[Voor- en nadelen] Laptop van HP uit Amerika

Pagina: 1
Acties:

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb alvast gezocht naar fabrikanten die wereldwijde garantie bieden en hier kwamen er een paar uit, waaronder HP. Nu overwoog ik al om deze laptop aan te schaffen bij een Nederlandse retailer, maar op eBay vond ik het Amerikaanse model met een dual-core processor en 4GB werkgeheugen tegenover de single-core processor en 3GB werkgeheugen van het Nederlandse model. Ook de prijs scheelt een hoop, afgezien van de shipping costs en belastingen: $489,99 tegenover €699,-.

Zijn er dingen waar ik op moet letten behalve de garantie? De oplader werkt volgens mij ook gewoon in Nederland, desnoods met een omvormstekkertje van DealExtreme, en de toetsenbordlayout is bijna(?) hetzelfde.

Hoe kan ik berekenen wat het me gaat kosten als ik de laptop uit Amerika laat komen? Ik heb een offerte gekregen van Ellen den Otter, een mevrouw die sinds 1999 in Amerika woont en voor Nederlanders goederen koopt in Amerikaanse webwinkels en deze naar Nederland stuurt. Volgens haar zou ik met haar service ongeveer op €550,- euro komen. Echter wil ik natuurlijk weten wat de overige mogelijkheden zijn, omdat ik niet zonder eerst goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden met iemand in zee ga.

Iemand nog tips? :>

[ Voor 3% gewijzigd door Japperrrr op 16-10-2010 12:28 ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:35

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Reken maar op 19% BTW bij invoer (19% over product+shipping+verzekering). En als de adapter niet 100-240V is mag je ook een nieuwe kopen.

Dan nog shipping costs er bij (zal ook niet weinig zijn), en je kunt de laptop net zo goed in NL halen.

[ Voor 106% gewijzigd door Angeloonie op 16-10-2010 12:40 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Japperrrr
Angeloonie schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:29:
Reken maar op 19% BTW bij invoer. En als de adapter niet 100-240V is mag je ook een nieuwe kopen.
Als ik de dollarprijs omreken in euro's kom ik uit op €352,51. Met de BTW meegerekend zou dat dan €419,49 zijn. Daar komen natuurlijk nog de verzendkosten bij, dan nog blijf ik volgens mij onder de €500,-. Is het dan echt zo veel goedkoper om een laptop uit Amerika importeren?

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 16:26
Japperrrr schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:40:
[...]

Als ik de dollarprijs omreken in euro's kom ik uit op €352,51. Met de BTW meegerekend zou dat dan €419,49 zijn. Daar komen natuurlijk nog de verzendkosten bij, dan nog blijf ik volgens mij onder de €500,-. Is het dan echt zo veel goedkoper om een laptop uit Amerika importeren?
Vergeet de inklaringskosten (12,50 en de douanerechten niet!) Ook geeft de verkoper de verzendkosten naar Nederland niet aan. Deze bedragen meestal verzekerd rond de 80-90 dollar. Die 20 dollar die hij aangeeft is alleen binnen de U.S.

[ Voor 15% gewijzigd door WidgetTWW op 16-10-2010 12:45 ]

• Japperrrr
mrc16 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:43:
[...]

Vergeet de inklaringskosten (12,50 en de douanerechten niet!)
Met de €12,50 meegerekend kom ik dan al op €431,99. Hoeveel procent douanerechten moet ik betalen voor een laptop? Dat kon ik niet vinden op hun site.

Worden de verzendkosten trouwens meegerekend als bij de BTW en douanerechten?

[ Voor 10% gewijzigd door Japperrrr op 16-10-2010 12:47 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Japperrrr schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:46:
Worden de verzendkosten trouwens meegerekend als bij de BTW en douanerechten?
Ja. 19% over product+verzendkosten+verzekering (ik neem aan dat je dat ding niet onverzekerd gaat versturen).

• Japperrrr
Als ik dus via die tussenpersoon te laptop importeer komt er bovenop die €550,- misschien nog 19% BTW en xx% invoerrechten. Dan ben ik volgens mij niet echt goedkoper uit. Als ik de verzendkosten, ongeveer €80,-, optel bij de aanschafprijs, kom ik op een kleine €450,-. Hier komen dan dus nog 19% BTW en de invoerrechten bovenop. Als ik voor de invoerrechten zo even 6% neem en de €12,50 inklaringskosten meereken kom ik op ongeveer €575,-. Is dit een reeële berekening?

Verwijderd

de prijzen in dollar zijn ook nog eens EX. VAT?

ik had het een tijd geleden uitgerekend, met de huidige dollarkoes + VAT + BTW kun je de volgende vuistregen aanhouden:

prijs in $ incl verzenden, EX VAT * 0.95 = prijs in €

hij verzend alleen naar US trouwens.

maar dan ben je volgens mij alsnog goedkoper uit, een voorbeeld:
de goedkoopste dell studio kost in NL €659, in VS is dat $619 ex. vat

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2010 13:14 ]

• Japperrrr
In de advertentie staat dat hij ook internationaal verzend, eBay zegt van niet. Ik heb daarover al contact met hem opgenomen :)

Maar die 'vat' is een soort Amerikaanse BTW die je kunt terugvragen omdat je het product exporteert? En zijn hier trouwens mensen die dit soort dingen al ooit gedaan hebben? Ik vraag me af hoe groot de kans is dat je belastingen moet betalen als het product aankomt in Nederland. Ik zou overigens ook zelf per vliegtuig naar New York kunnen vliegen, de laptop bij een kennis laten bezorgen en vervolgens mee terug nemen. Maar dat doe ik natuurlijk alleen als de kans dat ik belastingen moet betalen dan veel kleiner is :P

[ Voor 49% gewijzigd door Japperrrr op 16-10-2010 14:22 ]

Verwijderd

je kan er vanuit gaan dat er nog zoveel % (6? 9?) VAT (= value added tax) op de prijs komt, prijzen in VS zijn altijd zonder vat. zelfs in de winkels.

of je die terug kan vragen weet ik niet, als iemand in de VS iets uit nederland koopt betaal je toch ook BTW?

• Japperrrr
Maar hoe moet ik het nou precies berekenen? Is de prijs op eBay ook exclusief VAT? Ik heb wel vaker iets van eBay gekocht en eigenlijk nooit problemen gehad met het importeren. Dan ging het ook niet om goederen van meer dan $40,-.

Maar om even terug te komen op mijn eerdere berekening:
Aanschafprijs $489,99
Verzendkosten $80,00
$ --> € €408,24

BTW 19% €77,57
Inklaringskosten €12,50
Opgeteld €498,31

Invoerrechten 6% €29,90

Totaal €528,21

Klopt dit een beetje zo?

[ Voor 8% gewijzigd door Japperrrr op 16-10-2010 16:53 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Invoerrechten gaan over het totaal, en daarna de 19% BTW over het totaal+invoerrechten, dat scheelt een paar euro.

• Japperrrr
Heb het al even aangepast. Is er nog iets waar ik verder op moet letten en is er een kans dat het duurder of goedkoper uitpakt dan mijn berekening(afgezien van de geschatte verzendkosten)? Moet er op de verpakking vermeld staan dat er een laptop in zit? Als niemand dat zou vermelden is het voor de douane een hoop extra werk en ik kan me best voorstellen dat je dan een boete of iets dergelijks kunt krijgen.
Pagina: 1