Toon posts:

Subwoofer doet niet mee bij stereo

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 11:32
Raar probleem, ik heb een Teufel E300 gekocht. Als ik hiervan maar 1 CINCH aansluiting inplug en deze bijvoorbeeld in mijn computer inplug dan werkt het perfect. De subwoofer doet gezellig mee, de bas is goed, zelfs de achterspeakers doen mee (volgens de handleiding doet de subwoofer aan virtual upmixing).

Maar als ik alle 3 de cinch kabels aansluit is er iets geks aan de hand. Alle speakers doen het bij het testen, evenals de subwoofer. Maar als ik stereo muziek afspeel doet de subwoofer helemaal niets, (ook de achterspeakers doen niets, maar dat vind ik niet zo gek).

Bij mijn vorige 5.1 setje keek de subwoofer naar het geluid en filterde hier de lage tonen uit en speelde die zelf, de rest van het geluid werd door de sattelieten afgespeeld. Maar bij deze boxen set is dat niet het geval.

Nu is het een beetje lullig als ik elke keer achter mijn subwoofer moet om kabels los te trekken :/.

Volgens de handleiding is dit gedrag allemaal 'by-design' en zou mijn geluidskaart het geluid naar de subwoofer moeten sturen, virtual moeten upmixen.

Nu heb ik een redelijk luxe geluidskaart (Theatron Agrippa 7.1 DTS, fysiek gelijk aan een Auzentech XPlosion 7.1). Maar ik kan hier nergens een optie voor vinden.

Ook in Windows Media Player zelf kan ik dit niet vinden (hoewel ik het liever in 1x aan pas in mijn geluidskaart drivers).

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat mijn geluidskaart zich netjes als een versterker gedraagt en dit werk doet?

Edit: ik gebruik driver 7.12.8.1740, het is een C-Media chipset.

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:09

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

roy-t schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 17:49:
Volgens de handleiding is dit gedrag allemaal 'by-design' en zou mijn geluidskaart het geluid naar de subwoofer moeten sturen, virtual moeten upmixen.
Zodra je alles aansluit met drie maal 3,5mm jack heeft elk kanaal een eigen uitgang en is er dus voor de subwoofer een dedicated uitgang. Op die manier verwacht de Teufel unit dan ook een los signaal op dat kanaal. Echter met muziek (2.0) wordt dat kanaal niet gebruikt, dan moet je muziek hebben welke daadwerkelijk 2.1 is aangezien je dan een dedicated kanaal hebt.

Oplossing voor je probleem heb ik helaas niet zo voor je, maar vond een stukje uitleg wel handig O-)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:24
Ik ga er vanuit dat de speakerset input van meerdere kabels automatisch als discreet herkent en zelf dus geen upmixing doet (lijkt me wel handig zo'n 'feature', voor als je discrete surround tracks naar de speakers stuurt :P )

Je zult dus op de geluidskaart een stereotrack moeten upmixen. Jouw kaart moet het kunnen want die ondersteunt ook Dolby Pro logic II/IIx. Heb je al goed in de manual gekeken? Ik wou er ook even vluchtig in kijken maar de Club3D site doet het niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• roy-t
Ik heb er even naar gekeken, maar als ik input op 2.0 zet en out op 5.1 dan kan ik inderdaad een Dolby optie kiezen, helaas activeert dit niet de subwoofer, maar wel 4 boxjes ipv 2. Ik heb het even op mijn onboard geluiodskaart geprobeerd, daar is een speciale optie "enable bass management" op van 2.0 2.1 te maken.

Hmmm...

Edit:

Deze chart gevonden: http://www.auzentech.com/site/support/ComparisonChart1.xhtml

Daar staat dat de Auzentech Xplosion 7.1 "simple bass redirection" heeft... Nu nog vinden waar dan :/.

Edit2:

Nouja maar een ticket aangemaakt bij Auzentech support. Wie weet komt die optie dan boven water :).

[Voor 32% gewijzigd door roy-t op 15-10-2010 15:01]

• roy-t
Ok, fix

Voor mensen met een Auzentech Xplosion 7.1 DTS of een Club3D Theatron Agrippa 7.1 DTS of een andere CMI8770 geluidskaart.

Download de 7.12.8.1740 driver via http://club3d.nl/support/support_drivers_section.cfm

Ga naar Geluidsinstellingen van Windows in het configuratie scherm. Doorloop de instellingen van je 5.1 set. Bij de vraag welke speakers "full range" zijn vink je alle speakers uit.

Ga naar de driver utility. Zet de input op 2CH, zet de analogue output op 6CH (of 8CH). Klik op het hamertje naast analogue output, selecteer "Bass Enhancement" en selecteer General Music.

Laat andere opties zoals DTS neopc, EXXEAR3D en 7.1 Virual Speaker shifter uit staan, deze vernaggelen het geluid.

Gefeliciteerd crossover staat nu aan. Maar let op, als je een dvd wilt kijken of een game wilt spelen die 5.1 audio ondersteund moet je eerst naar je driver utility gaan en de input op 6CH zetten!

Aldus hoe ik uiteindelijk crossover aan heb gekregen. Hoop dat iemand er nog wat aan heeft.

Het klinkt wel geweldig!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee