Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
Hallo!

Ik loop stage op een basisschool. Ik had de opdracht om 2 nieuwe hp's opnieuw te installeren inclusief drivers etc. Nu had ik de ethernet-controller driver geinstalleerd, verscheidene internetdrivers en de videokaartdrivers geinstalleerd. Beide pc's kunnen nog steeds niet op internet en nog steeds niet op het domein. Maar, Ik kan ze wel in een Workgroup hangen!? Ik snap er echt niks meer van. Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:50
welk besturingssysteem draaien de 2 nieuwe computers?

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Ze draaien op windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:50
home of prof ?

1. Als je bij eigenschappen van deze computer >computernaam > wijzigen het domein invult wat voor foutmelding geeft hij dan ?

2. Hebben ze wel een ipadres gekregen van de dhcp server ?

[ Voor 99% gewijzigd door Marmotje op 14-10-2010 11:05 ]

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Professional 32 bits versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het ip adres wat ze krijgen ?
Wat voor foutmelding krijg je als je ze in het domain probeert te plaatsen?
Kunnen ze elkaar pingen
Kun je een ander systeem in het netwerk pingen?
enz enz
Wel eerst zelf wat proberen en onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Geef ze desnoods een vast IP, of je moet je IPrange van je DHCP server hoger zetten.

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

Hebben ze wel de juiste computernaam? Anders gaat het domein ze ook niet accepteren :P .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Hij zegt: Kan geen verbinding maken met domeincontroller in domein SKOD.LOCAL. Controleer of dit domein juist is. Hij heeft ook geen IP adres, maar als ik in de server bij Active Directory kijk staat hij daar gewoon netjes tussen de computers in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:07:
Hebben ze wel de juiste computernaam? Anders gaat het domein ze ook niet accepteren :P .
Tenzij het account waarmee hij ze het domein wil laten joinen rechten heeft om computer accounts aan te maken ;)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
aaaah dat zou hem weleens kunnen zijn. Dankje!
Soundstorm2010 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:07:
Geef ze desnoods een vast IP, of je moet je IPrange van je DHCP server hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

redfoxert schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:09:
[...]

Tenzij het account waarmee hij ze het domein wil laten joinen rechten heeft om computer accounts aan te maken ;)
Das dan wel weer waar...

offtopic:
Mag ik trouwens vragen waar je stage loopt? Want volgensmij ken ik jouw, heb je stage in Enschede of Hengelo? (Of die regio)

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 14-10-2010 11:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
misschien voor in de toekomst handig, als dit soort dingen gebeuren: Altijd eerst kijken wat het IPadres van de client is en of ze de server kunnen pingen. Je begint altijd met het uitsluiten van een aantal dingen en ga hiermee logisch en stapsgewijs te werk. Als andere clients wel kunnen connecten en de jouwe niet, dan zal het waarschijnlijk wel aan jou clients liggen. enz, enz, enz :)

Alles moet geleerd worden, maar heb je dan geen stage-begeleider waar je dit soort dingen aan kunt vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
nielsl schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:59:
misschien voor in de toekomst handig, als dit soort dingen gebeuren: Altijd eerst kijken wat het IPadres van de client is en of ze de server kunnen pingen. Je begint altijd met het uitsluiten van een aantal dingen en ga hiermee logisch en stapsgewijs te werk. Als andere clients wel kunnen connecten en de jouwe niet, dan zal het waarschijnlijk wel aan jou clients liggen. enz, enz, enz :)

Alles moet geleerd worden, maar heb je dan geen stage-begeleider waar je dit soort dingen aan kunt vragen?
Ook zulke mensen kan je niet op aan... als je ze nodig hebt, dan zijn ze er niet of ze weten het niet...

En heb je ze niet nodig, dan kijken ze op je vingers.... |:(

*Edit* Niet alle Stage begeleiders zijn zo... bedoel alleen dat er best veel zijn :O

[ Voor 5% gewijzigd door Soundstorm2010 op 14-10-2010 12:43 . Reden: OOps ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Soundstorm2010 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:18:
[...]

Ook zulke mensen kan je niet op aan... als je ze nodig hebt, dan zijn ze er niet of ze weten het niet...

En heb je ze niet nodig, dan kijken ze op je vingers.... |:(
Ho ho ik ben hier ook begeleider van stagiaires en die kunnen gewoon dingen vragen hoor.
Wil ze ook best helpen maar dan moeten ze wel hun mond opentrekken.
Maar ik hoor ook verhalen van inderdaad scholen waar ze een ict-er kunnen gebruiken maar geen pc hebben staan waar hij op kan werken. Onze vorige stagiair had dat ook en vroeg of hij zijn laptop mee mocht nemen.

Toen bleek dus dat hij zijn stage heeft moeten doen op zijn eigen laptop omdat ze daar geen pc voor hem hadden staan. Dat vond ik toch wel schandalig. En als hij dan een pc had werd hij weggestuurd als er computerles was 8)7 Hier had hij gewoon een complete werkplek met pc en 24 inch :*)

@ TS vraag anders de admin of hij een speciaal account wil aanmaken voor je zodat je die twee pc's in het domein kan hangen. Zodra je ze wil toevoegen zal hij ook om een account en wachtwoord vragen. Dat account moet inderdaad geauthoriseerd zijn om pc's toe te voegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Frostbite op 14-10-2010 12:27 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Nou, ik heb nog even gekeken, hij krijgt geen IP. Pingen kan niet. Hij ziet geen netwerk in netwerkbeheer. In de bios staat hij gewoon aan. De juiste drivers staan erop. Eigen IP geven kan ook niet, omdat hij "geen" netwerkkaart heeft. Aan de accounts ligt het ook niet omdat hij er in probeert te komen via zijn eigen account omdat hij nog niet in het netwerk hangt. En op de server zonder IP gaan kijken of ik die pc erin krijg, ik weet het niet... Maar, mijn stagebegeleider heeft er eigenlijk nog minder verstand van dan ik... Ik ben nu weer overnieuw begonnen met de installatie en aan het proberen om alleen met de Intel geintegreerde moederbord drivers te werken... maar als dat niet lukt weet ik het echt niet meer...
Sc0rPi0N schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:24:
[...]

Ho ho ik ben hier ook begeleider van stagiaires en die kunnen gewoon dingen vragen hoor.
Wil ze ook best helpen maar dan moeten ze wel hun mond opentrekken.
Maar ik hoor ook verhalen van inderdaad scholen waar ze een ict-er kunnen gebruiken maar geen pc hebben staan waar hij op kan werken. Onze vorige stagiair had dat ook en vroeg of hij zijn laptop mee mocht nemen.

Toen bleek dus dat hij zijn stage heeft moeten doen op zijn eigen laptop omdat ze daar geen pc voor hem hadden staan. Dat vond ik toch wel schandalig. En als hij dan een pc had werd hij weggestuurd als er computerles was 8)7 Hier had hij gewoon een complete werkplek met pc en 24 inch :*)

@ TS vraag anders de admin of hij een speciaal account wil aanmaken voor je zodat je die twee pc's in het domein kan hangen. Zodra je ze wil toevoegen zal hij ook om een account en wachtwoord vragen. Dat account moet inderdaad geauthoriseerd zijn om pc's toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Er wordt hier wel snel gereageerd trouwens ! dankjewel ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
Als ik lees "omdat hij "geen" netwerkkaart heeft." zou ik toch gaan twijfelen aan de netwerkkaart-drivers. Controleer die eerst nog maar eens. Zonder correct werkende drivers geen IP-stack, zonder IP-stack geen netwerktoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Ik heb inmiddels alle drivers van de HP site die met modem, chipset of netwerk te maken hebben al gehad. Windows tig keer opnieuw geinstalleerd. Het lampje achterop de netwerkkaart brandt. Ik snap het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Bloodshot schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:49:
Als ik lees "omdat hij "geen" netwerkkaart heeft." zou ik toch gaan twijfelen aan de netwerkkaart-drivers. Controleer die eerst nog maar eens. Zonder correct werkende drivers geen IP-stack, zonder IP-stack geen netwerktoegang.
I second that, als het gaat om HP'tje kun je gewoon het serienummer invoeren op de website van HP en de drivers eraf plukken. Gaat het overigens om een onboard NIC (neem aan van wel) of een insteekkaart. Als het het tweede geval is, haal dat kaartje er dan even uit en kijk welk merk / chipset het kaartje heeft. Dan kun je verder de drivers erbij zoeken via onze grote zoekvriend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
het is gewoon onboard. Dat was trouwens het eerste wat ik heb gedaan, naar HP.nl en daar de drivers eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:41
Vind windows wel iets als je naar hardware laat zoeken?
check ook even de bios of daar alles goed staat, het kan zijn dat de onboard netwerkkaart daar disabled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Ook binnen 1 serie komt het nog wel eens voor dat er verschillende chipsets toegepast worden. Zijn er meerdere soorten drivers voor dit model te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
jah er zijn er een stuk of 6, maar die heb ik allemaal al gehad, als ik een driver had die het niet deed deïnstalleerde ik hem en dan installeerde ik een andere. Doet-ie-niet. In de bios staat de onboard networkkaart gewoon aan. Overigens heb ik de chipset driver van hp ook geinstalleerd...
Bloodshot schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 15:05:
Ook binnen 1 serie komt het nog wel eens voor dat er verschillende chipsets toegepast worden. Zijn er meerdere soorten drivers voor dit model te downloaden?

[ Voor 5% gewijzigd door ray1992xD op 15-10-2010 08:58 . Reden: Oops ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Kun je niet bij een andere HP-PC van hetzelfde model spieken welke driver daarvoor gebruikt wordt?
Desnoods beide machines openmaken en chipsets vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Laatst online: 10:42
de lampjes achterop branden.. er staat geen fout door de netwerk kaart..

standaard staat dhcp aan en zou je verwachten dat er een IP adres gegeven zou worden aan de pc vanuit de dhcp die op het netwerk actief hoort te zijn.

dat is de standaard situatie, helaas wijkt dit wel eens af, en voornamelijk op basis scholen zien we nog wel eens rare opstellingen.

als je naar cmd gaat en ipconfig /all intyped, krijg je dan een 169.x.x.x adres?

zo ja, dat is een apipa adres en die wordt afgegeven als de machine geen adres van de dhcp server krijgt. hierdoor zullen de 2 computers elkaar wel in een werkgroep zien, maar niet aan kunnen melden op de domein controller

een IP adres wat je kan gebruiken zou ik aan de it er ter plaatse vragen misschien heeft hij ene administratie waar je in kan zien of er een vrij ip adres is. als dit er niet is kan je ook een werkende machine opzoeken, daar de netwerk gegevens van overnemen, en d.m.v. ping een vrij ip adres opzoeken. verzeker jezelf er wel echt van dat deze vrij is, en administreer alles gelijk, dat levert je bonuspunten op! en maakt het installeren van de volgende machines makkelijker.

als de machine een vast ip heeft kan je deze ongetwijfeld wel toevoegen aan het domein, mits je de correcte gegevens hebt.

bovenstaande zijn eigelijk standaard handelingen die school of je stage begeleider je uit hadden kunnen leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door fvdberg op 15-10-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Daar zal ik dan eens naar kijken! Bedankt! En nu ik toch reageer, ik ben niet zo heel handig in netwerken, vooral niet in draadloze netwerken... Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat ik draadloos werk met een laptop, van een leerlinge. Ze heeft hem hard nodig maar de netwerkverbinding valt er (ook weer) om de haverklap uit. Ze heeft wel een IP adres, het wachtwoord betwijfel ik ofdat dat goed is, omdat ze het zelf niet eens weten hier... In ieder geval, ik heb 5 minuten verbinding gehad en toen was het over... Naast een andere laptop gezet en gekeken ofdat alle instellingen hetzelfde waren, dat klopte... Netwerkverbinding hersteld, werkte niet... Ook heb ik naast alle acces points gezeten en heeft de laptop waar ik de HP van de leerlingen naast heb gezet, een dynamisch IP en DNS adres. Gaat dit altijd zo moeizaam op scholen of ligt het aan mij? En wat kan ik eraan doen? Niemand weet het hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

ray1992xD schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:57:
Daar zal ik dan eens naar kijken! Bedankt! En nu ik toch reageer, ik ben niet zo heel handig in netwerken, vooral niet in draadloze netwerken... Dit is de eerste keer in mijn hele leven dat ik draadloos werk met een laptop, van een leerlinge. Ze heeft hem hard nodig maar de netwerkverbinding valt er (ook weer) om de haverklap uit. Ze heeft wel een IP adres, het wachtwoord betwijfel ik ofdat dat goed is, omdat ze het zelf niet eens weten hier... In ieder geval, ik heb 5 minuten verbinding gehad en toen was het over... Naast een andere laptop gezet en gekeken ofdat alle instellingen hetzelfde waren, dat klopte... Netwerkverbinding hersteld, werkte niet... Ook heb ik naast alle acces points gezeten en heeft de laptop waar ik de HP van de leerlingen naast heb gezet, een dynamisch IP en DNS adres. Gaat dit altijd zo moeizaam op scholen of ligt het aan mij? En wat kan ik eraan doen? Niemand weet het hier...
In mijn ogen is dit iets wat de systeembeheerder op moet pakken en het niet moet overlaten aan een (nofi) stagiair. Of de lease staat heel kort ingesteld in de DHCP server.

Als het met andere laptops wel lukt en op die ene niet, dan kun je kijken naar de drivers van de WAN kaart. Als dat een privélaptop is dan is het wmb einde verhaal/support/ondersteuning !!!

Tevens moet je begeleider je gaan begeleiden, want nu word je naar mijn idee in het diepe gegooid zonder 'zwemvest'. Als er niemand is om je te begeleiden dan zou ik een andere stageplek gaan zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Frostbite op 19-10-2010 12:15 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Het zit zo, mijn begeleider is ziek en zit thuis, maar binnenkort is ze er weer. Maar nu is mijn begeleider degene die er het "meeste" verstand van heeft... Niks dus... De computers zijn by the way 2e hands, net zoals de laptop. Ik heb gewoon echt het vermoeden dat ze naar de klote zijn. Maarja, toch nog even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Laatst online: 10:42
ik vind het eigelijk schandalig. onbegeleid kan je niet verwachten van een stagiair (uitzonderingen daargelaten) dat ze zonder uitleg een netwerk kunnen troubleshooten.

2e hands hoeft niets te zeggen, ik denk eerder dat jou gebrek aan ervaring en de verkeerde configuratie of het feit dat documentatie ontbreekt meer van de problemen verklaart, iets dat ik echt niet aan jou toe reken maar wel aan je stageplaats.

ik zou je idd ook adviseren een andere stageplek te zoeken, maar verbrand je oude schoenen niet voor je nieuwe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

:o

Is die zieke begeleider ook de enige systeembeheerder daar of zijn er nog andere aanwezig?
En naast de kans dat ze volgende week terugkomt (is het ziekte of overspannen ?) zou ik maar eens vlug contact opnemen met je stagedocent en vertellen dat je nu gewoon vastloopt vanwege het gebrek aan ondersteuning.

(Ik kruip nu even in de stagebegeleidersrol merk ik)
Maar hou er rekening mee dat jij opdrachten moet uitvoeren voor je opleiding (leerdoelen ed)
Daar wordt je op beoordeeld. Later gaan ze misschien vragen wat je hebt gedaan (als je je dagen moet gaan verantwoorden). Een stagiair moet zowiezo een begeleider hebben (al dan niet vervanger) die weet wat de stage/opleiding inhoud en daar passend werk bij zoekt die de stagiair al dan niet met hulp moet kunnen uitvoeren.

Maar begrijp ik het goed dat je 's-morgens binnenkomt en jezelf maar een beetje moet bezighouden de hele dag (al dan niet alleen? )

[ Voor 7% gewijzigd door Frostbite op 20-10-2010 13:22 ]

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
Zo iets... Ik ben een tijdje offline geweest, maarze is terug...

Inderdaad zijn netwerken op scholen hele rare opstellingen... In die paar weken heb ik mezelf er eens goed in verdiept... ONGELOOFELIJk wat je allemaal aantreft op die scholen!

Ik heb eens staan kijken naar de switches, saus erbij en je kon het zo opeten... Kabels die er helemaal uit hingen, tig loops, tie wraps IPV de speciale wrapjes voor utp, de internet verbinding moet eerst door 5 routers heen... Heel raar allemaal.

Het probleem zelf is nu opgelost, ik had toch de verkeerde driver te pakken 8)7

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Een stagebegeleider en een praktijkopleider zijn vrij verschillende dingen ;)

Een stage op een basisschool is imho. een van de slechtere stages die je kan lopen, echt een last resort als je niets meer kan vinden. Hoger dan een niv. 2 leerling zou er niet moeten rondlopen imho.
Pagina: 1