Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Kreeg een interessant aanbod van een headhunter.

Echter, waar ik nu zit, heb ik een interessant project lopen dat wellicht nog wel een paar jaar duurt. Ik voel me hier voorlopig wel goed en ben dus niet van plan om een nieuwe baan te zoeken.

Echter, wil de headhunter te vriend houden en die een vriendelijk mailtje sturen waarin ik hem bedank maar zeg dat ik voorlopig geen nieuwe baan zoek, maar binnen een jaar misschien wel.

Hoe zouden jullie dit aanpakken zonder over te komen als een opportunist die afwacht tot er betere aanbiedingen langskomen?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gewoon de waarheid zeggen?

"Ik heb op dit moment al een mooie uitdaging, maar mocht je in de toekomst nog een leuke nieuwe uitdaging voor me hebben kan je me altijd benaderden"

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwar overigens 'aanbod' van een headhunter niet met 'misschien ben jij in de toekomst ooit interessant voor mij, dus ik wil je in mijn portfolio'. Is het écht een concreet aanbod geweest?

* P_de_B heeft niet zoveel met headhunters.....

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:03:
Verwar overigens 'aanbod' van een headhunter niet met 'misschien ben jij in de toekomst ooit interessant voor mij, dus ik wil je in mijn portfolio'. Is het écht een concreet aanbod geweest?

* P_de_B heeft niet zoveel met headhunters.....
Ik vrees dat ik inderdaad mijn originele post wat verkeerd verwoord had. Ik vrees dat het het portfolio gedeelte is.

Vraag blijft trouwens hetzelfde in dat geval. Ik heb ook weinig op met headhunters maar wil ze toch wel te vriend houden, men weet immers ooit dat DHL of Walmart ooit eens een nieuwe DBA zoeken ;-)

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Zoiezo zijn Headhunters niet betrouwbaar met aanbiedingen........blijven over het algemeen toch mensenschuivers met korte termijn visie

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 12:26

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben eigenlijk meer geinteresseerd hoe je een headhunter zegt: "nu niet en nooit niet". In mijn ervaring blijven ze toch wel proberen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Of "Dont call us, we call you"? Als je op zoek bent kan je altijd zelf erachteaan gaan toch?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46

JaQ

Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:05:
Vraag blijft trouwens hetzelfde in dat geval. Ik heb ook weinig op met headhunters maar wil ze toch wel te vriend houden, men weet immers ooit dat DHL of Walmart ooit eens een nieuwe DBA zoeken ;-)
DHL zoekt zo ongeveer permanent DBA's, dus als je daar graag naar toe wilt zou ik maar snel gaan solliciteren ;)

Verder ben ik ook voornamelijk geïnteresseerd in de inverse van jouw vraag: hoe zorg je dat die mafketels je niet langer bellen. Een soort bel-me-niet register bestaat helaas niet voor headhunters :(

[ Voor 19% gewijzigd door JaQ op 18-10-2010 11:28 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07-2021
Eerlijk zijn werkt het langst. Als je tegen een goede headhunter je situtie uitlegt maakt hij een notitie voor zichzelf dat hij je over een jar nog eens vraagt. Nog beter is natuurlijk dat wanneer jij behoefte hebt aan iets nieuws dat je hem zelf hier naar vraagt.

Aan de overige reacties zie ik dat niet alle headhunters zelf netjes en eerlijk werken. Ga dus wel voorzichtig met je gegevens om. In mijn ervaring kan je trouwens aan de telefoon al snel horen wat voor vlees je in de kuip hebt qua bemiddelaar.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

SeatRider schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:10:
Ik ben eigenlijk meer geinteresseerd hoe je een headhunter zegt: "nu niet en nooit niet". In mijn ervaring blijven ze toch wel proberen :)
Samenvatting:
Recruitjochie: "What would make you consider this option?"
* Hillie : "An obscene amount of money"
Recruitpuber: "..."
Toen ik net een paar maandjes in Zweden zat kwamen een stel van die tokootjes (2 jochies in een pakkie met mobieltje en laptopje met linkedin pro abbo) het weleens proberen. Dit was voor een tijdelijk contract (zat vast) tegen minder knaken en dan moest ik ook weer verkassen.

Het werd hierna verdacht stil. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hillie op 18-10-2010 18:50 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gaat dit over headhunters of over recruiters? Of is dat inmiddels hetzelfde? Headhunters (en dan het ouderwetse :)) zie ik als mensen die voor specifieke topplekken specifieke topmensen zoeken. Met name voor de hogere managementlagen.

Recruiters vullen het gat tussen headhunters en uitzendbureaus op imho.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: als je echt met een headhunter (mijn definitie) te maken hebt, dan zou ik alsnog een goed gesprek aangaan met daarin je huidige situatie, je toekomstplannen en een vervolgafspraak over bijvoorbeeld een jaar.

Recruiters zou ik wegsturen met een simpel 'geen interesse op dit moment'. Ze zoeken toch vaak mensen voor een baan die niet een jaar vacant kan staan en tegen de tijd dat je zelf weer kenbaar maakt dat je wellicht wat anders wil (via je netwerk, linkedin of whatever), dan komen ze vanzelf wel weer (plus dat ze je na jouw mail wel vragen om een seintje te geven als je wel ergens aan toe bent).. Zeker in de IT volgens mij (da's niet mijn branch, maar denk niet dat het heel erg verschilt).

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

Zeker in de IT inderdaad. Je zet je CV op internet (monsterboard / linkedin) en je wordt binnen een aantal dagen meerdere keren gebeld door recruiters. Niet teveel zorgen over maken dus :)

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet waar je zit in je loopbaan, maar het kan nooit kwaad op gesprek te gaan? Geen nood hebben of slechts matig geïnteresseerd zijn heeft zo zijn voordelen. Of je raakt toch geïnteresseerd (xEUR extra), of het is een goeie oefening voor over een jaar. Je leert ook je marktwaarde kennen, iets dat je op evaluatie gesprekken kan uitspelen.

[ Voor 16% gewijzigd door poing op 19-10-2010 10:38 ]

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als die headhunter iets leuks heeft voor je, heb je waarschijnlijk geen last van meer problemen uit je eerdere topics:
- enige ICT'er op 800 man
- roddels over uren
- "job insurrance policy"
- andermans shit opruimen

Dus dat zou al een reden moeten zijn om te praten...en verder met poing hier boven.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
MeltedForest schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:42:
Zeker in de IT inderdaad. Je zet je CV op internet (monsterboard / linkedin) en je wordt binnen een aantal dagen meerdere keren gebeld door recruiters. Niet teveel zorgen over maken dus :)
Ik zet daarom altijd alleen mijn email adress daar neer. Maar de hoeveelheid mails die je dan krijgt is echt te veel om 1 avond door te lezen.
Zelfs mijn spam folder krijgt minder mails per dag :D

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou dit zeggen:
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:59:
Waar ik nu zit, heb ik een interessant project lopen dat wellicht nog wel een paar jaar duurt. Ik voel me hier voorlopig wel goed en ben dus niet van plan om een nieuwe baan te zoeken, maar binnen een jaar misschien wel.

Verwijderd

leuk dat een headhunter wat in je ziet, maar het is altijd afwachten of zijn klant dat ook vind.

Een headhunter ziet in iedereen wel iets.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Mijn ervaring: zeg gewoon de waarheid... ik ben zelf ook regelmatig benaderd. Toen ik nog een jaarcontract had, zei ik dat dan ook tegen de betreffende hunters. En keurig een maandje voor mijn contract afgelopen was hingen ze weer aan de telefoon :). Heb ze verteld dat ik mijn contract met een jaartje verlengd had, en ja hoor, een jaar later weer aan de telefoon :). Inmiddels een vast contract, en nu wordt ik volgens mij alleen nog door nieuwe hunters gebeld.

Verwijderd

Topicstarter
smesjz schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:28:
Als die headhunter iets leuks heeft voor je, heb je waarschijnlijk geen last van meer problemen uit je eerdere topics:
- enige ICT'er op 800 man
- roddels over uren
- "job insurrance policy"
- andermans shit opruimen

Dus dat zou al een reden moeten zijn om te praten...en verder met poing hier boven.
Tsja, daar heb je misschien wel een punt. Ik ben zo iemand die, eens hij in een comfortabele positie zit (+ welliswaar de hierboven opgesomde minpuntjes die we nu ook niet moeten dramatiseren, SteveIT klaagt wel eens graag), heel moeilijk een andere richting ingaat. Een schone lei zou echter wel eens fijn zijn (+ de extra €€€ natuurlijk).

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:54
Laat je niet gek maken door recruiters. Die bellen altijd met verhalen "voor onze klant X hebben wij de perfecte vacature voor jou". Ten eerste zijn het heel waarschijnlijk niet "hun" klanten, maar vinden ze ook gewoon vacatures op monsterboard en proberen ze jou te koppelen.

Zo heb ik ooit (zonder te liegen) 6 keer dezelfde vacature aangeboden, terwijl het allemaal hun klant was. Bij navraag bleek dat ze maar werkten met 1 partij, die personeelswerving voor hun deed.

Dit soort praktijken hebben ook nadelen. Zo is mijn CV ooit twee keer bij hetzelfde bedrijf terecht gekomen (op hetzelfde moment). Het was een functie die graag gewild had, maar dat komt niet bepaald professioneel over.

Daarnaast! Zo ben ik wel eens via een recruitement bureau afgewezen voor een functie, onder het mom van "je profiel past niet bij de functie". Recruitement bureau was zo slim om mij netjes de bedrijfsnaam te geven, en via de website van het bedrijf nogmaals gesolliciteerd. Toen werd ik gebeld door het bedrijf zelf dat ze blij waren dat ik alsnog contact met ze opnam en of ik alsnog op gesprek wilde komen.

Recruitement bureau's hebben namelijk een hoge plaatsings-fee.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Zelf werk ik een bedrijf met aardige collega's, lekkere koffie en een zeer redelijk loon. Ook ik spreek nog wel eens met recruiters/headhunters of gooi af een toe een sollicitatie eruit.

Reden hiervoor is dat ik elk half jaar / jaar toch wel eens wil uitvogelen wat op dat moment mijn waarde is op de arbeidsmarkt. Een ander voordeel is dat het ook wel een erg relaxte vorm is van solliciteren waarbij je en gemakkelijk voelt (je bent toch maar aan het oriënteren, er hangt verder niks vanaf) en waarbij je hoog kunt inzetten. Ook is het handig uitwegen te hebben op een moment dat de koffie niet meer lekker smaakt, of de collega's onaardig worden.

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07-2021
sorted.bits schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 09:02:
Laat je niet gek maken door recruiters. Die bellen altijd met verhalen "voor onze klant X hebben wij de perfecte vacature voor jou". Ten eerste zijn het heel waarschijnlijk niet "hun" klanten, maar vinden ze ook gewoon vacatures op monsterboard en proberen ze jou te koppelen.

Zo heb ik ooit (zonder te liegen) 6 keer dezelfde vacature aangeboden, terwijl het allemaal hun klant was. Bij navraag bleek dat ze maar werkten met 1 partij, die personeelswerving voor hun deed.

Dit soort praktijken hebben ook nadelen. Zo is mijn CV ooit twee keer bij hetzelfde bedrijf terecht gekomen (op hetzelfde moment). Het was een functie die graag gewild had, maar dat komt niet bepaald professioneel over.

Daarnaast! Zo ben ik wel eens via een recruitement bureau afgewezen voor een functie, onder het mom van "je profiel past niet bij de functie". Recruitement bureau was zo slim om mij netjes de bedrijfsnaam te geven, en via de website van het bedrijf nogmaals gesolliciteerd. Toen werd ik gebeld door het bedrijf zelf dat ze blij waren dat ik alsnog contact met ze opnam en of ik alsnog op gesprek wilde komen.

Recruitement bureau's hebben namelijk een hoge plaatsings-fee.
Ik begrijp dat je slechte ervaringen hebt gehad met recruiters. Maar laat die negatieve ervaringen je niet dusdanig beïnvloeden dat je recruiters bij voorbaat niet vertrouwd, ze kunnen ook gewoon een kruiwagen voor je zijn, als je de goede er tussen weet uit te pikken...

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:38

Spooksel

Spooksel!

sorted.bits schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 09:02:
Recruiters die zelf gaan proberen te bepalen of jij wel/niet aan een profiel voldoet zijn echt kansloos :S Ik ben eens langsgeweest bij zo'n partij ter kennismaking en om hun duidelijk te maken wat ik allemaal kan en waar ik mee werk (bijv. php/mysql back-end devven)... sturen ze je op pad voor een functie waarbij je eigenlijk alleen maar content heen en weer zit te schuiven in een .net omgeving. lol.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ZieMaar! schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:51:
Gaat dit over headhunters of over recruiters? Of is dat inmiddels hetzelfde? Headhunters (en dan het ouderwetse :)) zie ik als mensen die voor specifieke topplekken specifieke topmensen zoeken. Met name voor de hogere managementlagen.
Zo heb ik het vroeger ook geleerd, maar tegenwoordig noemt elke pipo met een LinkedIn account zich 'headhunter', dus de term is nogal aan inflatie onderhevig.

Verder is het interessant om je af te vragen of het gebruiken van een recruiter niet meer schade toebrengt aan je carriëre dan het wat oplevert. Lees bijvoorbeeld http://www.lunatech-resea...8/05/how-get-job-lunatech

Natuurlijk kunnen headhunters heel nuttig zijn, om werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen die elkaar anders niet hadden gevonden, maar besef wel dat die kans met de moderne communicatiemiddelen een stuk kleiner is dan vroeger, en de noodzaak voor headhunters dus kleiner. In veel andere gevallen is het gebruik van een headhunter/recruiter vaak alleen maar een handicap.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Da's inderdaad wel een leuk stukje :).

Al kan ik me in de ICT misschien wel voorstellen dat de recruiters hun geld misschien wel waard zijn. In de detachering zijn de salarissen in de ICT volgens mij niet heel erg hoog (voor starters met name) en de marge op die mensen is volgens mij wel weer relatief hoog. Vrij vlot terug te verdienen dus.
Pagina: 1