Toon posts:

Cooler Master kabels

Pagina: 1
Acties:

• yourservice
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 25-08 15:18
(jarig!)
Vandaag is dan eindelijk mijn nieuwe PC binnengekomen!

1 Chieftec CA-01B-B-SL
1 Cooler Master Silent Pro Gold 800W
12 Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS. 2TB
1 Highpoint RocketRAID 3530
1 Intel Core I5 760
1 Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX
1 Gigabyte GA-H55M-UD2H
4 Scythe Kama Flow 2 92mm - 1200RPM. 92mm

Nu is de Cooler Master standaard uitgerust met maximaal 9 SATA aansluitingen. Lekker meegedacht dus door Zercom. Ik kan maximaal 5 molex kabels aansluiten op de Cooler Master. 3 zijn er nu in gebruik voor 9 schijven, de overige 2 gebruik ik om de fans aan te kunnen sluiten op ODD+HDD Power connectoren.

Met 12 HD's in een Raid 5 opstelling, een data schijf en nog een opstartschijf heb ik er dus 14 nodig en dan ook nog met de nodige tussenruimtes om van mijn Cooler Master 4-in-3 Device Module bij de andere schijven te kunnen komen.

Ik zie dat ik voor weinig (http://cmstore.coolermast...ath=18_25&products_id=387) een 5 Pin to Sata Modular Cable kan kopen maar die molex uitgangen zijn allemaal al vol. Wel heb ik nog 2 PCI-E aansluitingen op de voeding.

Vragen:

- Zijn er PCI-E --> Sata kabels voor de Cooler Master?
- Zijn er ODD+HDD kabels met meer aansluitmogelijkheden dan er standaard bij zitten, namelijk maar twee per kabel?

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Als je alle molex aansluitingen al in gebruik hebt dan deze:

+

Deze

x zo vaak als nodig is

Als je nog molex stekkers vrij hebt gewoon alleen de onderste halen.

Deze zijn hier bijv te krijgen:
http://www.mnm-computers....-adapter-naar-p-3344.html

pricewatch: Serial ATA Power Adapter, 4pin Molex to 2x 15pin S-ATA

Of wat dacht je hier van :)

http://www.mnm-computers....r-cable-1x525-p-6303.html

[Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 16-10-2010 18:37]

• yourservice
(jarig!)
Is dat verder geen probleem voor de belasting per kabel?

Bij elke fan zit een koppeling naar Molex male en female, daar kan ik dus ook de molex-sata kabels van foto 2 op aansluiten toch? Of wordt dat teveel?

[Voor 57% gewijzigd door yourservice op 16-10-2010 18:40]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

yourservice schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:37:
Is dat verder geen probleem voor de belasting per kabel?
Per kabel maakt niet uit, het gaat om de rail waar deze op zit.

En aangezien je geen zware videokaart hebt, zal je +12v rail zonbeetje helemaal vrij zijn :) .

Edit: Je kan het gewoon doorlussen zonder problemen ja. Wat je ook zou kunnen doen is gewoon 2x de onderste link halen, wat je 6 extra molex aansluitingen oplevert. Samen met een paar van die Molex -> Sata dingetjes :) .

[Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 16-10-2010 18:42]

• yourservice
(jarig!)
D4NG3R NL schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:39:
[...]

Per kabel maakt niet uit, het gaat om de rail waar deze op zit.

En aangezien je geen zware videokaart hebt, zal je +12v rail zonbeetje helemaal vrij zijn :) .
Dat is even nieuw voor mij, wat is een rail?

• yniezink
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:43
Je zou natuurlijk ook je eigen kabel kunnen maken, gebruikmakend van deze dingetjes?

http://cgi.ebay.com/SATA-...m415365cfd4#ht_2747wt_905

Oja, een tut erbij is wel net zo handig.

YouTube: Modding Guide: Inline SATA Connectors

Hopelijk kun je hier misschien wat mee :)

[Voor 29% gewijzigd door yniezink op 16-10-2010 18:42]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:33

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Persoonlijk vind ik dit topic niet binnen Cooling passen, maar heeft het meer iets om in Opslagmedia & I/O Controllers geplaatst te worden. Vandaar dat ik het topic dan ook daarheen verplaats. Maar pin me er niet op vast, want kan ook zijn dat het ergens anders nog beter tot zijn recht komt. Maar in Cooling is dat dus niet.

Cooling > Opslagmedia & I/O Controllers

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

yourservice schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:41:
[...]

Dat is even nieuw voor mij, wat is een rail?
Elke "Stroomgroep" in een computer (+3.3v, +5v en +12v) hebben een eigen "Rail". Deze rail kan maximaal een bepaald hoeveelheid ampere aan.

Dit zijn de rails bij jouw voeding:

Van de +5v rail ga je met elke HDD maar 3w trekken, met de +12 rail ga je met elke HDD zo'n 5w trekken.
yniezink schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:42:
Je zou natuurlijk ook je eigen kabel kunnen maken, gebruikmakend van deze dingetjes?

Hopelijk kun je hier misschien wat mee :)
Aangezien hij nogal een leek (sorry) lijkt te zijn, lijkt het mij een heel slecht idee om dat te doen.. Als hij er 1 verkeerd omzet frituurt hij niet alleen zijn HDD(s) maar mogelijk ook zijn voeding, en daarmee andere componenten.

[Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 16-10-2010 18:45]

• yniezink
@ D4NG3R NL

Daar heb je gelijk in, maar ik neem aan, dat hij andere kabels heeft. En dan kan die deze zo namaken. En hij kan ook zien in de video hoe het moet (lijkt mij)

• yourservice
(jarig!)
Bedankt voor de uitleg D4NG3R, dat is nu duidelijk. Ben geen leek, heb honderden pc's gebouwd en zit zo'n slordige 20 jaar in de ICT. Het is alleen wel een tijdje terug, meer de IDE tijd nog zeg maar.

De video is erg duidelijk yniezink en geeft meer lucht in de toch wel krappe behuizing van de Chieftec.

• yniezink
Dan moet het wel goedkomen denk ik :), die kabeltjes moet je dan zelf wel aan kunnen komen dan. Ik zou ze niet bij de lokale computer boer kopen, want dat is meestal een rip-off. zo vragen ze hier 5 euro voor zon kabeltje...

• DJ-Visto
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:44

DJ-Visto

Aye aye, sir!

yourservice schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:54:
Bedankt voor de uitleg D4NG3R, dat is nu duidelijk. Ben geen leek, heb honderden pc's gebouwd en zit zo'n slordige 20 jaar in de ICT. Het is alleen wel een tijdje terug, meer de IDE tijd nog zeg maar.

De video is erg duidelijk yniezink en geeft meer lucht in de toch wel krappe behuizing van de Chieftec.
Krap? Ff serieus, als je een beetje handig bent kunnen der 28schijven in :X
Deze behuizing kan heel goed benut worden. :) En het splitten van die kabels kan inderdaad geen kwaad ;)

• yniezink
Aangezien ik al dacht dat ik een review hier op tweakers had gelezen over de kast.

productreview: Chieftec CA-01B-B-SL review door Ins. Gadget

1e en 3e foto.

Hier kun je ook goed zien hoe de sata power kabels zijn gedaan

[Voor 3% gewijzigd door yniezink op 16-10-2010 19:26]

• yourservice
(jarig!)
JAAAA, schitterend. Ja, er kan genoeg in DJ-Visto maar als de klep dicht gaat zitten de kabels strak tegen de kastdeur aan dus dat gaat maar net. Ik heb er nu 14 inzitten, kunnen er nog 4 bij met 4-in-3, waar jij die andere 10 laat is mij een raadsel :D

Zou ik dan acht hd's op 1 kabel naar de voeding kunnen doen? Of moet dat nog in 2 * 4?

[Voor 15% gewijzigd door yourservice op 16-10-2010 21:59]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Nee, je kan alles op 1 kabel zetten zonder problemen :) binnenin je voeding is het ook gewoon een opsplitsing.. 1, 3.3v aansluiting gaat naar ALLE 3.3v aansluitingen ect ect.

Elk voltage heeft in die voeding maar 1 rail dus :) .

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20-09 21:22

painkill

Pain(k)(ill)

Net als met wijn, in de fabriek zijn ze allemaal hetzelfde, maar door het label worden ze schijnbaar anders.
Die kabels zijn dus allemaal hetzelfde en komen op hetzelfde uit :)
Je moet natuurlijk geen videokaart gaan voeden met de 5 volt lijn en vervolgens er ook nog eens 20 hd's aan gaan hangen..

Mijn SNES verzameling!

• Flitzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
yourservice schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:27:
Vandaag is dan eindelijk mijn nieuwe PC binnengekomen!

1 Chieftec CA-01B-B-SL
1 Cooler Master Silent Pro Gold 800W
12 Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS. 2TB
1 Highpoint RocketRAID 3530
1 Intel Core I5 760
1 Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX
1 Gigabyte GA-H55M-UD2H
4 Scythe Kama Flow 2 92mm - 1200RPM. 92mm

Nu is de Cooler Master standaard uitgerust met maximaal 9 SATA aansluitingen. Lekker meegedacht dus door Zercom.
...
Wat kan Zercom hier nou aan doen? 8)7
Weinig mensen zullen 12 HDs in hun systeem zetten |:(, dus goed mogelijk dat een deel van de schijven voor een ander systeem zijn.
Als ze met ieder klant contact op moeten nemen omdat er potentieel een probleem is, dan verdienen ze niets meer aan een bestelling.
Verder mag je er redelijkerwijze vanuit gaan dat iemand die een dergelijke bestelling doet van tevoren de handleiding op internet bekijkt om te zien hoeveel aansluiting er aan die voeding zitten. Zercom verwijten maken is dus niet netjes.

• Fid3lity
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-08 20:10

Fid3lity

Spectre X

FeaR1986 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:43:
Persoonlijk vind ik dit topic niet binnen Cooling passen, maar heeft het meer iets om in Opslagmedia & I/O Controllers geplaatst te worden. Vandaar dat ik het topic dan ook daarheen verplaats. Maar pin me er niet op vast, want kan ook zijn dat het ergens anders nog beter tot zijn recht komt. Maar in Cooling is dat dus niet.

Cooling > Opslagmedia & I/O Controllers
Electronica? ;)

• yourservice
(jarig!)
Flitzer schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 22:25:
[...]

Wat kan Zercom hier nou aan doen? 8)7
Weinig mensen zullen 12 HDs in hun systeem zetten |:(, dus goed mogelijk dat een deel van de schijven voor een ander systeem zijn.
Als ze met ieder klant contact op moeten nemen omdat er potentieel een probleem is, dan verdienen ze niets meer aan een bestelling.
Verder mag je er redelijkerwijze vanuit gaan dat iemand die een dergelijke bestelling doet van tevoren de handleiding op internet bekijkt om te zien hoeveel aansluiting er aan die voeding zitten. Zercom verwijten maken is dus niet netjes.
Beetje off-topic maar als ik als behoorlijke klant, vind ik zelf, vraag of zij even mee willen denken dan verwacht ik niet dit soort tegenvallers! Duidelijk een aantal keer gevraagd of deze combinatie een juiste is en dat is door twee mensen bevestigd daar. Praat dus geen onzin zolang je het hele verhaal niet weet!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

die 12 schijven kunnen ook makkelijk op die voeding, je moet alleen kabeltjes erbij kopen. En dat ze dat detail niet weten is helemaal geen schande. Dit omdat elke voeding weer andere indelingen voor de kabels heeft.
Geen fout van zercom dus

• yourservice
(jarig!)
Ik heb nergens vermeld dat het een fout is van Zercom, ik ben heel goed door ze geholpen tot nu toe. Ik heb alleen gezegd dat ze "lekker meegedacht" hebben.

Verder is alles nu duidelijk dus slotje mag erop.

• Flitzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
yourservice schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 22:57:
[...]
Beetje off-topic maar als ik als behoorlijke klant, vind ik zelf, vraag of zij even mee willen denken dan verwacht ik niet dit soort tegenvallers! Duidelijk een aantal keer gevraagd of deze combinatie een juiste is en dat is door twee mensen bevestigd daar. Praat dus geen onzin zolang je het hele verhaal niet weet!
A. Die informatie had je niet vermeld.
B. Je had het nog steeds zelf eenvoudig kunnen vinden, zeker met 20 jaar ICT ervaring! Ook in iedere review staan de meegeleverde kabels vermeld.
Dus ik praat geen onzin. :(
Ik weet ook niet of je Zercom specifiek hebt gevraagd of al die HDs in jouw kast konden, ervan uitgaande dat je zelf absoluut geen enkel molex naar SATA-power verloopje in huis hebt? Ik denk niet dat veel verkopers je aan zouden geven dat je wat extra SATA-power verloopjes nodig hebt, want daarvoor zouden zij ook eerst de site van de fabrikant moeten raadplegen.

Maar nu on-topic, het verbruik van een HD is inderdaad erg laag en ook te vinden bij de fabrikant. Een paar aansluitingen extra is geen enkel probleem. Verder kun je ook een modulaire SATA kabel aanschaffen bij Coolermaster als er nog een modulaire aansluiting vrij is. Maar dit had je met al je ervaring natuurlijk zelf al gevonden? ;)

• yourservice
(jarig!)
OK, bedankt Flitzer! Zoals al eerder vermeld is mijn bouwtijd vooral de IDE tijd geweest en mijn ICT ervaring is meer de netwerk/programmeerkant geweest. Het bouwen van de pc's was meer een hobby in die tijd.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:33

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Heb ook nog aan Overige Hardware zitten twijfelen omdat het nu opeens weer over voedingen ging. Maar eerste instantie ging het om harde schijven en dan vond ik hem hier wel op zijn plaats. Maar _Dune_ is vrij dit topic weer ergens anders neer te zetten :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Fid3lity
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-08 20:10

Fid3lity

Spectre X

FeaR1986 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 23:30:
[...]

Heb ook nog aan Overige Hardware zitten twijfelen omdat het nu opeens weer over voedingen ging. Maar eerste instantie ging het om harde schijven en dan vond ik hem hier wel op zijn plaats. Maar _Dune_ is vrij dit topic weer ergens anders neer te zetten :)
Maar hoofdzakelijk ging het om kabeltjes. :9 Ach, het topic mag al op slot van de TS. Dus nu moet 'ie gewoon Achter Slot & Grendel

• yourservice
(jarig!)
Naar aanleiding van een opmerking in deze post wil ik graag weten of deze kabels ook in Nederland verkrijgbaar zijn.

http://www.coolermaster.n..._info.php?products_id=525

Uiteraard heb ik al gegoogled. Coolermaster zelf heeft ze niet op voorraad, vandaar mijn vraag hier.

De opmerking elders:

Hopelijk kun je hier misschien wat mee!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
ik heb bij mijn Tagan voeding gewoon extra sata connectors aan de kabels gemaakt :) mooi keurig op de afstand dat de schijven hebben in het hdd rack van mn PC :)

8 schijven passen er in t rack.. en die zitten er nu ook in :) 4 schijven per kabelbundel :)
geen verloopjes of niks verder op die kabels!

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• yourservice
(jarig!)
Waar heb je die extra sata connectoren vandaan gehaald SMSfreakie?

Heb je ook een foto van de bekabeling?

• yourservice
(jarig!)
Sata connectoren besteld in België, kabels zijn gereed :)

Wat een mooi gezicht!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee