Toon posts:

Is dat mogelijk? Een USB videomengtafel

Pagina: 1
Acties:

• Sjoechem
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-08 19:06
Beste mensen,

In mijn vrije tijd, vind ik het leuk (communicatie)studenten te helpen. Bijvoorbeeld hiermee.

Inleiding. Wat drijft mij?
Ik werk als communicatieadviseur en webredacteur voor de overheid. Ik ben in vaste dienst, zodoende heb ik mijn website eigenlijk niet nodig. Daarom heb ik bedacht dat ik in de komende weken/maanden mijn website ombouw naar een ontmoetingsplaats voor studenten die in de wijdste zin met communicatie te maken hebben. Ik denk dus niet alleen aan communicatiestudenten, maar ook aan studenten die een opleiding volgen tot webdesigner, journalist, fotograaf, kunstenaar, etc. Zodoende heb ik enkele dagen geleden een forumextensie toegevoegd, ook komen er nog een wiki en de mogelijkheid zelf nieuwsberichten en blogs te plaatsen/publiceren.

Waarom?
Ik heb nu een paar keer lesgegeven aan groepen communicatiestudenten. Wat mij is opgevallen, is dat het geweldig leuke dynamische mensen zijn. Met elkaar bezitten ze een heleboel kennis, maar ze komen elkaar online nauwelijks tegen. Daar wil ik verandering in brengen. De communicatieprofessionals waar ik mee werk, zijn reuze bang voor ze. Dat uit zich in laatdunkende opmerkingen, etc. Ik wil laten zien, dat het juist geweldig is, dat jonge mensen niet in problemen maar in oplossingen denken.

Een videomengtafel voor webcams
Ik ben niet zo technisch als jullie. Daarom vraag ik jullie of het theoretisch mogelijk is een videomengtafel te maken, met usb ingangen en een geluidingang, waar het geluid van microfoons wordt samengebracht.

Mijn idee
Webcams kosten maximaal 90 euro per stuk. Met een USB-videomengtafel, 6 webcams, 3 zendermicrofoons, een tweedehands mengpaneel voor geluid, 1 laptop en een internetaansluiting, zou ik de studenten live tv kunnen laten maken. Die uitzendingen zouden bijvoorbeeld via Bambuser.com kunnen worden gebroadcast. Met maximaal 10.000 euro, een fractie van een reguliere tv camera, zouden de studenten mooie dingen kunnen maken. Ik zou het geweldig vinden om zo'n set samen te stellen. Ik weet namelijk zeker, dat de als de studenten bijvoorbeeld een actualiteitenprogramma zouden maken, er echt vernieuwende televisie zou ontstaan.

Nogmaals, ik ben niet technisch. Is het mogelijk om op eenvoudige wijze zo'n mengtafel te bouwen?

• EricJFKleijssen
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:31

EricJFKleijssen

Seti@Home : Rasputin

Wat een mooi initiatief! _/-\o_

Technisch inhoudelijk heb ik niet direct een oplossing voorhanden maar ik weet zeker dat Gathering of Tweakers hét uitgesproken platform is om dit soort initiatieven inhoudelijk en met gebundelde }:O }:O kennis te ondersteunen. d:)b

Alleen met creativiteit kan men de wereld vernieuwen!

Youth and skill are no match for experience and treachery.

• Sjoechem
Beste Rasputin,

Ik heb bedacht, dat als het technisch mogelijk is, er wel een hogeschool is, die het apparaat in elkaar kan zetten. Jullie zijn voor mij de kennisbron, de rest mag van studenten/scholen komen. Ik ga echter niet lobbyen, als het niet mogelijk is.

• MPeek
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:16
Is het wellicht niet handiger om voor super goedkope camcords te zorgen met een analoge output, in plaats van webcams die beperkt zijn tot USB output. Ik denk dat je daar makkelijker een mengtafel voor kan regelen zonder tussenkomst van computers e.d. als wanneer je met USB moet gaan werken.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-09 16:40

SeatRider

Hips don't lie

Een USB mengtafel ga je zo 1-2-3 niet kunnen vinden, wel denk ik dat je software hebt of kunt maken die de streams van 1 of meerdere webcams samenvoegt tot 1 nieuwe stream. Ik denk zelfs dat dat is wat je wil, zo kun je streams van meerdere studenten, waar dan ook ter wereld, bundelen tot 1 kanaal!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Sjoechem
@MPeek:
Ik wil een kit samenstellen waarmee gemakkelijk live kan worden uitgezonden. Als het niet live moet, heb ik al bedacht dat je vier Zi8's (Kodak) kunt nemen, die je allemaal voedt met hetzelfde geluidssignaal, dan is het monteren een eitje, maar het gaat nu om live uitzenden via internet met meer dan 1 camera.

@SeatRider:
Voor een simpel mens als ik: moet ik me dan voorstellen dat je een computer neemt, vier camera's inplugt en dan middels de software het uit te zenden beeld kiest?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Sjoechem schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:17:
@SeatRider:
Voor een simpel mens als ik: moet ik me dan voorstellen dat je een computer neemt, vier camera's inplugt en dan middels de software het uit te zenden beeld kiest?
Ja, of je neemt vier computers, en een vijfde combineert de beelden.

• Caveman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:44

Caveman

whahoehaha

Als ik het goed begrijp wil je een ministudio maken met een aantal webcams als camera en wat mics ?

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hehe, dat soort grappen maken wij :P

<spam>www.vidigo.tv</spam> kijk naar vidigo live, momenteel gericht op SDI camera's, maar het werkt ook met webcams..

[Voor 18% gewijzigd door Arjan op 17-10-2010 21:15]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Sjoechem
Caveman schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 21:05:
Als ik het goed begrijp wil je een ministudio maken met een aantal webcams als camera en wat mics ?
Ja, heel graag! Ik kan wel met een stel handcamera's naderhand monteren, maar het lijkt me leuk een groep studenten met een kit op pad te sturen, die direct kunnen uitzenden. Dat kan natuurlijk wel met 1 camerastandpunt, maar ik wil er meerdere. Minimalistische tv dus.

@Arjan:
Dat ziet er erg mooi uit, maar het is op voorhand niet haalbaar. Als een school het niet zelf kan maken, is het niet te bekostigen. Jullie spullen zien er prachtig en duur uit.

• Sjoechem
SeatRider schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:23:
[...]

Ja, of je neemt vier computers, en een vijfde combineert de beelden.
Heb je hier een voorbeeld van? Waar kan ik erover lezen?

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-09 16:48
Ik heb dit in het verleden gemaakt met draaitafels. USB Draaitafels met tijdplaten aangesloten op de PC. Als de LP vooruitging ging het filmpje ook vooruit. Uiteindelijk hebben we met 2 draaitafels en een mengpaneel een hele VJ boot gemaakt. Zelf geprogrammeerd op het MBO dus voor hogescholen helemaal haalbaar.

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

battler schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:14:
Ik heb dit in het verleden gemaakt met draaitafels. USB Draaitafels met tijdplaten aangesloten op de PC. Als de LP vooruitging ging het filmpje ook vooruit. Uiteindelijk hebben we met 2 draaitafels en een mengpaneel een hele VJ boot gemaakt. Zelf geprogrammeerd op het MBO dus voor hogescholen helemaal haalbaar.
ja, das inderdaad precies hetzelfde

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:14

Nakebod

Nope.

Toen ik de TS las, dacht ik vrijwel direct aan een software "TV studio" oplossing.
Afhankelijk waar je live wilt streamen bieden Ustream en LiveStream hun eigen software aan:
http://www.ustream.tv/producer
http://www.livestream.com/platform/procaster

Nu zijn er meer (commerciële) pakketten waarvan ik even de naam kwijt ben, die niet specifiek voor 1 broadcast service zijn. Die waren geloof ik wel redelijk prijzig, dan valt de Ustream Producer Pro nog wel mee ;)

Editje, ik zie net dat livestream zelfs een webbased virtuele studio heeft, inclusief meerdere camera's.

[Voor 10% gewijzigd door Nakebod op 22-10-2010 18:46]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-09 16:48
SeatRider schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:28:
[...]

ja, das inderdaad precies hetzelfde
Het resultaat is toch hetzelfde, ik dacht dat het wel duidelijk was dat de draaitafel niet noodzakelijk is. Daarna moet de data alleen nog verstuurd worden naar de gebruikers.

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 18:18
Je hogeschool heeft geen TI studenten? Die kunnen vast wel een mixer in elkaar programmeren :)

• Caveman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:44

Caveman

whahoehaha

Sjoechem schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:09:
[...]

Ja, heel graag! Ik kan wel met een stel handcamera's naderhand monteren, maar het lijkt me leuk een groep studenten met een kit op pad te sturen, die direct kunnen uitzenden. Dat kan natuurlijk wel met 1 camerastandpunt, maar ik wil er meerdere. Minimalistische tv dus.
Hmm, volgens mij moet dit met een beetje fatsoenlijke laptop/pc al makkelijk kunnen. Het ligt eraan hoeveel webcams je denkt nodig te hebben...zoveel usb poorten heb je nodig. Met wmv-converter van microsoft of met VLC kun je al streamen naar het web. Heb je alleen nog wat software nodig om de verschillende cams te mixen ect. Ik zal morgen eens zoeken, ben wel zoiets tegen gekomen. Zit niet goed te lezen, de post van Nakebod is erg behulpzaam. En er is vast nog wel meer te vinden.

[Voor 6% gewijzigd door Caveman op 22-10-2010 20:40]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Sjoechem schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:09:
[...]

@Arjan:
Dat ziet er erg mooi uit, maar het is op voorhand niet haalbaar. Als een school het niet zelf kan maken, is het niet te bekostigen. Jullie spullen zien er prachtig en duur uit.
Als je in mijn sig kijkt zie je dat ik een library heb gemaakt om ffmpeg aan te sturen mbv. SDL.
Iedereen die een beetje overweg kan met C of C++ krijgt daar een werkende video speler mee gemaakt.
Aangezien ffmpeg ook gewoon streams kan openen ben je dan eigenlijk wel klaar...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Sjoechem
Mag ik jullie hartelijk danken? Ik ben bezig mijn website om te vormen naar een platform voor de studenten. Als het klaar is, schrijf ik een voorstel voor een van de opleidingen. Ik zal ze met de hier opgedane kennis vragen of er een open source-achtig programma kan worden gemaakt, zodat anderen er ook wat aan hebben. Thx!

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-09 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Sjoechem schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:39:
Mag ik jullie hartelijk danken? Ik ben bezig mijn website om te vormen naar een platform voor de studenten. Als het klaar is, schrijf ik een voorstel voor een van de opleidingen. Ik zal ze met de hier opgedane kennis vragen of er een open source-achtig programma kan worden gemaakt, zodat anderen er ook wat aan hebben. Thx!
Ik weet dat deze al even oud is, maar ik heb al aardig wat (amateur) uitzendingen met succes gedraaid op een redelijk klein budget. Met 10.000 euro kun je een prima studio in elkaar zetten.

De software die je dan gebruikt is Wirecast, die draait op elke PC of Mac en ondersteunt zo'n beetje alle video-apparaten die je er aan vast kan knopen.

Pak je het een beetje professioneel aan, dan kun je voor de helft van je budget investeren in een aantal DV of HDV camcorders, die met Firewire aan het studio-systeem vast zitten.

Voor het geluid ben je met zo'n €2000 klaar als je kijkt naar een instap digitale mengtafel (bv. Yamaha 01v of Behringer DDX3216) en een aantal beltpack-zenders. Voor 400 of 500 euro een fatsoenlijke geluids-interface erbij (zoals bv. een Focusrite Sapphire) en je kan bijna op omroep-kwaliteit de lucht in.

Je zal wel het beeld en het geluid nog apart moeten bedienen, maar dat is in 9 van de 10 situaties voor TV toch het geval.

Op een echt schoenveter-budget kun je naar een aantal webcams toe, dan ben je nog onder de €1000 klaar als je geluk hebt, maar een aantal camcorders en studio-apparatuur zal op lange termijn meer opleveren. Bovendien kun je die camcorders ook nog eens gebruiken voor programma's die op lokatie zijn opgenomen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• alfaleader
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17-09 10:43
Onmogelijk om webcams te mixen zonder software. Misschien met een arduino zou het nog kunnen.

Tegenwoordig is een videomixer redelijk betaalbaar geworden:
-een 1T-C2-750 kost maar 700€ en kan vga/dvi mixen
-de blackmagic television studio is voor 1000€ en kan hdmi/sdi aan
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee