Toon posts:

Pc is traag van begrip. Wat is er precies stuk?

Pagina: 1
Acties:

• murphsy
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-04 13:20

murphsy

Thinkingbig.nl

Topicstarter
Het probleem
Ik heb sinds een week of twee een lastig te omschrijven probleem. Mijn computer lijkt traag van begrip te zijn.

Voorbeeld Ik start de internetbrowser op, bezoek een website en klik op een link. Er gebeurd niets. 1, 2, 3, 4, 5. Hij laadt en opent de link.

Voorbeeld2 Ik klik op deze computer. Niets. 1, 2, 3, 4. Deze computer opent. Ik klik op c:\, er gebeurd weer niets. Na 4 tellen opent de c:\ schijf.

Voorbeeld3 Ik klik in Football Manager op een speler, er gebeurd niets, vervolgens opent hij de speler als normaal.

Voorbeeld4 Ik werk in notepad++ aan een .php bestand (offline), ik type 6 letters en druk op spatie. Niets! 4 seconden later verschijnt de witruimte.

Deze voorbeelden hebben de vertaging gemeen, maar verder heel weinig. Het gebeurt on/offline, het gebeurt in de verkenner en in games. Het gebeurt overal en begint onwerkbaar te worden. Er is dus iets kapot, maar wat?
Wat heb ik al geprobeerd?
  • Temperaturen (cpu, gpu, en mobo) zijn okay (Orthos 14 uur stresstest)
  • CPU en memory geven geen errors (Orthos 14 uur stresstest)
  • Hardeschijf via windows gecontroleerd op errors
  • Alle denkbare drivers geupdate
  • CCcleaner gebruikt om schoon te maken
  • Virusscanners losgelaten
  • Defragementatie hardeschijf
  • Opstartprogramma's vrijwel allemaal uitgeschakeld
  • PC uit elkaar gehaald, alle stekkers en ventilatoren gecontroleerd
  • BIOS gereset
De computer is niet overgeklokt en draait een legale Windows Vista 64 bit installatie. Ik ben er vrijwel zeker van dat het een hardware matig probleem is, aangezien het onafhankelijk van wat voor software dan ook voorkomt.

Ik draai: E8400, MSI P7N platinum, 4gb DDR2, Samsung 640gb F1, MSI 8800GT

Ik denk dat het of de videokaart of het moederboard is. Wat ik nog software matig kan proberen in een nieuwe Windows installatie (heeft dit zin?). Wie helpt?!

Ik schrijf over geld en leven, bijv. Zo onbelangrijk is rendement voor FO »

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:14
offtopic:
Computer heeft last van de steeds korter wordende dagen, winterdip/depressie :+?

Is dit probleem permanent aanwezig? Zo ja en om niet gelijk je hele systeem opnieuw te installeren, gewoon een keer opstarten in veilige modus en kijken hoe de response dan is.

Mijn vermoeden, maarja, dat is giswerk, is dat er een toezicht/controlle programma er doorheen zit te fietsen of een slecht functionerend programma/driver misschien. Vooral als hij buitenom de response vertraging zelf wel netjes blijft presteren.

edit:
Of idd wat FastFred hieronder meld, pagefile / swapping. Had ik zelf ff niet aan gedacht terwijl ik daar ook issues mee heb gehad onder ubuntu :+

[Voor 27% gewijzigd door LinuX-TUX op 15-10-2010 09:48]

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:08
Dit kan inderdaad best software zijn, ik zou een image van je HD maken en dan een verse windows erop zetten om te testen. Mocht het probleem dan niet opgelost zijn kan je altijd je image weer terugzetten.

We do what we must because we can.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Check je processor gebruik even, of kijk of het geheugen niet volloopt door een proces/programma/stuk software ;)

Klinkt namelijk als het geheugen dat volloopt en lieve Windows die vervolgens een hardeschijf in zet als RAM en daardoor de computer onwerkbaar traag wordt

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Processor gebruik is doorgaan <20%. Veilige modus proberen is geniaal in al haar simpelheid, waarom heb ik daar niet aan gedacht? Vrijwel alle relevante drives heb ik geupdate (viedokaart, moederbord, allerlei moederbord chipsets, etc.)

Het probleem is altijd en overal aanwezig. De prestaties verder zijn goed. Ik haal zelfs een lekekre 5,9 volgens Windows :) De respons is echt het enkele probleem.

Wat ik ga doen:
  • Veilige modus proberen / als het nu wel werkt, hoe vind ik dan de boosdoener?
  • Schone Windows Vista install proberen (de backup ligt al klaar)
Nog toevoegingen voor het lijstje?

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:13

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Alle niet noodzakelijk services uitschakelen (zoals Terminal services, Spooler, etc) en kijken of er iets verbeterd. In veilige modus ben je het snelst klaar omdat die eigenlijk al zo weinig mogelijk start (als het probleem zich daar ook voordoet).

[Voor 11% gewijzigd door Standeman op 15-10-2010 10:40]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
Wellicht de hardeschijf die stottert? Is een gokje, maar niet uit te sluiten. Het traag openen van bijvoorbeeld 'deze computer' en de C-schijf kan het gevolg zijn van een trage zoekactie, maar het voorbeeld van het typen lijkt me dan weer minder waarschijnlijk.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Ja 1 ding nog

Melden als je klaar bent ;)

verder rest zou ik zeggen Suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ubuntu live cd downloaden en kijken of het onder ubuntu ook voorkomt?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

Topicstarter
Nixy schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:13:
Wellicht de hardeschijf die stottert? Is een gokje, maar niet uit te sluiten. Het traag openen van bijvoorbeeld 'deze computer' en de C-schijf kan het gevolg zijn van een trage zoekactie, maar het voorbeeld van het typen lijkt me dan weer minder waarschijnlijk.
Ik heb de hardeschijf ook gecontroleerd of fouten en allerlei dingen hersteld (was de pc zo'n 8 uur mee bezig :O) Zojuist vernomen dat ik pas maandag weer verder kan graven, weekendje van huis.

Maandag ga ik in de veilig modus opstarten en dan nog eens een rondje checks doen. Wanneer dat geen succes is installeer ik Windows Vista geheel opnieuw. Wanneer dat geen succes is kom ik hier mopperen. Mocht ik ergens in het proces wel success hebben dan zal ik julie de oplossing vertellen :)

Grote dank!

• nowell
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 03-03-2020

nowell

Que Pasa!?

blobber schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:27:
Ubuntu live cd downloaden en kijken of het onder ubuntu ook voorkomt?
Liever zou ik zien dat je Windows7 gebruikt als test. (maarja, dan moet je die natuurlijk wel hebben)

• Soundstorm2010
Probeer anders eens Win7... kijken of dat ook werkt
(vindt persoonlijk Vista niet zo goed, en best zwaar)

[Voor 35% gewijzigd door Soundstorm2010 op 15-10-2010 11:33]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Brummetje
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Soundstorm2010 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:33:
De pc die hij heeft kan prima Vista draaien ;) heb ook meer dan een jaar Vista gedraaid zonder ook maar 1 herinstallatie..

• Soundstorm2010
Ik draai al 2 jaar op win7 zonder problemen, en heb genoeg vervangen qua Hardware..

En ja, sommige mensen hebben er geen problemen mee... maar als je goed rondt leest, meerderheid van mensen dus wel ;)

Vandaar, probeer win7 voor de lol... en wie weet ga je win7 nog beter vinden :P

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:14
Klinkt als wat programma's (lees spy/mal-ware) die onnodig aan het draaien zijn. Je kan hardware problemen uitsluiten door een verse installatie te doen.

Doet het probleem zich ook voor in de veilige modus?

• Soundstorm2010
murphsy schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:28:
[...]

Ik heb de hardeschijf ook gecontroleerd of fouten en allerlei dingen hersteld (was de pc zo'n 8 uur mee bezig :O) Zojuist vernomen dat ik pas maandag weer verder kan graven, weekendje van huis.

Maandag ga ik in de veilig modus opstarten en dan nog eens een rondje checks doen. Wanneer dat geen succes is installeer ik Windows Vista geheel opnieuw. Wanneer dat geen succes is kom ik hier mopperen. Mocht ik ergens in het proces wel success hebben dan zal ik julie de oplossing vertellen :)

Grote dank!
mcsluis schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:42:
Klinkt als wat programma's (lees spy/mal-ware) die onnodig aan het draaien zijn. Je kan hardware problemen uitsluiten door een verse installatie te doen.

Doet het probleem zich ook voor in de veilige modus?
Dat horen we maandag dus ;)

[Voor 19% gewijzigd door Soundstorm2010 op 15-10-2010 11:46]

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

nowell schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:31:
[...]

Liever zou ik zien dat je Windows7 gebruikt als test. (maarja, dan moet je die natuurlijk wel hebben)
Tuurlijk, maar het voordeel van een live cd is, dat je van de cd kunt booten en je dus niets hoeft te installeren :)
Handig als snelle test.

[Voor 3% gewijzigd door blobber op 15-10-2010 12:06]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
Soundstorm2010 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:33:
Waarom zit iedereen Vista toch zo af te kraken? Ja, het had geen al te stabiele release. Het was onnodig zwaar. Een hoop mensen zijn toen terug gestapt naar XP, en daarna Win7, zonder de oplossingen van Vista überhaubt te proberen.

Service pack 1 verhielp een aardig deel van de problemen. Met SP2 nu draait mijn vista installatie bijna net zo vlot als Win7.

De TS heeft aangegeven dat hij een legale Vista heeft. Dat betekend dat hij ook SP2 heeft (anders vind ik het wel héél raar), wat dus een flink stuk beter draait dan de eerste releases van Vista, waar jij waarschijnlijk mee gewerkt hebt, en nooit meer naar hebt teruggekeken.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• jaapsander
  • Laatst online: 22-09 16:08
murphsy schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:28:
[...]

Grote dank!
Lees ik dat de pc 8 uur (!) bezig is geweest met het checken en repareren van je HDD??? Is dit niet al een indicatie op zich?

• topaj
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:30
Ik denk absoluut dat het je HD is.
Ik heb ooit eens een HD laten vallen op een betonnen vloer en had exact de symptomen die jij nu benoemd.
Zeker die 8 uur, dat is absurd.

Ik verwacht dat een ubuntu live prima zal draaien, omdat die niet van HD werkt.

Groeten

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

Topicstarter
Ik ga dat van Ubuntu ook morgen proberen. De HDD is zeker niet gevallen trouwens, zit gewoon solide in de kast en heeft geen klappen/dergelijks meegemaakt. Ik heb inderdaad Windows Vista en geen beschikking tot Win7, ik vind win7 op dit moment ook de investering niet waard.

Morgen ga ik het lijstje bij langs. Met een hdd of een windows vista probleem zou ik eigenlijk best blij zijn, een nieuwe installatie is niet rampzalig en een hardeschijf vervangen is niet te duur en gemakkelijk genoeg gedaan.

De 8 uur vond ik ook erg lang, dus mogelijk inderdaad een indicatie van het probleem.

Software/malware heb ik voor mijn gevoel wel redelijk uitgesloten. Ik doe geen rare dingen, de pc wordt eigenlijk alleen gebruikt voor League of Legends en programmeren.vormgeving. Ik download geen spul, ik browse weinig, ik heb maanden geen nieuwe software geinstalleerd. Daarnaast draai ik een AVG en heb ik de hele pc meerdere malen gescant met verschillende software.

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken, morgenavond/dinsdagochtend weten we hopelijk meer en kunnen we eens kijken of Vista echt de boosdoener is ;)

• mcsluis
Soundstorm2010 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:46:
[...]

[...]

Dat horen we maandag dus ;)
:?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik weet niet wat voor toetsenbord je gebruikt, maar als het een usb toetsenbord is kan je eens een ps2 toetsenbord gebruiken (zo eentje met een groen stekkertje) Misschien dat het toetsenbord of de usb-poort stuk is

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

Topicstarter
Ik durf nog geen definitieve uitspraak te doen... Maar het lijkt erop dat de hardeschijf de boosdoener was. Momenteel loopt de pc als een zonnetje terwijl mijn oude hardeschijf erin hangt. Ik ga hem zo eens 'stresstesten' met een spelletje ;) Als dat verder zonder problemen gaat dan is het dus overduidelijk de hardeschijf!

• mcsluis
murphsy schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:00:
Ik durf nog geen definitieve uitspraak te doen... Maar het lijkt erop dat de hardeschijf de boosdoener was. Momenteel loopt de pc als een zonnetje terwijl mijn oude hardeschijf erin hangt. Ik ga hem zo eens 'stresstesten' met een spelletje ;) Als dat verder zonder problemen gaat dan is het dus overduidelijk de hardeschijf!
Als het een andere 'windows' schijf is (vervanger voor de c: met windows geinstalleerd) kan het nog steeds een softwarematig issue zijn. Je hebt daarmee nog niet zeker dat je HDD defect is.

Je weet pas zeker dat het je HDD is als je windows opnieuw hebt geïnstalleerd en het issue doet zich dan nog steeds voor..

[Voor 8% gewijzigd door mcsluis op 18-10-2010 22:13]

• joshua69
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Sorry dat ik zo brutaal ben om even dieper op een reactie in te willen gaan, want wellicht niet van toepassing op de computer van Murphsy, maar wel op die van mij :
FastFred schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 09:30:
Check je processor gebruik even, of kijk of het geheugen niet volloopt door een proces/programma/stuk software ;)

Klinkt namelijk als het geheugen dat volloopt en lieve Windows die vervolgens een hardeschijf in zet als RAM en daardoor de computer onwerkbaar traag wordt
Wat zou in bovenstaand situatie de oorzaak en de oplossing kunnen zijn?

alvast bedankt.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het programma of proces dat het geheugen laat vollopen afsluiten en verwijderen van het systeem er van uitgaande dat het geen windows proces is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

Topicstarter
@mcsluis: Ha. Wat dom van me dat ik daar niet aan gedacht heb. Je hebt natuurlijk gelijk. Vandaag alsnog een nieuwe Windows installatie doen op m'n hardeschijf. Over 'jumping to conclusions' gesproken ;) Bedankt.

• mcsluis
murphsy schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:47:
@mcsluis: Ha. Wat dom van me dat ik daar niet aan gedacht heb. Je hebt natuurlijk gelijk. Vandaag alsnog een nieuwe Windows installatie doen op m'n hardeschijf. Over 'jumping to conclusions' gesproken ;) Bedankt.
Zou zonde zijn om een goede schijf weg te gooien. :-)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee