Beste lezers,
n.a.v. een verhuizing heb ik eindelijk genoeg ruimte om een server thuis te plaatsen. Echter dit is de eerste keer dat ik met KVM en LVM en software raid speel. Nu was ik van plan om het volgende te doen.
Server specs: (niets bijzonders)
1 32GB SSD HD
2x TB HD
4Gig mem
i3 cpu'tje
Gebruik van de server:
- mailserver voor een aantal domeinen (inc. virusscan/spam/imap/pop3/mysql/squirelmail)
- dns server
- download bak (usenet)
- stream bak (1080p)
- ftp/ssh/openvpn
- webserver voor een aantal domeinen
- netwerk testopstelling (dynamips/cisco acs/ca agent etc..)
Nu vind ik het erg belangrijk dat mijn mailserver altijd blijft werken, de rest van de meuk vind ik minder belangrijk.
Daarom wil ik graag virtualiseren (kvm) zodat ik mijn mailserver als guest os stabiel kan draaien en de rest rustig mee kan spelen zonder al te grote schade aan te richten. (ook windows os'n nodig)
Dus ik zat te denken om de volgende opzet te maken.
(SSD HD)
/dev/sdx1 16GB / KVM host OS
/dev/sdx2 16GB / unused
SATA HD's (software raid1)
/dev/sda1 + /dev/sdb1 -> /dev/md0 (2000gb software raid 1)
Op deze HD's wil ik graag met LVM (i.v.m flexibel te kunnen zijn om backups te maken/partitie grote's aan te passen/extra schrijven kunnen toevoegen) de volgende indeling maken om te starten.
Logical Volumes:
/dev/vg0/gservermail(100gb)
/dev/vg0/gservermisc (200gb)
/dev/vg0/gservertest1 (50gb)
/dev/vg0/gservertest2 (50gb)
/dev/vg0/recoveryOS (3gb)
/dev/vg0/swap (2gb)
/dev/vg0/backup (200gb)
Volume Groups: vg0
Physical Volume: /dev/md0
Ik heb alleen een aantal vragen hierover m.b.t. best practices
- Is het wel zo handig om het host OS op de SSD HD te doen, of wellicht een dd kopie te plaatsen op de raid partitie?
- maakt het nog wat uit of je ook LVM doet op de guest OS'n, of maak je daar gewoon een "normale partitie" in van de grote van de LV partitie
- zijn er nog issues met bepaalde filesystems m.b.t. LVM? ergens gelezen dat je bijvoorbeeld xfs alleen maar kan vergroten, zat te denken aan ext3 voor de OS'n die stabiel moeten zijn, xfs voor de os'n die veel met grote bestanden werken en reiser voor OS'n die veel met kleine bestanden doen
- veel guides geven aan dat het handig is om een "rescue" OS te installeren voor het geval het host OS kapot gaat. (server heeft geen cd-rom speler) maar betekend dit dat mijn bios ook LVM moet snappen? of bedoelen ze hiermee dat je, je software raid iets kleiner maakt dan die 2tb zodat je wat ruimte hebt voor een "normale partitie" waar je ook een bootloader op wegschrijft. (1 van de 2 disks)
Zijn er nog andere dingen waar ik niet aan gedacht heb m.b.t. deze opstelling?
n.a.v. een verhuizing heb ik eindelijk genoeg ruimte om een server thuis te plaatsen. Echter dit is de eerste keer dat ik met KVM en LVM en software raid speel. Nu was ik van plan om het volgende te doen.
Server specs: (niets bijzonders)
1 32GB SSD HD
2x TB HD
4Gig mem
i3 cpu'tje
Gebruik van de server:
- mailserver voor een aantal domeinen (inc. virusscan/spam/imap/pop3/mysql/squirelmail)
- dns server
- download bak (usenet)
- stream bak (1080p)
- ftp/ssh/openvpn
- webserver voor een aantal domeinen
- netwerk testopstelling (dynamips/cisco acs/ca agent etc..)
Nu vind ik het erg belangrijk dat mijn mailserver altijd blijft werken, de rest van de meuk vind ik minder belangrijk.
Daarom wil ik graag virtualiseren (kvm) zodat ik mijn mailserver als guest os stabiel kan draaien en de rest rustig mee kan spelen zonder al te grote schade aan te richten. (ook windows os'n nodig)
Dus ik zat te denken om de volgende opzet te maken.
(SSD HD)
/dev/sdx1 16GB / KVM host OS
/dev/sdx2 16GB / unused
SATA HD's (software raid1)
/dev/sda1 + /dev/sdb1 -> /dev/md0 (2000gb software raid 1)
Op deze HD's wil ik graag met LVM (i.v.m flexibel te kunnen zijn om backups te maken/partitie grote's aan te passen/extra schrijven kunnen toevoegen) de volgende indeling maken om te starten.
Logical Volumes:
/dev/vg0/gservermail(100gb)
/dev/vg0/gservermisc (200gb)
/dev/vg0/gservertest1 (50gb)
/dev/vg0/gservertest2 (50gb)
/dev/vg0/recoveryOS (3gb)
/dev/vg0/swap (2gb)
/dev/vg0/backup (200gb)
Volume Groups: vg0
Physical Volume: /dev/md0
Ik heb alleen een aantal vragen hierover m.b.t. best practices
- Is het wel zo handig om het host OS op de SSD HD te doen, of wellicht een dd kopie te plaatsen op de raid partitie?
- maakt het nog wat uit of je ook LVM doet op de guest OS'n, of maak je daar gewoon een "normale partitie" in van de grote van de LV partitie
- zijn er nog issues met bepaalde filesystems m.b.t. LVM? ergens gelezen dat je bijvoorbeeld xfs alleen maar kan vergroten, zat te denken aan ext3 voor de OS'n die stabiel moeten zijn, xfs voor de os'n die veel met grote bestanden werken en reiser voor OS'n die veel met kleine bestanden doen
- veel guides geven aan dat het handig is om een "rescue" OS te installeren voor het geval het host OS kapot gaat. (server heeft geen cd-rom speler) maar betekend dit dat mijn bios ook LVM moet snappen? of bedoelen ze hiermee dat je, je software raid iets kleiner maakt dan die 2tb zodat je wat ruimte hebt voor een "normale partitie" waar je ook een bootloader op wegschrijft. (1 van de 2 disks)
Zijn er nog andere dingen waar ik niet aan gedacht heb m.b.t. deze opstelling?
Elke dag dronken is ook een geregeld leven.