Toon posts:

Hele PC hapert

Pagina: 1
Acties:

• [Randy]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-10-2017
Beste leden van Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn PC, waar ik momenteel zelf niet uitkom. Ik heb al een heer arsenaal van mogelijke oplossingen doorlopen, maar voorlopig kom ik er nog niet uit.

Probleemomschrijving
Het probleem is dat mijn PC van tijd tot tijd hapert. Dan staat eigenlijk de hele PC stil, de muis is niet te bewegen en de muziek blijft hangen.

Wanneer?
Het probleem doet zich sinds een weet of 2 op verschillende momenten voor. Als ik bijvoorbeeld een stream kijk(bijv. Journaal24), dan gebeurt het zeer regelmatig. Ook wanneer ik een hoorcollege terugkijk, of een filmpje op dumpert bekijk, dan hapert de PC volledig.
Het probleem doet zich tevens voor op het moment dat ik muziek heb aanstaan(dan merk je het natuurlijk omdat het geluid blijft hangen), terwijl ik een film o.i.d. download. Ik zie dan de downloadsnelheid flink teruglopen(van 2800 kb/s, naar 30 kb/s). Het lijkt er dus op dat de schijf niet veel meer kan hebben op de een of andere manier.

Mogelijke oorzaak
Ik heb zo'n 2 weken geleden mijn schijven opnieuw ingedeeld, in die zin dat ik bestanden van de ene schijf(partitie) naar de andere schijf(partitie) heb verplaatst. Hier zou het mee te maken kunnen hebben.

Systeemconfiguratie
Voor zover relevant te volgende configuratie:
Windows 7 Enterprise 64 bit
Processor: Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.00 GHz.
2 GB intern geheugen
Geforce 8800 GTS 640 MB
2 harde schijven, verdeeld door verschillende partities:
SamsungSpinPoint T166 HD501LJ
Western Digital Caviar SE WD2000JS

Zelf al geprobeerd
Alle Windows updates gedraaid
Videokaart driver geupdate
Schijven getest via Windows foutcontrole
Schijven tevens getest met software van de leverancier van Western Digital. Telkens was het testresultaat positief. Ik heb zowel de quickscan als de uitgebreide scan uitgevoerd.
Volledig uitgebreide scan via Mcaffee uitgevoerd, geen virussen opgemerkt.
Ik heb gekeken bij broncontrole of ik iets bijzonders op kan merken, maar ik ben er geen expert in. Ik weet dus niet wat vreemd is o.i.d.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want dit is toch wel heel storend. De pc is in 2007 aangeschaft, en zou het nog prima moeten doen lijkt mij.

Alvast bedankt voor jullie hulp/reacties!

Groetjes

• joost600
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 06-02-2012
Mischien ligt het aan het geheugen dat zou je kunnen checken door een memory test te doen.
als het goed is staat in de windows startup repair een een soort memtest.

• Frankie02
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Je kunt het eens proberen om de indexering en Windows search uit te zetten. Eventueel de virusscanner uitzetten. Zijn de temperaturen in orde? Trek je voeding het allemaal wel?

• [Randy]
joost600 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 18:55:
Mischien ligt het aan het geheugen dat zou je kunnen checken door een memory test te doen.
als het goed is staat in de windows startup repair een een soort memtest.
Thanks voor de reactie. Ik heb dat gechecked, via Windows Diagnostic. PC startte opnieuw op, deed de test, en er werden geen problemen gevonden.
Je kunt het eens proberen om de indexering en Windows search uit te zetten. Eventueel de virusscanner uitzetten. Zijn de temperaturen in orde? Trek je voeding het allemaal wel?
Ook jij bedankt voor de reactie. De indexering van Windows Search en Mcaffee zal toch niet in zulke grote mate bemoeien met het afspelen van streams/filmpjes/muziek? M'n PC trekt het al bijna een jaar onder windows 7, alleen nu dus ineens niet meer. Ik heb geen andere/nieuwe virusscanner geïnstalleerd, en ook niets veranderd in windows indexer. Ik zal hem opnieuw laten indexeren, kijken of dat helpt.

De temperaturen zal ik kunnen checken. Kan dat via PC Wizard? Ik zal dan ook kijken of ik daar iets met betrekking tot de voeding kan vinden.

• [Randy]

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Ik denk dat je WD harddisk of aan zijn einde aan het komen is, of dat je airflow in de kast heel erg slecht is want 54 graden is echt veel te hoog. Vermoedelijk dat je schijf daardoor zichzelf tijdelijk uitschakelt of in elk geval dan vreemde dingen gaat doen. Een goede en normale temperatuur is eigenlijk zo tussen de 30 en maximaal 40tig graden voor de meeste harddisks.

Opmerkelijk is wel dat de Samsung harddisk netjes op 32 graden zit en ik mij daarvoor af vraag waar in de kast je de Western Digital gezet hebt. De Samsung harddisk lijkt namelijk wel een goede airflow te krijgen en je denkelijk daar eens naar moet gaan kijken en desnoods je Western Digital verplaatsen of een harddiskkoeler erop zetten.

[Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 15-10-2010 23:47]

• [Randy]
Hoi Roel,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik denk dat het niet aan mijn airflow in mijn kast ligt, hoewel ik er niet veel verstand van heb. Ik heb juist een behuizing met veel airflow, doordat er aan de voorzijde een fan zit, en aan de achterzijde een fan zit.
Het betreft de Thermaltake Bach VX, met als plaatje over de airflow:

Hier staat overigens nog meer beschrijvingen van de kast:
http://www.thermaltakeusa...oduct.aspx?C=1344&ID=1442

Onderaan zit de WD, en daarboven zit de samsung. De samsung vangt weliswaar iets meer air op, maar denk dat dat bij elkaar niet heel veel scheelt.Beide zitten praktisch tegen de fan aan. Verplaatsen is geen optie, omdat mijn videokaart nogal groot is. Daardoor belet hij het om boven die samsung nog een hardeschijf te plaatsen, hoewel er in dat rack plaats is voor 5 hardeschijven ;).
De harddiskkoeler is zeker een idee!

Ik wist niet hoe het precies met die temperaturen zit. Maar het is zeker een goede tip. Wat ik nog ben vergeten te vermelden is dat ik geprobeerd heb om een verschil te ontdekken, dus bijvoorbeeld door een film naar mijn andere schijf te downloaden. Dan blijft de PC haperen. En daarnaast heb ik mijn WD uitgeschakeld gehad via Windows(dat kan goed, omdat mijn OS daar niet op draait. Toen was het probleem evenwel aanwezig..

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-04 11:09
Check in taskmanager wat er met de processes gebeurd tijdens zo'n hapering, ik verdenk dat een bepaald process de CPU laat spiken.

• Mick1990
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Klopt niet wat je daar vertelt, Roel1966. Het is normaal dat een Samsung harddisk veel koeler is dan een Western Digital, dat is algemeen bekend en kun je ook concluderen als je reviews bekijkt. Verder is een temperatuur van 54 graden absoluut niet te hoog, want een Western Digital mag 60 graden worden volgens hun website. Met de airflow heeft het dan ook totaal niets te maken.

Aan het typen...

• daantjer94
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19:05

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

Mick1990 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:07:
Klopt niet wat je daar vertelt, Roel1966. Het is normaal dat een Samsung harddisk veel koeler is dan een Western Digital, dat is algemeen bekend en kun je ook concluderen als je reviews bekijkt. Verder is een temperatuur van 54 graden absoluut niet te hoog, want een Western Digital mag 60 graden worden volgens hun website. Met de airflow heeft het dan ook totaal niets te maken.
Mick heeft gelijk, mijn WD wordt 48 graden, waar mijn samsung niet boven 36 uitkomt

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

• [Randy]
Bedankt voor de correcties Mick en Daantje, zo leren we er allemaal iets van.

Het is inderdaad zo dat de processoractiviteit van 0-3 ineens schiet naar 20-30. En dan zie ik de muis ook haperen. Ik zal eens kijken met 'Hot CPU Tester Pro' in hoeverre mijn processor nog goed werkt. Dan ligt het mogelijk dus daar aan. Nu hapert hij zelfs zonder dat ik media aan heb staan, en alleen m'n downloadprogramma. De snelheid waarmee ik download is ook drastisch lager. Bij elkaar zit ik nu op 100 kb/s, terwijl ik met mijn abonnement (25mbit) toch ongeveer 2900 kb/s zou kunnen halen :'(.

Ik laa thet jullie weten zodra ik meer weet!

• BèR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2020

BèR

bowlen!

En dan nog, of de schijf te warm wordt of niet is niet eens zo belangrijk, het gaat erom of hij probleemloos kan lezen en schrijven. Doe van beide disks vanaf een bootable CD-ROM eens de volledige (extended) test. Dan weet je tenminste echt hoe het met de gezondheid van beide gevallen staat.
Daarnaast is de Windows-geheugentest eigenlijk te snel om echt grondig te zijn. Download en brand ook eens Memtest86+, en laat die voor minimaal 8 passes draaien, dan weet je daar ook meer over (al zal dit waarschijnlijk niet het geheugen zijn, anders had je wel bluescreens gehad).

(This line is intentionally left blank.)

• Roel1966
  • Niet online
Mick1990 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:07:
Persoonlijk heb ik dit nog nooit echt gehoord van de normale WD's en zelf heb ik 2 WD Caviar Black 1 Tb, 7200 rpm, 64 Mb cache, s-ata 6 Gb, hetgeen niet bepaald langzame schijven zijn, maar bij mij in mijn Lian Li worden die nooit warmer dan hooguit 33 a 34 graden.

Wel is het bekend dat de WD Raptors nogal warm kunnen worden en niet voor niks extra koelribben hebben doordat ze op 10.000 rpm draaien, maar al zeker de Green power WD's staan echt niet bekend erom dat ze warm worden.

Veelal is het zo dat wanneer een schijf echt warm word dat ze 9 van de 10 keer op hun einde aan het gaan zijn en dat is iets wat ik gewoon in de praktijk vaakgenoeg gezien heb. Dit maakte ook niet uit qua merk maar zo te zien ligt het probleem blijkbaar toch bij de TS bij iets anders.

• [Randy]
Beste Tweakers, ik zit momenteel midden in de tentamens. Na a.s. woensdag ga ik de suggesties Bèr proberen. Nogmaals thanks, en word vervolgd!

• [Randy]
Een kleine update.
Ik denk dat ik eruit ben. Ik heb vanmiddag mijn Samsung schijf losgekoppeld, en vervolgens win 7 geïnstalleerd op mijn WD schijf.
Uiteraard draait de pc beter met een clean install, maar het verschil is duidelijk te merken:
Met nieuwe install op WD schijf had ik draaien:
Journaal24(live stream), een cd, en ik deed ondertussen een downloadspeed. Zonder problemen. De downloadspeed gaf over 1000mb een gemiddelde van 2.8mb/s.

Met mijn huidige windows op Samsung draai ik:
Journaal 24(live stream), beeld en hele pc hapert. Met download erbij golft de snelheid van 2 mb/s naar 30 kb/s, hele pc hapert etc.

Ik denk echt, ondanks alle HDD tests die ik heb uitgevoerd, dat die samsung schijf de boosdoener is. Als mijn geheugen defect zou zijn, of video kaart of iets anders, dan had het bij die nieuwe installatie ook direct tot problemen moeten leiden. Ik ga maar even op jacht naar een andere harde schijf, voordat hij er zodadelijk Echt mee stopt en ik mijn gegevens kwijt ben. Ik koop zeker geen Samsung meer. Ongelofelijk dat zo'n schijf na amper 3 jaar het begeeft.

• Roel1966
  • Niet online
Als je geldelijk gezien niet te zeer krap bij kas zit zou ik bijna zeggen van koop liever een SSD en zet daar je hele OS op, dan weet je in elk geval zeker dat je altijd genoeg snelheid en betrouwbaarheid hebt. Een 60 GB Vertex 2 van OCZ begint bv al bij 110 euro gemiddeld genomen, en een 80 GB Intel liggen momenteel rond de 150 euro. Hieraan heb je voor het OS met alle programma's erbij al meer als voldoende aan en dan waardeer je je systeem ook nog eens behoorlijk ermee op.

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
heel vreemd, maar heb je rocketdock? Dat gaf bij mij hele erge haperingen met dezelfde specificaties als de jouwe. Deïnstallatie en het probleem was gone...

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:26
Je geeft aan dat het alleen gebeurd met internet films kijken, dus met je web brouwser.
Misschien java of flash.
Zelf heb ik dit met linux/firefox gehad dat de pc(firefox) bevroor, internet verbinding verbroken, meteen werkte firefox weer.

• [Randy]
Ik heb het probleem opgelost!
Heb vorige week een WD Caviar Blue 1tb gekocht, van 't weekend een clean install gedaan op die nieuwe schijf, en PC draait weer als een zonnetje. Downloaden gaat gewoon constant 3 mb/s, terwijl ik muziek luister en ondertussen journaal24 bekijk. Het ligt dus toch aan de schijf. En dat ondanks het feit dat ik zo ongeveer alle tests heb gedaan voor de HDD heb gedraaid. Ik ben heel erg blij haha :).
@Roel1966: ik heb het voor nu even het geld niet om zo'n aparte SSD schijf te kopen. Ik ben nog student ;). Maar als ik mijn volgende PC ga kopen, ga ik dat zeker overwegen! Dank voor je reply.

@naarden 4ever: ik heb nog nooit van rocketdock gehoord, dus ik denk dat ik dat niet heb ;-). Thanks voor je reply en voor het meedenken.

@Jan99999: als je goed gelezen heb, waren de problemen ook aanwezig als ik Windows Mediaplayer gebruikte, of downloadde via een extern programma(buiten FireFox om). Ook in IE was het probleem aanwezig. Evengoed bedankt voor je reply!

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Installeer nu eens een OS op die samsung schijf en kijk of die dan weer hapert? Dan pas weet je zeker dat het de schijf is en niet een brakke driver/os.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee