[Auto-probleem] Trillend stuur op hoge snelheden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:19
Hoi allemaal,

Sindskort heb ik een peugeot 306 1.6 uit 1998. Nou doet deze het perfect op 1 probleem na; op hogere snelheden gaat het stuur trillen.

In detail:
Boven de 100 km/u gaat het stuur licht trillen, boven de 110 km/u gaat het stuur zwaar trillen, het zijn korte heftige bewegingen heen en weer. Als je het stuur los laat rijdt de auto ondanks het trillen kaarsrecht vooruit. Er zit bandenmaat 195/50 R15 op en de banden zijn net vervangen, ook is de auto net gebalanceerd en uitgelijnd.
Opvallend is dat als je het gas loslaat het trillen opeens een stuk minder heftig is.
Tot slot lijkt het alsof het stuur soms minder trilt maar dan trilt het dashboard meer, alsof er iets achter het stuur is wat dan extra hard gaat trillen.

Mijn vader dacht zelf aan de rubbers in het stuurhuis en mijn garagist dacht aan de binnenste homokineet. Ik vroeg me af of iemand nog meer ideeën had voor ik besluit iets te vervangen.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Banden laten uitlijnen of uitbalanceren? Waarschijnlijk uitbalanceren, omdat hij wel rechtdoor blijft rijden lijkt uitlijnen niet nodig, voor zover van hier te beoordelen dan.

[ Voor 62% gewijzigd door wildhagen op 17-10-2010 13:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Toch denk ik als "leek" dat je nog eens naar de garage moet om de boel te laten balanceren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Zoals ik in de TS al aangeef is de auto 2 dagen geleden uitgelijnd en gebalanceerd. Het is ook enkel het stuur dat heftig trilt.

Als je het stuur loslaat gaat de auto kaarsrecht vooruit en hij geeft ook geen deining of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Silvos schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:21:
Zoals ik in de TS al aangeef is de auto 2 dagen geleden uitgelijnd en gebalanceerd. Het is ook enkel het stuur dat heftig trilt.
Tsja, wellicht is het uitbalanceren gewoon simpelweg niet goed gedaan... is ook nogal een precisiewerkje.
Trilt je stuur bij een bepaalde snelheid? dan moeten je wielen waarschijnlijk gebalanceerd worden.

[...]

* Het stuur beweegt zich langzaam heen en weer bij een lage snelheid (40 tot 70 km/uur)
* Trillend stuur of dashboard e.d. bij hogere snelheden (100 tot 140 km/uur)
http://www.cartuning-guide.com/banden-balanceren.html

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 17-10-2010 13:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je het stuur loslaat gaat de auto kaarsrecht vooruit en hij geeft ook geen deining of wat dan ook.
Ik heb de TS gelezen hoor. :)
Een stuur dat trilt heeft (in mijn ervaring) altijd als oorzaak dat banden niet (goed) zijn gebalanceerd.
Hoe dan ook, je moet met je probleem gewoon effe naar de garage gaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Ik heb een tijdje terug hetzelfde probleem gehad als jij met een Toyota Corolla uit 1999. De garage waar ik destijds ben geweest beweerde de auto uitgelijnd en gebalanceerd te hebben maar het probleem bleef bestaan, volgens hun was er waarschijnlijk iets anders kapot. Mijn vader geloofde dat echter niet en toen zijn we naar een bandenspeciaalzaak geweest waar we de uitlijning e.d. nog eens hebben laten controleren. En die bleken van geen kant te kloppen. Daarna bij dat bedrijf laten uitlijnen en balanceren en het probleem was in mijn geval verholpen :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja dit duid inderdaad echt op slecht gebalanceerde banden, misschien ook uitlijning, maar omdat hij rechtdoor rijdt lijkt dat me niet, kan ook zijn dat het slechte kwaliteit banden zijn, dat heb ik nog wel eens gehad met een parallel import van Good-years.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Eerst de wielen nogmaals balanceren om deze echt uit te sluiten.Wanneer de trillingen daarna nog steeds aanwezig zijn, dan zou je de wielen eens aan de auto kunnen laten balanceren.Waarschijnlijk zit er dan een trilling of oneffenheid in de naaf of het montage vlak.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:58
Een auto kan verkeerd uitgelijnd zijn en toch rechtdoor gaan met losse handen.

Hoever gaat je stuur heen en weer? Ik zou in ieder geval de ophanging en de wiellagers laten nakijken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Vergis je vooral niet in de kennis en kunde van banden boeren. Ik heb 2 auto's gehad met trillend stuur, die allebei 2x onder handen waren genomen door Profile Tyrecentre/Kwikfit, om vervolgens te blijven trillen. Pas de 3de keer was het goed. 2 verschillende wagens, en verschillende vestigingen.

Denk niet: "Hé ik heb hem al laten balanceren, dus dat is het niet"

Dat is het wel, maar degene die het heeft gedaan, kon het blijkbaar niet.

Teruggaan en klagen. Zorgen dat het wordt gedaan door iemand die daar al lang rondloopt, en niet door een schoolverlater van 19.

[ Voor 41% gewijzigd door PWM op 17-10-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 22:17
PWM schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:31:
Teruggaan en klagen. Zorgen dat het wordt gedaan door iemand die daar al lang rondloopt, en niet door een schoolverlater van 19.
Ik snap je bedoeling en ben het ook helemaal met je eens... nou helemaal.... dat ook weet niet. Een 'schoolverlater van 19' kan het nog best wel eens beter doen dan iemand die al langer in de garage werkt. Niet zomaar iedereen over een kam scheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:01
trillen gebeurt heus niet alleen door balanceren,

trilt het ook als je remt?

mogelijkheden: fussekogels versleten, draagarm rubbers versleten, stuurkogels versleten, en ongetwijfeld nog meer :)

(als het pas na de nieuwe banden is gekomen, dan ligt het gewoon aan de banden dat gebeurt vaker...)

[ Voor 20% gewijzigd door Reloader op 17-10-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

en vorige week was er niets? bijna zeker de banden hoor, ophangingsfalen kan zijn, maar niet "toevallig" net op het zelfde moment dat je de banden hebt laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 07:53
Silvos schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:18:

Opvallend is dat als je het gas loslaat het trillen opeens een stuk minder heftig is.
Dan zou ik toch de ophanging van de motor ook eens nakijken. Maar zoals gezegd, beginnen bij het begin en zeker zijn dat de uitlijning en balancering perfect is.

Krik de wagen eens op en kijk naar speling op de wielen, assen, stangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:40

JdM

Humbled

Wissel de wielen eens van voor naar achter, als dan de kont gaat schudden is het zeker de balancering van de wielen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
AlexanderB schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:52:
en vorige week was er niets? bijna zeker de banden hoor, ophangingsfalen kan zijn, maar niet "toevallig" net op het zelfde moment dat je de banden hebt laten vervangen.
Door het omhoog brengen van de auto(dus wielen en ophanging in de uiterste stand) kunnen kogels en rubber bussen met ietwat speling, ineens iets anders gaan settelen bij het weer laten zakken.Dus ophanging is wel mogelijk.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Hmm bedankt voor de vele tips ik ga hem eerst eens na laten balanceren.

Wat betreft het trillen; het probleem is dat ik de auto pas sinds een week heb en de banden waren katsversleten dus die heb ik gelijk laten vervangen, ik weet dus niet of de auto hiervoor ook al trilde. De banden die ik erop heb laten zetten Bridgestones, toch niet de meest slechte banden. Maar ze zijn erop gezet bij Profile Tyrecenter en gezien de reacties hier ga ik dus eerst beginnen bij na-balanceren.
Reloader schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:44:
trillen gebeurt heus niet alleen door balanceren,

trilt het ook als je remt?

mogelijkheden: fussekogels versleten, draagarm rubbers versleten, stuurkogels versleten, en ongetwijfeld nog meer :)

(als het pas na de nieuwe banden is gekomen, dan ligt het gewoon aan de banden dat gebeurt vaker...)
Het trilt niet als ik rem, zodra ik het gas loslaat is het nagenoeg weg, ongeacht of ik rem. Speling ergens op is goed mogelijk maar dat is lastig na te gaan. Daarom wilde ik het liefst zoveel mogelijk problemen eerst uitsluiten.
jvvv schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:06:
[...]

Dan zou ik toch de ophanging van de motor ook eens nakijken. Maar zoals gezegd, beginnen bij het begin en zeker zijn dat de uitlijning en balancering perfect is.

Krik de wagen eens op en kijk naar speling op de wielen, assen, stangen...
Dat ga ik zeker doen, echter wanneer het de motorophanging is zou het stuur dan niet bij alle snelheden moet trillen? want wanneer ik bijvoorbeeld veel toeren maak op een lagere snelheid is er geen sprake van trilling. Sterker nog, bij elke snelheid onder de 100 km/u ligt de auto superstrak op de weg, gas respons, rem respons en wegligging zijn gewoon perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Ik had in een 205 last van trilling in het stuur van 80-120 en van 140-160 omdat een van de aandrijfassen een tik had gehad, en dus iets uit balans was..
Maarja, dat is wel heel onwaarschijnlijk, aangezien die 205 dat in een tsjechisch bos had opgelopen :+

Lijkt me idd gewoon eens goed laten balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

RvL

Als het balanceren van de wielen als deze van de auto niets uithaalt, dan is er ook nog de mogelijkheid om deze te laten balanceren op de auto. Het voordeel hiervan is dat niet alleen je banden in balans worden gebracht, maar ook andere onderdelen van de aandrijving (zoals b.v. een aandrijfas die uit balans is).

Niet iedere garage/bandenboer kan dit echter en het is voor zover ik destijds begreep ook niet voor iedere auto mogelijk/zonder risico.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 14:49
Hoor je ook een rammel als je in een bocht goed gas geeft? Optrekken met een flinke stuuruitslag bijvoorbeeld?
Zo ja, dan is één van je aandrijfassen niet meer in orde en laat dat nou net een typische 306-kwaal zijn.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Nee hij rammelt totaal niet en ook geef hij geen stuur uitslag, noch bij remmen noch bij gas geven.

Ik ben net langs de banderboer geweest en die zegt dat het de achterbanden zou kunnen zijn omdat die niet uitgelijnd zijn, hij zou tevens de voorbanden herbalanceren dus ik hoop dat het dan weg is.
Wat opviel is dat bij snelheden boven de 120 km/u niet zozeer het stuur als wel de hele voorkant van de auto gaat trillen, incidenteel komt dit ook voor op lagere snelheden. Het getril trekt dan als het ware een beetje naar onderen dichter bij de wielen.

Tot slot is het trillen zelf korte heftige bewegingen heen en weer maar effectief blijft het stuur recht (de trillingen naar links en naar rechts zijn van dezelfde lengte, ik denk max 2 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Silvos schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:21:
Nee hij rammelt totaal niet en ook geef hij geen stuur uitslag, noch bij remmen noch bij gas geven.
dat heb je verkeerd gelezen ;) dreamscape bedoelt dat als je optrekt met je stuur helemaal tot het uiterste gedraaid, je het getril ook voelt. Zo ja, dan kan een van de aandrijfassen stuq zijn.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 07:53
Silvos schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:21:

Ik ben net langs de banderboer geweest en die zegt dat het de achterbanden zou kunnen zijn omdat die niet uitgelijnd zijn, hij zou tevens de voorbanden herbalanceren dus ik hoop dat het dan weg is.
Wat opviel is dat bij snelheden boven de 120 km/u niet zozeer het stuur als wel de hele voorkant van de auto gaat trillen, incidenteel komt dit ook voor op lagere snelheden. Het getril trekt dan als het ware een beetje naar onderen dichter bij de wielen.

Tot slot is het trillen zelf korte heftige bewegingen heen en weer maar effectief blijft het stuur recht (de trillingen naar links en naar rechts zijn van dezelfde lengte, ik denk max 2 cm).
Eerst zien wat het resultaat van het balanceren is, maar ik vrees ervoor. Heb je eigenlijk wel een testrit gemaakt als je die auto kocht? Zo'n zaken vallen meestal direct op bij een testrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Als het balanceren 100% zeker goed is gedaan, wat tegenwoordig helemaal niet meer zo moeilijk is, alle delen van de wielophanging controleren op slijtage. Check meteen effe of je velgen nog wel recht zijn, je zou niet de eerste met een flinke slag aan alleen de binnenzijde zijn.
Is er niets kapot en zijn de wielen goed gebalanceerd, dan blijft alleen balanceren op de auto over.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Pagina: 1