Toon posts:

Upgrade thuis-pc voor 300 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views

• Minimum92
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:37
Hallo Tweakers!

De winter zit er weer aan te komen, dus: veel nieuwe games.
Mijn PC heeft het de afgelopen 2,5 jaar goed uitgehouden, maar ik denk dat ik bijna toe ben aan een upgrade. Ik wil beginnen met een klein budget van 300 euro om te kijken of dit haalbaar is.

Mijn huidige PC:
Moederbord: Gigabyte GA-EP35C-DS3R (momenteel met DDR2, ook twee slots voor DDR3 geheugen)
Processor: Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz met Cooler Master Hyper 101 CPU-koeler (geloof ik)
Geheugen: OCZ Reaper HPC, 2 x 1GB DDR2, PC-6400, 800MHz
Videokaart: XFX GeForce 8800 GTS XXX 512MB, PCI-e 16x
HDD: Seagate Barracuda 250GB, 7200rpm
Voeding: Cooler Master Real Power Pro M620, 620 Watt

Dit alles in een zilveren NZXT Apollo kast. Dit design vond ik 2,5 jaar geweldig, nu ik wat ouder en wijzer ben snap ik dat veel mensen ze foeilelijk vinden. ;)

De eerste onderdelen die echt een upgrade kunnen gebruiken lijken me het geheugen en de grafische kaart.
De processor is ook een optie, maar dat kan al snel duur worden en is natuurlijk lastiger te vervangen omdat ik het indertijd nodig vond om er een veel te grote koeler op te plakken. (Blaim it on puberty :'( )

Het grote probleem is compatibiliteit. Mijn moederbord ondersteund maximaal 8GB aan DDR2 geheugen en 4GB aan DDR3. Ook weet ik niet of een nieuwe generatie videokaart compatibel is met mijn moederbord.

Als laatste is prijs-prestatie erg belangrijk. Een budget van 300 euro gaat me geen grote upgrade geven, dat zie ik ook wel in, maar vooral de prijs van geheugen is hard gedaald in de laatste jaren. Daar moeten toch mogelijkheden liggen.

Ik hoop dat jullie me hier een zetje in de goede richting kunnen geven. Als jullie nog verdere informatie over mijn systeem nodig hebben, vraag gerust.

• grapefruit
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 02-09 12:45
Ik zou als eerst je geheugen vervangen door 4GB DDR3. Daarna moet je denk ik toch afwegingen maken tussen videokaart en processor.

• Practics
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:48
2de hands is er wel een leuke upgrade uit te halen toch ?

Processor
V&A aangeboden: Intel Core 2 Quad Q6600 80 Euro
Geheugen
V&A aangeboden: Corsair TWIN3X2048-1066C7G 40 Euro
Videokaart
pricewatch: Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE 120 Euro

Totaal 240Euro...

Lijkt me hele leuke update.. En als je later door spaart voor ander moederbord en processor is de rest nog bruikbaar of verkoopbaar..(vergeet ook niet mee te nemen dat je je eigen spullen weer kunt verkopen eventueel! Wat je nu al hebt)

Edit:
Probeer je videokaart geheugen en processor te slijten via V&A en koop hier een leuke SSD van..
Dan heb je echt een leuk systeempje wat lekker snel is. Zeker de q6600 heeft overclock intenties dus daar kun je altijd wat mee :)

[Voor 24% gewijzigd door Practics op 17-10-2010 11:34]

• Minimum92
Dat zou al een leuke upgrade zijn inderdaad.

Het geheugen is alleen tri-channel, terwijl ik maar de beschikking heb over twee slots.
Dus dual-channel is het maximale wat ik uit mijn moederbord kan halen.

Ik zit nog steeds wat met mijn processor. Ik kan natuurlijk de koeler eraf halen en opnieuw plaatsen, maar ik ben zo'n amateur dat ik bang ben dat er dan wat verkeerd gaat.

• Practics
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Minimum92 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 11:21:
Dat zou al een leuke upgrade zijn inderdaad.

Het geheugen is alleen tri-channel, terwijl ik maar de beschikking heb over twee slots.
Dus dual-channel is het maximale wat ik uit mijn moederbord kan halen.

Ik zit nog steeds wat met mijn processor. Ik kan natuurlijk de koeler eraf halen en opnieuw plaatsen, maar ik ben zo'n amateur dat ik bang ben dat er dan wat verkeerd gaat.
Oke iets aangepast nu, geheugen gefixst (again) en andere videokaart nieuw sneller en maar 15 euro duurder...
Dan zal ik wel echt je oude hardware verkopen en een ssd er bij plaatsen!
En dat cpu probleempje zet een ad op vast wel iemand in de buurt die het even voor je wil fixen voor paar euro!

• Minimum92
DDR3 geheugen lijkt me wel het eerste wat belangrijk is.
Nog over de videokaarten, gaan de nieuwste kaarten ook gewoon zonder problemen werken, zoals de GTS450 of de HD 5850? Volgens mij is dat ook allemaal gewoon PCI Express, of heb ik dat fout?

EDIT: Momenteel zit ik voor geheugen aan 4GB DDR3 en voor de videokaart aan een GTX460 te denken. Dan blijft er echter niet veel meer over voor een processor. Misschien toch maar een stapje terug en een HD5770 nemen?

[Voor 30% gewijzigd door Minimum92 op 17-10-2010 12:08]

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:32
grapefruit schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 10:59:
Ik zou als eerst je geheugen vervangen door 4GB DDR3. Daarna moet je denk ik toch afwegingen maken tussen videokaart en processor.
Minimum92 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:01:
DDR3 geheugen lijkt me wel het eerste wat belangrijk is.
...
Je kan niet zomaar DDR3 geheugen in een DDR2 bord stoppen he? :p

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Minimum92
Ramon schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:07:
[...]

[...]

Je kan niet zomaar DDR3 geheugen in een DDR2 bord stoppen he? :p
Ben ik me van bewust, maar mijn moederbord heeft 4 DDR2 slots en 2 DDR3 slots, zoals ik ook al in de eerste post vermeld heb. Wel even lezen voordat je post he :>

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 06:45
-The_Mask- schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:52:
Maar DDR3 bied eigenlijk geen merkbare winst tegenover DDR2.
dat dus :D
zou het geheugen vervangen door 2x2GB a 75 euro ongeveer.
cpu vervangen voor een Q9300 of Q6600 a 90 euro ongeveer.
vga vervangen door een 5770 a 100 euro ongeveer.
heb je een leuke upgraden, en kun je zeker de spellen van nu heerlijk draaien ;)

Volvo V60 D5 Polestar @ 230PK & 470NM

• Minimum92
Bruikbare info.
Als DDR3 echt weinig meerwaarde heeft ten opzichte van DDR2, dan gaan we gewoon voor DDR2.
Een HD 5770 lijkt me inderdaad ook de meest veilige keuze. Ik kan ook gaan kijken in het duurdere segment, maar dan blijft er bar weinig over voor een quad-core processor.

Nu zit ik een beetje met merken en waar ik dit het beste kan kopen.
Mijn huidige pc is bijna helemaal bij Salland besteld destijds, opzich goede ervaring mee gehad, maar een paar onderdelen bleken achterna toch langer op zich te laten wachten dan eerst was vermeld.

Qua geheugen zou ik voor Team of Kingston kunnen gaan. Voor de videokaart ben ik er nog niet uit, er zijn echt veel OEM fabrikanten bijgekomen in de laatste 2,5 jaar. XFX heeft mijn voorkeur, maar misschien kunnen jullie mij op andere gedachten brengen.

[Voor 5% gewijzigd door Minimum92 op 17-10-2010 13:17]

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik heb toevallig nog een redelijk identieke kast staan bij mn broertje, zat geloof ik iets ander mobo in (p5kc dacht ik). Heb daar laatst de 8800 vervangen voor een 5770 en het dingetje loopt weer prima.
Ik weet niet wat voor games je speelt, maar iets als dead rising 2 of warcraft gaan gewoon op de hoogste stand en dat trekt ie prima.

Aangezien je windows 7 gebruikt is het misschien voor jou wel nuttig om voor 2x2gb (ddr3 lijkt wat goedkoper op de pricewatch) te gaan erbij als upgrade. Club3d 5770 is een 110,- en de goedkoopste 2x2gb ddr2 zitten rond de 65-70 en 2x2gb ddr3 rond de 58-60.
Dan ben je (verzenden enzo erbij) in totaal een 175-200 kwijt.

Processor zal ik weinig aan veranderen, klinkt wel leuk maar de games van tegenwoordig vragen gewoon veel meer van de grafische kaart. Heb althans mijn cpu op de 5770 nog geen 1 keer 100% belast gezien, meestal houd het op rond de 77-80%. Je kan het proberen maar ben bang dat daar weinig prestatiewinst te halen valt.

• ScrooLoose
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik zou gaan voor een goede videokaart en een SSD zoals de OCZ Vertex 2 64gb.
Nieuwe CPU is leuk maar videokaarten doen over het algemeen meer voor de prestaties in games.

Smiling as the shit comes down...

• Dooievriend
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

Master of Universe

MartijnAbel schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:57:
[...]

dat dus :D
zou het geheugen vervangen door 2x2GB a 75 euro ongeveer.
cpu vervangen voor een Q9300 of Q6600 a 90 euro ongeveer.
vga vervangen door een 5770 a 100 euro ongeveer.
heb je een leuke upgraden, en kun je zeker de spellen van nu heerlijk draaien ;)
Akkoord, 2x2GB DDR3 geheugen is tegenwoordig maar 60€, dus dat lijkt me cool. Een quadje en een 5770, en je bent weer mee. Draai hier zelf een Athlon II X3 met 5770 en 2x2GB DDR3, dus dat zal ongeveer gelijkaardig draaien als jouw systeem. Een goedkope SSD ben ik zelf ook aan het overwegen, maar eerst moet er wat geld binnenkomen natuurlijk ;)

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14:00
Een Q6600 is voor games niet echt veel sneller dan een e6750, mischien is een snellere dualcore wel beter ?

• Minimum92
Bedankt voor de input iedereen! :*)

Ik heb even wat prijzen vergeleken en DDR3 is, vreemd genoeg, gewoon vaak goedkoper dan DDR2. Daar hoeft dus niet voor gekozen te worden, lijkt me het beste om gewoon DDR3 te kiezen.
Een mogelijke keuze is deze bij Alternate.

Voor de videokaart ben ik er nog niet helemaal uit, omdat ik ook geluiden hoor dat een upgrade voor de processor niet echt nodig is. Dat zou betekenen dat mijn budget voor de videokaart wat groter wordt. Dan zou ik kunnen kijken naar een GTX 460 i.p.v. de HD 5770.

Een andere mogelijkheid is een SSD, wat me ook wel aanspreekt. Dan zou ik waarschijnlijk naar SSD's van OCZ moeten kijken, als ik op prijs afga.

Mogelijkheid:
4GB DDR3 geheugen @ 65 euro
GTX 460 @ 200 euro of HD 5770 @ 150 euro
Eventueel OCZ SSD @ 120 euro

Zijn er verder nog mogelijkheden? Behalve tweedehands natuurlijk.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
SSD gaat je niet veel helpen qua game performance, in jouw geval zou ik deze dus niet aanschaffen en het geld aan wat anders besteden.

• Minimum92
XeNeRgY schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:25:
SSD gaat je niet veel helpen qua game performance, in jouw geval zou ik deze dus niet aanschaffen en het geld aan wat anders besteden.
Een SSD is dan ook voornamelijk bedoel om de belangrijkste bestanden op te zetten. Ik dacht dat SSD's zo populair waren omdat Windows veel sneller opstart op een SSD en programma's sneller hun werk kunnen doen omdat ze sneller kunnen lezen en schrijven. Ik kan dit fout hebben, maar dat was toch wat ik ervan begrepen heb.

Je moet ook niet denken dat ik mijn pc alleen gebruik om op te gamen. Ik ben student Communication & Multimedia Design en gebruik hem ook voor Photoshop, After Effects, veel webbrowsing, downloaden en zo nu en dan een film. Een SSD zal daarvoor toch wel groot voordeel op kunnen leveren, of niet dan?

Verbeter me als ik het fout heb hoor, ik probeer niet hier de ''vent die denkt dat hij alles wel weet'' uit te hangen. ;)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Je hebt het goed, maar omdat je in het begin van je topicstart over nieuwe games begon dacht ik dat je upgrade specifiek daarvoor bestemd is :)

• Minimum92
Okay, even re-cap.

Ik heb momenteel drie opties. Ik ga in ieder geval 4GB DDR3 geheugen (in dual-channel) aanschaffen.

Optie 1:
Naast het geheugen koop ik een snellere Core 2 Quad-core of Dual-core en een HD 5770.

Optie 2:
Naast het geheugen koop ik een OCZ SSD en een HD 5770.

Optie 3:
Ik ga meteen voor een duurdere grafische kaart, waarschijnlijk een GTX 460.

Alle opties hebben hun voors en tegens

Optie 1 zorgt ervoor dat ik mijn Hyper 101 koeler moet verwijderen en opnieuw moet installeren. Daar komt nog bij dat er misschien helemaal niet zoveel snelheidswinst te behalen valt met een nieuwe processor.

Optie 2 geeft me meer en snellere opslagruimte, maar ik zal dus veel bestanden over moeten gaan zetten. Ook weet ik niet in hoeverre een SSD een meerwaarde heeft boven een gewone HDD bij redelijk normaal gebruik.

Optie 3 is het goedkoopst en het meest futureproof (wat gaming betreft) doordat de GTX 460 betere prestaties levert t.o.v. de HD 5770. Mijn processor kan echter mogelijk een kleine bottleneck vormen.

Laat horen wat jullie de beste optie vinden en waarom, en geef me eventueel ook nieuwe opties. Er is geen haast bij de upgrade, maar ik hoop toch voor het eind van het jaar up to date te zijn.

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-09 19:24

epic_gram

undercover moderator

Minimum92 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:07:

Optie 1:
Naast het geheugen koop ik een snellere Core 2 Quad-core of Dual-core en een HD 5770.
Die zou ik zelf doen, een SSD is niet belangrijk voor je frames, en bij een 460GTX gaat je cpu bottlenecken. Waarom ga je overigens niet voor een ramupgrade ipv compleet nieuw DDR3 ram?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Redblader
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:13
Je hebt het erover dat je moederbord 4 DDR2 slots heeft dus waarom zet je er niet gewoon 2x2GB DDR2 (2de hands bijv.) bij dan heb je 6GB RAM en wanneer je het 2de hands koopt is het niet zo duur.
Want DDR3 RAM geeft echt geen merkbaar verschil vergeleken met DDR2.

Verder: je zegt dat je een gigantische koeler hebt, waarom ga je je processor dan niet overclocken (meer prestaties voor noppes) en besteed de rest van je budget aan een snelle videokaart.

Voor de videokaart zou je dus ook kunnen overwegen om op de ATI 6xxx-serie te wachten waarvan de mid-range deze maand uitkomt.

• Minimum92
Redblader schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 19:59:
Je hebt het erover dat je moederbord 4 DDR2 slots heeft dus waarom zet je er niet gewoon 2x2GB DDR2 (2de hands bijv.) bij dan heb je 6GB RAM en wanneer je het 2de hands koopt is het niet zo duur.
Want DDR3 RAM geeft echt geen merkbaar verschil vergeleken met DDR2.

Verder: je zegt dat je een gigantische koeler hebt, waarom ga je je processor dan niet overclocken (meer prestaties voor noppes) en besteed de rest van je budget aan een snelle videokaart.

Voor de videokaart zou je dus ook kunnen overwegen om op de ATI 6xxx-serie te wachten waarvan de mid-range deze maand uitkomt.
Kan ik zo willekeurig DDR2 geheugen erbij prikken? Moet ik dan niet ergens rekening mee houden? Ik kan ook hetzelfde setje kopen wat ik er al in heb, maar dan 2 x 2 GB. Die kost alleen wel even bijna 120 euro.

Overclocken kan altijd nog natuurlijk, maar dat vind ik het niet waard voor wat het uiteindelijk oplevert.

De 6000 serie zou ik inderdaad af kunnen wachten, maar aangezien daar nu nog niet zoveel van bekend is, vond ik het wel handig om alvast wat rondvraag te doen.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:14

Ed_L

Crew Council
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee