Toon posts:

[SEO] Probleem met belangrijkste keyword

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 10:06
Ik kwam er bij toeval deze week achter dat we met ons belangrijkste keyword bizar slecht scoren. Ik heb een redelijk grote site over paarden (www.bokt.nl, 1M uniques/maand, 60M forumposts) waarvan je zou denken dat we toch wel te vinden zouden moeten zijn als je op 'paard' zoekt.

Google lijkt het daar niet mee eens te zijn... Als je op google.nl zoekt op 'paard' vind je Bokt.nl pas op pagina 28:

http://www.google.nl/#q=paard&start=270

(afgelopen week in de gaten gehouden, we zijn verschoven van pagina 25 (begin van de week) naar pagina 28 (nu)).

Als je zoekt op 'paarden' staan we echter bovenaan pagina 2. De site zit wat SEO betreft best slecht in elkaar, ik snap dus dat we niet overal super hoog staan, maar pagina 27 is toch wel wat overdreven, al helemaal als je kijkt wat voor een sites er voor ons staan. Wat ook vreemd is, is dat concullega horses.nl ook pas op pagina 28 te vinden is, bij zoeken op 'paarden' zijn zij link 4.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:36
Het is misschien sowieso handig om alles linkjes die users plaatsen nofollow te maken zodat je PR niet wegvloeit. Iets wat volgens mij nu niet gebeurt :) Verder zie ik niet echt rare dingen :? Qua keyworddensity is het zeker ruim in orde.

edit: of ziet google geen delen van woorden? Het woord 'paard' komt letterlijk gezien dan weer nauwelijks voor :)

[Voor 19% gewijzigd door Avalaxy op 16-10-2010 23:20]

• bartvb
Dank voor het meekijken, Avalaxy! Nofollow moet ik idd nog eens naar kijken. 99% van de links die geplaatst wordt is echter legitiem (i.e. geen spam), wel recent gezorgd dat Googlebot geen onderschriften ziet. Die onderschriften zorgde soms voor duizenden links naar 1 topic of duizenden links naar een site van een gebruiker.

Als ik zoek op "site:bokt.nl paard" krijg ik 1.9 miljoen hits, als je zoekt op "site:bokt.nl paarden" zijn dat er 'maar' 166k :) Volgens Google Webmaster tools:

Op Google.nl in het algemeen geeft 'paard' 4.4M hits, 'paarden' geeft 3.2M hits. Op basis daarvan zou je denken dat we hoger zouden scoren op 'paard'. Ik snap er iig helemaal niets van. Dat we ergens in de eerste 5 (of zelfs 10) pagina's zouden staan zou ik kunnen begrijpen, site is niet geweldig geoptimaliseerd, in de paardenwereld zijn niet veel kansen voor mooie inkomende links. Maar pagina 28?

[Voor 7% gewijzigd door bartvb op 16-10-2010 23:34]

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:36
Nog een puntje gevonden (al is het niet direct van toepassing op je paard vs paarden probleem), ik zie dat forumposts ook gewoon in een div staan. Volgens mij kan google makkelijker onderscheid maken tussen content/overige dingen en relaties tussen je tekst leggen door netjes te werken met paragraph elementen en dergelijken (oftewel, een semantisch correct opgebouwde site is makkelijker te interpreteren door Google).

Unieke titels e.d. heb je wel gewoon zie ik.

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-01 23:26
Op het eerst zicht staat je site vol van paarden op key-SEO-plaatsen en zie ik het woord paard veel minder voorkomen op je startpagina en dan zeker niet in "key" locaties:
  • Alles over paarden (titel website)
  • [EA-GZ-PP] Gezocht: Paarden en Pony's (elke link bevat het forum en daar staat het paard steeds als meervoud)
  • ...paardengebit... (heel veel content spreekt in paard<tussenvoegsel="en"><ander woord>

[Voor 10% gewijzigd door moozzuzz op 18-10-2010 09:24]

• Loadichus
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01-06 09:38
Heb je ook een sitemap toegevoegd aan je URL in de Google Webmaster account?

• bartvb
Een sitemap is aanwezig, ik heb weinig te klagen over het aantal geïndexeerde pagina's in Google.

Wel vreemd is dat als ik zoek op 'site:bokt.nl' ik 183k results krijg. Zoeken op 'site:bokt.nl paard' geeft 1.82M results. Een factor 10 verschil? 'site:bokt.nl bokt' geeft 180k, 'site:bokt.nl geplaatst' geeft 2.1M results.

Het lijkt erop dat Google prima weet dat 'paard' enkelvoud is van 'paarden' of dat het in een variatie is op dat woord. Dat is in ieder geval wat aangegeven wordt in de Webmaster Tools:

Zou het kunnen dat ik, om de een of andere bizarre reden, een penalty heb gekregen van Google? Het lijkt erop dat we 25 pagina's te ver naar achtere staan en IIRC worden site (en resultaten?) af en toe b.v. 25 pagina's naar achteren gezet als Google spam oid vermoedt.

Is er eigenlijk een ingang bij Google waar ik terecht kan met dit soort vragen?

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:32

André

Analytics dude

Die sitemap gaat je nergens bij helpen, die levert alleen wat ingangen op voor de crawler om bij je pagina's te komen. Dit staat los van je ranking.

Ik zou als eerste het aan Google duidelijk maken waar je homepage over gaat. Je hebt een redelijke <title> maar ik mis een <h1> met daarin je belangrijkste steekwoorden. Naast het logo is nog wel ruimte voor een slogan "Bokt, alles over paarden".
Vervolgens staat in je hele site maar 2 linkjes die naar je voorpagina verwijzen en de linkteksten daarvan zijn "home" en "nieuws". Verander die bijvoorbeeld eens naar "Bokt.nl alles over uw paard" en "Paarden nieuws". Zo ziet Google aan de interne linkstructuur waar die pagina's over gaan.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee