Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het systeem:
Moederbod: Asus Maximus III GENE
Geheugen: GeIL DDR3-1600 GB34GB1600C8DC (staat in het document op de ASUS site als getest en compitabel geheugen)
CPU: Intel i5 760
PSU: Coolermaster 750w

Probleem:
Kort gezegd; willekeurige vastloper(s) (BSOD's) welke veroorzaakt worden door fouten in het geheugen. Als ik na een BSOD reboot en memtest opstart worden er ook fouten gevonden. Echter, als er géén BSOD optreedt (wat soms voor dagen niet gebeurt) zijn er ook geen geheugenfouten. Dus het probleem is, welk onderdeel hapert en zorgt dat er soms wel / soms geen geheugenfouten zijn.

Hoe zit het aangesloten:
De twee reepjes zijn geplaatst volgens de handleiding, in slot 2 en 4 (dual channel). Dit wordt ook zodanig herkend en aangegeven in de BIOS. Aangezien het geheugehn DDR3-1600 is, en de CPU op een lagere klok draait, draait het geheugen als DD3-1333. De timings en voltage staan op 'Auto'.

Wat heb ik getest:
Nadat ik bij een koude start nét voor het Windows welkom scherm een BSOD kreeg heb ik gereboot en memtest opgestart. Hier kreeg ik binnen 5 minuten al ~300 fouten. Opvallend was dat alle fouten in het zelfde geheugenbereik lagen, namelijk 1401.1/1401.0 MB en dat de Err-Bits altijd gelijk waren (800).

Na de bovenstaande test van 5 minuten had ik de computer uitgezet. Een goed uur later heb ik deze weer opgestart en gelijk ben ik opnieuw een test begonnen met memtest. Tot mijn verbazing dit keer geen fouten binnen de eerste minuten, maar aangezien je pas na +8 uur een goed beeld kan vormen heb ik de test ook zolang laten draaien. Resultaat na 8:45 uur; geen enkele fout.

Omdat ik had gezien dat de BIOS de timing iets anders zet dan volgens de fabrikant zou moeten (misschien omdat het geheugen van 1600 naar 1333 gedownclocked is?) heb ik handmatig de timings en de voltages ingesteld. Vervolgens weer een testsessie begonnen. Resultaat na 10:30 uur; geen enkele fout...

Voor al deze testen heb ik ook nog wat testen gedaan met enkele reepjes in combinatie met andere sloten op het moederbord. Hier kwamen ook resultaten uit welke willekeurig waren (lees: bij de ene test in 5 minuten veel fouten, daarna bij meerdere testen geen enkele).

Het lijkt me nu dat het probleem niet gezocht moet worden bij de geheugenmodulen? Zelf denk ik dat het gerelateerd zou kunnen zijn aan het moederbord, alleen dan nog, waarom gaat het soms uren/dagen goed en crashed de boel de volgende ochtend genadeloos? Misschien zou het temperatuur gerelateerd kunnen zijn, een soldeerverbinding o.i.d. welke niet helemaal lekker is? Op dit moment staat het systeem in de schuur om even af te koelen om bij een lage temperatuur te testen en dat ik bij een crash de temperatuur kan noteren.

Het systeem is verder volledig up-to-date, hiermee bedoel ik het BIOS en alle firmware, en ook qua drivers. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen testen om het haperende onderdeel te kunnen identificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
klinkt als wat incompatibilteit dat je er even uit moet tweaken.

hoe draai je je syteem verder, plaats eens een overzicht/foto van je AI tweaker menu en de cpu en mem config..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
De afgelopen dagen heb ik nog wat getest met verschillende temperaturen. Zoals ik in de de OP had geschreven had ik verwacht dat de temperatuur met het probleem te maken had, maar helaas. Bij een koude start geeft het systeem inderdaad problemen, echter naarmate het systeem warmer werd bleef memtest fouten aangeven. Toen heb ik het systeem even uitgezet om na een uur weer verder te testen en toen draaide alles weer even stabiel, erg vervelend allemaal :(

@nedernakker, ik heb nog geen AI Tools geinstalleerd. Qua instellingen heb ik niet veel getweaked, eigenlijk heb ik alleen onderstaand geprobeerd:
- BIOS defaults
- Bovenstaand alleen zelf de timings en voltage ingesteld (8-8-8-28 / 1.6v)
- Bovenstaand en MemPerfect zelf de optimale parameters laten bepalen (maximale runtime: 10 runs)

Ook heb ik de modules in single channel geplaatst etc. En vaak gaat het uren achterelkaar goed (zie de OP waar ik +14 uur memtest draaide zonder problemen) en dan gaat het weer even volledig mis. Waarbij het lijkt alsof er bij een koude start (na een nacht uitgestaan te hebben bijv.) een grotere kans is op problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Razr op 18-10-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 16:11
Ik ondervindt precies dezelfde problemen op dit moment, ik heb ook dezelfde tests gedaan. Geheugen vervangen getest / GFX kaart vervangen etc. Ik heb het met OCZ en Kingston HyperX geheugen getest, zelfde resultaten.

Daarnaast gebruik ik het moederbord : Asus Maximus III Formula. Ik heb nu MeMperfect aangezet, maar aan de hand van de resultaten die jij hebt, maat dit ook niet meer uit.

Ook ondervindt ik bij een koude start meer problemen. Heb op dit moment even geen ideeën meer over hoe of wat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Zojuist heb ik even contact gehad met de zaak waar de onderdelen vandaan komen. Volgens de beste man van de technische dienst zijn er de laatste tijd veel problemen met setjes van GeIL. Mij werd dus ook verteld dat als ik langskom ik het setje om kan ruilen tegen een tweetal reepjes van het merk Kingston o.i.d.

Als ik het morgen ga omruilen, zal ik z.s.m. mijn bevindingen hier posten. Al betwijfel ik of dat daadwerkelijk het probleem gaat oplossen omdat ik overal op internet lees dat de enige oplossing voor dit probleem een ander (lees: ander type/model) moederbord is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
Razr schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:09:
Zojuist heb ik even contact gehad met de zaak waar de onderdelen vandaan komen. Volgens de beste man van de technische dienst zijn er de laatste tijd veel problemen met setjes van GeIL. Mij werd dus ook verteld dat als ik langskom ik het setje om kan ruilen tegen een tweetal reepjes van het merk Kingston o.i.d.

Als ik het morgen ga omruilen, zal ik z.s.m. mijn bevindingen hier posten. Al betwijfel ik of dat daadwerkelijk het probleem gaat oplossen omdat ik overal op internet lees dat de enige oplossing voor dit probleem een ander (lees: ander type/model) moederbord is :(
Ik maak ook gebruik van Kingston, moet zeggen dat dit waarschijnlijk niet veel verschil maakt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
voordat je je geheugen gaat omwisselen, check het memory voltage!. Ik heb op drie verschillende samples van de MIIIG gezien dat het voltage standaard veel te hoog gegooid wordt (1.8v ipv 1.65v of 1.5v), en dat veroorzaakte in twee van de drie gevallen bluescreens. Op dit ene punt na vind ik het nog steeds een superbordje, dit was echt de enige kink in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Xtrafris schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:34:
voordat je je geheugen gaat omwisselen, check het memory voltage!. Ik heb op drie verschillende samples van de MIIIG gezien dat het voltage standaard veel te hoog gegooid wordt (1.8v ipv 1.65v of 1.5v), en dat veroorzaakte in twee van de drie gevallen bluescreens. Op dit ene punt na vind ik het nog steeds een superbordje, dit was echt de enige kink in de kabel.
Tot nu toe heb ik voltages getest van 1.6v tot en met 1.66v. Deze waarden heb ik dan uiteraard wel uit het BIOS, maar ik mag aannemen dat de waarden die daar weergeven worden wel kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
Net voor de grap even een oud mobo uit de kast gepakt, deze lijkt te werken zonder enige crashes. Met de zelfde hardware, op de processor na dan. vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Het schijnt inderdaad moederbord gerelateerd te zijn. Ik heb veel onderzoek gedaan op het internet en kom eigenlijk tot die conclusie. Bekijk voor de gein deze Google-query maar eens. Zeer veel resultaten welke overeenkomen met de problemen die hierboven beschreven staan.

Vrijwel alle gebruikers komen tot de conclusie dat het niet aan het geheugen of de instellingen ligt, maar aan het moederbord. Ik ga morgenochtend nog even bellen met de technische dienst met de vraag of ze het moederbord ook kunnen testen. Mocht het moederbord de schuldige blijken te zijn ben ik ook benieuwd of het een productie of ontwerpfout is. Met andere woorden; of een ander exemplaar de fout wel verhelpt of dat de winkel me een ander bord moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het is geen ontwerpfout, ik heb ook een MIIIG en heb nergens last van.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
nedernakker schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:34:
het is geen ontwerpfout, ik heb ook een MIIIG en heb nergens last van.
Ja inderdaad, wel een andere combinatie van processor en geheugen uiteraard. Heb jij nog wat veranderd aan de standaard instellingen van je geheugen? Heb je problemen ondervonden zoals ik en anderen die hebben? Anders zou ik het setje eventueel om kunnen ruilen voor een van hetzelfde type als jij.

edit: Welk type heb jij precies? CMP4GX3M2C1600C7?

[ Voor 5% gewijzigd door Razr op 18-10-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik gebruik nu deze:
pricewatch: Corsair Dominator CMG4GX3M2A2000C8

en heb deze ook gebruikt:
pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9

alles staat bij mij handmatig ingesteld beide op 1600 MHz

de 2e set werkt prima met 1,64*** in de bios op het geheugen en 9-9-9-24-2T timings. dit icm een Bclk van 200 met 1,3375V op de IMC

bij de 1e set werkt het met dezelfde voltages/bclk enkel op 7-7-7-20-1T timings, hierbij heb ik tRFC iets verlaagd voor stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
nedernakker schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 22:01:
de 2e set werkt prima met 1,64*** in de bios op het geheugen en 9-9-9-24-2T timings. dit icm een Bclk van 200 met 1,3375V op de IMC

bij de 1e set werkt het met dezelfde voltages/bclk enkel op 7-7-7-20-1T timings, hierbij heb ik tRFC iets verlaagd voor stabiliteit.
Kan het zijn dat er bij de auto settings van de timings, iets mis gaat? Ik heb namelijk wel een paar keer gezien dat ik een BSOD kreeg van clock interrupt within the allocated time interval

Waarschijnlijk dat we iets handmatig moeten gaan instellen? :?

edit:

Daarnaast las ik ook nog op het internet, dat de CPU waarschijnlijk niet goed in zijn voet zit, en daarom deze rare errors geeft? Vanmiddag maar is proberen dan.

Also, be sure to inspect your CPU cooler mount. Over tightening or unequal pressure on the CPU socket can cause the CPU to not seat correctly. Frequently, this translates into what appears to be memory related problems because the CPU/IMC is not making proper contact with the pins leading to the memory sockets. The fundamentals here apply to systems with 3 modules also and especially when overclocking. This applies to P55/H55/H57 also. In any situation where you have these issues and where the above steps do not work, please remove your CPU and inspect the socket for bent pins.

[ Voor 37% gewijzigd door Donvincento op 19-10-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Ik heb zojuist een ander setje geheugen geplaatst namelijk deze: http://tweakers.net/price...ram-kvr1333d3n9k2-4g.html. Tot nu toe nog geen problemen (+1 uur getest, en wat games gespeeld). Maar goed, ik heb met het oude setjes ook wel eens hele dagen gegamed en getest zonder problemen. Dus ik verwacht nog niets!

Dat over de CPU die niet goed geplaatst is ben ik ik ook weleens tegengekomen op een forum inderdaad. Mocht dit geheugen ook niet goed werken, dan is dat wat ik ga proberen! Laat het maar weten of het bij jou geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
Razr schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:40:
Ik heb zojuist een ander setje geheugen geplaatst namelijk deze: [url=http://tweakers.net/pricewatch/222252/kingston-valueram-kvr1333d3n9k2-4g.html]. Tot nu toe nog geen problemen (+1 uur getest, en wat games gespeeld). Maar goed, ik heb met het oude setjes ook wel eens hele dagen gegamed en getest zonder problemen. Dus ik verwacht nog niets!

Dat over de CPU die niet goed geplaatst is ben ik ik ook weleens tegengekomen op een forum inderdaad. Mocht dit geheugen ook niet goed werken, dan is dat wat ik ga proberen! Laat het maar weten of het bij jou geholpen heeft.
Zal mij benieuwen of het bij jou wel goed werkt met dit type geheugen, ik maak namelijk zelf ook gebruik van Kingston, en dit is ook geschikt voor het moederbord wat ik heb (dat geven ze aan tenminste).

Ik laat het je inderdaad weten of ik meer succes heb met het opnieuw plaatsen van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik geloof niet in dat socket verhaal... de cpu wordt door de bracket zo strak in de socket gedrukt dat het haast niet anders kan dan goed verbinding maken..

ik lees nergens of je al eens geprobeerd hebt je IMC voltage te verhogen.. op 1600 MHz ben je je IMC aan het overclocken, hierdoor kan het best dat je meer voltage erop nodig hebt.. test eens met 1,2 of 1,25V.
stel je geheugen eens in op 8-8-8-24-2T en zet tRFC op 90 en test dan eens. test eerst memtest86+ voor een uur of 2. daarna in windows prime95 op small FFT's (om je cpu even uit te sluiten) voor 30 minuutjes. doe vervolgens eens een flinke sessie in-place large FFT's om je geheugen volop te stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
nedernakker schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:08:
ik geloof niet in dat socket verhaal... de cpu wordt door de bracket zo strak in de socket gedrukt dat het haast niet anders kan dan goed verbinding maken.
bedenk dat socket 1156 zo heet omdat er daadwerkelijk 1156 pinnen contact moeten maken. Als er zelfs maar ééntje een beetje stof aan de tip heeft, of een beetje scheef op het contactpunt komt te zitten door minimale laterale beweging bij installatie, kunnen dit soort problemen al ontstaan.

Het klinkt een beetje als het afwentelen van het probleem, en een beetje jip-en-janneke oplossing voor iets ingewikkelds. Normaal ben ik daar ook niet zo'n fan van, maar ik heb voldoende gevallen gezien waar we op de geavanceerde manier het probleem niet konden oplossen, en na een reïnstall (inspectie op schade, niets gevonden) ineens alles opgelost was.

Bovendien, Occam's Razor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
Ik heb maar een RMA aangevraagt voor de onderdelen, mogen ze zelf maar is gaan kijken wat er mis mee is. Heb het nu wel lang genoeg zelf geprobeerd, en van een Core I7 in de kast wordt je ook niet blij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Vooralsnog lijkt het probleem bij mij opgelost te zijn met het andere geheugen wat ik heb geplaatst. Zeker weten doe ik het nog niet, daarvoor wacht ik de komende dagen nog even af.

@Donvincento, misschien is het bij jou dan toch een ander probleem met dezelfde symptomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
Razr schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 10:01:
Vooralsnog lijkt het probleem bij mij opgelost te zijn met het andere geheugen wat ik heb geplaatst. Zeker weten doe ik het nog niet, daarvoor wacht ik de komende dagen nog even af.

@Donvincento, misschien is het bij jou dan toch een ander probleem met dezelfde symptomen?
Dat zou kunnen, ik ga vandaag alles opsturen in ieder geval. Dan hoor ik het vanzelf wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Dit topic was ik even vergeten, maar om toch even de oplossing te geven voor mensen die hier via de zoekfunctie terecht komen.

Het andere geheugen heeft de oplossing geboden, dat bleek dus toch de oorzaak te zijn geweest.
Pagina: 1