Toon posts:

[Testcase]Low key portretten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Exphy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10-08 02:16
Low key light accentuates the contours of an object by throwing areas into shade while a fill light or reflector may illuminate the shadow areas to control contrast.
Wikipedia: Low-key lighting

Dat heb ik dus geprobeerd vandaag

1

2

3

4

5

was de eerste keer dat ik in een studio kon werken met flitsers. Ga zeker nog een keer terug komen met een "echt" model, makeup en een beter uitgewerkt idee

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 09-02-2020
Om eerlijk te zijn vind ik dit niet low key, dit is meer onderbelicht.

Kijk eens naar : http://photoman3371.deviantart.com/art/Low-Key-118638459 (NSFW!!)

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 01:12

Polariteit

Testende fotografeur

Of het zogenaamd low-key is of niet, ik vind ze iig allemaal erg donker. Zo vind ik sowieso nummer 5 in het geheel te donker. Ook nummer 2,3 en 4 vind ik niet echt geslaagd aangezien het model zwart haar heeft en dat valt geheel weg in de achtergrond.

Eigenlijk vind ik alleen 1 geslaagd.

Overigens vind ik in foto's 1 tm 4 het beetje licht dat je hebt wel mooi. Het is alleen een beetje weinig :P

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• mjtdevries
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 30-08 14:21
Tja, iedereen heeft altijd een andere definitie van low-key. Het voorbeeld dat NeOTheMaTriXM aanhaalt vind ik bv absoluut geen low-key shot.

Het eerste dat me aan deze shots opvalt is niet de belichting, maar de compositie.
Ik zie hoofden in het midden met een gigantische loze ruimte er boven. Ik denk dat je zodanig met licht bezig bent geweest dat je de andere aspecten uit het oog verloren bent?

Zoals hierboven ook al genoemd lijken 3 en 5 eerder onderbelicht dan low-key.
1 2 en 4 zijn wel goed belicht. Met name 4 vind ik eigenlijk een prima low-key portret, maar zou je gewoon anders moeten uitsnijden.
Dat het haar wegvalt in de schaduw hoeft bij low-key geen issue te zijn. Bij 2 en 4 zie je toch voldoende van de haarlijn om het hoofd vorm te geven en daar vind ik persoonlijk totaal geen probleem.

Bij 3 is het wel storend, en bij 1 een beetje.

Meest storend bij 3 en 5 vind ik echter dat je geen ogen ziet, en bij een frontaal portret vind ik dat toch wel essentieel...

• Exphy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10-08 02:16
Over de belichting, dat ze wat wat helderder kunnen is waar. Maar het is zo simpel om in post er een stopje bij te doen dat ik ervoor gekozen heb dat niet te doen.

Over compositie, ik hou zelf eigenlijk wel van loze ruimte, als het maar rustig is. Zal de volgende keer ook wat strakker schieten. Over de ogen, ook daar hebben jullie eigenlijk wel gelijk. Alleen bij 5 zou 't echt onmogelijk zijn aangezien het licht van achteren komt, misschien dan de volgende keer nog een flitser van schuin voor erbij.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee