• danger89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10-04 01:26
Hallo,

Ik zit erg te twijfelen welke CPU cooler ik het beste kan nemen voor mijn i7 920 in combinatie met mijn ASUS Rampage III Extreme moederbord.

Voorwaarden:
  • Niet boven de €60,- voor een cooler
  • Zo stil mogelijk (echter geen waterkoeling)
  • Moet erg goed koelen
Ik twijfel tot nu toe tussen de volgende producten:
  • Cooler Master V8
  • Scythe Mugen 2 rev.B
  • Scythe Ninja 3
  • Eventueel een aanrader van harte welkom...
Cooler Master V8
120mm (verstelbare!) fan én Groeflager (rifle bearing)
Erg stil
8 heat-pipes
Men zegt dat de Scythe Mugen 2 beter koelt.

Scythe Mugen 2 rev.B
Geen verstelbare 120mm fan.
5 heat-pipes
Relatief Stil??

Scythe Ninja 3
120mm fan, ook verstelbaar. Maar niet groeflager.
Geen reviews gelezen hoe stil die is op "low"
8 heat-pipes

Ik zit voornamelijk de twijfelen tussen de Scythe Ninja 3 en Cooler Master V8 of een beter alternatief al dan niet volledig passief gekoeld voor een socket 1366.

Wie kun mij adviseren?

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,
Melroy van den Berg

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:08

Ed_L

Crew Council
En met Mugen 3 bedoel je Ninja 3?

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-09 00:50
Ik zou me allereerst niet zo focussen op de fan specificaties, ik bedoel, tuurlijk mooi dat er een fan bij zit de je aanstaat, maar je kan natuurlij ook best een veel betere fan erop zitten die bijv. stiller is, een LED heeft, PWM heeft, voldoende MTBF... net wat je wilt voor weinig geld.

Waarschijnlijk belangrijker is:
- Hoe is de bevestiging van de koeler, welke mogelijkheden zijn er, push-pin of schroeven?;
- Aantal heatpipes en grofheid van de aluminium plaatjes (hoe heet dat ook al weer :P);
- Een topdown koeler of eentje waarbij je zijdelings blaast;
- De afstand van de aluminium plaatjes, dus hoe is je huidige airflow in de kast;
- Misschien is de vormgeving nog van belang (als je een window hebt);
- Welke afmetingen passen in je kast?

Verder heb ik geen ervaring met je genoemde koelers, maar met bovenstaande lijst heb ik een zelf laatst een koelertje uitgezocht voor mijn oude pc.

• danger89
@ed, ja sorry de Ninja 3 bedoelde ik

@marcel
Dat hij stil is vind ik ook belangrijk, Ik kan echter voornamelijk kijken naar de specs :s
LED vind Ik niet belangrijk, Ik heb namelijk geen openkast. V8 en Scythe Ninja 3 hebben beide pwm. Push pins of schroeven is een erg goeie.. beide 8 headpipes Ik dacht ook dat zowel de ninja 3 als v8 zo beetje even glad is qua voet.
Ik weet sowieso dat de Ninja vele airflows aan kan.
Tevens heb ik een big tower van cooler master, de ATCS 840, daar zou alles wel in moeten passen.

Enig idee wat jullie voorkeur is? En Marcel welke cooler had je dan gekozen uit de bovenstaand lijst...

Alvast hartelijk bedankt allen.

[Voor 8% gewijzigd door danger89 op 15-10-2010 07:31]

• Fid3lity
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-08 20:10

Fid3lity

Spectre X

danger89 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 07:23:
@ed, ja sorry de Ninja 3 bedoelde ik

@marcel
Dat hij stil is vind ik ook belangrijk, Ik kan echter voornamelijk kijken naar de specs :s
LED vind Ik niet belangrijk, Ik heb namelijk geen openkast. V8 en Scythe Ninja 3 hebben beide pwm. Push pins of schroeven is een erg goeie.. beide 8 headpipes Ik dacht ook dat zowel de ninja 3 als v8 zo beetje even glad is qua voet.
Ik weet sowieso dat de Ninja vele airflows aan kan.
Tevens heb ik een big tower van cooler master, de ATCS 840, daar zou alles wel in moeten passen.

Enig idee wat jullie voorkeur is? En Marcel welke cooler had je dan gekozen uit de bovenstaand lijst...

Alvast hartelijk bedankt allen.
Zonder open kast of case met window verlies je ook het nut van de V8. Neem van mij aan, er zijn zat modellen met betere performance maar mindere looks. En dat zijn toch dingen waar jij meer naar zou moeten kijken. Dus de Mugen II, Scythe Yasya, Zalman CNPS10X Performa, dat soort koelers...

• danger89
@blue-tiger
1) Is de mugen II en Yasya beter dan de Ninja 3?
2) Of toch een Zalman?

Waar gaat je voorkeur naar uit?

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-09 22:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

De Mugen II is de koelste, en samen met de Ninja ook de stilste.
De ninja is meer bedoeld voor HTPC's met lage airflow, niet voor in een desktopcomputer met overkloks ect.

Als je de beste koelpreformance voor 60 euro wilt halen moet je deze nemen:
pricewatch: Thermalright Venomous X

Met een leuke review van Tweakers:
reviews: Zes processorkoelers op de pijnbank

Denk er alleen wel aan dat deze zonder fan word geleverd, als je een lekkere stille fan met hoog CFM wil hebben: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm

Is dezelfde fan als op de Mugen II. Zeer stil, zeer hoge airflow.

• danger89
@D4ng3r
Dus jij zegt dat ik beter een Mugan 2 kan nemen dan een Ninja 3?
Volgens mij verwar je de Scythe Ninja 3 met de Scythe Ninja MINI (Rev. B.), deze is namelijk wel speciaal bedoeld voor HTPC's.

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-09 00:50
Misschien kan je hier nog iets mee?
V&A aangeboden: Noctua NH-U12P SE1366 (1366 en AM2/AM3)

@ DANG3R NL: Die scythe fan wie je daar laat zien, staat in de PW met 0 dB, zeg je daarom dat hij stil is?
Ik bedoel ik had die eerst ook op mijn lijst staan, aangezien deze optioneel is met PWM en/of VR (variable reduction, dus snelheid aanpassen door weerstand voltage handmatig), zie ook type SY1225SL12HPVS (Slip Stream 120 PWM series). Maar vol gas geeft deze ruim 130m3/h, maar wel bij dik 32 dB!!!! Dus ja, tis maar net wat je dan stil noemt natuurlijk. Misschien heb je die flow per tijdseenheid helemaal niet nodig, dus kan deze worden teruggebracht tot minimaal 41,5 m3/h en 7,5 dB.

Je kan dan ook wel een andere fan bedenken die iets dergelijks kan neerzetten qua airflow en beperkt geluid. Punt is wel dat Scythe redelijke fans maakt voor beperkt geld en dat ze zwart zijn, dat dan wel. Tis maar net wat je wilt.

Edit: nog even terugkomend op die advertentie link hierboven. De specs van die fan (NF-P12) is:
- 9 bladen;
- RPM is variabel (maar geen PWM of VR), alleen door voltage verandering (meegeleverde molexadapters ULNA/LNA/full) of bijv. een fancontroller als Fanmate 2;
- MTBF= >150.000h (Scythe = 30.000h)
- Garantie normaal 6 jaar;
- Stand 1 (ULNA): RPM=900 dB(A)=12,6 m3/h=63,4
- Stand 2 (LNA): RPM=1100 dB(A)=16,9 m3/h=78,5
- Stand 3 (full): RPM=1300 dB(A)=19,8 m3/h=92,3
- Input: 1,08 W/0,09A @ 12 volt

Voordelen die CPU koeler, push-pull met stille koelers die veel m3/h verplaatsen (waarschijnlijk nog meer al hierbovenstaand, aangezien hier is uitgegaan van een enkele fanopstelling).
Nadelen duur (2ehands valt mee), geen PWM/VR en evt. de kleur: rood/bruin en beige.

Edit 2: Je vroeg welke ik zou kiezen voor een socket 1366. Ik hoor veel goede verhalen over Scythe CPU koelers, dus die zullen ook best niet slecht zijn. Die Mugen 2 is volgens mij voor velen de standaard vervanging van een stockkoeler, maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden, vormen en eigenschappen. Naast Scythe maakt volgens mij dus Noctua, Thermalright en bijvoorbeeld Prolimatech ook geen slechte koelers. Van de laatste is er ook nog één in de V&A te koop: V&A aangeboden: Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.

Ik zou zeggen, bekijk veel reviews en kijk dan wat je aanstaat. Maak bijvoorbeeld een vergelijkingslijstje van alle specs en het koelvermogen er naast. Als je dan gewichten en punten toekend aan de zaken die je belangrijk vindt, dan kan je een boel koelers wegstrepen en houdt je enkele over voor de laatste beslissing.
Een nadeel van reviews in het algemeen vind ik altijd wel dat de koeleigenschappen worden beoordeeld met allerlei meegeleverde fans. Als de testen nu eens allemaal passief zijn of allemaal met één en dezelfde koeler, zou dat een veel beter vergelijk geven dan nu. Ik bedoel maar: een meegeleverde Scythe fan kan je bijvoorbeeld zelf veranderen door een andere fan, waardoor de koeling kan toe- of afnemen, dus op zich zegt het allemaal weinig vind ik.

Nondeju, ik zie dat ik een groot verhaal heb opgehangen, nu kap ik eerst maar weer eens, voordat de halve middag alweer voorbij is :9 :o .

Linkje van een vergelijking in de PW: http://tweakers.net/price...wIRMXuaFTqsbHhDq5CIlp3_cf

[Voor 57% gewijzigd door Aardwolf op 15-10-2010 14:49]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

marcel87 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:16:
Misschien kan je hier nog iets mee?
V&A aangeboden: Noctua NH-U12P SE1366 (1366 en AM2/AM3)

@ DANG3R NL: Die scythe fan wie je daar laat zien, staat in de PW met 0 dB, zeg je daarom dat hij stil is?
Ik bedoel ik had die eerst ook op mijn lijst staan, aangezien deze optioneel is met PWM en/of VR (variable reduction, dus snelheid aanpassen door weerstand voltage handmatig), zie ook type SY1225SL12HPVS (Slip Stream 120 PWM series). Maar vol gas geeft deze ruim 130m3/h, maar wel bij dik 32 dB!!!! Dus ja, tis maar net wat je dan stil noemt natuurlijk. Misschien heb je die flow per tijdseenheid helemaal niet nodig, dus kan deze worden teruggebracht tot minimaal 41,5 m3/h en 7,5 dB.

Je kan dan ook wel een andere fan bedenken die iets dergelijks kan neerzetten qua airflow en beperkt geluid. Punt is wel dat Scythe redelijke fans maakt voor beperkt geld en dat ze zwart zijn, dat dan wel. Tis maar net wat je wilt.

Edit: nog even terugkomend op die advertentie link hierboven. De specs van die fan (NF-P12) is:
- 9 bladen;
- RPM is variabel (maar geen PWM of VR), alleen door voltage verandering (meegeleverde molexadapters ULNA/LNA/full) of bijv. een fancontroller als Fanmate 2;
- MTBF= >150.000h (Scythe = 30.000h)
- Garantie normaal 6 jaar;
- Stand 1 (ULNA): RPM=900 dB(A)=12,6 m3/h=63,4
- Stand 2 (LNA): RPM=1100 dB(A)=16,9 m3/h=78,5
- Stand 3 (full): RPM=1300 dB(A)=19,8 m3/h=92,3
- Input: 1,08 W/0,09A @ 12 volt

Voordelen die CPU koeler, push-pull met stille koelers die veel m3/h verplaatsen (waarschijnlijk nog meer al hierbovenstaand, aangezien hier is uitgegaan van een enkele fanopstelling).
Nadelen duur (2ehands valt mee), geen PWM/VR en evt. de kleur: rood/bruin en beige.
De fan levert maximaal 27dBA (Wat hij ook echt doet). Maar het is een van de weinige fans welke niet zeurt met weinig stroom. Minimum DB is gewoon een fout.

• Fid3lity
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-08 20:10

Fid3lity

Spectre X

danger89 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 08:00:
@blue-tiger
1) Is de mugen II en Yasya beter dan de Ninja 3?
2) Of toch een Zalman?

Waar gaat je voorkeur naar uit?
Ik zeg: de Mugen II is de beste koeler kwa prijs/performance. De Yasya zou de opvolger van de Mugen II moeten zijn en presteert ook heel aardig, vrijwel gelijkwaardig maar bespaart toch aardig wat ruimte ;)

• danger89
Ok :)
Ja, volgens mij zou de Ninja 3 weer de opvolger moeten zijn voor de Mugen II (ondanks het een andere serie betreft.

• .Sjoerd
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09-06 14:11
nee, ninja 3 bestond al voor de mugen 2 dacht ik zo.
Yasha heb ik goede ervaringen mee (helaas niet in eigen bezit).

specs

• Pausie
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-09 21:51
En deze dan?

Zalman CNPS10X Extreme

pricewatch: Zalman CNPS10X Extreme

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Geen goede koeler welke ook niet op het socket past ;)

• Paco_NL
  • Laatst online: 08-09 20:50
danger89 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:43:
Scythe Mugen 2 rev.B
Geen verstelbare 120mm fan.
5 heat-pipes
Relatief Stil??
Hij heeft er 2x 5 st.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

5 Stuks, 5x een U vorm zeg maar. Je kan het wel 2x5 noemen, maar het blijven 5 heatpipes.

Zelfde geld voor de V8. Deze heeft maar 4 heatpipes, 4x een U vorm.

[Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 15-10-2010 19:44]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee