Toon posts:

nForce video corruptie

Pagina: 1
Acties:

• ponei
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 27-04-2012
Een van onze PCs heeft al sinds aanschaf last van het "befaamde" nForce video corruption probleem. Ik ben al geruime tijd aan het trachten dit probleem te verhelpen maar niks lijkt te werken. Met deze post wil ik kijken of iemand hier een oplossing heeft weten te vinden (bv in de vorm van specifieke voltages of aangepaste kloksnelheden oid), anders geef ik het op en koop ik een nieuw moederbord met een fijne Intel chipset.

Allereerst een plaatje van het probleem:

http://img691.imageshack....nforcevideocorruption.jpg

Dit treedt op na 10-60 seconden bekijken van een video (ongeacht resolutie) en gaat daarna ook niet meer weg tot het systeem is opgestart. 3D wordt nadat dit is opgetreden ook instabiel - vnl video driver lockups (geen bsods of totale crashes).

Specs:
Mobo: ASUS P5N-D (nForce 750i SLI)
GFX: ASUS EAH4870DK (ATI HD 4870)
Mem: 4GB DDR3
PSU: Antec Truepower Trio (550W, SLI ready)

Ik heb verschillende Catalyst drivers geprobeerd van 9.6 t/m 10.9 (huidig). Ook op aanraden van nVidia de BIOS geflashed:

http://nvidia.custhelp.co...zgwaQ**&p_li=&p_topview=1

Deze post komt oorspronkelijk uit 2008, ik heb de 1401 bios van ASUS (Juli 2010) geflashed dus zou verwachten dat het probleem hiermee verhoplen zou zijn maar helaas pindaboter.

Tevens de nVidia nForce 15.51 WHQL chipset drivers geinstalleerd maar dat maakt ook geen verschil.

Trouwens is 3D soms sowieso instabiel, heb op aanraden van een aantal posts de fan speed van de GFX kaart handmatig op 60% gezet en de speeds iets underclockt en dat lijkt iets beter te werken maar nog steeds regelmatig crashes and GFX corruptie.

Als iemand nog een idee heeft zou ik erg dankbaar zijn, anders lama dan kopen we wel een goed mobo (als het niet toch aan de video kaart ligt).

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Ik doe een gok maar het lijkt mij meer iets van een incompatibiliteitsprobleem en het probleem erin zal schuilen dat een n-Vidia chipset niet graag een ATI videokaart ziet. Een ander iets is dat ik vaker lees dat die N-Vidia chipsets nogal eens een hitteprobleem schijnen te hebben dus misschien kan je daar ook eens naar kijken.

• ponei
Roel1966 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:21:
Ik doe een gok maar het lijkt mij meer iets van een incompatibiliteitsprobleem en het probleem erin zal schuilen dat een n-Vidia chipset niet graag een ATI videokaart ziet. Een ander iets is dat ik vaker lees dat die N-Vidia chipsets nogal eens een hitteprobleem schijnen te hebben dus misschien kan je daar ook eens naar kijken.
Volgens hwmonitor valt de warmte wel mee (Antec Nine Hundred case dus goed gekoeld) maar goed punt van de compatibiliteit. Ik kan in mijn GT8800 erin hangen, kijken wat ie doet.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Ik weet verder niet welke temperaturen hwmonitor geeft maar bv 50 graden voor een chipset kan op zich al genoeg zijn voor instabiliteit. Ook de airflow in een kast kan wel verder goed zijn maar het kan zijn dat net dat koelblokje van het chipset een beetje uit de airflow valt. Soms kan een videokaart de flow tegenhouden en datgene had ik bv bij mijn Asus P6T waarbij de IO chip nogal warm werd en opgewarmd werd door de videochip.Dit was dus ondanks dat ik een goede airflow had in zowel een Antec P193 als in de Lian Li die ik nu heb waarna de oplossing was om een zijfan te plaatsen. Maar dat idee om eens met een n-vidia kaart te proberen lijkt mij ook zeker de moeite waard en anders zoals je zelf al schreef, beter moederboard met goed Intel chipset.

• ponei
Okay, ik heb er een GTX460 in gegooid en alles lijkt nu prima te werken, dus het was inderdaad een compatibiliteitsissue met de nv chipset. Dank voor de hulp!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee