Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 21:18
Sinds een paar dagen ben ik aangesloten op het Glasvezel netwerk van XMS, overgestapt van KPN IPB. Ik heb een paar website draaien, bij IPB (met de bekende Speedtouch) kon ik vanaf mijn PC's binnen het netwerk mijn eigen websites gewoon benaderen, maar nu ik een D-Link DIR-825 router gebruik lukt dat niet meer. Als ik vanaf mijn mobiele telefoon de websites benader werken ze gewoon.

Ik heb al uitgevonden dat dit een veelkomend probleem is en dat de oplossing (workaround?) is om je HOST file in te stellen. Dat heb ik gedaan en het werkt, maar ik vraag me af of dit echt de manier is.

Ik ga spoedig ook mijn mail server achter deze DIR-825 zetten, maar wat ik me afvraag is of het aanpassen van de HOST file daarvoor genoeg is. Kan iemand dit bevestigen?

Ik heb vanmorgen contact gehad met een mevrouw van D-Link en deze gaf me aan de MTU van 1500 te veranderen naar 1400. Dit zou het onnodig maken om de HOST file aan te passen, maar dat bleek niet te werken.

Ik ben benieuwd te horen of:
  • HOST aanpassen echt de enige goede oplossing is?
  • Gaat de HOST aanpassing ook werken voor mail programma's (vangt Windows alle verkeer op en gebruikt de HOST file voor de omleiding?)
  • Is er een instelling in de DIR-825 die hetzelfde resultaat opleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Mooiste oplossing is om een eigen DNS server (intern) te draaien, dan ben je helemaal vrij in alles.

Overigens heet wat je zoekt NAT loopback, misschien helpt dat in verder zoeken.

offtopic:
MTU... 8)7

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Het ligt volgens mij niet aan de router. Ik kon met mijn DIR-825 de website gewoon van buitenaf benaderen.

1) Kun je je eigen website wel via het externe IP benaderen?
2) Kun je je eigen website via het interne IP benaderen?
3) Wat voor modem hangt er aan de DIR-825 en kan die misschien roet in het eten gooien?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Damn...zie nu pas dat je KPN IPB hebt.

Dan lijkt het erg voor de hand te liggen dat je nu twee routers achter elkaar te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
lier schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:59:
Mooiste oplossing is om een eigen DNS server (intern) te draaien, dan ben je helemaal vrij in alles.

Overigens heet wat je zoekt NAT loopback, misschien helpt dat in verder zoeken.

offtopic:
MTU... 8)7
Ik heb de manual even gedownload. Kom NAT wel tegen (NAT endpoint filtering, maar lijkt me iets anders), maar niets over NAT loopback.

Ik zal een kijken wat een DNS server installeren precies inhoud...

[ Voor 13% gewijzigd door jandirks op 18-10-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
Jaap-Jan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 12:03:
Het ligt volgens mij niet aan de router. Ik kon met mijn DIR-825 de website gewoon van buitenaf benaderen.

1) Kun je je eigen website wel via het externe IP benaderen?
2) Kun je je eigen website via het interne IP benaderen?
3) Wat voor modem hangt er aan de DIR-825 en kan die misschien roet in het eten gooien?
Ik zal dit vanavond allemaal eens proberen. Ik weet niet wat voor modem XMS (glasvezel) gebruikt, ik zal vanavond kijken of er een merk/type op staat.

Het gaat er niet om dat mijn website niet van buiten af te benaderen is, maar van binnen. Mijn servers en PC's zitten allemaal achter deze router. Vanaf mijn PC's is de site niet te benaderen, door de buren bijv. wel.

[ Voor 15% gewijzigd door jandirks op 18-10-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
lier schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 12:09:
Damn...zie nu pas dat je KPN IPB hebt.

Dan lijkt het erg voor de hand te liggen dat je nu twee routers achter elkaar te hebben...
Ik had IPB, heb nu glasvezel van XMS. Er is door XMS een modem geïnstalleerd, daar achter hangt mijn DIR-825.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik geen mogelijkheid in de handleiding om DNS entries toe te voegen...
NAT Reflection/Loopback kan ik ook niet echt vinden....

Mogelijkheid om eigen DNS server in te stellen is er wel.
Mogelijkheid om HOST file aan te passen: ook nog steeds een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Het is wel mogelijk om DNS entries toe te voegen als je DD-WRT op de router zet.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
@Kompaan
Kan jij specifiek aangeven of het aanpassen van de HOST file ook zorgt dat het ophalen van email gaat werken of is dit alleen geldig voor verkeer over port 80.

Kan iemand mij verwijzen naar hoe een DNS server op te zetten en welke instellingen te doen voor mijn specifieke geval (server 2008)? Browser/Mail client instellingen moeten dan ook gedaan worden? Ik heb wel een paar websites gevonden, maar die gaan meer in het algemeen over DNS servers opzetten.

@Jaap-Jan
dd-wrt installeren vind ik een beetje zonde op een heel nieuwe router ivm garantie...

Dit forum bewijst zijn waarde wel weer aan mij. Ik doe dit allemaal hobby-matig (met de nadruk op matig ;) ). Alle hulp is erg welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Een forum is iets anders dan u vraagt en wij draaien. Daarom is het ook goed om zelf mee te denken en/of zaken zelf proberen.

Zoek gewoon eens op Windows 2008 DNS, dan kan je meer dan genoeg informatie vinden.

Bedenk dan wel dat al je interne clients alleen jouw interne DNS server gebruiken.

Een aanvulling: DNS zet een naam om in een IP adres (even heel kort door de bocht) en staat verder in principe los van een poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Aanpassen van de hosts file is in principe voldoende. Staat ook los van poorten, dus mail/ftp/alles moet dan gewoon werken.

Een DNS server installeren is technisch een mooiere optie, maar is wel ingewikkelder. Je moet niet vergeten dat DNS bedacht is omdat het handmatig bijhouden van hosts files te veel werk werd. Als je tijd/zin hebt om je in DNS te verdiepen, vooral doen, maar als je gewoon een goed werkende en simpele oplossing wilt, gebruik dan de hosts file.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
ik heb het uiteindelijk toch maar opgelost met het host bestand.

Hartelijk dank voor alle hulp!
Pagina: 1