Kubuntu 10.10 ati driver probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 22:02
Hallo,

ik heb een 4 jaar oude pc geupdate naar win7 en dat draait heel goed, dus dacht ik, waarom de laatste Kubuntu er niet eens opzetten? Alles is zeer vlot gegaan en de opensource ati driver werkt behoorlijk, alleen de openGL prestaties zijn nog niet wat het moet zijn.

Blijkt nu, na een mislukte poging met de fglrx driver uit de repo's en een beetje research:

The following products have been moved to the legacy software support structure (including Mobile and All-in-Wonder Variants):
...
ATI Radeon X1300 Series
...
AMD may periodically provide Windows XP and Windows Vista driver updates (for the products listed above) for critical fixes only. No new features will be provided in future driver updates. The Linux ATI Catalyst? driver will only be supported in Linux distributions prior to February 2009 for the legacy products listed above.

Ok, de laatste zin van die tekst is behoorlijk duidelijk, maar is er geen legacy driver zoals bij nvidia of een andere manier om toch nog betere prestaties te krijgen? Nu werkt alles wel, alleen hapert alles nogal en het zou jammer zijn als ik zonder compositing moet werken...

Bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

waarschijnlijk wordt de volgende reactie niet in dank afgenomen; Linux (altijd) nvidia pakken :X

Afhankelijk van je videokaart kun je beter de OS of ati's eigen drivers gebruiken. Optie vanuit systeem > hardware drivers geeft niet egwenste resultaat?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

himlims_ schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:22:
waarschijnlijk wordt de volgende reactie niet in dank afgenomen; Linux (altijd) nvidia pakken :X
Inderdaad, ik heb overal ATi en Intel kaarten met open source drivers. Bleh aan NVidia :P

Maar illewoare, welke driver gebruik je nu, radeon of radeonhd? En wat zegt glxinfo (en dan met name de regel met "direct rendering: ")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 07:19
Ik heb dit ook voor gehad in Ubuntu 10.04 met de x1650 videokaart.
Door het downloaden van de mesadriver en het compileren hiervan heb ik direct rendering werkend gekregen.
De prestaties waren nog steeds niet optimaal (in vergelijking met Ubuntu 9.10) maar ik kon wel gamen.

Kun je dit eens proberen en ons laten weten of dit het probleem oplost?
Ik ga vanavond ook 10.10 installeren (dual boot met vista) dus zal wel tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Indien dit het geval is zal ik hier mijn ervaring posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik kan helaas eventjes niet meer aan mijn pc doordat mijn vader m nodig heeft (dual boot, dus die vermoedt niets), maar ik update vanaf als ik er terug bij ben!

Excuses voor deze niet voorziene omstandigheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
Additional drivers in bij 'systeem' geeft als boodschap: er zijn geen niet-vrije stuurprogramma's in gebruik op deze computer, wat dan ook wel logisch is aangezien ik er geen geinstalleerd heb ;) er staan wel geen opties beschikbaar om te installeren.

De driver in gebruik nu, na het verwijderen van de proprietary driver die mijn kaart niet ondersteunt, is radeon. Compositing en 3D effecten werden dus niet meer nu. glxinfo geeft bij direct rendering: yes. Ik ga niet de hele output posten, tenzij daar meer dingen in staan die van belang zijn.

Als ik zoek op de radeonhd driver, vind ik dat die zou moeten te installeren zijn via xserver-xorg-video-radeonhd, maar dit pakket zit niet in mijn repo's. Is het de bedoeling dat ik een ppa toevoeg ervoor?

Ik heb de komende dagen de pc ter mijner beschikking dus ik zal nu wel sneller antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 08:27
Radeonhd is gemerged met Radeon vziw, je hebt een x1300, dus je hebt als opties alleen legacy ati driver (en die ondersteunen X 1.9 niet, wat in 10.10 zit) of de open source radeon driver.

Legacy is in dit geval ati driver 9.2 of 9.3 of zoiets. Te downloaden via de officiele ati site.

[ Voor 20% gewijzigd door MoiZie op 30-10-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
Dus als ik het zo begrijp is het ofwel een oudere x server met proprietary legacy drivers, ofwel de radeon driver met mn ubuntu 10.10 en vrede nemen met de minder goeie prestaties?
3de optie, nieuwe videokaart hebk er niet voor over, aangezien win7 er prima op werkt.

Jammer, had graag mn ouders eens laten kennis maken met linux, maar het zal wachten zijn op prestatieverbeteringen in de opensource driver.

edit: het updaten naar KDE 4.5.2 blijkt toch een en ander te verbeteren aan de prestaties. Het gaat nu al bruikbaar vlot, maar kan nog steeds beter. Misschien ligt het eerder aan KDE dan aan de driver... ervaringen met KWin ivm Compiz met de radeon-drivers?

[ Voor 24% gewijzigd door illewoare op 30-10-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 08:27
Oudere X server kan niet, want je draait 10.10 :P . De radeon driver heeft hier prima prestaties, dus ik snap niet helemaal waarom alles hapert bij jou. Dit zelfs met een radeon 9700 op een athlon xp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
Inderdaad over die X server, kheb geen zin om mn oude ubuntu cd-tjes uit te halen ;)
Ik ga eventjes beginnen met alle effecten uit te zetten en een voor een terug aan te zetten. Door de verandering in prestaties bij een upgrade naar 4.5.2, heb ik ook de indruk dat het misschien aan een of ander effect kan liggen in plaats van mijn videokaart.
Als er mij iets opvalt, laat ik het weten!

edit: wat me het meest opvalt is dat de prestaties drastisch achteruit gaan als amarok op de achtergrond aanstaat. Probleem opgelost, het ligt niet aan de driver want nu heb ik wel vlotte effecten. Toch best merkwaardig.

[ Voor 22% gewijzigd door illewoare op 31-10-2010 13:27 ]

Pagina: 1