NAS met offsite backup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

een vraag van een NASnoob. Op het moment heb ik een router met daaraan 2 computers hangen. Nu heeft Computer A een offsite backup (BlackBlaze) lopen waar ik erg tevreden over ben. Voor BlackBlaze betaal ik 50 USD per jaar.
Zie "huidige setup"
Afbeeldingslocatie: http://img2.imageshack.us/img2/2695/netwerkhuidigjpg.jpg

Nu wil een NAS kopen, waardoor we met het gezin onze bestanden op de NAS kunnen zetten en overal benaderen. Maar nu wil ik wel dat die gegevens ergens offsite gebackupped zijn. Daar wil ik dan ook best voor betalen.
Zie "gewenste setup"
Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/8849/netwerkgewenstjpg.jpg

Is zoiets goed te doen met een NAS?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Kunk

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 21:12 . Reden: Picture fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je pics doen 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gefixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Ik zie het probleem niet? Behalve dat je pics het volgens mij moeilijker maken dan het kan zijn? Je kan nu toch al je huidige offsite backup van die nas een backup laten draaien, dan ben je toch compleet gedekt? Dus ABCD eruit en alleen die nas backuppen, anders ga je dubbel data versturen... Je hoeft iig geen extra offsite dienst aan te schaffen.

Dus de backup van ABCD richting de NAS, dan zijn daar al je bestanden beschikbaar voor de familie. Vervolgens de NAS offsite backuppen... dan heb je toch al je data in de backup? Anders ga je onnodig veel data verschuiven.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 17-10-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MicGlou schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:19:
Dus de backup van ABCD richting de NAS, dan zijn daar al je bestanden beschikbaar voor de familie. Vervolgens de NAS offsite backuppen... dan heb je toch al je data in de backup? Anders ga je onnodig veel data verschuiven.
excuses voor mijn onduidelijke taal. De bedoeling is:
De ABCD computers "werken met de files op de NAS". De NAS moet dan off-site in de cloud geback-upped worden.

Bestaat zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Je kan BackBlaze dan toch gewoon die NAS laten backuppen ipv Computer A? Ik zou eerst alle data (backups, bestanden e.d.) van ABCD opslaan op de NAS zodat alle beschikbare data aanwezig is voor de familie en dan vervolgens van de NAS de offsite backup draaien van de nodige bestanden. Dan heb je al je data als backup in de cloud, inclusief de data van A... alleen een andere volgorde. Je zou dan wel je huidige plan aan moeten passen waar wat tijd in gaat zitten, maar daarna heb je volgens mij wel de voordeligste opstelling, je zou misschien alleen wat extra opslagruimte in je NAS nodig gaan hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door MicGlou op 18-10-2010 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Van de BlackBlaze site:
Backup Windows and Mac
Backblaze backs up Windows XP 32-bit, Windows Vista 32-bit and 64-bit, Windows 7 32-bit and 64-bit, and Intel-based Mac OSX 10.4 and newer.
Dus ik ban bang dat het niet eenvoudig zal zijn om die NAS te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BackBlaze runt niet op een NAS helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:16
Synology heeft Amazon S3 cloud support waardoor je die naar de cloud kan laten backuppen. Misschien is er een dergelijke app ook voor BlackBlaze misschien beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:45:
BackBlaze runt niet op een NAS helaas...
Dan de volledige backup richting een pc ipv de nas en dan die pc door backblaze een backup laten draaien? Zolang je maar 1 pc in het netwerk hebt die alle data bevat, dan maakt het voor het thuisnetwerk verder niet meer uit...

Even rondgeneusd op de website van backblaze, het wordt idd expliciet vermeld dat er geen ondersteuning is voor NAS.
What does Backblaze Backup?

•All Your Data
With the exception of your operating system, applications, or temporary files.

•Files up to 9 GB in Size
The default of 4 GB can be raised or lowered in the preferences.
iPhoto, Aperture and Lightroom use library bundles that will be backed up at any size.

•Connected Drives
USB and Firewire hard drives and internal drives connected at the time of the install or added later in the settings panel.

Not Network Drives
Currently we do not backup network drives (NAS drives).
Als je dan toch eventueel wat extra's wou gaan uitgeven, misschien is het een idee om een offsite backup dienst te vinden waarbij NAS wel ondersteund wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of je zet een backup NAS bij familie neer en rsynct het hele zooitje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Met hem hier boven :)
Dit is de enige makkelijke, en betaalbare oplossing. Reken maar uit over een paar jaar, en zet daar ff het gemak tegenover van deze manier van backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
wagenveld schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:29:
Dat is idd ook nog een goede optie, maar dan wel familie met een beetje bandbreedte ;)

Of misschien zoals ik het zelf doe; ik heb 2x een WD Essential 1,5TB waarvan er eentje altijd bij mij thuis staat en eentje 500m verderop bij mijn vader. Eens in de zoveel tijd wissel ik de schijfjes gewoon even om. Groot nadeel daarvan is de taakplanner... dat ben ik namelijk zelf en ik laat er nog wel eens wat weekjes overheen gaan. Maar wel heel goedkoop opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wagenveld schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:29:
Je kan natuurlijk een goede deal maken: jij zet een NAS neer, je familielid/vriend zet een NAS neer. Jij doet een backup van zijn bestanden op jouw NAS en hij een backup van jouw bestanden op zijn NAS. Je hebt dan wel slechts de helft van de ruimte ter beschikking, maar met bijv 4 maal 2TB schijven in raid 5 heb je effectief 3 TB voor jou en 3TB voor de andere persoon. Je kan ook een 4-2 verdeling nemen omdat bijvoorbeeld lang niet alles noodzakelijk is om dubbel op te slaan.

Dit zou dan dmv versleuteling beveiligd kunnen worden zodat privacy gewaarborgd blijft. (of je reserveert een 'gezamelijk' stukje als je bestanden zou willen delen.. :) )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2010 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ok bedankt voor het meedenken. Ik zal erover denken wat ik ga doen voor oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dio22
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09-2024
Het kan met een NAS van Iomega. Een redelijk onbekend merk in NL, maar ze leveren goede producten. Ik dacht dat er gratis 2GB bij zit, tegen betaling kan je meer opslag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:51
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:03:
[...]

Je kan natuurlijk een goede deal maken: jij zet een NAS neer, je familielid/vriend zet een NAS neer. Jij doet een backup van zijn bestanden op jouw NAS en hij een backup van jouw bestanden op zijn NAS. Je hebt dan wel slechts de helft van de ruimte ter beschikking, maar met bijv 4 maal 2TB schijven in raid 5 heb je effectief 3 TB voor jou en 3TB voor de andere persoon. Je kan ook een 4-2 verdeling nemen omdat bijvoorbeeld lang niet alles noodzakelijk is om dubbel op te slaan.

Dit zou dan dmv versleuteling beveiligd kunnen worden zodat privacy gewaarborgd blijft. (of je reserveert een 'gezamelijk' stukje als je bestanden zou willen delen.. :) )
Idem hierzo. Mijn ouders hebben een synology met 2x 1tb, bij mij staat een ubuntu servertje. Via rsync wordt er iedere nacht het een en ander op en neer gekopieerd. Die synology is gebaseerd op linux, je kunt ook gewoon via ssh inloggen. Authenticatie via een public/private key en dan knallen over ssh :)
MicGlou schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:50:
[...]
Dat is idd ook nog een goede optie, maar dan wel familie met een beetje bandbreedte ;)
Overigens is de internet snelheid van het familielid/vriend niet echt relevant, de bottleneck is waarschijnlijk toch jouw upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51

beany

Meeheheheheh

dio22 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 16:01:
Het kan met een NAS van Iomega. Een redelijk onbekend merk in NL, maar ze leveren goede producten. Ik dacht dat er gratis 2GB bij zit, tegen betaling kan je meer opslag krijgen.
Het liefste kies je zelf je offsite backup provider...

Wij gebruiken nu KPN backup. 20GB momenteel. Ik heb het zelfde probleem als de TS, de data staat op 1 PC en alleen die PC wordt gebackupped.

Eigenlijk zou ik ook wel een NAS willen die kan backuppen naar KPN(of keuze uit een aantal anderen).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
Je kan ook gewoon die nas als netwerkschijf mounten op PC A. Vervolgens kan je met die tool gewoon delen van die netwerkschijf laten backuppen. Probleem opgelost?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fonsoy schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 00:01:
Je kan ook gewoon die nas als netwerkschijf mounten op PC A. Vervolgens kan je met die tool gewoon delen van die netwerkschijf laten backuppen. Probleem opgelost?
Ja, dat is ook inderdaad een goede optie waar ik over heb nagedacht. Het leek me minder aantrekkelijk. Waarom weet ik eigenlijk niet. :)

Ik zal eens proberen of ik mijn huidge backup progje (bakcblaze) kan foppen als ik een netwerkschijf mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fonsoy schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 00:01:
Helaas, map gedeeld. Gemount als netwerkschijf. Backblaze pakt hem niet op.
Staat ook op hun site realiseer ik me nu "Currently we do not backup network drives (NAS drives)."
Pagina: 1