Internationaal rijbewijs niet zo... internationaal!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Topicstarter
Onlangs kreeg ik in Thailand een boete op de snelweg voor het niet in bezit zijn van een internationaal rijbewijs. Nu is die boete niet zo'n ramp want die is maar 200 baht, grofweg 4 euro. :+ Omdat ik liever niet al te vaak met de autoriteiten te maken heb, ongeacht de boete, ben ik maar eens gaan opzoeken hoe ik een internationaal rijbewijs geregeld krijg.

Het antwoord is kort: niet! De Nederlandse overheid is zo vriendelijk om dit uit te besteden aan een commerciële partij, te weten de ANWB, en die zit - duh! - alleen in Nederland. Voor een officieel document, dat alleen geldig is in combinatie met mijn rijbewijs dat binnen Nederland de status heeft van een officieel identiteitsbewijs - kan ik niet eens terecht bij een Nederlandse ambassade! Helaas moet het internationaal rijbewijs in persoon afgehaald worden bij een ANWB-winkel. Jammer anders had ik het iemand anders kunnen vragen. Vreemd ook want zonder het échte rijbewijs is een internationaal rijbewijs niet rechtsgeldig. Ze zouden het dus net zo goed per post kunnen afhandelen.

Kan iemand mij dit alles uitleggen? Nu kun je zeggen: had je vóór vertrek kunnen regelen. Ja maar ik ben hier niet op een simpele vakantie en ben dus ook niet van plan om op termijn terug te keren naar Nederland. Het internationaal rijbewijs is maar 1 jaar geldig dus die was in mijn geval inmiddels allang weer verlopen. En ik ben niet zo gek om ieder jaar alleen voor zo'n nep uitziend kartonnetje 'even' langs de ANWB te gaan.

Waarom wordt deze overheidskwestie niet gewoon netjes door de overheid zelf afgehandeld zodat niet alleen de vakantieganger maar álle Nederlanders zich aan internationale verkeerswetten kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:11
Ik weet niet precies hoe dat in Thailand geregeld is. Maar woonend in Australië heb ik het altijd als volgt begrepen. Een internationaal rijbewijs is helemaal geen rijbewijs. Dat papiertje is niet geldig zonder je Nederlandse rijbewijs en is dus geen echt rijbewijs, je moet ze altijd samen gebruiken. Wat het is, is een vertaling (plus misschien een certificerings vorm, maar dat weet ik niet).

Hier in Australië mag je rondrijden met een Nederlands rijbewijs en (ANWB) vertaling, of met een Nederlands rijbewijs en een officiele vertaling (maar dan door een Australië erkent vertaalbureau, dit omdat Australië zogenaamd het Nederlands rijbewijs niet kan lezen, mensen met een rijbewijs uit bijv VS kunnen hier gewoon direct terrecht) voordeel van het eerste (ANWB) is dat je het in Nederland kan regelen en je niet in elk land zelf moet uitzoeken wat de erkende vertaalbureaus zijn. Voordeel van het 2e is dat een vertaalbureau geen vervaldatum op de vertaling zet.

Toen ik eerst hier aankwam heb ik een vertaling hier ter plekke geregeld, en dat is dan ook juridisch geldig (ook alleen in combinatie met het echte rijbewijs)
Als je aan het rondreizen bent kan het dan natuurlijk zo zijn dan een vertaalbureau in een land wel erkent is maar in het volgende niet.

Ik weet dan ook niet zeker of de Nederlandse overheid het internationale heeft uitbesteed aan de ANWB, of dat de ANWB zichzelf met internationale verdragen in zo'n positie heeft gekregen en dat in principe elke andere organisatie die zich ook door die internationale verdragen heen weet te werken internationale vertalingen van rijbewijzen kan uitgeven.

[ Voor 2% gewijzigd door Semyon op 18-10-2010 02:39 . Reden: typo ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kan je niet beter gewoon in Thailand een echt rijbewijs halen? Dat moet niet zo moeilijk/duur zijn toch?

Volgens mij is dat de enige optie, dat rijbewijs van de ANWB is maar een farce. In elke corrupte bananenrepubliek waar je ermee gaat rijden kan elke agent je aanhouden en zeggen dat je geen geldig rijbewijs hebt. Sowieso zou ik in bepaalde landen helemaal niet mijn Europese rijbewijs laten zien want voor je het weet ben je hem kwijt (net zoals met je paspoort) en mag je er een paar honderd euro voor betalen om hem terug te krijgen.

Rijbewijs in dat land halen of gewoon lekker betalen dat smeergeld.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-06 22:32
@LauPro

Kan je niet beter gewoon in Thailand een echt rijbewijs halen? Dat moet niet zo moeilijk/duur zijn toch?
Waarom zou je die tijd en moeite nemen als je al een rijbewijs hebt? Niet erg efficiënt.

Volgens mij is dat de enige optie, dat rijbewijs van de ANWB is maar een farce.
Niet dus, blijkens het verhaal van Semyon.

In elke corrupte bananenrepubliek waar je ermee gaat rijden kan elke agent je aanhouden en zeggen dat je geen geldig rijbewijs hebt.
Dat kan die agent dus ook als je een rijbewijs van dat land zelf hebt. Het criterium voor een corrupte agent is niet wat voor papiertje je bij je hebt maar of er iets bij je te halen valt. Bovendien wijst niets op de vraag van AgentSmith op corruptie.

Sowieso zou ik in bepaalde landen helemaal niet mijn Europese rijbewijs laten zien want voor je het weet ben je hem kwijt (net zoals met je paspoort) en mag je er een paar honderd euro voor betalen om hem terug te krijgen.
Waarom kom je eigenlijk nog buiten Nederland als je dat buitenland zo scary and evil vindt? Sowieso is 'bepaalde landen' niet erg informatief. Wist je trouwens dat in bepaalde landen in het buitenland buitenlanders wonen?

@AgentSmith

Kun je nu elke keer als een agent je controleert opnieuw diezelfde boete krijgen? Want je kunt toch moeilijk tijdens de rest van je verblijf dat internationale rijbewijs regelen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Kalief schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 02:46:
@LauPro

Waarom zou je die tijd en moeite nemen als je al een rijbewijs hebt? Niet erg efficiënt.
Omdat het minder moeite is dan moeilijk een internationaal rijbewijs proberen te regelen, het geen zak kost en je de skills toch al hebt (misschien op de eventuele taal na)?

Niet Erg efficiënt.
Sowieso zou ik in bepaalde landen helemaal niet mijn Europese rijbewijs laten zien want voor je het weet ben je hem kwijt (net zoals met je paspoort) en mag je er een paar honderd euro voor betalen om hem terug te krijgen.
Waarom kom je eigenlijk nog buiten Nederland als je dat buitenland zo scary and evil vindt? Sowieso is 'bepaalde landen' niet erg informatief. Wist je trouwens dat in bepaalde landen in het buitenland buitenlanders wonen?
Niet gelijk zo'n aanvallende houding innemen hoor, het is best een valide punt namelijk. In veel landen, niet eens zo heel ver hier vandaan, gaan dingen niet altijd netjes zoals ze moeten gaan en gaan ze dat wel, dan gaan ook niet zoals je graag zou willen of als westerling gewend bent. Dan zou ik het bijzonder vervelend vinden als ik daar mijn rijbewijs niet terug zou krijgen of 'm op moeilijke wijze terug moet proberen zien te krijgen.

Als je pech hebt heb je iemand die zich realiseert dat zo'n document hier veel meer kost/waard is dan daar als ze wat van je willen, legitiem of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-10-2010 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 21:39
Dit is niet het antwoord op de vraag, maar het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn: voor zover ik weet kun je daar gewoon je rijbewijs kopen voor een paar tientjes, net zoals dit in Indonesië kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

Volgens mij MOET je zelfs een rijbewijs hebben na zes maanden of een jaar. Vandaar ook dat het internationale rijbewijs (de vertaling dus) maar zes maanden of een jaar geldig is. Dat is echt in elk land zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
Nee hoor heus niet... In Australië hoef je alleen een Australisch rijbewijs aan te vragen als je een permanente verblijfsvergunning hebt. Als je bijvoorbeeld 6 jaar op een studenten visum (of elk ander tijdelijk visum dan) hier woont mag je rustig die 6 jaar met je Nederlandse rijbewijs hier rondrijden. En als je je collegegelden maar blijft betalen (niet mals hoor) dan mag dat dus in principe zonder einde, al loopt dat wel in de papieren :)

Nou wil ik niet als jij pretenderen dat ik de wet van elk land ken, maar het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk dat andere landen vergelijkbare regels hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Semyon op 18-10-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Semyon schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:36:
[...]

Nee hoor heus niet... In Australië hoef je alleen een Australisch rijbewijs aan te vragen als je een permanente verblijfsvergunning hebt. Als je bijvoorbeeld 6 jaar op een studenten visum (of elk ander tijdelijk visum dan) hier woont mag je rustig die 6 jaar met je Nederlandse rijbewijs hier rondrijden. En als je je collegegelden maar blijft betalen (niet mals hoor) dan mag dat dus in principe zonder einde, al loopt dat wel in de papieren :)

Nou wil ik niet als jij pretenderen dat ik de wet van elk land ken, maar het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk dat andere landen vergelijkbare regels hebben.
Klopt, ik ben in Australia een keer aangehouden voor te snel rijden en toen ik mijn rijbewijs liet zien vroeg de (hillbilly) agent me wat het was, nou mijn nederlandse rijbewijs dus... dus hij vroeg hoe lang ik in Oz was, nou al 4+ jaar dus. Dan moest ik dus een NSW rijbewijs volgens hem.. nou niet dus want mijn visa was een short term business visa, wat 4 jaar geldig is en net verlengd was... en ik dus geen permanent resident was en gewoon dus met mijn NL rijbewijs mocht rijden (en dus geen demerit punten kon krijgen :) ).
Toen was de beste man zo van slag dat hij begon te vertellen dat die weg heel druk was en geen autobahn was.. het feit dat er tijdens dat gesprek er amper een auto langs gekomen was en dat er in NL geen autobahns waren heb ik maar even ingeslikt en netjes ja en amen gezegd... uiteindelijk stuurde hij me (zonder boete) weg met de boodschap: die auto heeft cruise control, gebruik dat ook!
Ja meneer O-) dat ik dat al deed maar wel met Vmax+ 20 (130 ipv 110)..

Toen mijn vrouw een keer werd aangehouden toen snapte de agent het wel en kreeg ze gewoon een boete. Ze had volgens mij niet eens een vertaling bij d'r..

Dat ANWB ding is puur geld kloppen vind ik, geldigheid van 1 jaar heb je niks aan, en het is niet meer dan een vertaling.. mijn oude rijbewijs has vrijwel alleen icoontjes ipv teks, dus ik had er voor de rest van die 3 woorden maar zelf een vertaling bijgedaan..

Binnen de EU is het wel anders, daar moet je binnen een bepaalde tijd (12 maanden kan wel kloppen) je rijbewijs om laten zetten naar rijbewijs van locale lidstaat. Ik heb dus nu ook een UK rijbewijs ipv een NL rijbewijs.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@LauPro

Omdat dat doorgaans (nee, niet altijd, maar doorgaans) de regels zijn. In NL niet anders:
Wie zich in Nederland heeft gevestigd en in een voertuig met Nederlands kenteken wil gaan rijden, heeft een Nederlands rijbewijs nodig. De regels die gelden voor omwisseling zijn afhankelijk van het land waarin het oorspronkelijke rijbewijs is afgegeven.

U mag maximaal een half jaar of 1jaar (afhankelijk van herkomst rijbewijs) met het buitenlandse rijbewijs in Nederland rijden.
Wilt u met een Nederlands kenteken rijden, dan heeft u altijd een Nederlands rijbewijs nodig
Dit is gewoon een kwestie van voor vertrek naar een ander land de moeite te nemen om je op de hoogte te stellen van de regels aldaar. Voor een vakantie van een week is het te begrijpen (maar niet aan te raden) als je dat niet doet, maar als je er echt langer zit is het echt je eigen schuld dat je je er niet (genoeg) in verdiept hebt :o
@AgentSmith

Kun je nu elke keer als een agent je controleert opnieuw diezelfde boete krijgen? Want je kunt toch moeilijk tijdens de rest van je verblijf dat internationale rijbewijs regelen.
Ja, die risico loop je. Je bent en blijft in overtreding. Je moet het regelen op een manier dat volgens Thaise wet correct is. Tenzij er een Tweaker is die daar in detail van op de hoogte is, zul je dat bij de locale variant op RDW moeten uitzoeken. Misschien is het zo simpel als een getuigschrift of vertaling halen, mogelijk kun je je NL bewijs voor een Thaise omwisselen onwaarschijnlijk aangezien het de andere kant op niet kan, of je zult gewoon een Thais rijbewijs moeten halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

In landen zoals India, Australië (en een groot deel van Azië) rijden ze links ipv rechts. Als je alleen een Nederlands rijbewijs hebt dan ben je dat simpelweg niet gewend. Ik heb in Indonesië gereden en je blijft naar het linker portier lopen :P . Dus ik begrijp helemaal de houding dat men vindt dat een rijbewijs dat de rechts kan rijden in die gebieden geen geldigheid heeft. Natuurlijk doet men in de praktijk meestal niet zo moeilijk, soms ziet de agent in kwestie in dat je te gast bent en geld in het laatje brengt.
Ik heb gereden in Rusland en Indonesië, beide landen niet echt plekken waar je kan stellen dat de gemiddelde agent redelijk is. Als ik ga rijden in dergelijke landen begrijp ik gewoon heel goed de risico's, steek wat gevarengeld in datgene dat je door laat gaan voor rijbewijs en ga gewoon geen domme dingen doen. Sowieso wordt aangeraden in Rusland om alleen kopieën mee te nemen van je paspoort bijv.. Ik ken ook mensen die van Bali naar Jakarta gingen en met een kopie paspoort incheckte (regels zijn daar niet zo strikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:29:
[...]
In landen zoals India, Australië (en een groot deel van Azië) rijden ze links ipv rechts. Als je alleen een Nederlands rijbewijs hebt dan ben je dat simpelweg niet gewend. Ik heb in Indonesië gereden en je blijft naar het linker portier lopen :P
Daar ben je na twee maanden ook wel overheen hoor. (Ervaringsdeskundige.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:37:
Daar ben je na twee maanden ook wel overheen hoor. (Ervaringsdeskundige.)
Dan kan je vast wel een half uurtje uittrekken om daar lokaal een rijbewijs te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LauPro schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:16:
[...]
Dan kan je vast wel een half uurtje uittrekken om daar lokaal een rijbewijs te halen.
En dat voegt meer toe dan gewoon gaan rijden? Lijkt me sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:20:
Gelukkig doen we dat in Nederland ook zo, gewoon gaan rijden :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-10-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Je bent niet op vakantie wat ik in eerste instantie dacht.

Misschien toch handiger om lokaal een rijbewijs te halen.
Ik weet niet hoe corrupt ze zijn daar maar mogelijk kun je voor een zacht prijsje je Thais'rijbewijs daar versieren.

[ Voor 143% gewijzigd door Frostbite op 18-10-2010 16:39 . Reden: lezen is moeilijk ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 172410 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:29:
[...]

Gelukkig doen we dat in Nederland ook zo, gewoon gaan rijden :Y)
Ja, doh... Ik doel op het feit dat je al een rijbewijs hebt... Dan zal dat half uurtje in een andere rijbaan weinig méér toevoegen dan zelf een half uur rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@LauPro

Om even de Noorse jongedame die telkens links van mijn posts staat als voorbeeld te nemen: Zij heeft in "La La Land" (Los Angeles bedoelt ze er mee, snap de verwijzing/bijnaam niet, maar ok) een rijbewijs gehaald omdat ze met haar Noorse rijbewijs daar meer verzekering moest betalen voor een auto.

Het heeft dus toch enig nut/voordeel om een buitenlands rijbewijs te halen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

MikeyMan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:20:
Waarom zou je eigenlijk een rijbewijs halen? Als je kan autorijden dan heb je toch geen rijbewijs nodig?

Een beetje respect voor de lokale gemeenschap siert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:41:
Ja, doh... Ik doel op het feit dat je al een rijbewijs hebt... Dan zal dat half uurtje in een andere rijbaan weinig méér toevoegen dan zelf een half uur rijden...
Behalve dat je op het meest risicovolle moment (als je nog helemaal niet gewend bent) waarschijnlijk begeleid wordt door iemand die in kan grijpen als jij een fout maakt?

Lijkt me behoorlijk veel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Officieel moet je een driving test doen en een schriftelijk examen. Als je het leuk vind kun je dit daadwerkelijk doen maar als je er geen zin in hebt is het bij veel examencentra mogelijk om tegen betaling ook het begeerde papiertje te krijgen. Minder werk en waarschijnlijk zelfs minder duur dan je internationale rijbewijs.

Ik woon sinds een half jaar bij de buren (Cambodja) en kan daar op vertoon van mijn NL rijbewijs + administratie kosten een geldig Cambodjaans exemplaar krijgen. Dit zal echter op termijn ook wel eens kunnen vervallen denk ik. Succes en laat even weten hoe je het hebt opgelost. Chokdee na krab :)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LauPro schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:45:
[...]
Waarom zou je eigenlijk een rijbewijs halen? Als je kan autorijden dan heb je toch geen rijbewijs nodig?

Een beetje respect voor de lokale gemeenschap siert.
Ja, trek het in het ridicule... Logisch...

We hebben het hier over een situatie waarin iemand met een rijbewijs en bijbehorende rijervaring aan de andere kant van de weg gaat rijden. Het slaat dan ook nergens op om dit te vergelijken met een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MikeyMan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 18:05:
[...]

Ja, trek het in het ridicule... Logisch...

We hebben het hier over een situatie waarin iemand met een rijbewijs en bijbehorende rijervaring aan de andere kant van de weg gaat rijden. Het slaat dan ook nergens op om dit te vergelijken met een beginner.
Ja en nee.

Zo iemand heeft absoluut meer technische skills dan een beginner en zou dus snel examen moeten kunnen doen, maar onderschat niet hoeveel subtiele regels anders kunnen zijn dan je gewend bent.

Beste voorbeeld is nog altijd de NL spitsstrook. Elk ander land ter wereld heeft de regel dat je nooit een doorgetrokken witte streep mag overschrijden. In NL word je het juist nadrukkelijk wel geacht te doen als er "Spitsstrook open" staat. Als niemand je dat verteld heeft, verzin je dat niet, zeker als je de taal niet kent en geen idee hebt wat een spitsstrook is.

Dat soort eigenaardigeheden heb je in elk land wel, en je raadt ze heus niet allemaal als je alleen een paar maanden rondrijdt. Daarom alleen al is een theorieexamen absoluut geen overbodige luxe als je ergens lang gaat zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hier nog een ervarings-deskundige:

Opnieuw afrijden in buitenland is leuk maar een beetje overkill en brengt onnodige kosten.
In Australia heb ik 4+ jaar met NL rijbewijs gereden, in UK eerst nog met NL rijbewijs gereden en toen omgezet naar UK rijbewijs. Ik heb hier (UK) mijn A rijbewijs gehaald en dus ook theorie opnieuw gedaan en ik moet zeggen dat ik niks schokkends gevonden heb daarin.

Persoonlijk zou ik zeggen, gewoon rijden met wat legaal is (met name verzekerings technisch). Lokaal rijbewijs is leuk maar NL rijbewijs zou ik niet inruilen voor thais rijbewijs... terugwisselen gaat dan rompslomp geven.. Dus als je voor weinig een lokaal rijbewijs kan krijgen dat doen, anders gewoon NL rijbewijs houden met eventueel een vertaling.
Rijden aan de andere kant van de weg went heel snel, je moet in begin gewoon extra goed opletten, wat sowieso handig is in een nieuw land, want behalve potentieel andere regels heb je ook de ongeschreven regels waar je rekening mee moet houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst, wow wat een reacties! :) Leuk dat er zo wordt meegedacht.

Een rijbewijs halen kost hier helaas 2 dagen van mijn kostbare tijd. Het geld is het natuurlijk niet maar ik ga geen dagen investeren in iets waar ik over wellicht een paar maanden niets meer aan heb. Niet dat ik terug naar NL kom hoor... ;) Een illegaal rijbewijs begin ik niet aan. Ten eerste wil ik geen criminelen sponsoren en het kan bovendien grotere problemen veroorzaken.

Ik had al begrepen dat het internationaal rijbewijs niets meer is dan een officiële vertaling. Goed idee om 'm dan inderdaad hier maar te laten vertalen ware het niet dat ik er simpelweg niet op vertrouw dat een willekeurige agent die vertaling ook als zodanig accepteert. Aan de andere kant: beter iets dan niets dus wellicht is het een poging waard. Ik rijd ook niet elke dag auto, eerder maar iets van eens in de 2 weken. Wel kom ik dan langs een standaard police checkpoint en dat alleen is genoeg om nu elke keer te hopen niet staande te worden gehouden. Het geld boeit me niet maar ik wil ook geen vaste klant worden. ;) Overigens is de politie bij controles tot dusver altijd alleraardigst gebleven dus wat dat betreft vrees ik nergens voor. Sterker nog, ze zijn vaak erg behulpzaam en proberen je, in hun beste Engels, zelfs uit te leggen hoe verder te handelen.

De verkeersregels zijn niet lastig hoewel ook niet altijd erg duidelijk. Zo moest ik in de praktijk ondervinden d.m.v. een snelheidscontrole hoe hard ik mocht. :+ Dat bleek dus 100 kph te zijn en ik reed er 130. En ik kreeg serieus alleen een waarschuwing! Overigens wel eentje die werkt want ik houd me nu keurig aan de snelheid. Zo zie je maar, Nederlandse overheid, met bekeuringen strooien werkt niet per se, zo sprak de destijds in NL notoire net-iets-te-hardrijder.

Links rijden heb ik trouwens geen moeite mee gehad. Inderdaad, je loopt de eerste tijd nog standaard naar de verkeerde portier en nu nog steeds gaan soms de ruitenwissers aan i.p.v. de richtingaanwijzer :+ maar voor de rest gaat het vanzelf. Eigenlijk er vooral niet teveel over nadenken was voor mij de manier. En nee, daar zou ik zeker geen extra rijles voor nodig gehad hebben.

Apart trouwens die spitsstroken in Nederland. Ik 'forenste' altijd per trein dus ik heb daar geen enkele ervaring mee. Had het als ervaren automobilist ook zeker niet geweten als ik zo'n strook was tegengekomen. Maar goed, zo veranderen er in de loop der tijd wel vaker regels en situaties in het verkeer en daar moet je in de praktijk maar aan wennen. Op zich is het in een ander land gaan rijden dan niet anders. Je neemt je ervaring mee en past je snel aan aan regels en rijstijl. Hoewel ik sommige goede zaken echt niet verander in Thai style zoals rechts voorsorteren op een tweebaans weg bij het rechts afslaan (grote bocht) omdat ik liever niet tegen het verkeer inga. Dat begrijpen ze hier nog niet helemaal maar ja, wat wil je met 2 dagen rij'les'. Moet wel zeggen dat ze hier nog best goed rijden. Het ontbreekt nog wel 's aan inzicht en daardoor verantwoord rijgedrag maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door de hoffelijkheid in het verkeer. Relatief weinig aso's op de weg hier. :)

Ik ga maar 's een officiële vertaling regelen dan heb ik in ieder geval iets. Overigens is het wel apart dat ze niet gewoon alles tweetalig weergeven op het NL rijbewijs. Op de voorkant staat wel in 4 talen vermeld dat het een rijbewijs betreft maar de verschillende persoonsvelden zoals naam, geboortedatum e.d. zijn slechts in het Nederlands vermeld terwijl er genoeg plek is om daar tenminste ook de Engelse betekenis bij te zetten. Maar er zal wel weer een vage wet zijn die bepaalt dat dat niet mag.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 55563 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:42:
[...]

Links rijden heb ik trouwens geen moeite mee gehad. Inderdaad, je loopt de eerste tijd nog standaard naar de verkeerde portier en nu nog steeds gaan soms de ruitenwissers aan i.p.v. de richtingaanwijzer :+ maar voor de rest gaat het vanzelf. Eigenlijk er vooral niet teveel over nadenken was voor mij de manier. En nee, daar zou ik zeker geen extra rijles voor nodig gehad hebben.
Hebben ze in Thailand eigenlijk een 'standaard' voor welke kant de richtingaanwijzers zitten? Was laatst in Zuidafrika (waar ze ook links rijden) en de twee auto's die het daar huurde hadden het net andersom, dus de ene gespiegeld tov EU situatie, de ander gewoon zelfde situatie maar aan andere kant van de auto. Schijnt daar erg normaal te zijn dat geen twee auto's bediening aan dezelfde kant van het stuur hadden 8)7
[...]

Moet wel zeggen dat ze hier nog best goed rijden. Het ontbreekt nog wel 's aan inzicht en daardoor verantwoord rijgedrag maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door de hoffelijkheid in het verkeer. Relatief weinig aso's op de weg hier. :)
Het is eigenlijk vrij uniek/afwijkend aan Europese (en Amerikaanse) chauffeurs dat ze zo godsgruwelijk egoistisch en onhoffelijk zijn. Eea heeft IMHO rechtstreeks te maken met de heiligheid van de regels. Je bent niet bezig je aan te passen aan overig verkeer, maar aan de regels. Zuidafrika was in die zin een verademing (en de infra was er niet slechter dan in NL)
Ik ga maar 's een officiële vertaling regelen dan heb ik in ieder geval iets.
Zou ik niet doen :o

Ik zou gewoon naar het bevoegd gezag gaan en vragen wat nou eigenlijk de wet zegt en welke mogelijkheden er dus zijn om het legaal te regelen. Als die vertaling dat niet geacht wordt, dan heb je gewoon wat geld en tijd weggegooid ervoor, aangezien het bij controle toch niet geaccepteerd gaat worden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

dion_b schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:04:
[...]

Hebben ze in Thailand eigenlijk een 'standaard' voor welke kant de richtingaanwijzers zitten? Was laatst in Zuidafrika (waar ze ook links rijden) en de twee auto's die het daar huurde hadden het net andersom, dus de ene gespiegeld tov EU situatie, de ander gewoon zelfde situatie maar aan andere kant van de auto. S
Nope, Aziatische auto's draaien ze in principe om voor links en rechtsgestuurd. Dus als het stuur rechts zit dan zitten de ruitenwisser en richtingaanwijzer andersom. Europese auto's zijn in principe altijd hetzelfde. Let op principe, want anders komen er weer mensen met de welbekende uitzondering.

Dit is trouwens het enige waar je nooit aan went. Hoe vaak ik al de ruitenwisser te pakken had :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
De knipperlichten zitten vaak aan "de overkant" van de schakelbak, zodat je en bochtjes kan maken en kan schakelen. Dat was aanvankelijk de reden om ze aan de andere kant te zetten. Nu veel autos automatisch geschakeld zijn is het vaak goedkoper voor de producent om het voor de hele wereld hetzelfde te maken, zodat ze niet met 2 ontwerpen van de stuurkolom zitten. Het is toch vaak heel redelijk consistent aan de andere kant van de schakelbak, al zitten er soms een paar uitzonderingen op.

Wat betreft wel of geen vertaling, ik heb voor Thailand wat gegoogeld,
Dit: http://driving.information.in.th/driving-licence.html is de meest informatieve, maar spreekt zichzelf wat tegen:
Once you have been in Thailand for a period extending 3 months, you will need an Thai driving licence, even though international drivers licenses are legally accepted. Several insurance companies have a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered. Besides that: You'll offer the local law enforcement great opportunities by continuing to drive with an international license.

Great opportunities? euh?

Het lijkt er op dat een vertaling niet zomaar geaccepteerd wordt, wel lijkt het heel makkelijk te zijn even snel een thais bewijs op te halen:

Het lijkt trouwens niet de ANWB te zijn die het tot 1 jaar limiteer, maar het is een internationaal verdrag:
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Driving_Permit dat het zowel beperkt tot ophalen in je thuisland en tot de 1 jaar... ja stom... Maar het is bedoeld voor toeristen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Opmerkelijk dat je het in BE voor drie jaar kunt krijgen dan...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 209360 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:14:
[...]

Nope, Aziatische auto's draaien ze in principe om voor links en rechtsgestuurd. Dus als het stuur rechts zit dan zitten de ruitenwisser en richtingaanwijzer andersom. Europese auto's zijn in principe altijd hetzelfde. Let op principe, want anders komen er weer mensen met de welbekende uitzondering.

Dit is trouwens het enige waar je nooit aan went. Hoe vaak ik al de ruitenwisser te pakken had :(
In Australia was dat ook zo, heel irritant als je het net gewend ben om op de ene manier te doen...

In de UK zijn geloof ik alle auto's net als in NL wat richtingaanwijzers betreft, maar aan de andere kant ik heb hier alleen in europese merken gereden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tot nu toe hadden alle auto's waar ik hier in gereden heb de richtingaanwijzer rechts. Moet zeggen dat dat nu over het algemeen wel goed gaat. En inderdaad, samen met schakelen is dat zeker de beste plek.

Overigens vind ik het wel apart dat de versnellingsbak weer niet gespiegeld is. Ik was gewend dat de lage versnellingen dicht bij de bestuurder zitten. Dat voelt ook prettiger in de heuvels als je veel met de lage versnellingen bezig bent. Hier ben je dan juist ver van je af bezig. Ook daar ben ik natuurlijk al redelijk aan gewend maar het blijft opvallend. Zal wel met kostenreductie te maken hebben voor de automakers.

Dat internationaal rijbewijs laat ik lekker zitten. Het schijnt dat met name de highway police je tóch wel bekeurt. De regel lijkt te zijn: als ze je stoppen dan betaal je 200 baht, de reden bedenken ze ter plekke. Heb je dus een internationaal rijbewijs dan verzinnen ze wel wat anders om geld af te trochelen. Ach, boeit me niet, alsof ze in Nederland wél boetes uitdelen om het gedrag van de weggebruiker te corrigeren. Het gaat gewoon om het geld, alleen in Nederland hebben ze een pak regels bedacht om het moeilijker te maken je aan die regels te houden. Corruptie van de agent op straat kan het niet zijn want je moet altijd in een willekeurig politiebureau betalen. Als alternatief kun je naar een postkantoor maar dan betaal je bij voor de afhandeling.

Nogmaals, dat internationaal rijbewijs is een leuk verzinsel en blijkbaar dus vooral voor toeristen bedoeld. Nou ja, dan blijf ik lekker zo rondrijden.
Semyon schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:55:
Once you have been in Thailand for a period extending 3 months, you will need an Thai driving licence, even though international drivers licenses are legally accepted.
Hehe, met de meeste visums kun je niet eens langer dan 3 maanden in het koninkrijk blijven. Dat geldt namelijk voor alle soorten toeristenvisums en voor een aantal non-immigrant visums zoals education visums. In bepaalde gevallen kun je wel een zgn. "extension of stay" aanvragen maar alleen als je bijvoorbeeld onderwijs volgt bij een officieel geregistreerde school, als pensionado (minimaal 50 jaar en 800.000 baht op een Thaise rekening) of als je een business visum hebt en een eigen bedrijf opzet. Helaas voldoe ik niet aan een van de eisen en dus moet ik elke 90 dagen even de grens over. Naar de letter van de Thaise wet ben ik dus nooit 3 maanden in het land en zou een internationaal rijbewijs dus alsnog moeten volstaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 20-10-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:02

EektheMan

DPC

dion_b schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:40:
Opmerkelijk dat je het in BE voor drie jaar kunt krijgen dan...
Ik zie idd op een website staan dat het 3 jaar geldig is. Wat ik wel vreemd vind is dat er op het Int. rijbewijs zelf geen geldigheidsdatum staat vermeld. Zeker als de NLse slechts 1 jaar geldig is. Hoe moet zo'n agent dat nou weten? Hetzelfde grapje eigenlijk met mijn rijbewijs. Op het roze papiertje (wanneer wordt dat nou vervangen door plastic?) staat ook geen geldigheidsdatum.

Verder staat er nog een zinnetje op dat het bewijs niet meer geldig is indien de houder zijn gewone verblijfplaats op het grondgebied heeft van de Verdragsluitende Partij. Dat is wel een tricky zinnetje. Er zijn zat situaties te bedenken waardoor het voor de agent een grijs gebied zal worden.

Ik ga denk ik binnenkort weer na twee jaar niet gereden te hebben weer in de auto stappen, dus dit topic heeft even mijn aandacht getrokken.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Pagina: 1