Toon posts:

Schermresolutieprobleem netbook - (K)Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MartyF
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13-09 22:43
Ik heb een Ricatech netbook (1,6 GHz, 1 Gig) met daarop W-XP en W7. Beiden werken prima, maar niet al te snel. Daarom probeer ik Linux er naast te installeren. Zo is de laptop oorspronkelijk ook uitgeleverd, zie: http://www.ricatech.com/products/Netbook/RPC-1020/.

Helaas heeft het apparaat een nogal berucht grafisch kaartje. Een VIA S3G UniChrome Pro II IGP. Dit kaartje wordt in huidige distributies (voor zover ik weet) niet meer ondersteund. Naar mijn idee heb ik de grootste kans op succes met Ubuntu of Kubuntu 9.04, met de VIA proprietary graphics driver for Chrome9. Zie: https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome.

Mijn kennis van Linux begint te groeien, maar ik heb het installeren van deze drivers nog niet voor elkaar gekregen. Een optredende foutmelding nekt mij, dan schiet mijn kennis te kort.

Echter met zowel Ubuntu 9.04 als Kubuntu 9.04 heb ik goed leesbaar beeld met de in de distributie ingebouwde driver. Alleen valt een groot deel van het beeld aan de rechter- en onderkant buiten het scherm. Wanneer ik de resolutie instel op 1024x600 (de resolutie van de netbook) is alles veel te groot, met een hogere resolutie (1280x768) wordt e.e.a. beter, normalere (minder grote) letters en icons, maar nog steeds valt een deel van het beeld buiten het scherm. Hoger kan ik het niet instellen, er is nog een 13xx-instelling, maar dan flikkert het beeld. Bovendien is het vreemd dat ik hoger zou moeten gaan, het scherm van de netbook is immers 1024x600.

Heeft iemand tips voor mij hoe dit op te lossen?

THNX,
Martin

A77II

• deadinspace
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:16

deadinspace

The what goes where now?

MartyF schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:29:
Echter met zowel Ubuntu 9.04 als Kubuntu 9.04 heb ik goed leesbaar beeld met de in de distributie ingebouwde driver.
Welke driver wordt gebruikt? (dat staat wel ergens in /var/log/Xorg.0.log)
Wanneer ik de resolutie instel op 1024x600 (de resolutie van de netbook) is alles veel te groot
Wat bedoel je precies met "alles is veel te groot"?

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

deadinspace schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 00:17:
Wat bedoel je precies met "alles is veel te groot"?
weet de benaming niet, maar waarschijnlijk heeft hij een 'virtuele' grootte van het scherm, hierdoor valt het werkelijk oppvervlak buiten de marges van 't display, en 'verschuif' je de desktop over 't scherm.

misschien dat je de drivers kunt downloaden?
Drivers voor Ubuntu Linux: http://www.ricatech.com/p.../Drivers_Ubuntu-Linux.zip

--------------------------------------------------
VIA VX700 VGA Driver
--------------------------------------------------
1. Install:
#./vinstall

2. Configure
please add or edit /etc/rc.local file at you system
export DISPLAY=:0.0
export LIBXCB_ALLOW_SLOPPY_LOCK=1

3. Enable AIGLX
A. Change the /usr/bin/compiz shell sript:
WHITELIST=" nvidia intel ati radeon i810 fglrx"
==>
WHITELIST="via nvidia intel ati radeon i810 fglrx"

B. Enable AIGLX
And "system->Perferences->Administration->appearance select extra".
Or you can find the "advance desktop effects" in the menu to config your destop 3d effects.

staat op de pagina die je zelf in je TS communiceerd

[Voor 40% gewijzigd door himlims_ op 18-10-2010 13:20]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• deadinspace
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:16

deadinspace

The what goes where now?

himlims_ schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:18:
[...]
weet de benaming niet, maar waarschijnlijk heeft hij een 'virtuele' grootte van het scherm, hierdoor valt het werkelijk oppvervlak buiten de marges van 't display, en 'verschuif' je de desktop over 't scherm.
Maar dat is een aanname. Voor hetzelfde geld klopt de video-mode wel, maar ziet hij maar een kwart van wat hij moet zien op dubbele grootte. Of is het beeld perfect maar klopt de resolutie (alsin dpi, wat het woord resolutie eigenlijk betekent) niet en zijn zijn fonts en iconen gewoon te groot.
misschien dat je de drivers kunt downloaden?
Of eerst kijken wat het probleem is. ;)

• MartyF
Welke driver wordt gebruikt moet ik even opzoeken, kom ik op terug.

Met te groot bedoel ik dat het deel linksboven van de desktop vergroot in het scherm wordt getoond. Dus het deel rechts en onder is niet zichtbaar en het beeld scrolt niet wanneer je de muis beweegt. Een hoger ingestelde resolutie (dus hoger dan de werkelijke resolutie van het scherm) zorgt ervoor dat de lettertypes en pictogrammen een betere normalere grootte krijgen, maar een deel van de desktop blijft onzichtbaar. Zo zijn de knoppen rechtsboven van Ubuntu onzichtbaar (met de accustatus en WLAN-status, etc.) en in Kubuntu is de startknop linksonder niet zichtbaar, maar wel een deel van het menu zodra dit uitklapt.

De Ricatech drivers heb ik al geprobeerd te installeren, maar ik krijg wat foutmeldingen na sudo ./vinstall. Iets met het aanmaken van een bestand waarbij gemeld wordt dat het een directory is. Verder kan ik de compiz shell script niet vinden. En na opnieuw opstarten bleef het scherm leeg en moest ik e.e.a. met Grub oplossen (herstellen van foutieve grafische instellingen). Zoals eerder vermeld groeit mijn Linux-kennis, maar schiet op dit vlak te kort.

THNX.

A77II

• MartyF
De OpenChrome-driver wordt gebruikt. Via onderstaande link is de Xorg.0.log file te lezen.

http://www.xorg.mhkj.nl/Xorg.html

A77II

• MartyF
Niemand?

A77II

• MartyF
Wanneer ik 'sudo Xorg -configure' draai, is het volgende xorg.conf.new het resultaat. Ik zou zeggen dat de monitor-sectie op zijn minst wat summier is. Zou invullen van deze sectie uitkomst bieden, en kan iemand me op weg helpen?

Section "ServerLayout"
Identifier "X.org Configured"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
EndSection

Section "Files"
ModulePath "/usr/lib/xorg/modules"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/Type1"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi"
FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

Section "Module"
Load "extmod"
Load "record"
Load "glx"
Load "dbe"
Load "dri2"
Load "dri"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Monitor Vendor"
ModelName "Monitor Model"
EndSection

Section "Device"
### Available Driver options are:-
### Values: <i>: integer, <f>: float, <bool>: "True"/"False",
### <string>: "String", <freq>: "<f> Hz/kHz/MHz"
### [arg]: arg optional
#Option "PrintVGARegs" # [<bool>]
#Option "PrintTVRegs" # [<bool>]
#Option "I2CScan" # [<bool>]
#Option "VBEModes" # [<bool>]
#Option "NoAccel" # [<bool>]
#Option "AccelMethod" # <str>
#Option "ExaNoComposite" # [<bool>]
#Option "ExaScratchSize" # <i>
#Option "SWCursor" # [<bool>]
#Option "ShadowFB" # [<bool>]
#Option "Rotate" # [<str>]
#Option "VideoRAM" # <i>
#Option "ActiveDevice" # [<str>]
#Option "BusWidth" # [<str>]
#Option "Center" # [<bool>]
#Option "PanelSize" # [<str>]
#Option "ForcePanel" # [<bool>]
#Option "TVDotCrawl" # [<bool>]
#Option "TVDeflicker" # <i>
#Option "TVType" # [<str>]
#Option "TVOutput" # [<str>]
#Option "DisableVQ" # [<bool>]
#Option "DisableIRQ" # [<bool>]
#Option "EnableAGPDMA" # [<bool>]
#Option "NoAGPFor2D" # [<bool>]
#Option "NoXVDMA" # [<bool>]
#Option "VbeSaveRestore" # [<bool>]
#Option "DisableXvBWCheck" # [<bool>]
#Option "MaxDRIMem" # <i>
#Option "AGPMem" # <i>
Identifier "Card0"
Driver "openchrome"
VendorName "VIA Technologies, Inc."
BoardName "CX700/VX700 [S3 UniChrome Pro]"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Card0"
Monitor "Monitor0"
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 1
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 4
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 8
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 15
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 16
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
EndSubSection
EndSection

Momenteel draai ik op 1360x768. Default start Xubuntu op in 1366x768, maar dan is het beeld niet stabiel. Nogmaals, het scherm is 1024x600, maar dan valt een enorm groot deel van het beeld buiten het scherm. Met 1360x768 is het grootste deel van het beeld zichtbaar, maar nog steeds is een 30% van het scherm rechts en 30% van het scherm onder onzichtbaar.

A77II

• MartyF
Ik heb xorg.conf aangepast, maar ogenschijnlijk wordt de file volledig genegeerd. Niets is veranderd. Kan iemand mij vertellen of en wat ik verkeerd doe?

Section "Device"
Identifier "VIA/S3G UniChrome Pro II IGP"
Driver "openchrome"
Option "UseFBDev" "true"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Digital Monitor"
VendorName "Unknown"
ModelName "Unknown"
HorizSync 29.0 - 83.0
VertRefresh 56.0 - 76.0
# 1024x600 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 37.32 kHz; pclk: 48.96 MHz
Modeline "1024x600 60.00" 48.96 1024 1064 1168 1312 600 601 604 622 -HSync +Vsync
# 1024x768 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 47.70 kHz; pclk: 64.11 MHz
Modeline "1024x768 60.00" 64.11 1024 1080 1184 1344 768 769 772 795 -HSync +Vsync
# 800x600 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 37.32 kHz; pclk: 38.22 MHz
Modeline "800x600 60.00" 38.22 800 832 912 1024 600 601 604 622 -HSync +Vsync
# 640x480 @ 60.00 Hz (GTF) hsync: 29.82 kHz; pclk: 23.86 MHz
Modeline "640x480 60.00" 23.86 640 656 720 800 480 481 484 497 -HSync +Vsync
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Digital Monitor"
Device "VIA/S3G UniChrome Pro II IGP"
DefaultDepth 16
SubSection "Display"
Depth 16
Modes "1024x600_60.00"
EndSubSection
EndSection

A77II

• MartyF
Goed, de xorg.conf file doet het nu wel. In de modeline stond geen _ en in modes wel. Logisch dus.

Maar het effect is hetzelfde. Of ik nu deze file gebruik, of de instelling 1024x600 maak via <settings> <beeldscherm>. Een deel van het beeld blijft buiten het scherm vallen. Je ziet het al voordat de desktop is opgestart, het Ubuntu-"zandlopertje" bevindt zich niet in het midden van het scherm, maar op 2/3 van links en van boven.

Om dit op te lossen zou je de totale hoeveelheid pixels horizontaal en verticaal in xorg.conf in theorie kunnen aanpassen. Maar dan komen deze waardes onder de resolutie-waardes zelf te liggen, en dat kan dus niet. Dus ik kom even niet verder.

A77II

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee