Toon posts:

Sony's nieuwe aanvaltactiek tegen PS3 jailbreak verkopen

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Sony gaat actief de verkopen van de PS3 Jailbreak dongles proberen te verkomen. In Duitsland heeft de douane al diverse produkten uit Hong Kong onderschept. Volgens § 95a UrhG is in Duitsland het hebben van een apparaat wat de kopieerbeveiliging van een product omzeilt verboden bij wet. Bij onderschepping krijgt de koper een verzoek om de rechten op het pakket over te dragen aan Sony Computer Entertainment en instemt met de vernietiging van het produkt.

Ook krijgt de koper een zogenaamde "cease and desist letter''. In deze verklaring, die men moet ondertekenen, staat dat diegene geen producten meer mag importeren, distribueren of gebruiken die de beveiliging van de PS3 omzeilt of beperkt. Als men zich niet aan deze verklaring houdt, krijg je een boete die begint bij 5100 euro. Als de koper de verklaring weigert te tekenen, dan kan hij/zij rekenen op een aanklacht van Sony met een eis van 50.000 euro aan waarde in het geding.

(bron hier en hier in het Duits)

Ik vind het wel behoorlijk storend om te zien dat een bedrijf met veel geld zoiets kan opzetten. Sony weet denk ik ook wel dat ze de verkopen van de Ps3 jailbreak keys nooit kunnen stoppen. Zelf vermoed ik dat het een signaal is naar de game developpers, waarin ze aangeven dat ze actief de piraterij tegengaan. Toch is het nu ook voor consumenten gevaarlijk geworden, wat eerder nooit het geval was bij gelijkwaardige gevallen. Microsoft banned alleen de consoles. Nintendo heeft de verkopen van de modchips weten tegen te gaan en nu gaat Sony achter eindgebruikers aan.

Ik ben benieuwd hoe de nederlandse wetgeving hiermee omgaat. Svp geen moraalridder of "FU Sony" topic hiervan maken, graag inhoudelijke discussies!

Beauty is in the eye of the beerholder

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

HellBeast schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 14:02:
...
Ik vind het wel behoorlijk storend om te zien dat een bedrijf met veel geld zoiets kan opzetten. ...
Of het nou sony is of niet. Als de dongle's daar inderdaad bij wet verboden zijn, dan is het gewoon illegaal om zo'n ding te importeren, en dan vind ik het niet meer dan terecht dat ze in beslag genomen worden.

Of het wel of niet terecht is dat ze bij wet illegaal zijn laat ik er dan buiten. dat is een heel andere discussie.

Als je in NL illegale laserpennen, of zendapparatuur met hoge vermogens importeert uit china, dan heb je ook kans dat de douane het in beslag neemt.

• HellBeast
M a r c o schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 14:15:
[...]

Als je in NL illegale laserpennen, of zendapparatuur met hoge vermogens importeert uit china, dan heb je ook kans dat de douane het in beslag neemt.
Dat klopt, maar moet je dan meteen een verklaring tekenen van de doune met daarin geldboetes als je je er niet aan houdt? en als je die verklaring niet tekent, dat je dan een rechtzaak met een schuldeis van 50.000 aan je broek hebt hangen? Dat is duidelijk een powerplay van Sony zelf.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True maar hier krijg je naast een brief van de douane kennelijk ook iets van Sony. 1: mag dat? 2: Hoe weet sony dat jij die spullen importeert?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Seraphus-Y
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 05-09 06:56

Seraphus-Y

Scientific progress goes Boink

Ik vraag me af in hoeverre een dergelijke "cease and desist letter" daadwerkelijk aan uitgebruikers wordt voorgelegd. Het lijkt me meer van toepassing op importeurs/distributeurs, maar wellicht zit ik er naast. Mijn Duits is te slecht om het originele artikel goed te begrijpen.

Hier stond een lijstje met oude meuk... (toen was het nieuw en spannend).

• boshar
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 18:23
Goed Duits lezen is een verloren kunde tegenwoordig.

Allereerst is het de Duitse douane die de sticks heeft tegen gehouden. Waarschijnllijk hebben zij contact gezocht met Sony om te bevestiggen of de USB sticks met opschrift 'PS3 break' inderdaad inbreuk maakten op de kopieer beveiliging van de PS3.

Vervolgens zit de douane met een probleem. Zij is niet de geschade partij. Dus krijgt Sony een lijst adressen en mag Sony met een oplossing komen. In plaats van deze mensen direct aan te klagen krijgen ze netjes een brief waarmee ze de keuze hebben om er lichtjes van af te komen (afstand doen van de illegale waren). Wanneer ze niet tekenen en het tot een proces laten komen hebben ze bij veroordeling een straf van 2500 tot 4500 Euro. Zelfs de straf bij een 2e vergrijp is licht 2x de minimum straf + 100 Euro extra. Vergeet niet dat het invoeren al strafbaar is. Er hoeft verder niets bewezen te worden door Sony.

Wat betreft de rechtsgeldigheid van zoiets:
"Die Rechtslage spricht für Sony. Es dürfte äußerst schwierig sein, vor Gericht zu beweisen, dass ein spezieller USB-Controller-Stick namens "PS3 Break" nicht zur Umgehung des Kopierschutzes der PS3 vorgesehen sei"

Geeft duidelijk aan dat Heise er zeker van is dat Sony in zijn recht staat.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
(bron hier en hier in het Duits)

Ik vind het wel behoorlijk storend om te zien dat een bedrijf met veel geld zoiets kan opzetten. Sony weet denk ik ook wel dat ze de verkopen van de Ps3 jailbreak keys nooit kunnen stoppen. Zelf vermoed ik dat het een signaal is naar de game developpers, waarin ze aangeven dat ze actief de piraterij tegengaan.
Je moet wel tegen piraterij ingaan, als je dat niet doet, sta je het eigenlijk oogluikend toe.
Toch is het nu ook voor consumenten gevaarlijk geworden, wat eerder nooit het geval was bij gelijkwaardige gevallen. Microsoft banned alleen de consoles. Nintendo heeft de verkopen van de modchips weten tegen te gaan en nu gaat Sony achter eindgebruikers aan.
Dat is toch ook de bedoeling? Dat het gevaarlijk wordt voor de consument?

En die brieven zijn simpel: Je mag ze versturen, en dat heeft niks met geld te maken. Als ik jou een brief stuur dat ik wil dat jij nooit in mijn straat verschijnt, op straffe van 50k, mag ik dat sturen. Ben jij het er niet mee eens, teken je niet. Kan ik er een rechtzaak van maken.

Overigens, de PS3 is inmiddels 4 jaar op de markt, maar er is nog 0,- winst mee gemaakt, sterker, volgend jaar gaan ze wel winst maken (waarschijnlijk), maar dan moeten ze nog heeeeel veel geld verdienen om de verliezen goed te maken.

* pwm moet er nog altijd een beetje aan wennen dat een bedrijf wat legaal werkt en voor plezier zorgt de gebeten hond is

De fora staan weer vol met mensen die illegaal spelen en downloaden, en maar weer zeggen hoe evil "$ony" wel weer niet is. Hypocriet volk.

[Voor 7% gewijzigd door PWM op 17-10-2010 19:20]

• Willybubba
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-09 15:00

Willybubba

Nut up or shut up.

Groot gelijk. @ PWM en @ Sony.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

boshar schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:06:
Vervolgens zit de douane met een probleem. Zij is niet de geschade partij. Dus krijgt Sony een lijst adressen en mag Sony met een oplossing komen. In plaats van deze mensen direct aan te klagen krijgen ze netjes een brief waarmee ze de keuze hebben om er lichtjes van af te komen (afstand doen van de illegale waren). Wanneer ze niet tekenen en het tot een proces laten komen hebben ze bij veroordeling een straf van 2500 tot 4500 Euro. Zelfs de straf bij een 2e vergrijp is licht 2x de minimum straf + 100 Euro extra. Vergeet niet dat het invoeren al strafbaar is. Er hoeft verder niets bewezen te worden door Sony.
Apart dat een derde dan zomaar zonder tussenkomst van de rechter persoonsgegevens krijgt. Kan iemand met meer juridische kennis dan ik heb dat uitleggen?

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:40
Ook ik ben geen advocaat, maar wat er afaik gebeurt is dat de douane bij onderschepping aan Sony vraagt: Hebben jullie bedrijf X uit Y gemachtigd om Z te importeren? Sony zegt 'nee', en heeft 't bedrijf/adres in handen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• boshar
Boudewijn schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:41:
[...]

Apart dat een derde dan zomaar zonder tussenkomst van de rechter persoonsgegevens krijgt. Kan iemand met meer juridische kennis dan ik heb dat uitleggen?
Sony is hier de geschade partij. Alleen Sony kan aangeven hoeveel schade het lijd door de invoer van dergelijke middelen. Neem dus gerust aan dat de Duitse douane dit juridisch heeft uitgezocht en dat zij Sony de gegevens verstrekt heeft zodat Sony de overtreders kan aanklagen of zoals nu een schikking aan kan bieden. De douane is niet de loopjongen van Sony maar wanneer ze een strafbaar feit constateren kunnen ze niet anders dan achter de daders aangaan.

• OPSLAGHOND
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
PWM schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:13:
[...]Overigens, de PS3 is inmiddels 4 jaar op de markt, maar er is nog 0,- winst mee gemaakt, sterker, volgend jaar gaan ze wel winst maken (waarschijnlijk), maar dan moeten ze nog heeeeel veel geld verdienen om de verliezen goed te maken.
Bron? :)
26 juli 2010: http://kotaku.com/5596213/sony-back-in-the-black
29 juli 2010: http://kotaku.com/5599330/sony-is-making-money-again

"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

boshar schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:26:
[...]

Sony is hier de geschade partij. Alleen Sony kan aangeven hoeveel schade het lijd door de invoer van dergelijke middelen. Neem dus gerust aan dat de Duitse douane dit juridisch heeft uitgezocht en dat zij Sony de gegevens verstrekt heeft zodat Sony de overtreders kan aanklagen of zoals nu een schikking aan kan bieden. De douane is niet de loopjongen van Sony maar wanneer ze een strafbaar feit constateren kunnen ze niet anders dan achter de daders aangaan.
Als de douane een strafbaar feit ontdekt is er een publiekrechtelijk verhaal bezig... jantje import iets en de staat geeft jantje een boete.

Dit is echter wel iets anders dan Sony versus jantje.

• TRON
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-09 23:40
Op de website van de Douna staat het een en ander beschreven, ook over merkrecht en dergelijke, zie de volgende paragrafen: http://www.douane.nl/bibl...-05-00-06.html#P694_71779

Op zoek naar een GRATIS én PRIVACYVRIENDELIJKE (ja echt) rittenadministratie? Ga dan naar RitRegister.nl

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daar staat niet in dat Sony de persoonsgegevens krijgt van de overtreder... ik had hem ook al gevonden. Er staat niets over het delen van gegevens door de douane, puur dat ze louter faciltair zijn en een neutrale positie in nemen.

• Meelobee
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:26

Meelobee

‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‎‎¯\_(ツ)_/¯

Sony gaat actief de verkopen van de PS3 Jailbreak dongles proberen te verkomen.
Goedzo! Hopelijk pakken ze ook meteen de fabrikanten van de dongels aan.

The Outsider

• HellBeast
Toch vind ik het een rare ontwikkeling. Ik denk dat duitsland ook een uitzondering is, aangezien het daar bij de wet verboden is om zo'n dongle in je bezit te hebben. In Nederland is dat niet zo, voor zover ik weet.

• PWM
  • Niet online
Dat gaat over de hele gaming divisie, inclusief PSP, PS2 en de games voor die platformen.

De PS3 zal begin 2011 winst op gaan leveren.

• OPSLAGHOND
  • Niet online
PWM schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:10:
[...]Dat gaat over de hele gaming divisie, inclusief PSP, PS2 en de games voor die platformen.
De PS3 zal begin 2011 winst op gaan leveren.
Nogmaals: Bron?

[Voor 4% gewijzigd door OPSLAGHOND op 18-10-2010 22:15]

• Hillie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-02 23:06

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Boudewijn schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 14:20:
True maar hier krijg je naast een brief van de douane kennelijk ook iets van Sony. 1: mag dat? 2: Hoe weet sony dat jij die spullen importeert?
Artikel niet gelezen, maar als jij de rechten op het product overdraagt aan Sony, dan lijkt het me duidelijk dat ze wat gegevens van je krijgen. Of het mag? Waarom niet? Laat het voorkomen en zien wat de rechter van zo'n claim vindt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sinds wanneer draag jij de rechten op het product over aan Sony? De douane hoort wmb die dingen in beslag te nemen , eventueel te vernietigen en desnoods de eigenaren een boete te geven.

• Hillie

Hillie

Uit de TS:
Bij onderschepping krijgt de koper een verzoek om de rechten op het pakket over te dragen aan Sony Computer Entertainment en instemt met de vernietiging van het produkt.
In hoeverre dat waar is, is een tweede, maar als dit klopt, dan heeft men gegevens. Wellicht dat de Duitse juridische toko wat anders in elkaar steekt?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar dat is een verzoek, je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Als je dat weigert gaan ze je aanklagen , maar hoe weten ze dan wie jij bent?

• Hillie

Hillie

Misschien stuurt de Duitse douane Sony een briefje "Herr Baudewein woll nicht übertragen, sollen wir Herr Flick schicken?".

Wie weet? Het verhaal is niet erg volledig, dus het blijft een beetje gissen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar dat is idd het punt : waarom doet de douane dat? Ik studeer sinds een tijdje rechten en vind dit best interessant... zou het mij als eenmanszaak ook lukken? ;)

• PWM
  • Niet online
Je kan toch gewoon het jaarverslag even openen :? Kijk, soms is een bron wel handig als iemand een claim doet. Als het gaat om openbare zaken die gewoon genoemd worden in jaarverslagen en investor sheets, lijkt het me niet moeilijk het zelf even op te zoeken.

Het zou wat zijn als we echt onder elke zin een bron moeten neerpennen.

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:40
Boudewijn schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 05:07:
True, maar dat is idd het punt : waarom doet de douane dat? Ik studeer sinds een tijdje rechten en vind dit best interessant... zou het mij als eenmanszaak ook lukken? ;)
Ik meen 't al eerder in dit topic genoemd te hebben. Maar de douane neemt contact op met de eigenaar van 't betreffende merk met de vraag of die eigenaar toestemming gegeven heeft aan de importerende partij om een bepaald product in een bepaalde mate van een bepaalde kwaliteit te importeren. After all, het importerende bedrijf kan gewoon een licentie gekregen hebben om die producten te importeren.

^^ Daarom doet de douane dat dus.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• OPSLAGHOND
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:03:
[...]Je kan toch gewoon het jaarverslag even openen :? Kijk, soms is een bron wel handig als iemand een claim doet. Als het gaat om openbare zaken die gewoon genoemd worden in jaarverslagen en investor sheets, lijkt het me niet moeilijk het zelf even op te zoeken.
De neerwaartse spiraal in PS2 hardware- en softwareverkopen is verantwoordelijk voor de negatieve cijfers, niet de toename van PS3 software- en hardwareverkopen of het goedkopere productieproces van de PS3.
Het zou wat zijn als we echt onder elke zin een bron moeten neerpennen.
Een bronvermelding moet de lezer(s) in staat stellen de betrouwbaarheid van de informatie te beoordelen en/of anderen de gelegenheid te geven de informatie uit te diepen door nader onderzoek of deze te corrigeren.
Ik twijfelde ernstig aan jouw bron, vandaar dat ik vroeg om een bronvermelding.

• Yippie
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-09-2018
Boudewijn schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:44:
Ja maar dat is een verzoek, je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Als je dat weigert gaan ze je aanklagen , maar hoe weten ze dan wie jij bent?
Vziw is de douane verplicht de lokale vertegenwoordiging in te lichten bij imitatie/inbreuk op merkrecht.
Als zij aantonen dat het inderdaad voldoet aan de vermoedens van de douane, dan worden de gegevens overgedragen. De douane zal eventuele vernietingskosten verhalen, de "gedupeerde" fabrikant zet er de bedrijfsadvocaat op. Bij een enkel exemplaar zal men redelijk mild optreden, bij meedere stuks zal men een stuk feller zijn omdat men er vanuit gaat dat het om verkoop/handel gaat.

Gaat hier dus om inbreuk op merkenrecht, en misschien wel octrooirecht en/of auteursrecht.

Quote:
Inschakelen van de douane
Het is niet eenvoudig voor de douane om inbreuk op octrooirecht op te sporen. Hoe weet zij immers op welke producten octrooirecht rust? Het is heel lastig voor de douane om dit vast te stellen. Bij geoctrooieerde producten werkt het dus anders: er kan bij de douane een verzoek worden ingediend om import van een bepaald product in de gaten te houden. Een zogenaamde artikel 5-procedure.

Stapsgewijs werkt dat als volgt:

■De octrooihouder doet een verzoek aan de douane om een bepaalde verzending (van een bepaalde firma, of uit een bepaald land) te controleren. De octrooihouder geeft daarbij zoveel mogelijk gegevens, en levert bewijs dat hij/zij octrooirecht heeft.
■Als de verzending Nederland binnenkomt en er een vermoeden van inbreuk bestaat, houdt de douane de goederen apart en bewaart ze onder toezicht.
■Er worden van de verzending twee monsters genomen: één voor de octrooihouder en één voor de douane.
■De octrooihouder heeft tien dagen om de inbreuk te bevestigen en stappen te ondernemen tegen de vermoedelijke inbreukpleger (een conservatoir beslag laten leggen, een juridische procedure opstarten of een schikking treffen). Vaak gebeurt dit na het inschakelen van een octrooigemachtigde. Het kan dan dus tot een rechtszaak komen.
■De in beslag genomen goederen worden dan vrijwel altijd vernietigd.
Bron met een filmpje hoe eea werkt.

Hier een recent vb. van o.a. imitatie import ( Nike producten ) van een zaak die is voorgekomen.

[Voor 54% gewijzigd door Yippie op 19-10-2010 22:13]

• Slashdotter
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Ook krijgt de koper een zogenaamde "cease and desist letter''. In deze verklaring, die men moet ondertekenen, staat dat diegene geen producten meer mag importeren, distribueren of gebruiken die de beveiliging van de PS3 omzeilt of beperkt. Als men zich niet aan deze verklaring houdt, krijg je een boete die begint bij 5100 euro. Als de koper de verklaring weigert te tekenen, dan kan hij/zij rekenen op een aanklacht van Sony met een eis van 50.000 euro aan waarde in het geding.
Leuk maar geen enkele rechter die ze in het gelijk stelt. Maar ze kunnen mensen natuurlijk wel financieel ruineren met eindeloze rechtzaken, dat wel.

• boshar
Slashdotter schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:56:
[...]

Leuk maar geen enkele rechter die ze in het gelijk stelt. Maar ze kunnen mensen natuurlijk wel financieel ruineren met eindeloze rechtzaken, dat wel.
Die 50.000 Euro gaat over de voorbeeld totaal schade die Sony aan verlies lijd door die dongels. Dat lijkt me afhankelijk van de geschatte totaal import een toch redelijk snel te bereiken bedrag. Bovendien heeft Sony vast wel wat juristen op de loonlijst staan. Dus de vaste jurist van Sony becijfert het verlies met interne Sony cijfers, komt over die 50.000 total schaden heen en vervolgens worden alle would be piraatjes aangeklaagt.

Bij lager totaal schade bedragen zakken de straffen uiteraard maar het strafbare feit licht onomstotelijk bij de Duitse douane. De would be piraatjes hadden al geen geld voor een full price sony game laat staan geld voor een advocaat. Als ze slim zijn leveren ze nu de spullen in.

[Voor 16% gewijzigd door boshar op 20-10-2010 16:26]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee