Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik heb even wat advies nodig van buitenstaanders.
Wij hebben een huis op het oog wat we graag willen kopen. Eerst even wat feiten:

Te koop sinds okt 2009. Oorspronkelijke vraagprijs was 209500.
In jan 2010 is de prijs gezakt naar 200000. In mei is men gezakt naar 192500.
Het huis is momenteel eigendom van de kinderen van de overleden bewoner(s).
Ik wil/kan max 180000 geven voor de woning, er moet namelijk enorm veel aan gedaan worden.

Wij hebben afgelopen week (maandag) een bod uitgebracht van 172500.
Binnen 2 uur kreeg ik een tegenbod van 187500.

Vrijdag belde de makelaar met de vraag of we nog nagedacht hadden over het tegenbod. Ik heb gezegd maandag contact op te nemen.

Aangezien ik enkel nieuwbouw en dus v.o.n. gekocht heb, heb ik weinig tot geen ervaring met onderhandelen. Tevens heb ik geen idee hoe de woningmarkt er nu voor staat en wat er dus mogelijk is.

Mijn eigen woning is verkocht (ik wil absoluut niet met 2 huizen zitten voor Joost mag weten hoe lang)

Nu mijn vraag: wat is wijsheid?
Een tegenbod doen? Zo ja, hoe hoog?
Wachten en niets toegeven?

Graag jullie mening en of advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja er is niet een 'de ideale strategie'. Wel moet je voor jezelf een maximum stellen. Dat heb je gedaan. Je wilt er max 180.000 euro voor uitgeven. Ik ga er daarom vanuit dat je het ook echt graag wilt hebben.

Een eerste bod is vaak een uitlokking om in onderhandeling te gaan. Je krijgt dan wel of geen reactie. Dat heb je wel, dus dat is positief. Vraag is 192,5K jouw bod zit daar 20 onder, hun bod zit maar 5 onder de oorspronkelijke prijs. Als je het verschil nu deelt en daarmee in het midden uitkomt (is bij persoonlijk onderhandelen redelijk normaal), zit je precies op jouw max. Jouw max lijkt dus wel hun minimale bedrag,

Ik zou daarom gewoon een eindbod doen van 180.000. En daar wel duidelijk bij aangeven dat dit echt het eindbod is. Dus tenzij je zelf twijfelt en het nog goedkoper wilt hebben (je hebt er dus eigenlijk geen 180.000 voor over), zou ik gewoon dat bedrag bieden, take it or leave it.

Of de woning het waard is, kunnen we natuurlijk niet bepalen. Maar de prijsdaling van vraagprijs van 210 naar een uiteindelijke verkoopprijs van 180 is een krappe 15% en dat is wel in lijn met de markt (5% overvragen is normaal, en de huizenprijzen zijn niet echt stijgende de laatste tijd. Alleen weten we niet of die oorsponkelijke 210 eigenlijk gewoon absurd was).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 16-10-2010 18:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Nou:

• Het huis staat al meer dan een jaar te koop.
• Er moet veel aan gedaan worden.
• Prijs al 2x verlaagd

You do the math. Die mensen willen koste wat het kost van hun huis af, gezien het feit dat ze direct met een tegenbod komen. Het enige wat jij nu moet gaan uitzoeken, is wat hun minimum is. Gezien het feit dat je eerste bod al eigenlijk (veeeeel) te hoog was, heb je nu geen ruimte meer over tussen het huidige bod en je maximumprijs. Ik zou een eindbod doen van 175K onder het mom van "dan delen we het verschil" of iets dergelijks. Dan zijn zij na meer dan 12 maanden verkoop van hun huis af en dan heb jij je huis voor €5000,- goedkoper dan je maximumprijs. Prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
Ik ben het met JvS eens. Gezien hun tegenbod verwacht ik dat zij 180K als minimum zien.
Zou je nu 175 bieden, dan geven zij 185 terug en kom je met wat pingpongen op 180K uit.

Als je nu 175 biedt en dat je 'laatste eindbod' noemt, dan loop je kans dat zij dat niet genoeg vinden en stoppen met onderhandelen. Dan kan je alsnog wel teruggaan "ja, eh, het was toch niet echt een laatste eindbod, wat dacht je van 180k?", maar dan loop je ook de kans dat zij geld ruiken en meer dan dat willen.

Maar goed - geen enkele strategie is van tevoren met 100% zekerheid. Ja, misschien kan je minder dan 180K krijgen, maar het kan ook compleet misgaan. Ik zou die 180K als eindbod noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Laatst online: 20:22

SaN

Dat je van 209.500 180.000 hebt kunnen maken is al een enorme winst. Geef ze gewoon 180.000 als laatste bod. Uitzuigen hoeft ook weer niet, en je geeft zelf al aan 180.000 voor het huis over te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door SaN op 17-10-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
SaN schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:43:
Dat je van 209.500 180.000 hebt kunnen maken is al een enorme winst. Geef ze gewoon 180.000 als laatste bod. Uitzuigen hoeft ook weer niet, en je geeft zelf al aan 180.000 voor het huis over te hebben.
Uitzuigen? Ik weet niet hoelang je voor 180.000 euro moet werken maar onderhandeling heeft niets van doen met uitzuigen en alles met het maximale eruit te halen wat mogelijk is.
Neemt niet weg dat het goed is te weten wat de situatie is echter je kunt je ook afvragen in hoeverre is het iemand waard om iets te verkopen als ze er niet vanaf moeten. Ze zitten niet in geldnood (?), hebben geen dubbele hypotheek met andere woorden zij hebben de bovenhand. Het verwondert me dan ook dat ze ruim 10% er vanaf hebben gedaan al realiserende dat 210.000 euro op de bank op dit moment niets opbrengt en dat je op jaarbasis weinig kwijt bent aan belastingen. Je kunt natuurlijk 175.000 euro proberen en gezien hoeveel ze in prijs zijn gezakt zou ik zowat zeggen dat ze niet inzien dat zij de bovenhand hebben.

Overbied jezelf in ieder geval niet. Het mag nog zo'n mooie woning zijn tenzij het een zelfbouw is zijn er nog genoeg andere in de aanbieding die net zo mooi of misschien zelfs mooier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat het van 210 naar 192,5 in prijs gedaald is, zegt natuurlijk niet perse iets. Het kan zijn dat die 210 nog een beetje de 'oh, het is 195 getaxeerd, laten we er 10% plus een beetje bijdoen in onze vraagprijs'.

Huizen die hier voor 200 te koop staan, hebben volgens het kadaster maar een waarde van 175 vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Leuk en aardig, maar een kleine € 30.000 van een vraagprijs van 209.500 afkrijgen is best netjes. Het gaat er namelijk niet echt om wat een huis waard is. Als de koper het niet voor minder kwijt wil heb je gewoon pech.

[ Voor 38% gewijzigd door SaN op 17-10-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 10:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ons huis stond 2 jaar geleden te koop voor 465. Toen hebben ze het uit de verkoop gehaald. Vorig jaar stond het te koop voor 395. We hebben het uiteindelijk gekocht voor 367 (ruim 20% minder dan de oorspronkelijke vraagprijs dus) en zijn daar gekomen door eerst 'n bod te doen van 325 waarna ze niet in onderhandeling gingen. Vervolgens hebben we toch 'n makelaar in de arm genomen, die heeft geboden op 340 waarna we in het midden zijn uitgekomen. WOZ waarde was 370, de taxatiewaarde bleek 390 te zijn en in 2001 was de woning koopprijs 330.

Wat is nou de waarde van deze woning? Ik heb werkelijk geen idee: 't is echt net wat de gek ervoor geeft.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik ga met JvS mee en denk dat 180K hun minimum is, je zou evenuteel nog 178K als eindbod neer kunnen leggen en hopen dat ze happen.
Maar wat zegt de makelaar? Of is de makelaar die belde de makelaar van de andere partij en heb je geen makelaar?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

BP_LOZ schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:11:
Ik heb even wat advies nodig van buitenstaanders.
Wij hebben een huis op het oog wat we graag willen kopen. Eerst even wat feiten:

Te koop sinds okt 2009. Oorspronkelijke vraagprijs was 209500.
In jan 2010 is de prijs gezakt naar 200000. In mei is men gezakt naar 192500.
Het huis is momenteel eigendom van de kinderen van de overleden bewoner(s).
Ik wil/kan max 180000 geven voor de woning, er moet namelijk enorm veel aan gedaan worden.

Wij hebben afgelopen week (maandag) een bod uitgebracht van 172500.
Binnen 2 uur kreeg ik een tegenbod van 187500.

Vrijdag belde de makelaar met de vraag of we nog nagedacht hadden over het tegenbod. Ik heb gezegd maandag contact op te nemen.

Aangezien ik enkel nieuwbouw en dus v.o.n. gekocht heb, heb ik weinig tot geen ervaring met onderhandelen. Tevens heb ik geen idee hoe de woningmarkt er nu voor staat en wat er dus mogelijk is.

Mijn eigen woning is verkocht (ik wil absoluut niet met 2 huizen zitten voor Joost mag weten hoe lang)

Nu mijn vraag: wat is wijsheid?
Een tegenbod doen? Zo ja, hoe hoog?
Wachten en niets toegeven?

Graag jullie mening en of advies.
Zoals velen al gezegd hebben moet je een aantal zaken overwegen
  • Realiseer je, dat een huis geen "vaste prijs" heeft, kijk maar naar het voorbeeld van ardana
  • Hoe graag wil je het huis hebben? Als dit het eerste huis is waar je naar kijkt, kun je misschien wel beslissen om 175K als eindbod neer te leggen, krijg je het niet, zoek je verder. Als je al een jaar, of langer aan het zoeken bent, moet je misschien een andere strategie hebben :)
  • Hoeveel huizen staan er in de buurt te koop, en loopt de verkoop daar een beetje?
  • Ben je al helemaal "verliefd" op het huis, of zijn er nog andere goede kandidaten ( je kan natuurlijk altijd de makelaar van de tegenpartij melden, dat je nog wat andere objecten aan het bekijken bent... gewoon wat druk op de ketel :)
  • Hoe snel moet je een huis hebben? Vergis je niet, als jij eerst je huidige huis uitmoet en 2 maanden ergens moet huren voordat je in je nieuwe huis terecht kan, kost dat ook veel geld, tijd en frustratie... (en dat laaste is niet altijd in geld uit te drukken)
  • mijn gok / inschatting is dat er nog wat ruimte is. Dat baseer ik op 2 dingen: Ten eerste, de makelaar die al terugbelt, en die ook binnen 2 uur een tegenbod op tafel had, die makelaar klinkt te "eager"
    Ten 2e, het huis is van de erfgenamen. Ik denk dat die na een jaar de boel wel afgehandeld willen hebben, en dat die niet per se het onderste uit de kan willen hebben (gokje)
  • Wat je ook nog kan doen is 180K bieden, onder voorbehoud van bouwkundige keuring van max 5K ofzo. Als het huis echt oud is, dan komt er zeker weten meer uit de keuring, en heb je een handvat om de prijs weer naar beneden te krijgen....
Maar goed, je zal nooit vantevoren weten wat goed is en wat niet. Gebaseerd op hoe graag je het wil hebben en hoeveel risico je durft te nemen, kun je bieden. Ik zou in dit geval 175K bieden als eindbod, met de mededeling dat je er snel in kan, en onder voorbehoud van bouwkundige keuring enz.

Succes, en laat weten wat het geworden is (en beantwoord mijn vragen als je wil :) )

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-04 15:45
n4m3l355 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:52:
[...]

Uitzuigen? Ik weet niet hoelang je voor 180.000 euro moet werken maar onderhandeling heeft niets van doen met uitzuigen en alles met het maximale eruit te halen wat mogelijk is.
Neemt niet weg dat het goed is te weten wat de situatie is echter je kunt je ook afvragen in hoeverre is het iemand waard om iets te verkopen als ze er niet vanaf moeten. Ze zitten niet in geldnood (?), hebben geen dubbele hypotheek met andere woorden zij hebben de bovenhand. ....
Ik durf niet te beweren dat ze de overhand hebben. Als het huis al vanaf oktober 2009 te koop staat betekend dit dat er ondertussen succesierechten betaald zullen moeten worden. Als de erfgenamen dat bedrag niet op de bank hebben dan willen ze toch wel graag het huis verkopen om de successierechten te kunnen betalen. TS heeft mogelijk dus wel een goede onderhandelingspositie als ze op het geld zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:31

Snuffel

Vroem!

Voet bij stuk houden en bij je eerste bod blijven.
Nee heb je, ja kan je krijgen.

Kennelijk wil men van het huis af, maak er gebruik van. Extra geld uitgeven kan je altijd nog doen, maar nu moet je gewoon voet bij stuk houden.
Sneller besparen dan dit kan haast niet.

Alhoewel: ik had je eerst bod persoonlijk nooit uitgebracht.... Ik had iets van 150k geboden, maar dat terzijde.
Leuk en aardig, maar een kleine € 30.000 van een vraagprijs van 209.500 afkrijgen is best netjes. Het gaat er namelijk niet echt om wat een huis waard is. Als de koper het niet voor minder kwijt wil heb je gewoon pech
Het gaat er wel degelijk om wat een huis waard is. Als je de hut moet financieren met een hypotheek vindt de bank dat wel degelijk interessant.
Tweede fout in je post: als de verkoper het niet voor minder kwijt wilt heeft hij pech, niet de koper, er zijn huizen zat te krijgen.

Vergeet niet dat het een kopersmarkt is, geen verkopersmarkt. Misschien dat je dat over het hoofd hebt gezien....

[ Voor 45% gewijzigd door Snuffel op 18-10-2010 13:06 ]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Snuffel schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:02:
Voet bij stuk houden en bij je eerste bod blijven.
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik denk dat je dan "nee" hebt
Kennelijk wil men van het huis af, maak er gebruik van. Extra geld uitgeven kan je altijd nog doen, maar nu moet je gewoon voet bij stuk houden.
De verkoper kan het nog wel even volhouden en altijd nog verder verlagen.
Alhoewel: ik had je eerst bod persoonlijk nooit uitgebracht.... Ik had iets van 150k geboden, maar dat terzijde.
Dat is een absurd bod en wordt zeker niet serieus genomen; de verkoper kan nog makkelijk 12K zakken en dan nog meer krijgen dan 150K.
[...]

Tweede fout in je post: als de verkoper het niet voor minder kwijt wilt heeft hij pech, niet de koper, er zijn huizen zat te krijgen.
Als je het huis heel graag wilt, kan je best pech hebben. Voordat we ons huis hadden, hebben we 3x achter het net gevist; toch balen dan.
Vergeet niet dat het een kopersmarkt is, geen verkopersmarkt. Misschien dat je dat over het hoofd hebt gezien....
Als dat zo zou zijn, dan gaan huizen voor meer dan de vraagprijs weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

MrSleeves schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat je dan "nee" hebt

[...]

De verkoper kan het nog wel even volhouden en altijd nog verder verlagen.

[...]

Dat is een absurd bod en wordt zeker niet serieus genomen; de verkoper kan nog makkelijk 12K zakken en dan nog meer krijgen dan 150K.

[...]

Als je het huis heel graag wilt, kan je best pech hebben. Voordat we ons huis hadden, hebben we 3x achter het net gevist; toch balen dan.

[...]

Als dat zo zou zijn, dan gaan huizen voor meer dan de vraagprijs weg.
En dan heb je nee, wat dan nog? Meer bieden kan altijd, en gezien het feit dat het huis én lang te koop staat én dat de prijs al is verlaagd wil niet zeggen dat je klakkeloos akkoord moet gaan met het voorstel, dan wel de handel afdealen op 180k. Je koopt geen bloemkool in de supermarkt, je gaat een financiële verplichting aan voor 30 jaar met de bank. Enigzins oppassen met datgene wat je gaat bieden is vereiste nummer één, helemaal omdat het totaal niet zeker is wat de huizenprijzen in de toekomst gaan doen. Indien HRA wordt afgeschaft is de kans groot dat je de prijs van je huis wat je nu biedt/betaald nooit meer zal krijgen, en dan wil je geen hypotheek hebben die de waarde van je huis overschrijdt.

Verkoper heeft de keus: nu het geld pakken wat geboden wordt, of nog langer met een huis zitten wat moeilijk verkoopt. Jij zit teveel op de stoel van de verkoper, niet die van de koper.

Kennelijk snap jij de term kopersmarkt niet. FYI: dat betekent dat de koper de prijs bepaald, niet de verkoper.
Impliceert gelijk dat de huizenprijzen niet voor vraagprijs verkocht worden, maar er juist onder.
Anders was het huis waar TS op biedt al lang verkocht en waren er geen prijsverlagingen nodig geweest om het 'aantrekkelijker' te maken voor de potentiële kopers.

Zoals je hebt kunnen lezen kan TS 180k voor het huis maximaal bieden, en dat met het feit in het achterhoofd dat er veel aan verbouwd moet worden omdat het huis gedateerd is.
Iedere euro die je niet aan de aanschaf van het huis hoeft uit te geven komt ten goede aan de verbouwing.
Ik vind zelf de 172.5k die TS geboden heeft hoog, maar dat is zijn keus.

Ben benieuwd welk budget TS heeft voor de verbouwing, en of zijn budget van 180k inclusief of exclusief de verbouwing is.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 16:26
MrSleeves schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:22:

[...]

Je eerste bod (zeker in geschetste situatie) moet ook absurd zijn, wil je zeker weten dat je het onderste uit de kan haalt.

TS heeft direct een tegenbod gehad en weet daarmee dat hij eigenlijk te hoog ingezet heeft. Nu ligt het aan de onderhandelingsskills en het kunnen aanvoeren van argumenten om toch de prijs nog naar 175k te krijgen. Mijns inziens is dit nog haalbaar, met de juiste volhardendheid en lompheid....

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Snuffel schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:46:
[...]

Enigzins oppassen met datgene wat je gaat bieden is vereiste nummer één, helemaal omdat het totaal niet zeker is wat de huizenprijzen in de toekomst gaan doen. Indien HRA wordt afgeschaft is de kans groot dat je de prijs van je huis wat je nu biedt/betaald nooit meer zal krijgen, en dan wil je geen hypotheek hebben die de waarde van je huis overschrijdt.
HRA zal nooit zodanig afgeschaft worden dat de hele markt onderuit gehaald wordt.
Verkoper heeft de keus: nu het geld pakken wat geboden wordt, of nog langer met een huis zitten wat moeilijk verkoopt. Jij zit teveel op de stoel van de verkoper, niet die van de koper.
Ik denk dat ze dan langer blijven zitten, je moet niet op de stoel gaan zitten van de verkoper, maar wel denken: wat zou ik doen als ik die verkoper was? Als ik die verkoper was en iemand biedt 150K, dan zou ik heel hard lachen en niet gaan onderhandelen. Op het moment dat je dan toch hoger biedt, weet ik als verkoper dat je het huis toch wel graag zou willen hebben en heb ik de betere hand en zal ik niet snel veel toegeven.

Vergeet niet dat deze mensen erfgenamen zijn; aangezien er veel moet gebeuren, is er best een kans dat het huis vrij is van hypotheek en elke euro dus pure winst is. Het enige wat betaald moet worden is OZB, totaal misschien 50 euro per maand.
Kennelijk snap jij de term kopersmarkt niet. FYI: dat betekent dat de koper de prijs bepaald, niet de verkoper.
Impliceert gelijk dat de huizenprijzen niet voor vraagprijs verkocht worden, maar er juist onder.
Snap ik best en volgens mij is 180K < 192,5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik kan hier weer een heel verhaal aan ophangen, maar spaar mezelf (en anderen die dit topic lezen) de moeite. Wij verschillen van mening, laten we het daar over eens zijn.

Voor TS: alle succes van de wereld met de aanschaf van je woning, en pas goed op je centen.
Zoals eerder aangegeven: persoonlijk zou ik er geen cent bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Idd, aangeven dat je niet verder kan gaan dan 175K vanwege de maximale hypotheek die ja kan krijgen. En doe er een voorbehoud bij van max. 5000 aan reparatiekosten. Dat bedrag zal ws. fors hoger uitvallen (laat een strenge keuring doen!) en dat geeft je nog extra onderhandelingsruimte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
MrSleeves schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:02:
Ik denk dat ze dan langer blijven zitten, je moet niet op de stoel gaan zitten van de verkoper, maar wel denken: wat zou ik doen als ik die verkoper was? Als ik die verkoper was en iemand biedt 150K, dan zou ik heel hard lachen en niet gaan onderhandelen. Op het moment dat je dan toch hoger biedt, weet ik als verkoper dat je het huis toch wel graag zou willen hebben en heb ik de betere hand en zal ik niet snel veel toegeven.
Dat blijft toch moeilijk in te schatten, daar niet elke verkoper dezelfde is. Uiteindelijk gaat het erom dat je je eigen belangen behartigd en niet die van een ander. Wie weet is het bod (hoe laag dan ook) het enige bod wat ze hebben gekregen sinds ze het huis te koop hebben gezet. Dat is geen reden om te lachen, eerder tot huilen.
Vergeet niet dat deze mensen erfgenamen zijn; aangezien er veel moet gebeuren, is er best een kans dat het huis vrij is van hypotheek en elke euro dus pure winst is. Het enige wat betaald moet worden is OZB, totaal misschien 50 euro per maand.
De OZB is misschien één aspect, maar het feit blijft dat deze mensen het huis willen -verkopen-. Anders hadden ze dat bord Te Koop niet op de gevel geplakt. Daarnaast kunnen ze inderdaad wel wachten tot ze een ons wegen (met mogelijke kosten aan het pand, krakers, etc), maar misschien hebben ze ook wel graag dat het hoofdstuk persoon X nu eens en voor altijd afgesloten zal worden en kiezen ze eieren voor hun geld door akkoord te gaan met een lagere verkoopprijs. Geen verkoper is hetzelfde wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Las net een stukje op Z24 over vraagprijzen van huizen en de uiteindelijke transactieprijzen, en het grote verschil daartussen.

Kort:

Vrijstaande huizen: -30% onder vraagprijs
Appartementen: -25% onder vraagprijs
Tussenwoningen/hoekhuizen: -10% onder vraagprijs

Hoezo kopersmarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Snuffel schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:59:
Las net een stukje op Z24 over vraagprijzen van huizen en de uiteindelijke transactieprijzen, en het grote verschil daartussen.
Het gaat om het verschil tussen de gemiddelde vraagprijs van vrijstaande woningen en de gemiddelde verkoopprijs van woningen in deze categorie. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat verkopers zomaar verkopen voor een ton of meer onder de oorspronkelijke vraagprijs. Het verschil lijkt me te verklaren doordat er weinig huizen in het hoge prijssegment worden verkocht, waardoor deze huizen wel meedoen voor de gemiddelde vraagprijs maar nauwelijks voor de gemiddelde verkoopprijs.

Oftewel onzinstatistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Nee, de statistieken zijn geen onzin, ze geven een beeld weer van wat er momenteel gebeurd op de huizenmarkt, zonder dat je daar direct een conclusie uit moet/kan trekken.

In het stuk wordt overigens uitleg gegeven aan de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Femme schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:09:
[...]

Het gaat om het verschil tussen de gemiddelde vraagprijs van vrijstaande woningen en de gemiddelde verkoopprijs van woningen in deze categorie. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat verkopers zomaar verkopen voor een ton of meer onder de oorspronkelijke vraagprijs. Het verschil lijkt me te verklaren doordat er weinig huizen in het hoge prijssegment worden verkocht, waardoor deze huizen wel meedoen voor de gemiddelde vraagprijs maar nauwelijks voor de gemiddelde verkoopprijs.

Oftewel onzinstatistieken.
Dat hangt natuurlijk sterk af van hoe er gemeten wordt. Als er wordt gegeken naar de gemiddelde vraagrpijs en gemiddelde verkoopprijs, dan is het idd wat onzinnig. Want als de goedkopere woningen vaker verkocht worden (waarvan de kans vrij groot is), dan betekent dit niet dat de prijzen heel erg dalen.

Maar als van een representatieve steekproef per verkochte woning de daling in kaart gebracht is en daarvan het gemiddelde genomen is, dan zegt het weldegelijk iets! Al zou je het ook per regio moeten splitsen voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Uiteindelijk een bod gedaan van 180k, take it or leave it.
Ik ben dezelfde dag nog teruggebeld met een acceptatie. Het is dus gekocht!

De snelle acceptatie kan 2 dingen betekenen:
1. Goed verkocht voor hun gevoel
2. We zijn er vanaf..

Van 209500 naar 180000 is niet slecht als je het mij vraagt.

Je kunt uiteraard speculeren of die 209500 niet te hoog ingezet was, maar voor mijn gevoel heb ik niet teveel betaald. Ik wil het graag hebben en 180 heb ik er voor over. Er is (genoeg) financiele ruimte om de woning naar wens te maken en lekker te blijven leven.

Na het lezen van deze thread ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat velen anders over denken over prijzen, bieden en kopen of niet kopen.

Het is fijn om de mening van buitenstaanders te hebben omdat deze objectief kunnen blijven. Voor mij zit er toch ook een stuk emotie bij wat het een stuk gecompliceerder maakt.

Bedankt voor jullie input, een trotse nieuwe eigenaar! :+

[ Voor 77% gewijzigd door BP_LOZ op 19-10-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
BP_LOZ schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:14:

Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:56
BP_LOZ schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:14:

De snelle acceptatie kan 2 dingen betekenen:
1. Goed verkocht voor hun gevoel
2. We zijn er vanaf..

Van 209500 naar 180000 is niet slecht als je het mij vraagt.

Je kunt uiteraard speculeren of die 209500 niet te hoog ingezet was, maar voor mijn gevoel heb ik niet teveel betaald. Ik wil het graag hebben en 180 heb ik er voor over. Er is (genoeg) financiele ruimte om de woning naar wens te maken en lekker te blijven leven.

Na het lezen van deze thread ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat velen anders over denken over prijzen, bieden en kopen of niet kopen.

Het is fijn om de mening van buitenstaanders te hebben omdat deze objectief kunnen blijven. Voor mij zit er toch ook een stuk emotie bij wat het een stuk gecompliceerder maakt.

Gefeliciteerd en succes met het verbouwen / aanpassen van het huis naar je eigen wensen.
Wat betreft objectiviteit en huizen. Een huis is een plaats waar je je thuis moet voelen, en daar komt nu eenmaal voor veel mensen een stuk emotie mee om de hoek kijken. Als jij je gelukkig voelt met het huis voor 180 te kopen dan moet je niet achteraf gaan kijken / denken dat 175 of 178 ook voldoende was geweest. Wees gelukkig met hoe het gegaan is en leef je leven.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Eens met hierboven. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Gefeliciteerd met de aankoop, en heel veel succes met de verbouwing!
Komt er een groot verbouwingstopic van je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Feli, maar ik kan wel een algemene onderhandelstrategie bedenken:
biedt 70% van de huidige verkoopwaarde (zullen ze niet leuk vinden), doe 1 rondje mee waarin je 5% tegemoet komt, als tegenpartij goed is meegezakt kan je gaan het restverschil gaan middelen.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-10-2010 08:19 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gefeliciteerd BP_LOZ

@MrJayMan:
Dat kan je natuurlijk nooit zo stellen. Dat is een mooie manier ome en huis dat goed geprijsd is niet te krijgen.... Je moet eerst voor jezelf bepalen wat je ervoor over hebt en wat je denkt dat een reeele prijs is, gezien de markt. En dan pas zou je moeten gaan bepalen hoeveel je eronder moet bieden. Als je 15% onder de vraagprijs uit denkt te kunnen komen en dat is ook je uiterste prijs, dan is het wel een idee om 30% onder de prijs te bieden.

Houdt er dan wel rekening mee dat vele mensen niet tot onderhandeling over zouden gaan als je 30% onder de vraagprijs biedt. Dat zou betekenen dat de TS hier 160K geboden zou hebben en ik denk dat hij het huis dan niet gehad zou hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Feli@ TS! :)
heb draadje zijdelings gevolgd, maar goed gedaan :)

Heb zelf eigenlijk t zelfde gedaan een goeie maand geleden.
Vraagprijs 139k (wat op zich al een lachtertje was voor een appt. wat goed onderhouden is en 120m2 qua oppervlak heeft, maar goed, Duitsland, different rules ;) )
Makelaar had al laten doorschemeren dat als ik bereid was 130k neer te tellen dat ik m dan ws. wel zou hebben. Dus na bezichtiging binnen 2u een bod van 127,5 gedaan, uur later teruggebeld dat verkopers akkoord zouden gaan als ik 130k zei.

En zo geschiedde :P
1 dec. de sleutels *O*

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1