Nieuw systeem blijft hangen bij inspanning, mobo schuldig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 13:23
Ik heb dit weekend mijn nieuwe systeem in elkaar gezet van vrijwel allemaal nieuwe onderdelen (behalve de optische drives en wat HDD's die ik nog had). Het systeem loopt bij het opstarten en bij lichte windowstaken prima, maar blijft volledig hangen zodra ik de performance test met superpi of 3d mark vantage. Ik heb niks overgeklokt of gewijzigd van de fabrieksinstellingen (BIOS gelaten op huidige versie, van 13-08-2010). Ik heb de kast nog niet eens dichtgehad, dus ik vermoed dat de airflow ook in orde is.

Dit zijn de specs:

- Mobo: Asrock X58 Extreme3
- CPU: Intel i7 930
- Geheugen: 12GB OCZ RAM (zes identieke reepjes van 2GB)
- Videokaart: Gigabyte GV-N460OC-1GI (GTX 460 1GB)
- SSD: OCZ SSD Vertex ii 60GB
- Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W

Toen ik superpi draaide (1M digits), bleef de hele computer steeds op hetzelfde punt hangen: als de berekening net klaar was en er een popup kwam om dit te melden. Ik zag dat mijn cpu temperatuur dan ook steeds net terugliep op het moment dat hij hing (meestal lag de max. op zo'n 50-54 graden). Daarom dacht ik dat het waarschijnlijk niet de CPU was, maar eerder de mobo of het geheugen. 3d mark vantage bleef ook steeds ergens hangen, maar op verschillende momenten in de 2e of 3e test. Bij zo'n hang-up kon ik alleen een harde reset uitvoeren. Het gekke was: soms liep de computer na zo'n reset al meteen vast in de boot, een keer op het mobo-scherm helemaal aan het begin, en een paar keer op het windows-startscherm.

Ik heb één keer een BSOD gekregen, daar stond toen in: "system service exception". Voor de rest waren het allemaal hang-ups.

Toen probeerde ik memtest86, die bleef ook steeds ergens hangen in het eerste kwartier, dus het is hoogstwaarschijnlijk geen softwareprobleem. Toen heb ik 3 reepjes geheugen eruit gehaald, toen liep memtest86 op de overgebleven 3 reepjes prima. Vervolgens superpi en vantage weer geprobeerd, die liepen nu allebei niet vast. Dus ik dacht: dan is het ofwel een probleem in een van de reepjes die ik eruit heb gehaald, of iets met de memory-controller van het mobo als alle 6 geheugenplekken bezet zijn.

Dus toen heb ik de 3 reepjes omgewisseld met de 3 die ik eruit had gehaald, en dit keer deed memtest86 het ook, alleen nu liepen superpi en vantage wel weer vast (hoewel superpi wel moeilijker vastliep dan met 12GB, bij 12GB al bij 1M digits, met 6GB pas bij 32M digits). Dus ik dacht dat het een van die 3 reepjes zou moeten zijn. Toen heb ik nog een cross-test gedaan met de oorspronkelijke 3 reepjes (dus weer omgewisseld), en nu liep superpi weer vast!
Dus mijn conclusie is dat het de mobo moet zijn, of zie ik iets over het hoofd? Jullie input wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 13:02

SupremeRick

Muse Fan

memory voltage iets ophogen? al geprobeerd want dat wou bij mij ook nog wel eens werken

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Nee, nog niet geprobeerd, bedankt.
Is van 1.564V --> 1.669V een goede eerste stap, of liever iets minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:34

silitek

Tubes Only

OCZ reepjes vragen in de regel wat meer prik. Dus een voltage verhoging lijkt me een goede start.

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Probeer ook eens memtest te doen met 1 geheugenreepje. Misschien is een van die drie overgebleven bankjes gewoon stuk. Test ze dus een voor een. Dat lijkt me plausibeler dan dat de memorycontroller stuk is wanneer ze alle zes in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 16:42
redfuse schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 18:53:
Nee, nog niet geprobeerd, bedankt.
Is van 1.564V --> 1.669V een goede eerste stap, of liever iets minder?
Het verschil met je QPI voltage mag nooit hoger zijn dan 0.5V, waar deze standaard 1.15 volt krijgt is boven de 1.65 dus niet verstandig, dus probeer eerst gewoon 1.64 of 1.65, hier werken de meeste reepjes prima op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

in principe maakt het niet zo veel uit.. iig ik heb er geen last van, de mijne moesten echt op het maximale voltage voordat ze startten

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Daar wil ik nog aan toevoegen dat de geheugencontroller niet op je moederboard zit maar in de cpu zelf, waarbij je moet opletten dat je niet boven de 1.65 volt gaat omdat je daarmee je cpu kan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

Roel1966 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:10:
Daar wil ik nog aan toevoegen dat de geheugencontroller niet op je moederboard zit maar in de cpu zelf, waarbij je moet opletten dat je niet boven de 1.65 volt gaat omdat je daarmee je cpu kan slopen.
bij mij was het op mijn dual core.. maar bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Bedankt voor alle reacties, ik heb het geprobeerd met 4gb ram op 1.654V, en nog steeds dezelfde hang-ups. Ik heb ook 2gb geprobeerd, maar daarmee lijkt superpi niet genoeg te hebben, het gaat erg traag en uiteindelijk loopt het vast (de applicatie, dus geen hang-up). Ik heb ook de 4gb in verschillende banken geprobeerd.
Maar het lijkt dus achteraf vrij weinig uit te maken hoeveel geheugen ik erin stop, in welke bank het zit en welk reepje het is. Zou het dan toch waarschijnlijk het mobo zijn? Of kan de CPU ook nog problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

hugoy schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:10:
[...]

Het verschil met je QPI voltage mag nooit hoger zijn dan 0.5V, waar deze standaard 1.15 volt krijgt is boven de 1.65 dus niet verstandig, dus probeer eerst gewoon 1.64 of 1.65, hier werken de meeste reepjes prima op
Dit ^^ dus, en je geheugen van OCZ heeft 1,65V nodig volgens OCZ. Daarnaast dien je de QPI/DRAM voltage ook te verhogen. probeer eens deze op 1,35V te zetten en kijk of de problemen die je hebt dan zijn verdwenen.
Test ook met Memtest86+.

Ik draai ook met 6 modules (12GB) en gebruik 1,65V (1,66V) op het geheugen en 1,35V op de geheugencontroller (QPI/DRAM of VTT). Dit zijn gewoon default waarden en absoluut niet schadelijk mocht je dat denken. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
OK, dus even voor de zekerheid:
DRAM voltage op 1.65v
VTT voltage op 1.34v

QPI = VTT toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

redfuse schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:58:
OK, dus even voor de zekerheid:
DRAM voltage op 1.65v
VTT voltage op 1.34v

QPI = VTT toch?
Yep. Bij dit asrock model wel. (ik heb de handleiding even ingekeken) :>

dus wat in te stellen:
DRAM Voltage: 1,66v
VTT Voltage: 1,35v

Succes, en laat ons even weten of het dan opgelost is. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Helaas, net geprobeerd, liep al in het begin van superpi vast...
Daarna memtest86+ gedraaid, liep vast na 4 minuut en 36 seconde. Gekke is dat hoewel alles stilligt, het rode plusje naast memtest86 wel blijft knipperen...

Zijn er nog andere zaken in het bios die ik zou kunnen proberen? Of toch maar een RMA op het mobo aanvragen?

In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

mm, jammer. Probeer eens dit alles in te stellen:

DRAM Frequency: 666MHz DDR3_1333

DRAM Voltage: 1,66v
VTT Voltage: 1,35v

DRAM Timing Control:
DRAM tCL: 9
DRAM tRCD: 9
DRAM tRP: 9
DRAM tRAS: 20

En als dit ook niet werkt, er is een nieuwe BIOS update beschikbaar die eea fixt: v2.20 - 8/10/2010
1. Patch DDR3-KINGSTON-2G-1333-9 memory.
2. Update CPU code.
Kan je ons ook het exacte typenr. van het gebruikte OCZ geheugen vertellen? Er zijn meerdere type's nl.

[ Voor 9% gewijzigd door bitshape op 17-10-2010 22:56 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Goede vraag, het zou zomaar kunnen dat dit speciefieke geheugen niet compatible is met dit moederbord. Ik zou er verder niet teveel spanning op zetten, 1.65v is echt wel de max.

Ik heb een setje van dit geheugen in de 1600 Mhz variant en dat draait gewoon op 1.5v op mijn Asus P6T deluxe. Het zou immers ook low voltage (LV) geheugen moeten zijn.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

bvk schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 23:17:
Goede vraag, het zou zomaar kunnen dat dit speciefieke geheugen niet compatible is met dit moederbord. Ik zou er verder niet teveel spanning op zetten, 1.65v is echt wel de max.

Ik heb een setje van dit geheugen in de 1600 Mhz variant en dat draait gewoon op 1.5v op mijn Asus P6T deluxe. Het zou immers ook low voltage (LV) geheugen moeten zijn.
Volgens TS is dit het geheugen wat hij heeft: 2x OCZ3G1333LV6GK,
en staat keurig in de QVL vermeld op de Asrock website, ook in 12GB config (6 module's).
OCZ DDR3 PC3-10666 Gold Low-Voltage Triple Channel

1333MHz DDR3
CL 9-9-9-20 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)
Available in 3GB, 6GB, and 12GB kits
Gold Layered Z3 XTC Heatspreader
Lifetime Warranty
1.65 Volts
240 Pin DIMM
Ik heb hem er al op gewezen dat er een bios-update beschikbaar is met een geheugencompatibility-fix (betreffende 2GB 1333c9 module's) in mijn vorige post...

En indien je niet 1,65v kan instellen in het BIOS, mag je daar voor in de plaats ook gerust 1,66v instellen.
Hoger zou ik ook absoluut niet gaan, dat is inderdaad nergens voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 17-10-2010 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
Kan hoger hoor, intel heeft deze zomer de max waarde van 1,65v opgehoogd naar 1,8v.

http://nl.hardware.info/f...ighlight=veilige+voltages

D3 armory: DeGrand-2382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Ik had inderdaad van tevoren bij asrock gecheckt dat het geheugen compatible zou zijn.
Ik zal vanavond een bios flash proberen, ik laat daarna weten of er iets veranderd is...
Nog een vraagje trouwens: vervalt de garantie niet bij een bios flash? Als het daarna nog niet is opgelost, zou ik nl. graag een rma op de mobo aanvragen. Ik heb het bij digitique gekocht, wel goede winkel dus op zich...

[ Voor 39% gewijzigd door redfuse op 18-10-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

geloof van niet.. tenminsta als de bios van de fabrikant zelf is.. ik heb mijn moederbord ook geflashed en gewoon mijn garantie behouden, kheb hem al een keer opgestuurd gehad namelijk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door SupremeRick op 18-10-2010 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DeGrand schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:40:
Kan hoger hoor, intel heeft deze zomer de max waarde van 1,65v opgehoogd naar 1,8v.

http://nl.hardware.info/f...ighlight=veilige+voltages
De link die je laat zien is voor de P55 chipset en dus niet zeker of dit voor het X58 chipset ook geld, en de TS dus een X58 chipset heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Ik heb het bios geflasht naar de nieuwste versie, en de voltages, frequency en timings overgenomen, en het leek eerst beter te gaan (memtest86+ haalde met 12GB een hele pass in ruim een uur), maar toen ik superpi probeerde kreeg ik weer vrij snel een hangup. Toen ik vervolgens resette, hing het bij de volgende boot al in het windows startscherm.
Is mijn enige/beste optie nu een rma op het mobo? Het lijkt me oftewel een probleem in het mobo zelf, oftewel is er nog geen goede bios voor dit geheugen, maar aangezien het in de lijst met compatible geheugen staat, lijkt mij dat ook een fout van asrock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 13:16
Het kan aan meer liggen dan alleen je mobo hoor. Heb je bijvoorbeeld de 4(of 8 ) pins voeding voor je CPU aangesloten? Hiervoor zit een connector in de buurt van je CPU socket. Soms zit er een plastic dopje over de 2e set van 4pins (of over de gehele connector).

Verder zijn testjes met memtest van een kwartier en een uur niet genoeg om met zekerheid te zeggen dat er niet iets mis is met het geheugen. Loopt de PC ook vast tijdens het draaien van memtest of niet?

Verder kan je even kijken naar het voltage dat de CPU krijgt van je mobo. Wellicht staat de waarde op 'auto' en is er iets mis met die instelling waardoor er te weinig stroom door je CPU heen gaat.

Wellicht is het ook een optie op EIST uit te zetten en een testje te doen. Dit is een optie op je mobo welke de CPU terug klokt tijdens idle/klein gebruik momenten. Het levert bij mij in ieder geval meer problemen op dan dat het mijn energie rekening verlaagt. (onder andere vastlopers, CPU clocks die niet meer naar boven geklokt worden tijdens intensief gebruik, etc.)

Dan bestaat er ook nog iets genaamd de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Probeer eens wat dingetjes die hier in beschreven staan. Zoals een zo kaal mogelijke boot (zonder GPU bijvoorbeeld) en zie of de problemen nog steeds voorkomen.
Voor de nitpickers: ja ik weet dat het geen opstartproblemen zijn, maar er staat genoeg info in dat draadje.

[ Voor 17% gewijzigd door Nixy op 19-10-2010 08:08 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

redfuse schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 23:04:
Ik heb het bios geflasht naar de nieuwste versie, en de voltages, frequency en timings overgenomen, en het leek eerst beter te gaan (memtest86+ haalde met 12GB een hele pass in ruim een uur), maar toen ik superpi probeerde kreeg ik weer vrij snel een hangup. Toen ik vervolgens resette, hing het bij de volgende boot al in het windows startscherm.
Is mijn enige/beste optie nu een rma op het mobo? Het lijkt me oftewel een probleem in het mobo zelf, oftewel is er nog geen goede bios voor dit geheugen, maar aangezien het in de lijst met compatible geheugen staat, lijkt mij dat ook een fout van asrock.
Qua RMA indien je het probleem niet kan oplossen dien je voor de volledigheid je Mobo en het geheugen (allebei de triple-kitjes!) naar je leverancier terug te sturen, zodat deze hetzelfde euvel vast kan stellen. Mogelijk is het plaatsen van een ander merk geheugen de simpelste oplossing, vraag dan naar Kingston of Corsair 1333c9 geheugen (2x triple-setje voor totaal 12GB) wat compatibel is met je Mobo.

Wat ik nog wel wil weten van je, is welk OCZ geheugen je nou hebt (exacte Typenrs. graag!).

En zoals de poster boven mij aangeeft, kan je eea testen met andere BIOS instellingen, mogelijk dat dit probleem wat je ervaart net ergens anders aan ligt.

ps. de BIOS-update is absoluut niet schadelijk voor je garantie, wel de instruktie's van de mobo-fabrikant correct opvolgen hoe deze te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Bedankt voor jullie reacties.
Nixy schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:03:
Het kan aan meer liggen dan alleen je mobo hoor. Heb je bijvoorbeeld de 4(of 8 ) pins voeding voor je CPU aangesloten? Hiervoor zit een connector in de buurt van je CPU socket. Soms zit er een plastic dopje over de 2e set van 4pins (of over de gehele connector).
Je bedoelt de ATX12V1? Die is aangesloten...
Verder kan je even kijken naar het voltage dat de CPU krijgt van je mobo. Wellicht staat de waarde op 'auto' en is er iets mis met die instelling waardoor er te weinig stroom door je CPU heen gaat.
Die stond inderdaad op 'auto', maar volgens cpu-Z krijgt ie bij idle zo'n 0,8v, en onder load 1,232v. Ik heb een paar testjes met manual gedaan (op 1,375v, volgens intel-specs de max), en kreeg in hyperpi dezelfde hangers.
Wellicht is het ook een optie op EIST uit te zetten en een testje te doen. Dit is een optie op je mobo welke de CPU terug klokt tijdens idle/klein gebruik momenten. Het levert bij mij in ieder geval meer problemen op dan dat het mijn energie rekening verlaagt. (onder andere vastlopers, CPU clocks die niet meer naar boven geklokt worden tijdens intensief gebruik, etc.)
Zie hieronder, de laatste serie memtests
Verder zijn testjes met memtest van een kwartier en een uur niet genoeg om met zekerheid te zeggen dat er niet iets mis is met het geheugen. Loopt de PC ook vast tijdens het draaien van memtest of niet?
Ja, memtest86+ is op verschillende momenten vastgelopen, soms na een tijdje (half uur), soms al na 1 minuut. Ik had vorige keren niet goed opgelet in welke test het steeds vastloopt, maar ik heb het nu nog een paar keer gedraaid, en dit is het resultaat

Met CPU op 1,375v, geheugen alles op auto
1e keer: vast tijdens test #4 (ong. 2 min.)
2e keer: vast tijdens test #3 (ong. 1 min.)
3e keer: vast tijdens test #3 (ong. 1,5 min.)
4e keer: vast tijdens test #3 (ong. 1,5 min.)

Met CPU op 1,375v, geheugen op voltages, frequency en timings van Bitshape
1e keer: vast tijdens test #4 (ong. 7 min.)
2e keer: vast tijdens test #5 (ong. 8 min.)
3e keer: foutmelding op test #4 (ong. 3,5 min.), vast tijdens test #4 (ong. 4 min.)
4e keer: foutmelding op test #3 (ong. 1 min.), vast tijdens test #4 (ong. 4,5 min.)

Met CPU op 1,375v, geheugen op voltages, frequency en timings van Bitshape, EIST uit
1e keer: vast tijdens test #4 (ong. 4,5 min.)
2e keer: vast tijdens test #4 (ong. 4 min.)

(Zie hier voor test descriptions)

Gek genoeg krijg ik in de de 2e serie, bij de 3e en 4e test 'gewone' foutmeldingen van memtest, dat had ik eerder nog nooit gehad.
De geheugeninstellingen van Bitshape lijken wat verschil te maken, maar nog niet genoeg blijkbaar...
Het andere vreemde is dat ie het gisteren met soortgelijke instellingen (als in de 2e serie) meer dan een uur heeft gedaan. Erg onregelmatig dus.
Dan bestaat er ook nog iets genaamd de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Probeer eens wat dingetjes die hier in beschreven staan. Zoals een zo kaal mogelijke boot (zonder GPU bijvoorbeeld) en zie of de problemen nog steeds voorkomen.
Voor de nitpickers: ja ik weet dat het geen opstartproblemen zijn, maar er staat genoeg info in dat draadje.
Ja die had ik inderdaad al gelezen, inderdaad gaat een groot deel over opstartproblemen, en van het deel dat over hang-ups gaat, heb ik het meeste volgens mij al geprobeerd...
bitshape schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:30:Wat ik nog wel wil weten van je, is welk OCZ geheugen je nou hebt (exacte Typenrs. graag!).
PN: OCZ3G1333LV6GK
set1: SN: 010431008001249(-1/2/3)
set2: SN: 010431008001251(-1/2/3)
Qua RMA indien je het probleem niet kan oplossen dien je voor de volledigheid je Mobo en het geheugen (allebei de triple-kitjes!) naar je leverancier terug te sturen, zodat deze hetzelfde euvel vast kan stellen. Mogelijk is het plaatsen van een ander merk geheugen de simpelste oplossing, vraag dan naar Kingston of Corsair 1333c9 geheugen (2x triple-setje voor totaal 12GB) wat compatibel is met je Mobo.
Ik heb de mobo bij een andere winkel besteld dan mijn geheugen, achteraf gezien misschien niet erg slim... Maar ik kan digitique vragen (mobo gekocht) of ik toch beide op kan sturen...
En zoals de poster boven mij aangeeft, kan je eea testen met andere BIOS instellingen, mogelijk dat dit probleem wat je ervaart net ergens anders aan ligt.
Heb je misschien nog suggesties?

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
redfuse schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:10:
Bedankt voor jullie reacties.

[...]

Je bedoelt de ATX12V1? Die is aangesloten...
Ja, die bedoel ik.
redfuse schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:10:
Ik heb de mobo bij een andere winkel besteld dan mijn geheugen, achteraf gezien misschien niet erg slim... Maar ik kan digitique vragen (mobo gekocht) of ik toch beide op kan sturen...
Ik denk dat digitique daar niet moeilijk over gaat doen. Als je beide opstuurt en zij het zelfde probleem ondervinden, kunnen ze hooguit gaan zeuren dat het geheugen niet goed is (want niet hun geheugen). Echter kan je dit argument beantwoorden met de vraag of zij het met ander (eigen) geheugen hebben getest, en dan wel niet problemen hebben gekregen.

Zoals je echter al zegt staat het geheugen op de QVL, dus zal het moeten werken (enige uitzonderingen dus duidelijk daar gelaten :9).

Ik zou proberen of je van iemand (mede tweaker?) geheugen kunt lenen om een aantal testjes te doen. Hiermee kan je voor jezelf al uitsluiten of het aan een conflict tussen jouw geheugen en mobo ligt, of dat ander geheugen ook moeilijk doet.

Mocht het andere geheugen ook deze problemen geven kan het dus aan een aantal dingen liggen:
Geheugencontroler (zit bij de i7's op de CPU!)
De CPU zelf (wellicht een pinnetje gebogen of gewoon brak?)
Het mobo, dan wel de geheugenbanken, dan wel héél misschien het CPU socket, of de communicatie tussen verschillende onderdelen

Misschien kan je iemand zo ver krijgen om je zelfs een CPU in bruikleen te geven, om dit te testen, mocht het testen van ander geheugen niets uithalen. Gewoon, voor de zekerheid.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Nixy schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:35:
Ik zou proberen of je van iemand (mede tweaker?) geheugen kunt lenen om een aantal testjes te doen. Hiermee kan je voor jezelf al uitsluiten of het aan een conflict tussen jouw geheugen en mobo ligt, of dat ander geheugen ook moeilijk doet.
Misschien kan je iemand zo ver krijgen om je zelfs een CPU in bruikleen te geven, om dit te testen, mocht het testen van ander geheugen niets uithalen. Gewoon, voor de zekerheid.
Ja, dat zou een uitkomst zijn... Helaas ken ik niemand met een 1366 cpu of hetzelfde soort geheugen. Maar als iemand op het forum misschien iets heeft liggen, zou ik zeer dankbaar zijn! Ik woon in rotterdam...
Mocht het andere geheugen ook deze problemen geven kan het dus aan een aantal dingen liggen:
Geheugencontroler (zit bij de i7's op de CPU!)
De CPU zelf (wellicht een pinnetje gebogen of gewoon brak?)
Het mobo, dan wel de geheugenbanken, dan wel héél misschien het CPU socket, of de communicatie tussen verschillende onderdelen
Ik zal in ieder geval alles nog eens uit elkaar halen en op het oog controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Ik heb alles even uit elkaar gehaald, en even goed de cpu bekeken. Toen viel me op dat de op 'contactvlakjes' van de cpu, waar de pinnetjes van de socket indrukken, een afdruk nalaten. Bij de meeste vlakjes is dat netjes in het midden, maar bij sommige vlakjes raar aan de rand, of er is helemaal geen indruk. Ik heb geen idee of dit slecht is, of dat misschien niet alle vlakjes gebruikt worden. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de onderkant van de cpu (lastig, ik heb geen macro, maar je kan denk ik wel zien wat ik bedoel). Vooral rechts zitten er veel afdrukken aan de rand.

Afbeeldingslocatie: http://lichterlaaiemedia.nl/non_specifics/i7_930.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Ik zie wat je bedoelt ja. Die 'witte' puntjes zitten op het linker deel aardig in het midden (op sommige na, waar geen afdruk te zien is). Rechts zit het schots en scheef. Nu denk ik niet dat er een probleem is als het contactvlak scheef is, maar als er geen contactvlak is.. dat kan niet goed zijn.

Iemand die hier iets meer over kan vertellen? Van wat ik denk, is er dus iets mis met de pinnetjes van de CPU socket, welke ofwel te scheef of te kort staan. (zie de contactvlakjes rechts van de open ruimte in het midden. Daar zitten soms 2 puntjes op 1 vlakje :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Hier een foto van de socket. Ik zie daar met het blote oog niks raars aan, maar het is wel moeilijk te zien omdat die pinnetjes zo dicht op elkaar staan. Ze staan in ieder geval allemaal scheef, het ene vlak de ene kant op, en het andere vlak de andere, maar het lijkt zo bedoeld.

Afbeeldingslocatie: http://lichterlaaiemedia.nl/non_specifics/socket.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Inderdaad, de achterkant van de CPU is vreemd om te zien. Maar in diverse reviews van LGA1366 & LGA 1156 CPU's is dit altijd te zien, contactpuntjes aan de zijkant en in het midden.
Ook 2 puntjes op een contactvlak komt voor, en zelf denk ik dat dit is voor de voedings-contacten/massa-contacten is, gewoon beter contact voor hogere loads op juist deze punten.

Wat ik wel vreemd vind aan de afbeelding is dat op sommige contactvlakjes juist geen zichtbaar puntje te zien is, mogelijk duidt dit toch op een foutieve socket op het moederbord.

Wat ik je aan wil raden indien je bij niemand even een triple setje geheugen kan lenen om verder te testen, de CPU, mobo en geheugenkitjes naar je leverancier te sturen om daar de oorzaak te achterhalen van je problemen. Zij hebben wel eea op voorraad om onderdelen uit te wisselen en te testen.
Mocht het zo zijn dat het geheugen toch incompatibel blijkt met het moederbord, neem dan ander geheugen van Kingston of Corsair. Ook kan je een ander moederbord overwegen.

Over de BIOS instellingen; zorg ervoor dat je eerst de Optimal Defaults laadt, daarna je geheugen handmatig instelt en de boot-volgorde correct instelt. Verdere aanpassingen zijn eigenlijk Trial&Error, je kan hier de uitleg vinden van eigenlijk alle BIOS-opties.

[ Voor 16% gewijzigd door bitshape op 20-10-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
bitshape schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:10:
Wat ik je aan wil raden indien je bij niemand even een triple setje geheugen kan lenen om verder te testen, de CPU, mobo en geheugenkitjes naar je leverancier te sturen om daar de oorzaak te achterhalen van je problemen. Zij hebben wel eea op voorraad om onderdelen uit te wisselen en te testen.
Ja, dat is inderdaad precies wat ik nu gedaan heb. De winkel belde me net, ze konden het probleem reproduceren, dus ze sturen me een nieuw mobo toe voor niks. Mocht het dan nog steeds niet opgelost zijn, ligt het ongetwijfeld toch aan het geheugen. Hij zei ook dat ze van dit type OCZ geheugen 'bakken' teruggestuurd hebben gekregen, dus dat het hem niet zou verbazen. Jammer alleen dat ik het geheugen niet bij hen had gekocht, anders had ik het meteen kunnen omruilen. Hopen dus dat de andere winkel net zo welwillend is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Nog even een berichtje van de TS: inmiddels zijn alle problemen opgelost, het bleek toch het moederbord te zijn. Ik had het moederbord plus cpu en geheugen naar de winkel gestuurd (die daar gelukkig akkoord mee gingen, ook al was alleen het moederbord daar gekocht), en die konden de fout repliceren, maar konden me niet met zekerheid zeggen waar het probleem lag. Toch hebben ze de boel geretourneerd met een nieuw moederbord. Dit heb ik inmiddels een paar dagen in gebruik en ik heb sindsdien geen hanger meer gehad. Ook na 20 uur memtest heb ik geen enkele fout gekregen. De winkel zei dat ze eerder het geheugen hadden verdacht, aangezien OCZ blijkbaar niet zo'n beste reputatie heeft met dit type geheugen, terwijl ze van Asrock juist vrijwel nooit iets terugkrijgen. Maar dan is dit dus de uitzondering die de regel bevestigd. :)
Maar iedereen bedankt die gereageerd heeft, met name Bitshape, het heeft me erg geholpen!
Pagina: 1