• Yzord
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 21:26
Nou, ik snap het niet meer. Ik heb een Zyxel router van Telfort waar internet op "binnenkomt". Alle draadloze routers die ik daar op aansluit geven default internet door aan mijn wireless clients. Maar mijn WRT54GL vertikt het om internet door te geven. In ieder geval niet in de default settings.

Zyxel heeft DHCP aanstaan, dus in de WRT54GL staat hij uit. Ipv Gateway op router gezet etc..maar het lukt me maar niet om internet op mijn clients te krijgen. Ze krijgen wel een ip, maar de WRT54G staat als gateway en dns ingevuld.

Wat is hier het probleem? Ben ik het zelf en is het iets heel simpels, of moeten er complete configuraties ingevoerd worden?

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16:27
Ik zou nog maar een check uitvoeren of DHCP op de WRT54GL wel uit staat.
Hamvraag: De WRT hangt neem ik aan met een LAN-poort aan de Zyxel en niet met de WAN-poort?

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:29
Let op dat er dus 2 plekken zijn in de wrt waar er sprake is van dhcp.
De router probeert namelijk een ip te krijgen dmv dhcp op de wan poort, maar heeft zelf een dhcp server op de lan poorten.
Hier kan je overigens exact zien wat je moet instellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• Nitroglycerine
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

I'm kinda...... explosive

Je moet de zyxel router als gateway invullen, en een DNS server van je provider (als je zelf geen DNS server draait).

Hier kon uw advertentie staan

• job
Nitroglycerine schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 08:27:
Je moet de zyxel router als gateway invullen, en een DNS server van je provider (als je zelf geen DNS server draait).
Kan, maar als je de wanpoort niet gebruikt (wat aan te raden is) heeft dat totaal geen zin.

[Voor 3% gewijzigd door job op 15-10-2010 08:29]

• Yzord
Het werkt inmiddels door idd de utp in een lan poort te doen in plaats van de internet poort. Maar ik krijg er niet mijn pptp client mee aan de praat. Ik kan invullen wat ik wil, maar hij connect niet met de vpn server :(

• Bloodshot
Wat is het verschil met de voorgaande situatie toen het nog wel werkte? De zyxel is nog steeds "de baas" in het netwerk. De Linksys is "slechts" een laag 2 device.

• Yzord
Probleem is dat het eigenlijk nooit op een "normale" manier heeft gewerkt. Ik heb nu al 4 Wrt54g's versleten, maar zodra ik er dd-wrt op zet begint alle problemen.

Mijn uiteindelijke doel is namelijk dat de Linksys mijn vpn verbinding opzet zodat alle client via deze verbinding lopen. Ik moet dus van een standaard Linksys de firmware updaten naar dd-wrt, in dit geval heb ik de vpn firmware gekozen.

Netwerkomschrijving:

Zyxel heeft als ip 192.168.1.254. Dhcp server draait en staat in routing mode. Dhcp geeft ips uit vanaf 192.168.1.33 t/m 66. Subnet is 255.255.255.0

Linksys heeft als ip 192.168.1.1. Dhcp staat uit en staat in gateway mode. Subnet is ook 255.255.255.0

Als ik de pptp client instel, tja, dan gebeurt er gewoon niks. Hij vertikt het om die verbinding te maken. En eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van. Ben er al 2 weken mee bezig, maar niks lukt of werkt. Zo erg zelfs dat ik al niet eens meer fatsoenlijk een netwerktopologie kan maken, omdat er vanalles door mijn hoofd heen spookt, zolang ben ik er al mee bezig. Een fatsoenlijke tutorial op dd-wrt heb ik ook niet kunnen vinden.

[Voor 26% gewijzigd door Yzord op 16-10-2010 13:15]

• Bloodshot
Domme vraag: Wat zegt de logging op de VPN-client en VPN-server?
Als je een packettrace maakt (bijvoorbeeld met wireshark) zie je dan iets bijzonders?

• job
Aah.. je wilt de vpn client van dd-wrt gebruiken. Dan moet je in dd-wrt wel gateway en dns invullen zoals Nitroglycerine zei. Ik had de link niet gelegd met het andere topic. Voor de pc's achter de linksys maakt dit niet uit die krijgen via dhcp gateway en dns. De linksys moet je met de hand instellen.

Probeer trouwens niet te crossposten.
Nitroglycerine schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 08:27:
ipv dns van je provider kan je ook het ip van je zyxel ingeven (192.168.1.254).
Of de linksys het internet op kan kan je overigens eenvoudig controleren door te zien of hij de de tijd/datum goed heeft ingesteld, dat doe hij via ntp (internet dus).

[Voor 57% gewijzigd door job op 16-10-2010 13:35]

• Yzord
Gateway en DNS zijn ingevuld op 192.168.1.254. ntp werkt ok, tijd wordt netjes aangegeven. In feite werkt alles, alleen pptp vertikt het om ook maar enige vorm van connectie op te bouwen. Inmiddels heb ik al zoveel geprobeerd, dat de router inmiddels vol staat met instellingen die ik heb geprobeerd, dat het vanzelf al niet meer klopt. Ik zal dus over moeten gaan op een 30/30/30 hard reset.

Ik durf niets aan de Zyxel te veranderen (hoefde ik vroeger ook nooit te doen met andere wifi routers), omdat ik bang ben dat mijn voip of internet het niet meer gaat doen. Maar pptp opbouwen met de Linksys lukt me gewoonweg niet.

Heeft iemand een antwoord op deze....ik kan syslog aanzetten, maar hij vraagt om een server...wat moet ik hier instellen? Ik kan wel een server opgeven, maar hoe dumpt hij die log files dan? En de help file in dd-wrt is ook niet echt duidelijk.

Is Tomato wellicht een beter idee voor me?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee