Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 19:57
Mensen, mijn laatste hoop.

Ik heb een behoorlijk probleem met een Exchange 2003 installatie;

Deze server (Windows Server 2003 Standaard DC, DNS, DHCP, NAS) is afgelopen dinsdag hard uitgezet geworden omdat hij niet meer bereikbaar was via RDP. Sindsdien zijn er alleen maar problemen met Exchange.
Na deze cold reboot was de server niet meer te booten, na opstarten in veilige modus en exchange uitgezet te hebben startte hij weer door. Daarna alle Exchange services weer gestart ging het weer mis. Na "mount this store on startup" in Exchange uitgezet te hebben was ik in staat op alle Exchange services te starten. Handmatig de store mounten resulteerde opnieuw in een freezende server.
Heel veel recovery opties geprobeerd (eseutil /r, /p) allemaal zorgden ze voor een freezende server. Offline defragmenteren heb ik helaas niet kunnen testen omdat er te weinig schijfruimte is. (store is 52GB)

Na heel veel proberen uiteindelijk een backup terug gezet van alle MDBDATA transition files en priv1.edb en stm en pub1.edb en stm. Toen was het weer mogelijk om de store te mounten. Helaas de nacht erna klapte de server er weer uit. Laatste wat in de logs terug te vinden is voor de freez was:

Event Source: ESE
Event ID: 702
Description:
%1 (%2) %3Online defragmentation is resuming its pass on database priv1.edb

Ondertussen (enigszins uit wanhoop) een 2e (oude) server voorzien van Exchange 2003 inclusief alle updates wat ook op de huidige server staan en die voorzien van alle transistion logs en edb en stm files in de hoop dat deze tijdelijk de functie van de "echte" Exchange server kon overnemen, helaas blijkt niet zomaar te werken, na verder te zoeken blijkt de servernaam en ipadres gelijk te zijn aan de oude wat zou betekenen dat ik alles zou moeten overzetten, in dat geval kan ik beter de huidige server opnieuw installeren gezien de hoeveelheid werk wat erbij komt kijken.

Vanmiddag klapte de server er weer uit wat raar is omdat er geen online defrag gestart zou moeten worden op dit tijdstip, maintenance is ingesteld van 1 tot 5 am. Opnieuw alle logs doorgezocht en krijg nu een hele berg andere meldingen:

Event 8026
LDAP Bind was unsuccessful on directory <directory name> for distinguished name '<value>'. Directory returned error:[0x<error code>] <error code>. <Connection Agreement>

Event 8250
The Win32 API call "DsGetDCNameW" returned error code [0x862] The specified component could not be found in the configuration information. The service could not be initialized. Make sure that the operating system was installed properly.

Event 101
Isass (432) The database engine stopped

Event 2102
Process MAD.EXE (PID=792). All Domain Controller Servers in use are not responding:
[servername]

Event 2104
Process Store.exe (PID=4424). All the DS Servers in domain are not responding.

Bij iedere recovery what so ever wat ik probeer freezed de server en begint het hele verhaal weer opnieuw, helaas opnieuw kan ik geen offline defrag testen ivm te weinig schijfruimte...

Ik zit er op dit moment serieus over te denken om Exchange opnieuw te installeren maar eerlijkheids halve heb ik geen flauw benul van de gevolgen hiervan... Iemand die mij hier verder mee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Kun je kijken of je Exchange database in orde is:
Using the Exchange tools ISINTEG and ESEUTIL to Ensure the Health of your Information Store

En kun je ook de Exchange Best Practices Analyzer (ExBPA) draaien en kijken welke error je daarin tegen komt, en indien mogelijk oplossen?

[ Voor 128% gewijzigd door Turdie op 18-10-2010 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
shadowman12 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:31:
Kun je kijken of je Exchange database in orde is:
Using the Exchange tools ISINTEG and ESEUTIL to Ensure the Health of your Information Store

En kun je ook de Exchange Best Practices Analyzer (ExBPA) draaien en kijken welke error je daarin tegen komt, en indien mogelijk oplossen?
zoals gezegd, Eseutil zorgt voor een freezende server, zelfde geld voor isinteg. ExBPA geeft de reeds gemelde logs terug... kom ik dus ook niet mee verder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120725

ExBPA geeft je niet die reeds gemelde logs terug want dat zijn event log entries, dus ik zou alsnog exbpa draaien en kijken wat daar uit komt. Zie je verder nog meldingen in je system event log? Het lijkt me verder het beste om een 2e server er bij te zetten en je mailboxen te moven want freezen is vaak het teken van of ernstige corruptie of hardware issues...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:11

_Arthur

blub

Anoniem: 120725 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:18:
want freezen is vaak het teken van of ernstige corruptie of hardware issues...
Maar ook al is er ernstige curruptie, de tools mogen in elk geval niet heel de server ophangen. Na het lezen van bovenstaande verhaal vermoed ik dan ook hardware issues. En dan memory en/of disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120725

_Arthur schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:46:
[...]

Maar ook al is er ernstige curruptie, de tools mogen in elk geval niet heel de server ophangen. Na het lezen van bovenstaande verhaal vermoed ik dan ook hardware issues. En dan memory en/of disks.
Precies. En zeer waarschijnlijk memory issues, maar daar is het op dit moment nog naar gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
Anoniem: 120725 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:18:
ExBPA geeft je niet die reeds gemelde logs terug want dat zijn event log entries, dus ik zou alsnog exbpa draaien en kijken wat daar uit komt. Zie je verder nog meldingen in je system event log? Het lijkt me verder het beste om een 2e server er bij te zetten en je mailboxen te moven want freezen is vaak het teken van of ernstige corruptie of hardware issues...
Zojuist alle logs nogmaals doorgegaan van de afgelopen nacht (voor de 1e keer is de server de nacht door gekomen). Ziet er naar uit dat er het 1 en ander weer werkt na de laatste updates die ik tot 2:45 heb zitten installeren afgelopen nacht.

Staat in ieder geval weer in de logs dat de online defragmentation is gestart en ook succesvol is afgerond dus dat is een goed teken, vanmiddag wil ik een Eseutil /k forceren om te kijken of hij hier (zoals eerder) over z`n nek gaat... in dat geval ga ik opnieuw aan de slag met ExBPA

Nadeel is dat ik afgelopen nacht nog een reboot heb moeten doen ivm de updates wat rond 2:30uur was, gezien de backup eigenlijk om 2uur begint en maintanence van 1 tot 5 is in Exchange hoop ik niet dat hierdoor bepaalde taken die normaal automatisch uitgevoerd worden heb verstoord wat de reden is van het blijven "leven"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:11

_Arthur

blub

Maar heb je je hardware ondertussen ook gecontroleerd op problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
Ondanks dat het een oud topic is wil ik toch nog even de info achter laten voor mensen die ooit hetzelfde probleem ondervinden.

Uiteindelijke heeft geen enkel hulpprogramma van Mircosoft geholpen om de boel weer aan de gang te krijgen.

laatste optie voor her-installeren van de server was het opnieuw installeren (eigenlijk repair, niets verwijderd) van Exchange. Dit gedaan inclusief alle servicepacks en updates die reeds geinstalleerd waren heeft geresulteerd in weer weer werkende server.

Aangezien er bijna geen info te vinden is over een herinstallatie over een paar jaar oude Exchange installatie en onze Microsoft partner hier ook geen ervaring mee had leek het me verstandig dit topic toch nog even te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

_O- Update na bijna anderhalf jaar, hulde!

Ik heb het topic even teruggelezen en las dat er te weinig ruimte was voor offline defrag; dat is eigenlijk de enige manier die ik altijd heb gebruikt om de mdb's te ontdoen van whitespace/errors. Had je ook op een andere machine kunnen doen; gewoon een kopie van de data meenemen en op je werkstation uitvoeren ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1