Mensen, ik ben op zoek naar een oplossing voor een probleem met een splinternieuw systeem (van een vriend van mij) bestaande uit de volgende onderdelen:
Het systeem blijft ondank verwoede pogingen om het systeem stabiel te krijgen iedere keer vastlopen (geen bluescreen, echt vast: geen muis of toetsenbord & geluid blijft 'hangen')
Wat hebben we al gedaan:
- Memory getest (48u: 0 errors)
- BIOS update (Bios 0905/1005/0055(beta)) 1102 wil NIET installeren
- Andere videokaart (2MB PCI kaartje)
- DVD speler (enige 'extra' onderdeel) ontkoppeld
- Andere muis/toetsenbord
- Voltage van VDDPCIE op 1.1925 gezet
- Alle instructies uit deze post uitgevoerd
- Alle voltage instellingen in de BIOS op handmatig/automatisch ingesteld
- Drivers updaten lukt bijna niet (systeem loopt binnen de tijd vast) videokaart en mobo drivers zijn geinstalleerd (laatste van AMD site)
- BIOS batterij vervangen
Wat weet ik over het systeem:
- Het systeem is 1 maand oud
- Het systeem is niet overclocked
- Windows 7 x64 installatie (vanaf USB stick) verloopt zonder problemen
- Alle temperaturen blijven onder de 40 graden
- Voltages lijken allemaal goed (binnen 1% marge)
- Tijdens het memtesten blijft het systeem stabiel werken
- Systeem is wel stabiel in veilige modus
Verder:
Het vreemde is: het heeft een tijd goed gedraaid (+- 2 weken) na veel gepiel en veel geklooi met verschillende instellingen en volgordes bleef alles een tijd lang goed draaien.
Tot die vriend van mij op een avond thuis kwam en het systeem ineens uit was (hij had hem aan laten staan om wat te downloaden) waarna alle instellingen uit het BIOS verdwenen waren (Press F1 for defaults etc) het opnieuw laden van de opgeslagen BIOS instelling en instellen van de tijd gaf geen oplossing: tijdens het booten liep het systeem telkens vast.
Herinstallatie geeft nu de huidige status, systeem blijft instabiel: het opstarten gaat goed, tot dat je in Windows komt: vastloper na 10 min/20 min maar soms al binnen 10 sec.
Iemand enig idee/tips/truc/oplossing?
- Mobo: ASUS Crosshair IV Formula (AMD 890FX - Socket AM3)
- CPU: AMD Phenom II X6 1090T
- Mem: GeIL Black Dragon Quad Channel Kit (8GB / GB38GB1333C6QC)
- Video: ASUS MATRIX 5870 P/2DIS/2GD5
- HD: OCZ RevoDrive PCI-Express 4x SSD 120GB (PCB-0052-X02 / 07-2010)
- Case: Cooler Master Centurion 590
- PSU: Corsair Professional Series HX650W
- Koeler: Noctua NH-D14
Het systeem blijft ondank verwoede pogingen om het systeem stabiel te krijgen iedere keer vastlopen (geen bluescreen, echt vast: geen muis of toetsenbord & geluid blijft 'hangen')
Wat hebben we al gedaan:
- Memory getest (48u: 0 errors)
- BIOS update (Bios 0905/1005/0055(beta)) 1102 wil NIET installeren
- Andere videokaart (2MB PCI kaartje)
- DVD speler (enige 'extra' onderdeel) ontkoppeld
- Andere muis/toetsenbord
- Voltage van VDDPCIE op 1.1925 gezet
- Alle instructies uit deze post uitgevoerd
- Alle voltage instellingen in de BIOS op handmatig/automatisch ingesteld
- Drivers updaten lukt bijna niet (systeem loopt binnen de tijd vast) videokaart en mobo drivers zijn geinstalleerd (laatste van AMD site)
- BIOS batterij vervangen
Wat weet ik over het systeem:
- Het systeem is 1 maand oud
- Het systeem is niet overclocked
- Windows 7 x64 installatie (vanaf USB stick) verloopt zonder problemen
- Alle temperaturen blijven onder de 40 graden
- Voltages lijken allemaal goed (binnen 1% marge)
- Tijdens het memtesten blijft het systeem stabiel werken
- Systeem is wel stabiel in veilige modus
Verder:
Het vreemde is: het heeft een tijd goed gedraaid (+- 2 weken) na veel gepiel en veel geklooi met verschillende instellingen en volgordes bleef alles een tijd lang goed draaien.
Tot die vriend van mij op een avond thuis kwam en het systeem ineens uit was (hij had hem aan laten staan om wat te downloaden) waarna alle instellingen uit het BIOS verdwenen waren (Press F1 for defaults etc) het opnieuw laden van de opgeslagen BIOS instelling en instellen van de tijd gaf geen oplossing: tijdens het booten liep het systeem telkens vast.
Herinstallatie geeft nu de huidige status, systeem blijft instabiel: het opstarten gaat goed, tot dat je in Windows komt: vastloper na 10 min/20 min maar soms al binnen 10 sec.
Iemand enig idee/tips/truc/oplossing?
[ Voor 3% gewijzigd door hellbringer op 23-10-2010 12:03 . Reden: verduidelijking ]