HTT-Thalan schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 09:15:
[...]
Ik ben inderdaad nog steeds onder de indruk dat het door de file heen rijden van de motorrijders onders ons een soortement van gedoogbeleid geniet, ik kan me niet herinneren dat iemand ooit heeft kunnen staven dat dit (verkeers)wettelijk toegestaan is.
Je mag over de zelfde rijbaan inhalen mits je geen gevaar vormt. Bij een file (mits je met gepast snelheidsverschil rijd) doe je dat niet en dus mag het (sinds 1991 al). Het is dus geen gedogen, volgens de wet is het toegestaan.
Ik zie ze ook vaak manende bewegingen maken zo van 'ruimte maken, ik kom eraan' en met alarmlichten rijden. Alsof ze zelf een hulpdienst zijn :{w komop, je bent ook gewoon een weggebruiker met haast, net als vele.
En dat mag dus inderdaad niet. Alarmlichten moeten uit en je moet maar wachten op de ruimte die er is/voor je gemaakt wordt. Als mensen daar geen zin in hebben heb je dus gewoon pech gehad en wacht je maar ff.
Ik bedoel, ik kan me er iets bij voorstellen dat je de achterkant van de file mag mijden uit zelfbehoud i.v.m. achteroprijdend verkeer, maar ga dan een paar auto's verder staan en niet compleet naar voren doorrijden, ik en anderen met mij schrikken ons vaak een hoedje als je net van baan probeert te wisselen en er net zo'n apparaat langsschiet.
Beter kijken dan aub

Een motor moet toch geen verrassing zijn als je van baan wilt verwisselen. Zeker in een file heb je tijd genoeg om goed te kijken.
Isdatzo schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:59:
[...]
Strikt gezien houd je je dan niet aan de 10km/h-regel. Echter waren we het er net nog over eens dat er naar de gedachte van de wet gekeken moet worden in plaats van naar de letter van de wet.
[...]
Sterker nog, dat is geen wet maar een gedragscode en is dus ook geen verplichting. Je mag dus volgens de wet met 100 tussen een file door gaan mits je geen gevaar voor het overige verkeer vormt. Nu doe je dat bij 100 natuurlijk wel, dus de grote vraag is waar de grens dan wel ligt, maar deze zal richting de 10 gaan (de richtlijn), maar normaal gesproken zul je ook bij 20/30 nog echt geen bekeruring krijgen.
Het grote probleem met de ambulance is vooral dat mensen niet verwachten dat er een motor achteraan kom. Omdat je dat als motor rijder echt wel weet ben je dus gevaarlijk bezig als je het wel doet. De manier waarop je het doet zal echter uitmaken of je wel/geen bekeuring krijgt (of je een ambulance die 30 rijd volgt op normale afstand of eentje die 50 rijd op 2 meter afstand maakt dan het verschil)
Dat is nogal een aanzienlijk verschil, hoe je erbij komt dat het een vergelijkbare situatie is snap ik niet. Het is niet eens een vergelijkbare overtreding. Maar als het dat wel was, was het daaruit voortvloeiend gevaar niet vergelijkbaar.
Waarom is dat een verschil ? De ruimte is er toch gewoon, dus waarom zou een auto die niet mogen gebruiken ? Het enige gevaar dat er is is dat mensen terug gaan naar hun baan nadat de ambu weg is zonder goed te kijken (hmm, laat dat nu ook net het grote gevaar zijn voor een motor rijder

). Verder mag een auto ook over dezelfde strook inhalen en daarmee voldoet ook een auto gewoon aan de regels.
Houd het maar op beide, verder hoor ik van elke motorrijder dat ze veel beter opletten en rijden dan automobilisten. Als ik dan diezelfde motorrijders hoor zeggen dat ze makkelijk op 5 meter achter een auto kunnen rijden omdat ze toch sneller reageren en stoppen zegt me dat wel genoeg over hun eigen kunnen. Een beetje motorrijder moet toch wel weten dat een gemiddelde motor heel wat minder hard remt dan een gemiddelde auto.
[
Voor 44% gewijzigd door
redwing op 20-10-2010 12:33
]