Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommenkop
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07-2020
Probleem opgelost.

Uiteindelijk bleek dat de aan/uit knop niet goed aan gesloten was (of kapot, weet ik nog niet). Daardoor kon hij niet opstarten. Ik kan nu gewoon op mijn Pc alleen zonder de aan/uit knop.

Ik heb een nieuwe Pc in elkaar gezet maar het lijkt erop dat het moederbord niet wil opstarten.

specs:

i7-950
Asrock x58 extreme
Kingston 1333 2x2Gb
500W Cooler master silent pro
xfx radeon 5850 (ik heb ook al getest met een asus geforce gt9500)

als ik de voeding inplug dan start hij wel op maar hij blijft hangen bij 2A.
Nu vond ik in de handleiding dat 2A:
Initializes different devices through DIM.
See DIM Code Checkpoints section of document for more information

Geen idee wat dat betekent

[ Voor 18% gewijzigd door bommenkop op 18-10-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En wat zegt die DIM code section:

Afbeeldingslocatie: http://www.images.clunk.org.uk/articles/Guides/AMI-BIOS-codes-guide/ami-7.png

[ Voor 61% gewijzigd door Aghanim op 17-10-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik dit zo lees denk ik dat je voeding te zwak is en een Coolermaster niet direct een A-merk is, iets wat eigenlijk al vaker in verschillende topics te lezen was. Dus ik raad je toch aan te gaan kijken naar een A-merk voeding en dan toch liever zo rond de 550 a 600 watt, zodat je altijd wat meer overcapaciteit hebt. Persoonlijk heb ik altijd goede ervaringen met Corsair voedingen die ik momenteel ook gebruik maar dan wel een 750 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommenkop
maar zelfs als ik mijn radeon 5850 verwissel met een asus gt9500 geeft hij hetzelfde terwijl die minder Watt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Heb je de hang- en opstarten troubleshooter al helemaal doorgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Roel1966 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:27:
Als ik dit zo lees denk ik dat je voeding te zwak is en een Coolermaster niet direct een A-merk is, iets wat eigenlijk al vaker in verschillende topics te lezen was. Dus ik raad je toch aan te gaan kijken naar een A-merk voeding en dan toch liever zo rond de 550 a 600 watt, zodat je altijd wat meer overcapaciteit hebt. Persoonlijk heb ik altijd goede ervaringen met Corsair voedingen die ik momenteel ook gebruik maar dan wel een 750 watt.
Als je advies geeft geef het dan goed. Niet het advies om maar een nieuwe PSU te kopen omdat volgens jou Coolermaster een B merk zou zijn. 500W voor alleen opstarten met een simpele videokaart is nog steeds voldoende. Al boot je dat systeem op een Q-tec werkt het nog. Het probleem is niet eens bekend dan wel opgelost.

@Ts, heb je het bios al gereset, met 1 memory module getest, alle overige randapparatuur eraf gehaald alvorens je 'm opstart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Aghanim schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:31:
Heb je de hang- en opstarten troubleshooter al helemaal doorgenomen?
TS gelezen? Moederbord geeft de foutcode al aan :P

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
KiPKaKDutcH schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:34:
[...]

TS gelezen? Moederbord geeft de foutcode al aan :P
Ja en wat is volgens jou de exacte fout dan? Voor mij komt het namelijk neer op het feit dat je alsnog met je componenten mag spelen en testen en dus heb je wel degelijk baat bij de de troubleshooter. Nooit gelezen zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommenkop
Moederbord geeft dus error al aan, maar hoe los je em op?

ik ben al de hele dag bezig met dit...
overigens had ik die dimm code checkpoint al eens eerder gezien, maar ik begrijp er niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
bommenkop schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:49:
Moederbord geeft dus error al aan, maar hoe los je em op?

ik ben al de hele dag bezig met dit...
overigens had ik die dimm code checkpoint al eens eerder gezien, maar ik begrijp er niks van
Wat heb je dan al geprobeerd vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommenkop
Aghanim schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:54:
[...]

Wat heb je dan al geprobeerd vandaag?
ipv 2 maar 1 geheugen slot te gebruiken.
andere harde schijf
google is niet aardig vandaag
opnieuw inelkaar gezet

Edit:

als ik mijn videokaart en harde schijf eruit haal dan gaat hij verder naar 2E met 2 snelle biepjes
niet dat ik daar mee opschiet, maar betekent dat dus dat een 500W cooler master geen i7-950 op een assrock x58 aan kant?

[ Voor 29% gewijzigd door bommenkop op 17-10-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:33:
Als je advies geeft geef het dan goed. Niet het advies om maar een nieuwe PSU te kopen omdat volgens jou Coolermaster een B merk zou zijn. 500W voor alleen opstarten met een simpele videokaart is nog steeds voldoende. Al boot je dat systeem op een Q-tec werkt het nog. Het probleem is niet eens bekend dan wel opgelost.
Punt bij een B-merk is dat 500 watt dan in dit geval het maximaal haalbare kan zijn van een voeding, iets wat ook wel in tig topics te lezen valt en niet bepaald iets vreemds is. Daarbij spreekt de TS hier niet bepaald over een simpele videokaart althans mij lijkt een 5850 niet bepaald simpel te noemen.

Maar ontopic zou dit wel een redelijk voor de hand liggende oorzaak kunnen zijn en dan die foutcodes gegenereerd worden doordat het moederboard niet voldoende stroom krijgt. Om dit dan uit te sluiten is het aan te raden toch te proberen met een andere voeding en het beste dan wel een sterkere A-merk voeding.

Jammere vind ik namelijk bij dit systeem dat de TS een relatief goed moederboard met een goede processor en videokaart heeft en dan een beetje beknibbeld op de voeding, waarvan ik dan juist zeg van beknibbel niet op een voeding.

Evenzogoed zeg ik erbij dat dit een oorzaak KAN zijn en niet dat het DE oorzaak is en daar zit dan wel een verschil in dus altijd natuurlijk vantevoren eerst alles proberen uit te sluiten totdat de werkelijke oorzaak gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 22:23

the_RJ

Banana Hammock!

Anandtech Silent Pro review

Het labelen van Coolermaster = B-merk snap ik niet helemaal, ik zou de eXtreme Power van Coolermaster niet zo snel kopen nee, maar bekijk de review maar, die Silent Pro's zijn prima dingen naar mijn mening.

Ik zie niet helemaal in waarom 500W de beperking zal zijn waarom er foutmeldingen volgen, zeker niet omdat de TS al aangeeft ook een 9500GT te hebben gebruikt voor testen. De 12V lijn van de Silent Pro's komen rocksolid uit die review, zeker met een 9500GT had de bak gewoon op moeten starten. Dus, ervanuit gaande dat je geen brakke voeding geleverd hebt gekregen, zal daar het probleem niet zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door the_RJ op 17-10-2010 18:00 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ TS:

Heb je de 2 geheugenmodules in de juiste sloten zitten? Kijk voor de zekerheid even de handleiding van het moederbord erop na.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommenkop
bitshape schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 18:01:
@ TS:

Heb je de 2 geheugenmodules in de juiste sloten zitten? Kijk voor de zekerheid even de handleiding van het moederbord erop na.
ja dat weet ik heel zeker. eerst in de witte (van binnen naar buiten) dan de blauwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 07:14

silitek

Tubes Only

500watt voeding zou je systeem wel moeten trekken vanuit gaande dat de voeding in orde is.
Zitten alle afstandbusjes op de juiste plaats?..zeker weten dat er nergens sluiting gemaakt wordt?.

Edit: zie buurman onder idd..geheugen zit sowieso niet goed. Wel de manual lezen, he :9 .

[ Voor 19% gewijzigd door silitek op 17-10-2010 19:35 . Reden: toevoeging ]

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

bommenkop schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 18:54:
[...]

ja dat weet ik heel zeker. eerst in de witte (van binnen naar buiten) dan de blauwe
??

Daar ga je dan wel de fout in:

Je hebt 2 modules, dus dan doe je:
1 module in DDR3_A1 (wit) & 1 module in DDR3_B1 (wit). Kijk de handleiding er maar op na. ;)
DDR3_A1 (wit) is het witte slot die het dichts bij de processor zit.

Bij 3 modules (triple-channel) vul je alle witte sloten: DDR3_A1, DDR3_B1 & DDR3_C1.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2ake2kn.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door bitshape op 17-10-2010 20:24 . Reden: plaatje gePaint ter illustratie ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommenkop
nenee

ik heb et gefixed min of meer...

(zie foto 1 reactie boven me) kijk naar dat oranje ding aan de onderkant? daar moet een paar led dingen, hdd led dingen en PWR button in...

als ik die er uit haal dan doet hij het gewoon. (alleen probleem nummer 2 niet, zie onderaan)

ik heb al verschillende manieren geprobeert die erin te steken. heb meerdere malen de handleiding geadviseerd maar hij doet het gewoon niet. Dat zou misschien komen omdat ik een cheap-ass behuizing heb. Die overigens wel nieuw is, dus ik ga er van uit dat niet al kapot is.

Probleem 2:

aan de achterkant doet het i/o panel niet. dingen als toetsenborden enzovoort doen het niet.
wat heb ik verkeert aangesloten?

Vraag:

ik heb dus even getest met mijn xfx radeon 5850. Daar moeten 2 6-pin connectors op. Dat heb ik dus gedaan maar de manier op ben ik een beetje aan het twijfelen.
ik heb namelijk een 6 pin (in de voeding) naar 6+2 pin (in de kaart) geplaatst. en dat x2 natuurlijk. maakt dat iets uit? of moet ik specifiek een 6pin naar 6 pin hebben. of is deze combinatie ook goed? (6pin naar 6+2pin, waarbij die laatste 2 niet in zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

bommenkop schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:22:
nenee

ik heb et gefixed min of meer...
Het geheugen heb je dus geplaatst zoals het hoort?
(zie foto 1 reactie boven me) kijk naar dat oranje ding aan de onderkant? daar moet een paar led dingen, hdd led dingen en PWR button in...

als ik die er uit haal dan doet hij het gewoon. (alleen probleem nummer 2 niet, zie onderaan)

ik heb al verschillende manieren geprobeert die erin te steken. heb meerdere malen de handleiding geadviseerd maar hij doet het gewoon niet. Dat zou misschien komen omdat ik een cheap-ass behuizing heb. Die overigens wel nieuw is, dus ik ga er van uit dat niet al kapot is.
+/- powerled, +/- HDDled, Powerswitch & Resetswitch aansluiten volgens de indeling in de handleiding en het zou moeten werken.
Hooguit kan het zijn dat de resetswitch van je kast defect is en blijft 'hangen'. Goed aansluiten dus.
Probleem 2:

aan de achterkant doet het i/o panel niet. dingen als toetsenborden enzovoort doen het niet.
wat heb ik verkeert aangesloten?
PS/2 toetsenbord op paarse aansluiting en PS/2 muis op de groene aansluiting. Indien het een USB toetsenbord/muis is, gebruik de usb aansluitingen het dichts bij de PS/2 aansluitingen.
Erg simpel, indien het niet werkt, en je weet zeker dat toetsenbord en muis goed zijn, dan is je mobo defect.
Vraag:

ik heb dus even getest met mijn xfx radeon 5850. Daar moeten 2 6-pin connectors op. Dat heb ik dus gedaan maar de manier op ben ik een beetje aan het twijfelen.
ik heb namelijk een 6 pin (in de voeding) naar 6+2 pin (in de kaart) geplaatst. en dat x2 natuurlijk. maakt dat iets uit? of moet ik specifiek een 6pin naar 6 pin hebben. of is deze combinatie ook goed? (6pin naar 6+2pin, waarbij die laatste 2 niet in zitten)
Dit zou goed moeten zijn en gewoon dienen te werken.

Heb je ook de CPU-Power aansluiting goed aangesloten, een 8-pin (of 4+4-pin) aansluiting vanaf de voeding met label "CPU"?
Verwar het dus niet met de PCI-e power (6-pin / 6+2-pin) voor de grafische kaart.

Vraagje van mijn kant: Heb je wel eens eerder een PC in elkaar gezet en intern aangesloten? Je vraagt echt erg simpele dingen.
Indien je de boel verkeerd aansluit en dus elektrisch "sluiting" maakt, dan kan Hardware gemakkelijk defect raken. 'User Abuse' noemen we dat ook wel, en dat valt niet onder 'Garantie'.

[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 17-10-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommenkop
je raad et al, de eerste keer.
i/o panel is gefixed al weet ik niet hoe.
ik wel eens een pc in elkaar gezet maar toen was me moederbord al aangesloten.

sorry voor overlast :p

ik maak enigszins zorgen om de warmte van videokaart, die behoorlijk al na een paar minuten. bij mij oude duurde het veel langer voordat hij warm werd dus ik maak me zorgen.

ik denk dat ik me pc in elkaar heb gezet nu. moet dus nog uitzoeken hoe het zit met die knop. En nog even cd-drive erin zetten.

alsnog bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

bommenkop schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:04:
je raad et al, de eerste keer.
i/o panel is gefixed al weet ik niet hoe.
ik wel eens een pc in elkaar gezet maar toen was me moederbord al aangesloten.

sorry voor overlast :p

ik maak enigszins zorgen om de warmte van videokaart, die behoorlijk al na een paar minuten. bij mij oude duurde het veel langer voordat hij warm werd dus ik maak me zorgen.

ik denk dat ik me pc in elkaar heb gezet nu. moet dus nog uitzoeken hoe het zit met die knop. En nog even cd-drive erin zetten.

alsnog bedankt
Het maakt ook niet uit, voor iedereen is het een keer "de eerste keer" geweest.
Goed om te horen dat het werkt, ik wens je veel plezier met de nieuwe PC. d:)b

Videokaarten mogen best warm worden, zolang de fan maar draait en het systeem stabiel is, is er eigenlijk geen probleem. Maak je dus niet te snel zorgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roel1966 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:32:
[...]

Jammere vind ik namelijk bij dit systeem dat de TS een relatief goed moederboard met een goede processor en videokaart heeft en dan een beetje beknibbeld op de voeding, waarvan ik dan juist zeg van beknibbel niet op een voeding.
Hmm, laatste keer dat ik controleerde was die coolermaster geen b merk ofzo. :P Wat je hierboven beschrijft komt eerder voor bij een webwinkel of computerzaak, waarbij men bespaart op de behuizing en PSU. Maar coolermaster valt niet helemaal onder Sub / B psu's. Een PC start op met 1 of 0, niet de andere helft omdat het te weinig stroom heeft. Hij gaf al aan dat hij getest had met een nvidia kaart.
Evenzogoed zeg ik erbij dat dit een oorzaak KAN zijn en niet dat het DE oorzaak is en daar zit dan wel een verschil in dus altijd natuurlijk vantevoren eerst alles proberen uit te sluiten totdat de werkelijke oorzaak gevonden is.
Precies. Zolang hij beeld heeft en zijn moederboard een diagnostief ledje aangeeft is er geen reden om de psu te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 12:11:
Een PC start op met 1 of 0, niet de andere helft omdat het te weinig stroom heeft. Hij gaf al aan dat hij getest had met een nvidia kaart.
Was het maar zo dat het of 0 of 1 was want dan waren problemen snel uit te sluiten echter bedenk eens de vele topics rondom geheugenproblemen. Nadat mensen dan het voltage van het geheugen ietwat ophogen zijn opeens alle problemen verholpen dus dat 0 en 1 verhaal gaat jammergenoeg niet helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 22:23

the_RJ

Banana Hammock!

Roel1966 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:46:
[...]

Was het maar zo dat het of 0 of 1 was want dan waren problemen snel uit te sluiten echter bedenk eens de vele topics rondom geheugenproblemen. Nadat mensen dan het voltage van het geheugen ietwat ophogen zijn opeens alle problemen verholpen dus dat 0 en 1 verhaal gaat jammergenoeg niet helemaal op.
Hoezo? Zoals Jism het verwoord klopt het toch gewoon? Het gaat om de voeding en voldoende stroom. Je hebt of voldoende stroom of niet voldoende stroom. Half genoeg stroom kan niet. Je start dus of volledig op, of gewoon niet.

Je praat het nu om naar geheugen en voltage terwijl dat helemaal niet vergelijkbaar is. Als je het zoals Jism zegt met geheugen erbij betrekt, dan zeg je dus eigenlijk dat de extra voltage die het geheugen nodig heeft, net die extra prik is die de voeding niet trekt. Terwijl met wat je zelf zegt is dat het voltage omhoog moet om het stabiel te krijgen.

Kortom, je vergelijkt appels met peren :D

Ontopic:
Apart waar het probleem vandaan kwam, maar mooi dat het opgelost is :)

[ Voor 5% gewijzigd door the_RJ op 18-10-2010 21:08 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb geen enkele pc in handen gehad die met de helft aan stroom opstart, of half :P

Het is in dat opzich echt 1 of 0, yes or no, ja of nee. Niet anders. :P

Immers verbruikt een CPU & GPU / Chipset op opstarten (Idle) alleen het basisvermogen, en niet het vermogen wat je bijv test met stres-niveau's. Immers hebben pc's die idle'n ook een veel lager verbruik dan wanneer ze in gebruik zijn. Ook voor booten geldt dus hetzelfde principe. Als er te weinig stroom zou worden geleverd dan doet het wel of niet. Niet half. Het geheugen is wat anders, maar bij zoiets dien je ook gewoon de settings te checken alvorens je alles aan SPD op 1.8V / 1.6V overlaat. :)
Pagina: 1