• Badie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 10:51
Na veel testen en vele dingen te hebben geprobeerd, blijkt dat mijn systeem constant uitvalt bij stress.
Wat heb ik al geprobeerd:

Andere videokaart
Ander geheugen
Nieuwe koelpasta
Componenten los koppelen en dan opstarten zonder extra componenten

Setup van de pc:
Cooler Master Sileo 500 - Midtowermodel - ATX
Cooler Master Hyper 212 Plus
AMD Phenom II X4 925 / 2.8 GHz
Nexus VALUE 430 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 -
110/240 Volt wisselstroom V - 430 Watt
Samsung WriteMaster SH-S223F - Schijfstation - DVD±RW
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste
schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm
Hitachi Deskstar 7K1000.C HDS721032CLA362 - Vaste
schijf - 320 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm
Sapphire RADEON HD 5450 - Grafische adapter - Radeon HD
5450 - PCI Express 2.0 x16 laag profiel - 512 MB DDR3
ASUS M4A87TD EVO - Moederbord - ATX - AMD 870
Kingston HyperX - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM

Mijn eerste gedachtes waren warmte, het systeem bleef eerder een tijdje aan en na verloop van tijd viel hij uit. De temps waren gewoon zoals het hoorde ( cpu rond de 30 graden, mb rond 30, etc) Toen heb ik het mobo uit de kast gehaald en buiten de kast nog eens getest of er eventueel contact storingen waren. Ook dat heeft niets geholpen. Speedfan geinstalleerd om te kijken of de temps in windows wel goed waren, ook dat was geen probleem. Toen Heavyload geinstalleerd en gekeken wanneer het systeem uit zou vallen.. Bij het stressen van de harddisks bleef het gewoon draaien, bij het stressen van het geheugen ook, en bij het stressen van de cpu viel hij na 5 sec al uit.

Ik heb daarna de bios settings compleet standaard gezet en gekeken of het daar aan kon liggen, ook bij dit geval valt hij uit. Kan het nu zo zijn dat ik OF settings van mn cpu niet goed heb ingesteld? OF dat mijn voeding te zwak is bij zware belasting en dat hij dan uitvalt??

Vind het een vreemd probleem.. heb meerdere dingen geprobeerd maar geen enkel heeft tot nu toe echt geholpen. Het enige wat nog niet vervangen is voor een test exemplaar, is de cpu. Maar ik vermoed dat ook hier het probleem niet zit..

Iemand ervaring met dit probleem?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
Badie schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:33:
Iemand ervaring met dit probleem?
Ja hoor. Ik heb dat zelf regelmatig voor. Als ik te hard werk, ik ineens uitval. Op zich niet zo erg, maar dat kwijlen is blijkbaar te veel aan voor veel van mijn klanten... Ik kan het ook niet goed begrijpen waar hun probleem zit.

Kon het niet laten... sorry

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

De cpu settings kan je eenvoudig weer terugzetten door in je bios te kiezen voor default settings.
Wellicht dat de geheugen timings dan niet goed herkend worden door de spd maar dat is eenvoudig weer te corrigeren.

En ja een kapotte voeding kan het probleem wat jij hebt veroorzaken.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 09:58
Je voeding is in theorie wel prima, maar toch klinkt het als een voeding die niet genoeg stroom kan leveren. Als het kan zou je even moeten kijken of je van een vriend of nabije computerwinkel een voeding kan lenen (in het laatste geval computer meenemen naar de winkel, ze zijn meestal wel bereid om het daar te testen voor je)

Een 430Watt A-merk voeding (Nexus is prima dacht ik) zou dus ruim voldoende moeten zijn, maar een voeding kan altijd gewoon kapot gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door hugoy op 17-10-2010 12:40 ]

• Badie
job schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:37:
De cpu settings kan je eenvoudig weer terugzetten door in je bios te kiezen voor default settings.
Wellicht dat de geheugen timings dan niet goed herkend worden door de spd maar dat is eenvoudig weer te corrigeren.

En ja een kapotte voeding kan het probleem wat jij hebt veroorzaken.
Alles staat nu idd op default. Op mn mobo zit een knopje om de 4 cores te activeren, ook bij het niet aanzetten van deze knop valt hij uit. Ik vermoed ook de voeding, is 430 watt genoeg??

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je naast je temps ook je voltages eens uitleest onder idle en onder stress omstandigheden kun je wellicht meer zien.

Tweakers Discord

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
Badie schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:39:
[...]

Alles staat nu idd op default. Op mn mobo zit een knopje om de 4 cores te activeren, ook bij het niet aanzetten van deze knop valt hij uit. Ik vermoed ook de voeding, is 430 watt genoeg??
430 watt is ruim zat, maar het kan goed zijn dat hij gewoon stuk is.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:09
Dit lijkt mij eerder een probleem bij de warmteafgifte van de CPU. Heb je gecontroleerd of je voldoende koelpasta op je CPU hebt gedaan en je koeler goed gemonteerd is?

• Badie
Voltages idle:

Core: 1.320V
3.3V: 3.408V
5V: 5.016V
12V: 12.158V

Voltages in windows vanuit speedfan:

Vcore 1: 3.78V
Vcore 2: 3.73V
+3.3V: 1,78V
+5V: 3.82V
+12V: 6.46V

• Badie
adyta schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:50:
Dit lijkt mij eerder een probleem bij de warmteafgifte van de CPU. Heb je gecontroleerd of je voldoende koelpasta op je CPU hebt gedaan en je koeler goed gemonteerd is?
Ja ik heb al eens eerder de pasta er helemaal af gehaald en er verse pasta opnieuw op uitgesmeerd. Ik ga het zo eens proberen met de stock koeler van AMD, wellicht dat dit het kan verhelpen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die voltages lijken mij haast onmogelijk zo extreem laag. Maar als het toch klopt is het wel een goede verklaring waarom jouw systeem uitvalt.
Ik zou zeker eens met een andere voeding testen.

Tweakers Discord

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Die 5volt en 12 volt kunnen natuurlijk nooit. Dan zou je systeem allang gestopt zijn. Het is dus de vraag of speedfavn de boel wel goed uitleest.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 21:42
bij het stressen van de CPU valt die uit zeg je, die trekt gigantisch veel stroom vanaf de 12V lijn, dus ik zou als ik jou was maar eens een andere voeding proberen, want volgens mij klopt er geen hol van die voltages :P

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Wilde gok, als het de voeding niet is kijk is naar de heatsinks van de NB en SB.

Ik heb zelf ook een Asus bord en die heeft het probleem gehad dat de spacers van de NB te groot waren waardoor deze niet gekoeld werd. Bij idle niets aan de hand maar bij stressed ging het 10 min goed en poef reboot.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk ook dat het de voeding is die het niet trekt want voor zover mij bekend maakt Nexus geen A-merk voedingen. Als je dan op zeker wil gaan kan je beter bv een Corsair met vergelijkbaar wattage pakken want dan weet je in elk geval zeker dat je een goede voeding hebt. Maar altijd natuurlijk eerst zoals anderen ook al aanraden even uitproberen met een geleende voeding zodat je dat kan uitsluiten en niet voor niks een nieuwe voeding koopt.

• Badie
Het was de voeding niet, de processor ook niet maar de Cooler Master Hyper 212. Systeem viel uit op het moment dat hij waarschijnlijk in 1 x met warmte omhoog schoot. Koeler is opnieuw los gehaald en vast gezet, vervolgens meerdere heavyloads te gelijk aan gezet en het werkt weer prima :)

Bedankt voor de tips!
Pagina: 1