Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[2008R2] RDS Licenses en Local User accounts

Pagina: 1
Acties:

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Wel, ik heb een vraag over CAL's voor Windows 2008 R2.
We hosten bij ons op het bedrijf een applicatie waarvoor we een RDS Host ingericht hebben.
Dit doen wij per klant, om de boel zo veel mogelijk gescheiden te houden.
Voor die klant worden vervolgens op de RDS Host een aantal local user accounts aangemaakt, omdat we ze niet in het domein willen hebben.
Vervolgens heb ik een RDS License server ingericht, die zowel domein als de application hosting servers moet gaan voorzien van CAL's.
Echter wordt de license server wel gevonden als er met een local account wordt ingelogd op de host, maar hij geeft aan dat hij geen license kan verkrijgen omdat er geen logon credentials zijn voor de license server.
De RDS host is lid van het domein en de License server is lid van het domein.
Als ik inlog met domain credentials, dan krijg ik netjes een user license en geeft de RDS host geen melding:
'No Remote Desktop Licens Server is available'
Als ik echter aanlog, net als de gebruikers met de local accounts, dan krijg ik dus wel de melding dat de RDS host in tijdelijke modus werkt en over een X-aantal dagen ophoudt met functioneren.
Ik kan dan via de RDS Host configuration tool een licensing diagnosis doen. Daarbij kan ik dan de gedefiniëerde licensing server aanklikken, die wordt wel gevonden door de tool, maar licenses zijn niet available. Dan kun je wel credentials opgeven om aan ta loggen en dan is er opeens geen probleem meer.

Wat kan ik nu doen om deze local accounts toch licenses te laten verkrijgen van de license server?
Ik heb hierover al menig artikel op technet doorgespit, maar echt duidelijk wordt het me niet.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Niemand? :'(

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hey Rawzer :W
Dat is inderdaad eenzelfde situatie zoals ik beschrijf, alleen geeft het nu nog geen uitsluitsel over wat er voor een local account gaat gebeuren nadat de grace periode afgelopen is. Is de TS nog wel of niet meer toegankelijk voor local acocunts??

Overigens geeft de RDS server in het Application eventlog bij WinLogon een event aan, Windows License validated. Ik kan geen log vinden met meer gevens over het valideren van CAL's. :?

• Razwer
ElCondor schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:14:
Hey Rawzer :W
Dat is inderdaad eenzelfde situatie zoals ik beschrijf, alleen geeft het nu nog geen uitsluitsel over wat er voor een local account gaat gebeuren nadat de grace periode afgelopen is. Is de TS nog wel of niet meer toegankelijk voor local acocunts??
Dat lijkt me het geval ja. Local accounts kunnen geen license assigned krijgen en by design, zoals die gast zegt, kan dat blijkbaar dus niet.

Wat is trouwens de issue dat je geen klanten accounts in je AD wilt? Er zijn zat scenarios te bedenken dat je dit prima kan oplossen en ze toch in je AD te zetten zonder dat ze verder komen dan je TS bak.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Wellicht is dat zelfs eenvoudiger dan een heel nieuw domein voor webhosting opzetten.
Het gaat ook een beetje om vervuiling te voorkomen van je AD, maar dan kan ik ze ook gewoon in een eigen OU kieperen...

Thx! Soms kun je je zo ergens op blind staren. Ik zal eens kijken of ik ze op mijn werk zo ver kan krijgen dat we dat toe gaan staan. Eens onderzoeken hoe ik ze dan toch in de TS omgeving lock en verder geen rechten geef op andere machines. Het zijn overigens ook allemaal verschillende klanten, dus die moeten ook niet bij elkaar kunnen kijken.

Even een infrastructuurtje voor bendenken. :?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet zo lastig :)
Kwestie van rollen (supergroepen) aanmaken, en die door middel van machinebased GPO settings uitrollen.
Kun je keurig netjes login rechten beperken tot machines die jij wil.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Razwer
en dan kun je ook nog eens op netwerk (IP) niveau dingen dicht timmeren :)

Pagina: 1