2 x 2,5" in een 3,5" bay met hardware raid 1

Pagina: 1
Acties:

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 15:27

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een 3,5" factor interne enclosing waar ik 2 2,5" hdd's in kan stoppen en kan verbinden met 1 SATA kabel. (Dus Hardware raid 1). Zal geen performance monster zijn/worden maar dat boeit mij ook niet echt.

Mijn low-power server draait op 1 2,5" HDD maar die wil ik graag uitbreiden naar een raid 1 config zodat dit een stukje veiliger is. Ik wil geen interne (software) Raid gebruiken.

Een voorbeeld hiervan is :
Patriot PC25S Convoy 3.5″ (Ik kan alleen geen leverancier in Nederland vinden).
Tranquil PC Safe Server Module (Erg duur en inclusief HDD's)

Hebben jullie alternatieven of een andere leuke oplossing?

WWW.RC5.NL

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
De Patriot heeft geen onboard raid zo te zien.
Afbeeldingslocatie: http://images.highspeedbackbone.net/SKUimages/enhanced/P33-6034-call07-ed.jpg

Ook 2 sata kabels nodig. Ik denk dat je toch een hardware raid controllertje moet kopen als je geen softraid wil. Zoiets Klikkerdeklik en pricewatch

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je heb altijd 2 kabels en SATA-aansluitingen nodig. SATA kent immers geen master/slave verbinding.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 18-10-2010 00:05 ]

ARME AOW’er

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Guardian Angel schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 00:04:
Je heb altijd 2 kabels en SATA-aansluitingen nodig. SATA kent immers geen master/slave verbinding.
Dit heeft niets met master/slave te maken. TS zoekt naar 1 raid oplossing of eigenlijk een port expander.
Laatst nog ergens een revieuw gevonden over zo'n ding maar kan hem nu niet vinden :(

Wel denk ik dat het goedkoper word om gewoon een mobo met raid1 te kopen, die kosten geen drol meer tegenwoordig.

Vraag aan de TS : waarom geen software raid1 ? dat is imho net zo betrouwbaar, en je hebt geen echte performance hit bij raid1

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 18-10-2010 00:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
@Black_Adder
Klopt als een bus.
Het gaat ook niet om de 25s maar om de 25sr (ik had niet correct gekeken).

Convoy XL

Bovenstaande is zoals 'heuveltje' zegt idd een port expander.

Onboard Software raid vind ik niet zo'n mooie oplossing. Ik heb dan het gevoel wanneer het mobo kapot zou gaan dat je op zoek moet gaan met een zelfde soort chipset aangezien raid niet altijd wil zeggen dat een andere raid controller het volume direct weer kan zien.

In mijn server zit nu een Highpoint RocketRAID 2320 8 port (is ook een softwarematige oplossing). Hiervan heb ik 7 poorten in gebruik (Raid 5).

Ik heb verder geen pci/pci express sloten meer beschikbaar dus even uitbreiden met nog een extra controller kan dus niet.

Het mooie van de Convoy XL is dus dat je 2 HDD's kan aansluiten op 1 SATA poort en dat in de adapter dus RAID 1 zit.

Ik kwam ook ondertussen een ander leuk dingetje tegen:

iMirror525A:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OY2lMxKCfS5gPSQrgLTg6gWI/full.gif

Hier dus ook 1 SATA2 in en 2 x sata uit met configureerbare RAID levels.

Maar ook niet te vinden in Nederland.

[ Voor 12% gewijzigd door d-motion op 18-10-2010 09:30 ]

WWW.RC5.NL

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

d-motion schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:24:
@Black_Adder

Onboard Software raid vind ik niet zo'n mooie oplossing. Ik heb dan het gevoel wanneer het mobo kapot zou gaan dat je op zoek moet gaan met een zelfde soort chipset aangezien raid niet altijd wil zeggen dat een andere raid controller het volume direct weer kan zien.
Dezelfde redenatie gaat natuurlijk ook voor een losse raidcontroller die kapot gaat !
Maar meestal kom je met raid1 nog wel weg met een andere controller omdat het niet gestriped staat.
Anders kan linux en windows ook zelf een SW raid aanmaken !

http://www.ozhardware.com...ID-Controller/Page-7.html
Dit was het ding wat ik bedoelde. heel interessant.
Maakt van 5 drives 1 raid/jbod config en bied dat aan het os aan als 1 drive.

Heel grappig dingetje, maar kan zo ook geen NL aanbieder vinden.
Wel gevonden, http://azerty.nl/8-1036-2...ad5hpmsxa-controller.html
Vreemde eend in de bijt, maar lijkt me wel wat de je zoekt.

[ Voor 56% gewijzigd door heuveltje op 18-10-2010 11:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

[b][message=34867633,noline]
In mijn server zit nu een Highpoint RocketRAID 2320 8 port (is ook een softwarematige oplossing). Hiervan heb ik 7 poorten in gebruik (Raid 5).

Ik heb verder geen pci/pci express sloten meer beschikbaar dus even uitbreiden met nog een extra controller kan dus niet.

Het mooie van de Convoy XL is dus dat je 2 HDD's kan aansluiten op 1 SATA poort en dat in de adapter dus RAID 1 zit.
Je wilt dus dat raid1-doosje weer achter je RocketRaid controller hangen? 2 raid controllers achter elkaar hangen zou ik echt niet doen.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Als ik het zo zie, hebben veel van die dingen maar 1x een power aansluiting, lijkt me niet zo heel handig als je hele RAID1 daarvan afhankelijk is....

En als je op zoek bent naar een array die je op een andere computer/chipset/mobo kunt herbouwen is software RAID toch *JUIST* wat je wilt?

i.e. ZFS/md/Windows Dynamic Disk-mirror (of hoe dat ook mag heten).

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20

EXX

EXtended eXchange

heuveltje schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:57:
[...]

Dezelfde redenatie gaat natuurlijk ook voor een losse raidcontroller die kapot gaat !
Maar meestal kom je met raid1 nog wel weg met een andere controller omdat het niet gestriped staat.
Is het bij RAID1 zelfs niet zo dat je (omdat er geen sprake is van striping), je elk van de 2 drives ook als single drive kunt laten werken indien de RAID controller het opgeeft?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kompaan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:13:

En als je op zoek bent naar een array die je op een andere computer/chipset/mobo kunt herbouwen is software RAID toch *JUIST* wat je wilt?

i.e. ZFS/md/Windows Dynamic Disk-mirror (of hoe dat ook mag heten).
Mee eens !
Als ik het zo zie, hebben veel van die dingen maar 1x een power aansluiting, lijkt me niet zo heel handig als je hele RAID1 daarvan afhankelijk is....
Hier mis ik je even, wat heeft het aantal power poorten hiermee te maken :?

• Kompaan
heuveltje schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:18:

[...]

Hier mis ik je even, wat heeft het aantal power poorten hiermee te maken :?
Nou, 2 disken aan 1 powerpoort, gaat je kabeltje los/brak/whatever, ben je alsnog je 2 disken kwijt...

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:06:
[...]

Je wilt dus dat raid1-doosje weer achter je RocketRaid controller hangen? 2 raid controllers achter elkaar hangen zou ik echt niet doen.
Nee.. De 'boot-schijf' zit nu op de interne SATA connector van het board.

Die laatste poort op de RocketRaid is vrij ivm hotspare in mijn Raid5 set (Er zitten dus al 8 schijven op de RocketRaid).

Het Raid1 doosje komt dus op één van de interne moederboard poorten.

WWW.RC5.NL

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
Kompaan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:49:
[...]

Nou, 2 disken aan 1 powerpoort, gaat je kabeltje los/brak/whatever, ben je alsnog je 2 disken kwijt...
Heb jij je HDD's dan ook met dubbele stroom aansluiting aangesloten?

De meeste disks in mijn systeem zitten ook op een splitter aangesloten. Daar zie ik niet zo het probleem van in.

WWW.RC5.NL

• Kompaan
d-motion schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:01:
Heb jij je HDD's dan ook met dubbele stroom aansluiting aangesloten?
Niet 2x stroom naar elke HDD, maar wel 2 verschillende kabeltjes naar de 2 disk van de RAID1.
De meeste disks in mijn systeem zitten ook op een splitter aangesloten. Daar zie ik niet zo het probleem van in.
Het is ook niet een heel groot probleem (lees: gaat niet heel vaak mis), maar als het (bijna) niks extra kost en kan, kan je het net zo goed wel doen toch?

Maar belangrijker lijkt mij de keuze voor hardware of software RAID.
Pagina: 1