Toon posts:

Moederbord maakt ram geheugen kapot?

Pagina: 1
Acties:

• bkorteling
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-09 19:21
Hallo allemaal,

ik heb een tijdje geleden de volgende computer samen gesteld

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 49,64€ 49,64
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,-€ 16,-
1Cooler Master Sileo 500€ 59,20€ 59,20
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 23,87€ 23,87
1Logitech Corded Mouse M500€ 29,67€ 29,67
1Intel Core i7 860€ 235,-€ 235,-
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 57,50€ 57,50
2OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK€ 62,89€ 125,78
1Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 Black€ 6,46€ 6,46
1Gigabyte GA-P55A-UD3€ 106,35€ 106,35
1Club3D HD5770 (CGAX-57724I)€ 124,93€ 124,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,40

Na het bouwen bleek dat een van de ram modules kapot was, en heb hier een RMA voor gehad.
Nu blijkt er dat van de nieuwe ram modules weer een kapot is en heb ook hier een rma voor aangevraagd.

Echter heb ik nu bij de oude twee ram modules ook niet meer de stabiliteit die ik had. Ik heb het een en ander geschoven tussen de verschillende slots met de modules en heb het idee (nog niet getest, maar ga ik na dit weekend wel doen) dat er nu ook een van de eerste ram modules kapot is.

Zou het ook kunnen zijn dat het moederbord de ram modules kapot maakt door een defect in een van de slots?
en is er een mogelijkheid om dit te testen?

• Lex_brugman
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:15
Het zou ook de geheugencontroller kunnen zijn. Om daar achter te komen zal je hetzelfde geheugen even in een andere PC moeten proberen.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:40
Draai je het geheugen wel op de voorgeschreven spanning (1.65v)?

• bkorteling
Lex_brugman schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 01:03:
Het zou ook de geheugencontroller kunnen zijn. Om daar achter te komen zal je hetzelfde geheugen even in een andere PC moeten proberen.
Ik zal proberen het geheugen te testen in een andere pc. Als het geheugen daar wel stabiel is, kan ik dan direct aannemen dat het de geheugen controller is?
Nielson schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:33:
Draai je het geheugen wel op de voorgeschreven spanning (1.65v)?
Ik draai het geheugen op 1.64V aangezien 1.65V niet gekozen kan worden in de bios.

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 13:36

Dark

who tweaked the light?

Als je het geheugen op 1.64V draait is het verstandig het VTT Voltage ook iets te verhogen, naar ongeveer 1.2V.

Het verschil tussen VDIMM en VTT moet nooit groter zijn dan 0,5V en beter iets minder, b.v. 0,45V. omdat je anders de cpu/geheugencontroller zou kunnen beschadigen.

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Als de geheugen niet werkt in andere pc, misschien verstandig om ff Memtest 86x te draaien... als je geheugen in andere pc en met de zelfde test wel werk... dan is je MB kapot

Als dit niet is, kan 1 van je geheugen kapot zijn.... Dit kan je testen door Memtest86x met 1x geheugen kaart te testen... Als het een kit is, krijg je gewoon garantie en krijg je ze alle bij tegoed

Suc6 en laat het ons weten

[Voor 3% gewijzigd door Soundstorm2010 op 16-10-2010 21:51]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Lex_brugman
Soundstorm2010 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:51:
Als de geheugen niet werkt in andere pc, misschien verstandig om ff Memtest 86x te draaien... als je geheugen in andere pc en met de zelfde test wel werk... dan is je MB kapot
Let wel dat de geheugen controller in de CPU zit! Grotere kans dat die dan defect is ipv het moederbord.

• bkorteling
Dark schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:27:
Als je het geheugen op 1.64V draait is het verstandig het VTT Voltage ook iets te verhogen, naar ongeveer 1.2V.

Het verschil tussen VDIMM en VTT moet nooit groter zijn dan 0,5V en beter iets minder, b.v. 0,45V. omdat je anders de cpu/geheugencontroller zou kunnen beschadigen.
Ik zal dit zo gaan controleren. ik zal het laten weten.

Het probleem heeft zich nu echter uitgebreid.

Even een korte samenvatting van afgelopen weekend. (Aangezien ik met een deadline zit voor aanstaande maandag, heb ik de tijd niet om nu al uitgebreid te testen)

- ik heb de naar mijn vermoeden minder stabiele ram module even snel getest met memtest. Memtest start normaal op, en na een kwartier kom ik terug: windows is opgestart.
- heb de twee ram modules die ik nog heb er maar beide weer in geplaatst, en ben verder gegaan waar ik mee bezig was (3D model maken in Maya)
- in principe werkt de computer het grootste gedeelte van de tijd wel oke. Maar als ik de computer aan zet doet hij soms helemaal niks, geen piepjes, geen beeld, geen boot. een keertje resetten helpt meestal al, en vervolgens start windows gewoon op. Vervolgens ben ik aan het werken (maya, winamp, photoshop, chrome staan open). Werkt allemaal prima, maar dan: opeens een loop in het geluid, muis doet het niet meer, nisk doet het meer. alleen maar een iritante loop in het geluid, en ben genoodzaakt om te rebooten.
- ondanks een aantal crashes heb ik uiteindelijk het model af rond 1 uur vannacht, en begin de render (1000x707px) welke goed is. Vervolgens zet ik een nieuwe render aan (5000x3500px) en ga maar slapen. De volgende dag, 11:00 zet ik de computer aan, windows is opnieuw opgestart.

de problemen die ik ondervond:
- Af en toe kreeg ik een blauw scherm. Heb de geheugen bankjes getest mem memtest, 1 bleek defect. RMA gehad. Toen met 3 en daarna met 2 ram modules gedraaid, toen deed hij het perfect.
- nieuwe set had ik dezelfde problemen. nieuwe set getest, weer een defect. RMA is in behandeling.

De problemen die ik nu dus ondervind:
- als ik de computer wil opstarten doet hij soms helemaal niks (krijg totaal geen beeld of iets). Vaak is de resetknop een keer indrukken al voldoende.
- als ik memtest draai (nu slechts 1x gedaan voor misschien maar 10 min, maar resultaat niet gezien) kan het zijn dat de computer uit het niets opnieuw opstart.
- als de computer is opgestart doet hij het in principe normaal, maar soms opeens een crash. het geluid komt in een korte loop en niks doet het meer.

wat ik nu eerst ga doen:
- VTT voltage controleren
- nogmaals Memtest proberen te draaien voor tenminste een uur (heb niet echt de tijd tot mn beschikking om vandaag langer te doen)

Iemand toch een idee hoe verder te gaan?

ps. Ik ben geen held in de computer wereld, maar ik doe m'n best het een en ander zelf uit te zoeken maar dat lukt niet altijd. zeker met zulke problemen kan ik het erg waarderen dat iedereen hier zo behulpzaam is! thx allemaal!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Als (een van) de modules echt stuk zouden zijn zouden ze naar mijn idee ook niet af en toe wel werken, er is dus sprake van instabliliteit en niet van een defect. Bij instabiel gedrag kan zijn dat het niet compatible is, of dat er een of meer instellingen niet voldoen.

Alle die klachten van hangen en spontane reboots lijken te wijzen op een te laag voltage, alleen is het even kijken welk voltage dit is en hoe jouw moederbord dit noemt.
Mogelijke kandidaten zijn dus VTT, IMC of QPI voltage, VDimm en Vcore.

edit:
Bij de spontane reboots zal er toch wel iets in het log staan over welk blauw schermpje de oorzaak was? je kan ook bij de geavanceerde systeem eigenschappen automatische herstart uit zetten, dan kan je de blauwe schrempjes beter bekijken. Vooral de stop code is dan van belang, die kan je goed opzoeken op google ;)

Niet willen starten, geen piepje horen bij restarts, hangen met geluids-loop, als ik dat zou hebben op mij OC-ed systeem zou ik dus direct aan VTT gaan rommelen ;) maar dat is gebaseerd op ervaringen met s755 en s1156...

[Voor 34% gewijzigd door Dark op 17-10-2010 12:40]

• bkorteling
Dark schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:34:
Als (een van) de modules echt stuk zouden zijn zouden ze naar mijn idee ook niet af en toe wel werken, er is dus sprake van instabliliteit en niet van een defect. Bij instabiel gedrag kan zijn dat het niet compatible is, of dat er een of meer instellingen niet voldoen.

Alle die klachten van hangen en spontane reboots lijken te wijzen op een te laag voltage, alleen is het even kijken welk voltage dit is en hoe jouw moederbord dit noemt.
Mogelijke kandidaten zijn dus VTT, IMC of QPI voltage, VDimm en Vcore.

edit:
Bij de spontane reboots zal er toch wel iets in het log staan over welk blauw schermpje de oorzaak was? je kan ook bij de geavanceerde systeem eigenschappen automatische herstart uit zetten, dan kan je de blauwe schrempjes beter bekijken. Vooral de stop code is dan van belang, die kan je goed opzoeken op google ;)

Niet willen starten, geen piepje horen bij restarts, hangen met geluids-loop, als ik dat zou hebben op mij OC-ed systeem zou ik dus direct aan VTT gaan rommelen ;) maar dat is gebaseerd op ervaringen met s755 en s1156...
het blauwe scherm is een memory_management (zie afbeelding), en de laatste paar dagen heb ik een paar keer rql_less_or_not_equal gehad.

verder is mijn systeem niet overclocked.

--------------

De voltages in de BIOS:

Onder Advanced Voltage Settings:
CPU Vcore: 1.19375V [auto]
QPI/VTT Voltage: 1.100V [auto]

PCH Core: 1.050V [auto]
CPU PLL: 1.800V [auto]

DRAM Voltage: 1.500V [1.640V]
DRAM Termination: 0.750V [auto]

De IMC en VDimm kan ik niet vinden

onder MB Intelligent Tweaker:
Vcore geeft 1.168 V aan
DRam Voltage geeft 1.648 V aan

onder PC health:
Vcore: 1.188V
DDR15V: 1.648V
+5V: 4.972V
+12V: 12.302V

ik weet niet of deze waardes goed zijn, maar zal zelf nu even gaan zoeken.

------------------------------------

Ik heb wat instellingen gevonden.

Vcore: 1.3V [was 1.19375V]
QPI/VTT: 1.210V [was 1.100V]
PCH: 1.120 V [was 1.050V]
CPU PLL: 1.860V [1.800V]

Zou dat kunnen kloppen? (voordat ik iets kapot maak)

----------------------------------

Heb zo straks de voltages veranderd naar bovenstaande waardes.
Begon meteen bij de eerste boot met een blauw scherm (Memory_management)
heb de geheugen modules er even uit gehaald en opnieuw ingedrukt. opnieuw opgestart, en hij lijkt het tot nu toe stabiel te doen.
maya, photoshop, internet, winamp aan, en nog geen crash gehad. even afwachten of dat dit zo blijft.

[Voor 32% gewijzigd door bkorteling op 17-10-2010 16:02]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Waarschijnlijk was enkel de VTT genoeg geweest, PCH en CPU-PLL heb je meestal alleen nodig bij erg hoge overclocks, en die kunnen dus meestal wel op standaard.

Vcore 1.3 kan geen kwaad als je koeler goed werkt, maar zou niet nodig moeten zijn op standaard snelheden.

Vdimm is hetzelfde als Dram voltage, enkel andere benaming, dus dat is geen punt dat je die niet vindt.

IMC is intergrated memory controller, soms los in te stellen, maar meestal gekoppeld aan VTT, dus dat maakt ook niet uit dat je die niet 'los' hebt. VTT een beetje omhoog geeft de geheugencontroller dus ook wat meer voltage, vandaar ook mijn suggestie...

Met de formule "Minimale VTT" = "Dram Voltage" - 0,45V in het achterhoofd kan je het geheugen ook nog wel een stapje meer geven b.v. 1.66v.

Als je er met alleen VTT en DRAM_V nog niet bent, zou het kunnen dat je ook handmatig de op het geheugen gespecificeerde timings in moet voeren, maar hopelijk is dat al genoeg.

• bkorteling
Dark schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:53:
Waarschijnlijk was enkel de VTT genoeg geweest, PCH en CPU-PLL heb je meestal alleen nodig bij erg hoge overclocks, en die kunnen dus meestal wel op standaard.

Vcore 1.3 kan geen kwaad als je koeler goed werkt, maar zou niet nodig moeten zijn op standaard snelheden.

Vdimm is hetzelfde als Dram voltage, enkel andere benaming, dus dat is geen punt dat je die niet vindt.

IMC is intergrated memory controller, soms los in te stellen, maar meestal gekoppeld aan VTT, dus dat maakt ook niet uit dat je die niet 'los' hebt. VTT een beetje omhoog geeft de geheugencontroller dus ook wat meer voltage, vandaar ook mijn suggestie...

Met de formule "Minimale VTT" = "Dram Voltage" - 0,45V in het achterhoofd kan je het geheugen ook nog wel een stapje meer geven b.v. 1.66v.

Als je er met alleen VTT en DRAM_V nog niet bent, zou het kunnen dat je ook handmatig de op het geheugen gespecificeerde timings in moet voeren, maar hopelijk is dat al genoeg.
Bedankt voor de hulp!

ik ben na het veranderen van de voltages beetje bezig geweest op mn computer, bij afwezigheid ook aan laten staan. En hij doet het nu nog steeds, geen crashes meer gehad. Hopelijk blijft het zo en is het probleem op deze manier opgelost.

[Voor 19% gewijzigd door bkorteling op 18-10-2010 22:20]

• bkorteling
De afgelopen dagen beetje druk geweest, maar toch wel het een en ander kunnen testen.

Helaas op maandag ochtend begon de dag meteen al met een blauw scherm, dus het probleem was er nog steeds.

uiteindelijk op maandag de mogelijkheid gehad om het geheugen in een computer van een vriend te testen. Hier moest even getweakt worden met het memory voltage wat uiteindelijk volgens de handleiding van het moederbord (asus p7p55 LX) op 1.7 V moest staan.
Dit werkte stabiel, en we hebben geconcludeerd dat het niet aan het werkgeheugen zou liggen.
Wel bleek het voltage erg belangrijk te zijn om het geheugen stabiel te laten draaien, en welke dus niet gelijk was aan het aanbevolen voltage.

Op internet toen maar gaan zoeken naar het aanbevolen voltage voor mijn moederbord. Uiteindelijk op een site gevonden dat het voltage voor mijn moederbord op 1.5V zou moeten staan ipv 1.65V.

Vervolgens hier thuis aan de gang gegaan met mijn computer. We hebben de optimized default instellingen ingeladen en de standaard instellingen goed gezet (AHCI, etc).
Voltage wordt vanzelf op 1.5V gezet, en aangezien dat ook op de site van OCZ stond zo laten staan.
Na alles even nagelopen te zijn viel ons op dat de Performance Enhance op Turbo stond ipv Standard, dus dit ook even gecorrigeerd.
Eenmaal klaar de ocmputer opnieuw opgestart, en maandag deed de computer het de rest van de dag stabiel.

Maar toen was het weer dinsdag, en de computer begint weer met een bsod.. Als hij opstart is hij wel stabiel, maar hij wilt niet altijd opstarten.
Afgelopen dagen nog verder gezocht naar voltages etc, en heb zojuist gevonden waar het waarschijnlijk aan zal liggen.

Op de site van Gigabyte staat dat het geheugen compatible is met mijn moederbord.
Maar: op de site van OCZ staat dat er geen geheugen van OCZ compatible is met het moederbord.

Dus ik zal nieuw geheugen aanschaffen, en hoop dat het probleem daarmee verholpen is.
Gelukkig kan ik een setje vervangen met een ander merk (RMA), maar de niet defecte set nemen ze helaas niet terug. Maar ik denk maar zo, als het straks maar werkt!

Bedankt allemaal, en ik zal laten weten of het straks allemaal stabiel draait.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Het geheugen moet gewoon 1.65v hebben, staat ook op de OCZ site bij de specificaties: http://www.ocztechnology...._low_voltage_dual_channel

Als je optimized defaults laadt, wordt er een standaard jedec SPD profiel gebruikt: 533MHz. c7-7-7 bij 1.5v terwijl de latjes geschikt zijn voor 667MHz bij 1.65v, alleen hebben ze daar geen SPD profiel voor, dat is waarschijnlijk de de bron van de verwarring. Performance enhance staat standaard op turbo, dus dat hoeft niet fout te zijn.

Misschien is het op te lossen met ander geheugen, maar toch betwijfel ik of deze echt stuk zijn. De oplossing moet dan voornamelijk komen van betere spd profielen (hoewel de meeste repen aanvankelijk starten met een standaard profiel), een lager werkvoltage, of standaard iets betere compatabiliteit.

even ter vergelijk een plaatje van dezelfde reepjes hier:

lopen dus gewoon ddr1640 c8 met standaard voltage :| 8)7 ... niet slecht voor budget spul...

• bkorteling
beetje apart, toen ik bij mijn vorige post maakte kreeg ik op http://memoryselector.cne...er_id=781&model_id=864994 te zien dat er geen ocz geheugen compatible zou zijn met het moederbord, en nu staat er wel een hele reeks. En het geheugen staat er wel tussen, hmm...

zo draait het geheugen bij mij op 1.5V

ik zal hem nog eens eens op 1.64V zetten. kijken wat er gebeurd.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja het zijn net iets andere repen of iig andere SPD terwijl de module part.nr. wel hetzelfde is :o ... gaat weer lekker daar bij ocz ;)

• bkorteling
vanmorgen toch weer de nodige bsod's gehad. helaas helaas. ik zal ze straks als ik thuis ben even benoemen.

verder zit ik toch te denken aan een update van de bios. Ik heb nu versie F7, en zie op de site van gigabyte dat versie F11 voor een betere compatibiliteit met geheugen zorgt. Wellicht het proberen waard.

Nou heb ik dat echt nog nooit gedaan of zelfs gezien dat iemand het deed. Is het aan te raden om dit te doen? ik weet namelijk dat er het een en ander bij mis kan gaan. Zou het kunnen gebeuren dat ik mn hele moederbord naar de *** help?

• bkorteling
oke, ik ben weer een stukje wijzer geworden.
gister toen ik mijn computer probeerde op te starten echt een groot drama.
freezes tijdens het opstarten en verschillende bsod's:

MEMORY_MANAGEMENT
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
PFN_LIST_CORRUPT
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

dus het ging weer lekker. Uiteindelijk de computer wel aan gekregen na tal van reboots en even snel kunnen opzoeken wat ik moest weten.

vandaag maar een nieuwe poging gedaan, en het begon weer met een freeze. Toen maar weer het voltage van het geheugen aangepast, 1,5V, 1,64V, 1,66V, 1,7V. Maar het bleef mis gaan.

Toen toch nog maar eens de cd met memtest erbij gepakt en ben de ram modules gaan testen.
bij de eerste leek memtest gewoon te starten, maar nadat ik 15min later terug kwam stond de tijd vast op 00:18. Dus zelfs in memtest freezed hij.
Bij de tweede start memtest normaal op, en blijft het ook doen. En ook windows draait stabiel en start normaal op. Mijn verwachting is dat er een ram module instabiel is. ik ga het nog even testen op andere manieren (schuiven tussen de slots) en dan waarschijnlijk maar een rma... alweer.

-----------------------------------------------------------------

hmm, als ik ze verplaats doet hij het weer stabiel. als de geheugen modules een dag op hun plaats zitten beginnen de problemen.. ik snap het echt niet meer...
ik ga ander geheugen aanschaffen. ben ik hopelijk meteen van al het gezeik af.
het gaat deze worden: CMX8GX3M4A1600C9 (Corsair)

[Voor 13% gewijzigd door bkorteling op 24-10-2010 13:29]

• Lex_brugman
Ik heb het al meerdere keren gezegd: het is waarschijnlijk je geheugencontroller (zit in de processor). Zeker omdat het geheugen wel in de pc van je vriend werkte en je al 2x nieuw geheugen hebt geprobeerd.

[Voor 16% gewijzigd door Lex_brugman op 24-10-2010 14:07]

• bkorteling
Lex_brugman schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:06:
Ik heb het al meerdere keren gezegd: het is waarschijnlijk je geheugencontroller (zit in de processor). Zeker omdat het geheugen wel in de pc van je vriend werkte en je al 2x nieuw geheugen hebt geprobeerd.
is door middel van een test te controleren of dat deze kapot is?

• Lex_brugman
bkorteling schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 14:49:
[...]

is door middel van een test te controleren of dat deze kapot is?
De enige manier is een andere processor proberen of die van jou vervangen.

• bkorteling
Ben vandaag met de hele handel langs gegaan bij de winkel waar ik het moederbord en de processor heb gekocht en heb het probleem voorgelegd.

Er werd mij verteld dat het waarschijnlijk aan het moederbord ligt omdat het geheugen kapot gaat. Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd of het niet aan de memory controller zou kunnen liggen, maar de beste man vertelde dat hij bijna zeker wist dat het het moederbord zou zijn.
Hier is een RMA voor aangemaakt en ik kan over 1 a 1,5 week dit moederbord gerepareerd danwel een nieuwe verwachten.

Dus nog even wachten. Ik zall het laten weten als hij binnen is.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee