Kan een kapotte utp-kabel een switch beschadigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318294

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk. Een tijdje geleden werd de utp-kabel die de router verbindt met een switch deels kapotgebeten door het konijn van mijn huisgenoot. Lang verhaal. Er zat voor mij niets anders op dan de kabel door te knippen en alle losse kabeltjes weer apart aan elkaar te plakken. De oplossing zag er niet uit, maar het werkte wel.

We hebben het een tijdje zo gelaten met de intentie het op den duur definitief te repareren met een nieuwe kabel. Gisteravond werkte het netwerk opeens niet meer. Ik ging er vanuit dat de kabel definitief de geest had gegeven, dus ik heb een nieuwe gekocht. Dit bleek echter geen oplossing, de computers aangesloten op de switch kunnen nog steeds niet op internet. Het werkt wel als ik mijn laptop direct op de router aansluit met een kabel, maar mijn gewone computer kan dat dan weer niet. Als ik de doorgebeten kabel aansluit op mijn laptop en de router kan ik wel internetten, maar krijg ik voortdurend de melding "netwerkkabel is niet aangesloten". Hij verschijnt en verdwijnt steeds heel snel.

Mijn theorie is dat de kapotte kabel met zijn fluctuerende signaal de switch beschadigd heeft, en daardoor ook mijn desktop-computer, die dus ook geen rechtstreekse verbinding met de router meer pakt. Mijn telefoon en laptop zijn buiten gevaar gebleven omdat die een draadloze connectie hebben. In dat geval heb ik dus ook de netwerkkaart van mijn laptop in gevaar gebracht door de kapotte kabel er op aan te sluiten, maar die doet het nog. Heeft iemand hier ervaring mee of vergelijkbare verhalen gehoord? Is mijn verklaring plausibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377886

Ik weet niet zeker of jouw verklaring plausibel is maar het zou kunnen aangezien je switch en je netwerkkaart van je pc niet meer werkt. Het kan wel kwaad om bijvoorbeeld een RJ11 connector in een RJ45 connector te plaatsen wanneer er gebruik word gemaakt van ISDN in combinatie met ADSL gezien de voltages. Heb jij toevallig ADSL?

Maar volgens mij kan een kapotte UTP kabel niet jouw netwerkkaart en switch om zeep helpen. Maar misschien ook wel, ben net als jij benieuwd naar de volgende reacties.

Succes hiermee in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:38

D4NG3R

kiwi

:)

"In principe" kan het kortsluiting veroorzaken. Maar ik heb dit persoonlijk nog nooit mee gemaakt.

Druk overal de Reset knop eens in of trek er de stroomkabel uit als er geen resetknop is.

Alles even netjes weer aansluiten zoals het hoort met GOEDE kabels. En weer proberen?

Een kapotte kabel zoals jij had gaat een switch echt niet kapot maken, mits de draadjes geen contact met elkaar konden maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 19:37
Hamvraag: Heb je de kabel doorgeknipt terwijl die aan (1 van) beide zijden was aangesloten?
Zo ja: Dan zou het zeker kunnen dat je daarmee iets beschadigd hebt, namelijk hetgeen dat wat aangesloten. Verder dan dat: Zeer onwaarschijnlijk. Recentelijk geen onweer o.i.d. gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318294

Topicstarter
Ik heb de switch gereset en meer dan een uur uit laten staan, als hij nu niet gereset is weet ik het ook niet meer. Maar hij doet het nog steeds niet, ook niet met de goede kabel. Het was gisteravond laat toen het internet voor het eerst niet werkte, terwijl ik die "reparatie" al maanden geleden heb uitgevoerd. Hij hield er min of meer spontaan mee op.

Onweer hebben we hier al maanden niet meer gehad, dus dat kan het ook niet zijn.

Mogelijke verklaringen van het opeens niet meer werken van de kabel:
- De kabel ligt op de verwarmingsradiator, die stond gisteren voor het eerst sinds de zomer weer aan volgens mij. Ik heb geen flauw idee of dat invloed heeft op zo'n kabel, maar het kan zijn dat hij door het uitzetten van de warmte wat verschoven is zodat verschillende kabeltjes elkaar raakten. In dat geval zou het inderdaad kortsluiting kunnen zijn.
- Muizen. Die heb ik hier eerder gehad, maar ze hebben nog nooit aan kabels geknaagd. Het konijn doet het wel, dus het zou kunnen. Maar dit kan ik pas zien als ik de oude kabel helemaal eruit getrokken heb. Het konijn kan gisteren de schuldige niet geweest zijn want hij zat in zijn hok op het moment dat het internet uitviel.

Hiermee is het niet meer werken van internet op mijn desktop-pc nog niet verklaard, maar die heeft wel vaker vreemde kuren gehad, dus misschien is het beter om die erbuiten te laten.

Het is dus nogal een complex probleem, maar in elk geval bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat er niets anders op zit dan een nieuwe switch te kopen, en eventueel een andere netwerkkaart voor mijn pc. Ik zal vanavond de switch nog even met een kortere kabel op de router aansluiten om te zien of het dan opeens wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Bloodshot schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 19:24:
Hamvraag: Heb je de kabel doorgeknipt terwijl die aan (1 van) beide zijden was aangesloten?
Zo ja: Dan zou het zeker kunnen dat je daarmee iets beschadigd hebt, namelijk hetgeen dat wat aangesloten. Verder dan dat: Zeer onwaarschijnlijk. Recentelijk geen onweer o.i.d. gehad?
Het doorknippen van een live ethernet kabel heb ik vaker gedaan en nog nooit problemen ermee gehad. Probeer het wel te voorkomen maar ja soms vergeet je het. (ff uit me hoofd zijn de signalen <5V )
Het doorknippen van een kabel waar ISDN spanning op staat ( 90V ) kan ook geen kwaad is bij een overstap van PSTN naar ISDN in het verleden nog zelfs nodig geweest (het kortsluiten gaf dan een reset binnen de KPN centrale waardoor je lijn erna wel goed werkte :P Het knippen van een kabel met S0 bus (signaal van NT1 naar centrale) is ook niet schadelijk zover ik weet.
En nou blijft er natuurlijk nog PSTN (analoge telefonie 54V ) over en ook die kan er prima tegen.

Daarnaast lijkt mij het niet dat de TS POE hebt en dat je daarbij een verkeerde las hebt gemaakt waardoor de 44 - 48V op een verkeerde ader heeft gestaan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:30
en vergeet niet, dat dingen ook gewoon stuk kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 19:37
@Klaasbram: Het doorknippen van een signaalvoerende kabel *kan* voor problemen zorgen als de aangesloten apparatuur niet gebufferd is. Een collega van me heeft ooit een E1-poort om zep geholpen door de aangesloten kabel door te knippen. Mijn vraag was dus niet geheel theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:01
Bloodshot schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 11:37:
@Klaasbram: Het doorknippen van een signaalvoerende kabel *kan* voor problemen zorgen als de aangesloten apparatuur niet gebufferd is. Een collega van me heeft ooit een E1-poort om zep geholpen door de aangesloten kabel door te knippen. Mijn vraag was dus niet geheel theoretisch.
Alleen is een netwerkkaart galvanisch gescheiden door een scheidingstrafo (blokje meestal direct achter je netwerkpoort). Een kortsluiting zal over het algemeen dus geen problemen veroorzaken. Ook een verkeerde aansluiting op een gelijkspanning wordt hierdoor wel opgevangen.

Bliksem niet, dat is krachtig zat om dwars door dat ding heen te slaan.

In tegenstelling tot seriele poorten enz kan een netwerkpoort dus veel meer hebben.

Bij ISDN enz zit er idd een protectie in de centrale, waardoor je lijn een bepaalde tijd gewoon uitgegooid wordt.

In dit geval is het dus puur toeval en is denk ik gewoon de switch stuk, maar niet door die brakke kabel. Is die nieuwe een kant en klare kabel? Bij zelfbouw is de adervolgorde ook van belang.

De symtonen van het wegvallen van de verbinding lijken me eerder op de switch, vaak gaan de voedingen defect (lekke condensatoren enz) waardoor dat ding instabiel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:06
Volgens mij zijn switches behoorlijk foolproof, en kunnen dus aardig wat hebben.

Denk dat het gewoon domme pech is dat hij kapot is gegaan.
Pagina: 1