze weg kun je de meeste hoogtepunten die het land te bieden heeft (watervallen, gletsjers, geisers, bergen etc) bezoeken. Dit kan allemaal prima met 2wd.
Een 4wd is inderdaad nodig als je het binnenland ingaat omdat je dan een paar rivier crossings tegenkomt.
Qua voedsel, heb daar prima gegeten en het prijsniveau ligt ongeveer gelijk aan NL.
Wij waren voor een week ongeveer 1100 euro pp kwijt. Incl. vlucht, huurauto (2wd) en 7 hotelovernachtingen.
Let wel dat wij eind september (offseason) zijn geweest en dat scheelt behoorlijk in de prijzen tov jul-aug.
De IJslandse kroon is ongeveer in waarde gehalveerd tov de euro sinds de crisis dus dat scheelt zeker, maar ondanks dat kun je het moeilijk een goedkoop land noemen.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 21:24
Rivier crossings zijn niet het enige probleem in het binnenland. Ook staan er een aantal plassen op de weg. Of "wasbordwegen" waarbij je met een 4wd met 60 km/h overheen kan, als je dat met een gewone auto doet gaat je vering dat niet houden :P
Aan de ringweg zit inderdaad genoeg moois (in het zuidoosten is de weg nog niet geasfalteerd), maar het binnenland is toch ook echt heel mooi, met zijn uitgestrekte maanlandschap. Zorg dan wel dat je de weg een beetje kent en genoeg eten en drinken bij je hebt, zoveel mensen kom je niet tegen dan.
Winkelprijzen waren inderdaad ongeveer gelijk aan NL.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Universal Creations
offtopic:
Probleem is, dat mijn vriendin en ik allebei in het onderwijs werken en dus vastzitten aan de zomervakantie.

• Austin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 20:56

Austin

Uit een boek

Mooie foto's vooral nummer 4 en 9.
Nummer 4 vanwege de algehele sfeer die er hangt door die mist de huisjes en die verschillende kleuren van de bomen.
En Nummer 9 omdat het zo'n mooi moment is met de brug en de trein die daar rijd.

Flickr Website

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bl@ckbird schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 22:35:

Dat is Eilean Donan Castle. Zo'n beetje het meest gefotografeerde kasteel van Schotland ;-)

[...]
Wellicht omdat dat het kasteel uit de originele Highlander film is :) Kudos voor de foto's, heb er ook een tijd gewoond en je hebt de sfeer goed te pakken!

Mijn favoriet is Glen Coe (stukken uit Braveheart zijn daar opgenomen).

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-06 21:37
Schitterende serie zeg! Genoeg inspiratie voor een volgende reis. Super plekken!

📷 Insta

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:09
Erg fraai! Ik ga deze zomer ook, hopelijk kan ik ook dit soort foto's droppen!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
da's geen subtiele kick ;) maar wel leuk om te lezen dat je de foto's leuk vindt. In de zomer heb je veel meer groen en ik hoop voor jou, veel meer strakke blauwe luchten :)
Vergeet de Isle of Skye niet!! ;)

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Geweldige foto's eerste en trein zijn mijn favorieten. erg netjes gedaan.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:09
knip, Test- en showcases zijn persoonlijk, het is dus niet de bedoeling dat andere mensen er foto's gaan posten

[Voor 90% gewijzigd door PowerUp op 08-11-2011 18:14]

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 17:02
Echt maar 1 woord: Wauw, wat een mooie foto's! Lekker contrast rijk en goed gekaderd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee