Toon posts:

Oude Chinon lenzen nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Jizzaa
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10-05 00:19
Beste tweakers

Eerst en vooral, ik ben totaal niet thuis in de wereld van de fotografie, en ken er dus ook geen bal van.
Heb op google zitten zoeken naar Chinon lenzen, maar daar stelde hij direct voor 'bedoelde je canon lenzen'. Bijgevolg vond ik dus bitter weinig over die lenzen.

Nu is het zo dat mijn vader nog een analoog fototoestel heeft liggen. (Al jaren niet meer gebruikt) En ik vroeg mij af wat hier nog mee aan te vangen valt.
Het originele toestel van Chinon is vroeger nog in het water gevallen en vervangen door een kop van pentax( P30t). Nu veronderstel ik dat daar niet echt meer iets mee aan te vangen valt?

Maar ik hoor altijd dat de lenzen het duurste zijn van een fototoestel, en nu zit ik hier met 2 lenzen waarvan ik mij afvraag of die nog (al dan niet met een tussenstuk) bruikbaar zijn op een ander toestel. (Vb een canon)
Het volgende kan ik van de lenzen afhalen:
Kleinste lens:
Auto Chinon Zoom mc 35-70mm 1:2.7-3.5
Grotere lens:
Auto Chinon Multi-coated 1:3.5 200mm

Nu zie ik op ebay dergelijke dingen die niet veel geld kosten, maar toch maar even een mening vragen van mensen die er iets van kennen.

Dus:
Kan ik deze lenzen nog gebruiken op een camera zoals een canon/nikon? (Voor eigen recreatief gebruik.)
Indien dit kan, is dit nog aan te raden? Mindere kwaliteit en dergelijke...
Of kan ik dit topic beter verwijderen en alles in de vuilbak smijten? :P

Graag jullie advies!
Alvast bedankt!

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:35
Er zijn voor veel mounts wel adapater ringen te verkrijgen. Wat voor mount hebben die chinon lenzen?
Als er een adapter is kan je ze meestal wel gebruiken op een recente camera, hooguit verlies je dan de auto-focus mogelijkheden (mocht zo'n lens dat hebben).

[Voor 44% gewijzigd door job op 16-10-2010 19:11]

• Jizzaa
Waar kan ik dat zien welke mount die chinon lenzen hebben?

En zijn die lenzen nog van goede kwaliteit? (alle zijn het betere lenzen die vb bij een ietwat standaard camera zit)

[Voor 50% gewijzigd door Jizzaa op 16-10-2010 19:13]

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:35
Je kan het vergelijken met plaatjes van het internet en met behulp van wikipedia.
Of je gaat zelf even googelen welke lens je exact hebt.

m42 is een bekende mount en werkt mbv schroefdraad (kan je eenvoudig zien op de achterkant van de lens).
K mount is ook wel een bekende en is een bajonet sluiting.

De vraag is alleen of zo'n adapter nuttig is ivm de kwaliteit van die lensen. Ik ken ze niet, maar er zal ongetwijfeld iemand hier langskomen die er meer van weet :).

[Voor 58% gewijzigd door job op 16-10-2010 19:15]

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Als die Chinon lenzen op een P30t gebruikt zijn, heb je te maken met een Pentax K mount.
De P30t kon over weg met lenzen die een K, Ka of Kaf mount hadden.
Je zal dus een adapter moeten gebruiken.
merk X naar K mount om het maar zo samen te vatten

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• Jizzaa
En is het aan te raden om die oude lenzen nog te gebruiken?
maw is die kwaliteit daar echt lager van, of maakt dat niet uit?

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:05
Als ze schimmelvrij zijn en je hebt iets waar ze oppassen zou ik niet weten waarom je ze niet zou gebruiken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:36

franssie

Save the albatross

alleen moet je waarschijnlijk handmatig scherpstellen en werkt je belichtingsmeter ook waarschijnlijk niet.
Maar niet weggooien als er geen schimmel in zit, voor een paar euro haal je een converter uit china (zie ebay) en voor dat geld heb je mooi wel een 200mm lens op je (D)SLR. Bevalt het niet dan is het jammer van die paar euro maar kan je de converter weer weggeven of gebruiken voor een andere lens.

Een foto is -technisch- afhankelijk van de kwaliteit lens en de kwalitiet sensor(film of digitaal). Alle andere meuk is gebruiksgemak (auto focus en auto belichting) - wat ik daarmee probeer te zeggen is dat als er vroeger goede foto's mee gemaakt konden worden dat nu nog steeds kan, los van welke body/systeem je gebruikt.

Ik ken de lensen niet maar google kent ze wel degelijk : http://www.google.nl/search?q=chinon+1%3A3.5+200mm

[Voor 35% gewijzigd door franssie op 16-10-2010 20:18]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Jizzaa
Dank voor de info!

De lenzen zijn beide nog in goede staat.
Nu vraag ik mij af, stel ik koop mij een Nikon D5000. Die lenzen die ik nu heb, zijn die dan een grote verbetering/verandering op de lenzen die vb standaard op een D5000/3000 zitten?

Omdat ik nu iemand ken met dit fototoestel, en je kunt daar wel mooie kiekjes mee trekken. En ben met tijd van plan om mij ook wat te verdiepen in fotografie met een fototoestel rond dat budget.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:05
Chinonlenzen hebben dus een pentax-mount en dat krijg je niet goed op Nikon, omdat de afstand tussen lens en sensor te klein is voor op een Nikon-camera. Op Canon kun je het wel krijgen en dan heb je als bonus ook nog lichtmeting. Je moet wel manueel focussen, wat voor een beginner niet makkelijk is en je hebt wat hulpmiddelen nodig zoals een matglas of live-view. Dus ik denk dat je beter een camera kunt kopen met een standaard autofocus lens, zodat je in ieder geval vooruit kunt en dan kun je altijd nog gaan experimenteren met manuele lenzen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Teun_2
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:37
Ovder de kwaliteit: lensontwerpen zijn de laatste jaren wel serieus verbeterd, maar niet zozeer dat goed oud glas nu niet meer bruikbaar is. Zeker de bouwkwaliteit is bij die oude dingen vaak (maar niet altijd) beter dan bij nieuwe lenzen. Ik heb ooit een chinonlens geprobeerd op mijn nikon d50, maar die was echt niet goed, maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit van jouw lenzen. Overigens zou ik geen camera kopen om deze lenzen te gebruiken, maar eerder zou ik hoogstens een adapter kopen om hem op een toestel te gebruiken dat je al hebt. om voor deze lenzen nu echt een body te kopen is het imho niet waard. Manuele focus op een cropcamera zonder vervanging van het matglas is echt niet gemakkelijk en zeker die 35-70 geeft geen leuk bereik op een cropcamera, waardoor je toch sowieso een kitlens erbij wil aanschaffen.

Te koop: Panasonic 20mm f/1,7 & Olympus ep3 kit

• Jizzaa
Ok bedankt voor de tips. Ik kijk alvast wat uit naar verschillende camera's en eenmaal ik een heb en er al wat mee kan werken zal ik die oude chinons nog eens boven halen.

• Xanax959
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-09 18:27

Xanax959

relax...

Of, als je toch nog niks hebt, koop je een pentax dslr waar je die objectieven zó op kan zetten :)

Atari portfolio Dos 2.11

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:05
Xanax959 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:45:
Of, als je toch nog niks hebt, koop je een pentax dslr waar je die objectieven zó op kan zetten :)
Kun je weer geen Canonlenzen opzetten....andersom wel.... ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Jizzaa
Xanax959 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:45:
Mja zijn er pentaxen die van zo'n goede kwaliteit zijn als nikon/canon (En kan dat er na 20/25 jaar nog op?)

• Minneyar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 24-09 15:41
Ja en ja :P

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23-09 18:47

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Waarom niet kijken naar een Pentax K-r bijvoorbeeld ipv de Nikon D5000. Kan je die oude Chinon lenzen er ook opzetten ;)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-09 18:37
Ik zou die ouwe lenzen gewoon vergeten, in elk geval de aanschaf van een nieuwe camera niet laten afhangen van deze lenzen. Zo bijzonder zijn ze niet en de 35-70 is een vervelend bereik voor cropcameras voor de meeste mensen.

De huidige kitlenzen zijn over het algemeen van best goede kwaliteit voor weinig geld en in elk geval sneller met autofocussen ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee