Toon posts:

Geen draden uit mijn ISRA punt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• suzhan
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13-02-2013
Goede dag,

niet lang geleden heb ik een adsl abonnement besteld en bij de installatie moet ik een splitter aansluiten op de kabels die uit het ISRA-punt komen. Echter komen er helemaal geen kabels uit dat kastje (met uitgangen 1a 1b 2a en 2b). Weet iemand of ik hierbij een monteur nodig heb of ik dit probleem zelf kan oplossen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

gr.

Su

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Foto's zouden de boel behoorlijk verduidelijken.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• BHQ
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 09:47
Even random plaatje van internet:

[modbreak]deze host laat hotlinken niet toe[/modbreak]

Bedoel je die? Daar kan je door 2 schroefjes los te draaien zelf je telefoondraadjes in doen. Telefoonkabeltje of een anderpaar uit een UTP-kabel iets minder dan een centimetertje strippen zodat de aders zichtbaar zijn, die even in elkaar vastdraaien en vervolgens in je aansluiting schroeven.

Hm, het plaatje toont hier gewoon? Zal wel uit de cache komen, excuus..

[Voor 27% gewijzigd door BHQ op 13-10-2010 23:22]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Een ISRA heeft twee kanten, de KPN kant waar de (grond)kabel binnenkomt, en de kant waar de binnenhuisbekabeling aanzit. Aan de KPN kant mag je niks veranderen, je eigen kant wel. Hier kun je dus gewoon een kabeltje aansluiten (je hebt maar twee aders nodig) naar je splitter. Maak anders even een foto'tje.

• bjck
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21-09 20:57
suzhan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:39:
niet lang geleden heb ik een adsl abonnement besteld en bij de installatie moet ik een splitter aansluiten op de kabels die uit het ISRA-punt komen. Echter komen er helemaal geen kabels uit dat kastje (met uitgangen 1a 1b 2a en 2b). Weet iemand of ik hierbij een monteur nodig heb of ik dit probleem zelf kan oplossen?
Allereerst welkom op GoT. Graag voortaan de aanhef, bedankjes en groetjes achterwegen laten. Het is geen kettingbrief die je opstart op een forum ;)

Je hebt een ISRA waarbij binnenin de 'KPN zijde' is en buitenkant achter dat kapje (als hij er nog op zit) heb je 1a & 1b (lijn-1) en 2a+2b (lijn-2). Dit is de klant zijde en hier mag je zelf de aansluiting op maken.

Je kunt of een kabel met een RJ11 die in de splitter past (plastic stekkertje) strippen en onder de schroefjes monteren. Of een stuk telefoon kabel (met harde kern) gebruiken en die tussen de ISRA en de splitter monteren.

Hangt een beetje af van het type splitter, of deze alleen een stekker of ook een (insteek) draad verbinding heeft. En onder de schroefjes hoort eigenlijk een kabel met massieve (stevige) koperen kern. Zo'n 'plat telefoon snoer' open knippen en strippen tot het koper laat een paar hele dunne draadjes zien die onder een schroefje niet heel goed contact maken en niet goed vast zitten. Dat geeft risico met je ADSL signaal (stabiliteit en snelheid kunnen lager zijn).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• suzhan
het spijt me over de aanhef, bedankjes en groetjes. (ik ben hier nieuw).
foto:
ik heb al een telefoonkabel gestript en erin geschroefd, maar nog steeds geen resultaat. (ook al meer dan 5min gewacht) en aan de onderkant van dat kastje zit er een (dik) koperen draad, maar daar mag ik niet aan zetten begrijp ik?

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
kleine toevoeging:

Als je telefoonkabel met 4 aders hebt, heb je alleen de middelste 2 nodig. die kan je proberen op 1a/1b of 2a/2b.

• BHQ
Nope.

Je hebt toch niet één ader in beide aansluitingen gedaan right? 8)7

Een telefoonkabel ontdoen van de huls zodat je 2 apart gekleurde andere hulsjes ziet zitten, en die iets van een halve centimeter strippen. Die vervolgens ff in elkaar 'vlechten' (vastpakken en een draaiende beweging maken, WEL individueel van elkaar houden) en dat kan je vervolgens in je ISRA schroeven (eentje in 1A en eentje in 1B).

Vervolgens zou je modem vrijwel direct moeten gaan syncen.

[Voor 3% gewijzigd door BHQ op 13-10-2010 23:59. Reden: typo]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
suzhan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:13:
foto: [afbeelding]
ik heb al een telefoonkabel gestript en erin geschroefd, maar nog steeds geen resultaat. (ook al meer dan 5min gewacht) en aan de onderkant van dat kastje zit er een (dik) koperen draad, maar daar mag ik niet aan zetten begrijp ik?
Welke combinaties heb je geprobeerd, 1a/1b, 2a/2b etc? En waar kijk je precies naar, makkelijkste is in dit stadium is het dsl lampje op je modem in de gaten te houden. Deze gaat na een poosje knipperen (syncen) als het goed is continu branden (bij de meeste modems). Welk modem en welke provider heb je trouwens?

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:29
suzhan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:13:
foto: [afbeelding]
wtf, lekkere duidelijke foto. 8)7

In elkgeval, wat je daar hebt is inderdaad je isra.
Links zit je eerste lijn, rechts zit de tweede lijn.
Links heb je 1a & 1b, rechts heb je 2a & 2b.

Je pakt uit je installatiedoos een telefoonkabel waar al stekkertjes op zit. Een van de stekkerstjes knip je eraf.
Je pakt dan van de vier draden die in de kabel zit de rode en de blauwe. Blauw en rood strippen, niet meer dan 2 cm. Je wilt niet dat rood met blauw contact kan maken.
Rood sluit je aan op 1a, blauw op 1b.
. De andere kant van de kabel (dat stekkertje dus) prik je in je modem. Stroom op het modem en wachten maar.

Krijg je geen internet. Probeer het dan met rood op 2a, en blauw op 2b. Dan hebben ze internet op de tweede lijn gezet. Meestal niet, dus begin met 1a/b.

[Voor 9% gewijzigd door job op 13-10-2010 23:34]

• suzhan
Jarpse schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:20:
Nope.

Je hebt toch niet één ader in beide aansluitingen gedaan right? 8)7

Een telefoonkabel ontdoen van de huls zodat je 2 apart gekleurde andere hulsjes ziet zitten, en die iets van een halve centimeter strippen. Die vervolgens ff in elkaar 'vlechten' (vastpakken en een draaiende beweging maken, WEL individueel van elkaar houden) en dat kan je vervolgens in je ISRA schroeven (eentje in 1A en eentje in 2B).

Vervolgens zou je modem vrijwel direct moeten gaan syncen.
ik heb de volgende kabels gebruikt (van een telefoonkabel): een met rode omhulsel en een met groene omhulsel en vervolgens eentje in 1a gestopt en eentje in 1b daarna de andere kant van die groene en die rode kabel verbonden met de splitter en hieraan een RJ11 aangesloten en deze weer aan mijn modem van Online (ik weet niet precies welke type). Als alles goed aangesloten is dan zal het lampje "broadband" moeten gaan branden.

Dit heb ik ook geprobeerd met 2a en 2b, ook geen succes.. misschien heb ik die omhulsel te veel gestript (4cm ongeveer).. zou dat het probleem zijn?

Of moet ik nu een keer proberen met 1a en 2b (volgens Jarpse)

• Black_Adder
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:37
Voor zover ik dit lees begrijp ik dat je helemaal geen telefonie hebt, of heb aangeschaft. Een splitter is dan ook niet nodig, er zit immers geen telefonie signaal op de lijn.
De foto van Job legt alles meteen uit. De koperdraad mag alleen ontbloot in de contact doos. Wat je dus nodig hebt is een kabel met aan de ene kant de gestripte draadjes, net als op jobs foto en aan de andere kant een rj11 die je in je modem stopt.

1A-1B en 2A-2B zijn voor zover ik weet de enige 2 mogelijke opties, waar je rood links en blauw rechts moet doen. Ik kan me herinneren dat het bij mij wel zo werkte in de tijd dat ik nog adsl had. Heb ook precies hetzelfde ISRApuntdoosje als jij hebt.

Als het makkelijker voor je is kan je natuurlijk wel een splitter gebruiken, maar het is niet perse nodig als er geen telefonie op het aderpaar hebt.

• suzhan
oke, bedankt allen. ik heb ook telefonie van Online. ik ga het nu proberen zonder splitter. dus met de ene kant ontblote koperdraadjes (van een telefoonkabel) met rood in 1a en groen in 1b (bij mij is er geen blauw) en de andere kant (een RJ11) in mijn modem. Als het dan niet lukt, dan pak ik mijn HAMER erbij!!

[Voor 6% gewijzigd door suzhan op 13-10-2010 23:55]

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Het lijkt erop dat je het goed getest hebt (van uitgaande dat je voor de rest van de aansluitingen gewoon de handleiding volgt), maar dat er gewoon (nog) geen signaal is, of dat je modem misschien niet meewerkt.

• BHQ
suzhan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 23:37:
[...]
Of moet ik nu een keer proberen met 1a en 2b (volgens Jarpse)
Typfoutje, 1a en 1b bedoelde ik.

• Vossie_NL
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-11-2011
Zijn rood en groen wel de middelste aders? Het gaat er om dat je de middelste aders gebruikt.

• ajakkes
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:21
Met middelste aders worden de aders bedoeld die in de telefoonconnector in het midden zitten.

Wikipedia: RJ-11, RJ-14, RJ-25

👑

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee