• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
Hoi Allen,

Ik heb sindskort de Panasonic LX5, om een beetje te spelen met fotografie.
Ik schiet momenteel op JPEG+RAW (tegelijkertijd) omdat ik nog niet veel ervaring heb met RAW bewerken, maar ik wil er wel mee spelen.

Momenteel gebruik ik een 8gb class 4 Sandisk extreme 2 kaartje. Ik zoek een 16gb omdat de RAW plaatjes zo groot zijn. Is het verstandig om een sneller kaartje te halen, voor de camera. Zal het dan sneller de RAW files wegschrijven? een klasse 6 of 10 zelfs?
Of is de camera de beperking? Vooral als ik een keerjte met Burst wil schieten (3foto's maar) duurt het zeker 10-15 sec voordat de Pana klaar is met schrijven.

Hope you guys can help.

Greetz

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01-2025
Anderen zullen anders denken, maar 8GB Class 4 lijkt mij voldoende en snel genoeg.

En die 10-15sec voor de pano shot heeft eerder te maken met het stitchen van de shots dan met het opslaan van de foto.

En als je nog weinig ervaring met RAW hebt, schiet dan alleen JPEG. Of schiet alleen RAW en leer het te gebruiken. RAW+JPEG lijkt mij overbodig, vooral nog als je de RAW bestand voorlopig helemaal niet gebruikt.

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
Thx voor je reactie.
Ja was op vakantie en voor de zekerheid had ik maar de jpeg + raw optie gekozen, zodat ik thuis eventueel met de RAW bestanden kon spelen.

Maw wil je zeggen dat ik met een snellere kaart alleen profijt heb met het overzetten van de fotos naar mijn computer?