• editoor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-02 17:37
Sinds ik in het bezit ben van deze kaart heb ik vaak last van vastlopers. In het begin was het vooral de wat oudere spellen die vastliepen, nu zijn het ook de nieuwere spellen die vastlopen. Zowel tijdens het menu alsook tijdens het spelen loopt het vast. Wat meestal gebeurd als ie is vastgelopen, is dat het scherm lichtbruin wordt met verticale strepen. Ik kan dan alleen nog mijn computer opnieuw opstarten. Wat vaak een oplossing was voor mijn probleem was dat ik in de game instellingen de bitrate wijzigde van 32 naar 16 bit.

Wat ik mij nu dus afvraag is, hoe ik erachter kan komen wat precies het vastlopen veroorzaakt.

Ik heb ook gekeken naar de temperatuur van mijn videokaart tijdens het spelen en de temperatuur word niet warmer dan een graad of 70. Dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Spellen die vastlopen:

Age of Mythology
Grand Theft Auto: San Andreas(werkt goed op 16 bit)
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
Medal of Honor 2010
Jade Empire

Spellen die zonder problemen lopen:
Counterstrike source
Half-Life 2
singularity
GRID
C&C Tiberium Wars
Metro 2033

Mijn pc specs:

Intel 8400e@ 3.6Ghz
6Gb Ram Kingston
Saphire ATI 4870 512MB(geen OC)
Intel SSD 160GB

Software:
Windows 7 ultimate 64bit
Laatste drivers van ATI

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:15

D4NG3R

kiwi

:)

Welke videokaart had je hiervoor? Want GTA:SA Draait hier perfect op mn HD5770. Welke een stuk nieuwer is :S .

Lijkt een driverprobleem. Doordat je hiervoor bijv een Nvidia kaart had.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 14-10-2010 11:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Je zegt zelf al dat het scherm lichtbruin wordt met strepen, je videokaart is denk ik defect, of defect aan het raken.
Misschien dat je hem nog binnen de garantie kan retourneren?

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
zo zien lijkt het inderdaad dat tie kapot is... had ik ook met mijn 4870HD... GDDR4

Kreeg allemaal strepen enzo, en had een FPS die van 40 naar 130 ging.... en bleef hangen...

Dus inderdaad wat Frag zegt, MIsschien nog net binnen de garantie inruilen?

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• editoor
D4NG3R NL schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:20:
Welke videokaart had je hiervoor? Want GTA:SA Draait hier perfect op mn HD5770. Welke een stuk nieuwer is :S .

Lijkt een driverprobleem. Doordat je hiervoor bijv een Nvidia kaart had.
Ik heb geen andere videokaart in deze pc gehad.
Soundstorm2010 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:31:
zo zien lijkt het inderdaad dat tie kapot is... had ik ook met mijn 4870HD... GDDR4

Kreeg allemaal strepen enzo, en had een FPS die van 40 naar 130 ging.... en bleef hangen...

Dus inderdaad wat Frag zegt, MIsschien nog net binnen de garantie inruilen?
Ik heb de kaart zon 2 jaar geleden gekocht bij Alternate. Heb ik dan nog recht op garantie? Ik heb de kaart ook ge-oced. Vervalt dan de garantie of heeft dat geen invloed?

[ Voor 24% gewijzigd door editoor op 14-10-2010 12:29 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mits de OC niet overdreven was, en hij nu op de standaard clocks staat gaan de meeste winkels er niet over zeuren, 1 tip though: Begin er niet over... :P .

Gewoon garantie aanvragen ja, als ze zeggen dat hij ouder is als twee jaar geef je aan dat de verwachte levensduur van een videokaart toch minstens 3 jaar mag zijn.

• editoor
D4NG3R NL schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:29:
Mits de garantie niet overdreven was, en hij nu op de standaard clocks staat gaan de meeste winkels er niet over zeuren, 1 tip though: Begin er niet over... :P .

Gewoon garantie aanvragen ja, als ze zeggen dat hij ouder is als twee jaar geef je aan dat de verwachte levensduur van een videokaart toch minstens 3 jaar mag zijn.
Het oc-en heb ik alleen ff uitgeprobeerd. voor 99% heeft ie gewoon op de normale clock gedraaid.

• editoor
Ik heb het nog eens nagezocht en ik heb de pc besteld op 17-11-08 dus de kaart is jonger dan 2 jaar.

• Soundstorm2010
Gewoon een poging wagen... Nee heb je, Ja kun je krijgen ;)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Alternate geeft standaard 24 maanden garantie op de meeste hardware. Ik weet uit ervaring dat ze erg lastig kunnen gaan doen na deze periode (en trouwens ook -tijdens- deze periode), en dat ze proberen alle kosten op jou te verhalen. Gewoon negeren, en een beetje terug duwen als zij moeilijk doen. Je staat in je recht, en anders een RMA aanvragen bij de producent.

Ik weet echter niet hoe het zit met de Europese richtlijnen t.b.v. de garantie en levensduur van de producten. Misschien even op de website van de consumentenbond nalezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nixy op 14-10-2010 12:40 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 20:57
Wat ik mij nu dus afvraag is, hoe ik erachter kan komen wat precies het vastlopen veroorzaakt.

Ik heb ook gekeken naar de temperatuur van mijn videokaart tijdens het spelen en de temperatuur word niet warmer dan een graad of 70. Dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Dit IS het probleem.
Ik heb zelf ook een 4870 en deze begon sinds deze zomer ook vast te lopen, voor het eerst met Stacraft 2, en vervolgens met steeds meer games. Hij werdt bij mij tussen de 65-75 graden en soms liep hij vast bij 65 soms bij 75.
Oplossing? Ik heb een nieuwe cooler gekocht http://tweakers.net/price...elero-twin-turbo-pro.html. 1, hij wordt niet meer warmer dan 45 graden 2, hij is extreem stil!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

sbmuc schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:45:
[...]

Dit IS het probleem.
Ik heb zelf ook een 4870 en deze begon sinds deze zomer ook vast te lopen, voor het eerst met Stacraft 2, en vervolgens met steeds meer games. Hij werdt bij mij tussen de 65-75 graden en soms liep hij vast bij 65 soms bij 75.
Oplossing? Ik heb een nieuwe cooler gekocht http://tweakers.net/price...elero-twin-turbo-pro.html. 1, hij wordt niet meer warmer dan 45 graden 2, hij is extreem stil!
75c mag voor een HD4870 echt geen probleem zijn. Tot 95c functioneren ze gewoon naar behoren, pas daarna MOGEN ze vervelend gaan doen.

Voor een GPU moet je 85c als het gemiddelde maximum aanhouden. Met enkele uitschietters naar 90c.

Je hebt garantie? Gewoon terugsturen die handel, succes :) .

• sbmuc
D4NG3R NL schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:46:
[...]
75c mag voor een HD4870 echt geen probleem zijn. Tot 95c functioneren ze gewoon naar behoren, pas daarna MOGEN ze vervelend gaan doen.

Voor een GPU moet je 85c als het gemiddelde maximum aanhouden. Met enkele uitschietters naar 90c.

Je hebt garantie? Gewoon terugsturen die handel, succes :) .
Het mag geen probleem zijn, maar blijkbaar na verloop van tijd wordt de kaart slechter(solderingen misschien of iets in die richting). Ik heb het probleem ook bij mijn 8800GT, hier was ook de oplossing de fan op 80% te zetten maar dit geeft gewoon een hoop lawaai...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

sbmuc schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:49:
[...]

Het mag geen probleem zijn, maar blijkbaar na verloop van tijd wordt de kaart slechter(solderingen misschien of iets in die richting). Ik heb het probleem ook bij mijn 8800GT, hier was ook de oplossing de fan op 80% te zetten maar dit geeft gewoon een hoop lawaai...
Bij ATI gebruiken ze niet dezelfde soldeersel als bij Nvidia, bij ATI pleurt het er niet zomaar uit door hitte. Of er moet veel stof in de koeler zijn gekomen.

Maar alsnog: Als de temps uit de pan lopen met de stock cooler is het niet goed. En het is niet de bedoeling dat je een andere koeler moet kopen (Waarmee je garantie verloopt).

• sbmuc
D4NG3R NL schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:50:
[...]
Bij ATI gebruiken ze niet dezelfde soldeersel als bij Nvidia, bij ATI pleurt het er niet zomaar uit door hitte. Of er moet veel stof in de koeler zijn gekomen.

Maar alsnog: Als de temps uit de pan lopen met de stock cooler is het niet goed. En het is niet de bedoeling dat je een andere koeler moet kopen (Waarmee je garantie verloopt).
Lawaai van de stockcooler is al meer dan voldoende reden om een fatsoenlijke cooler aan te schaffen.
Maar idd als editoor zin heeft om dan ding terug te sturen met garantie en wachten op een nieuwe(refurbished of gerepareerde) kaart dan moet hij dat gewoon doen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Of hij koopt een nieuwe koeler, en komt erachter dat wamte het probleem niet was :Z....

Gewoon met garantie sturen, daarna eventueel een andere koeler nemen.

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:10
Heeft je saphire geen last van de bekende 2d 3d bug!

http://www.warhammerallia...s/showthread.php?t=118448

• Soundstorm2010
Juist O-)

• editoor
Dat lijkt inderdaad heel erg op mijn probleem O-)

Met Rivatuner heb ik nu al die stappen gevolgd en zal ff testen of het het probleem heeft opgelost.

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:10
Ik had het zelf met BC2. welke random crashte. Na het installen van rivatuner met de gegevens
geen problemen meer. lets hope.....

• Soundstorm2010
En al resultaat ??

• editoor
Nou, het is toch nog niet helemaal gelukt. Ik wil het dus zo instellen dat hij altijd op 750 staat geklokt en heb ook de eerste 7 stappen gevolgd, maar als ik naar ati overdrive ga, staat er bij current values nog steeds 500. Ik weet niet wat ik nu fout doe.

• Soundstorm2010
jammer dat ik niet thuis ben, dus kan je momenteel niet helpen, heb geen ccc hier

• editoor
Ik heb nu enable ati overdrive uitgevinkt en nu staat hij wel op 750. Ik ga ff uittesten of het geholpen heeft met MOH 2010. 15 minuten geleden liep ie na 5 minuten vast. kijken of ie het nu langer vol gaat houden.

• Soundstorm2010
ik hoor wel of het opgelost is ;)

• editoor
Nou hij heeft het wel langer volgehouden. Ik kwam nooit verder dan het filmpje bij moh 2010 en nu heb ik zelf kunnen spelen :) hij is uiteindelijk alsnog vastgelopen maar dat kwam denk ik omdat mijn fan uit stond. Ik kon de snelheid van de fan via de control center niet wijzigen. Via rivaturner heb ik hem nu op 50% gezet en ik ga weer ff uitproberen of ie het nu zonder vastlopen gaat werken.

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-02 17:03
Heb dezelfde videokaart gehad met hetzelfde probleem... Na het installeren van niet officiele drivers en de fanspeed vrij hoog zetten was het probleem bij mij opgelost.
http://donotargue.com/category/drivers/ heb ze volgens mij hiervandaan gehaald

[ Voor 21% gewijzigd door boombes op 14-10-2010 14:36 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Pagina: 1