Muziek, instrumenten en de iPad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55
De iPad icm je instrumenten.

Er zullen vast tweakers zijn die net als mij een of meer instrumenten bespelen. Hier wil ik middels dit topic graag op inhaken. Ikzelf heb de iPad mede gekocht voor ondersteuning aan mijn muziek .

In dit topic zou ik graag met jullie kletsen over welke tools je gebruikt ter ondersteuning van het bespelen van je instrument. Je kunt hier 2 rode lijnen in trekken.

1- Ondersteuning direct naar een instrument
2- Ondersteuning voor componeren.

Binnen dit topic wil ik het graag hebben over alles wat in relatie staat tot het leren spelen van instrumenten en het lezen van bladmuziek en onderhoud. Het creëren van muziek is voor mij minder interessant. Wellicht schuift het topic wel deze richting in maar dat zien we wel.

Er zijn legio appinstumenten. Een digitale piano, gitaar, viool, hang drum, sax... noem het maar op. Erg leuk maar als je in het echt deze instrumenten speelt, dan zoek je toch wat anders.

Bv voor Gitaar gebruik ik TabToolkit. Dit is een handig programma voor het leren kennen van je gitaar, noten, akkoorden, scales.. enz enz. Ook kun je hier je gitaar mee stemmen.

Ditzelfde heb je voor je Piano

Nu was ik benieuwd wat jullie gebruiken als muziekanten. En ook welke app je gebruikt en wat je zo goed vind aan die app.

Ik ben zelf nog op zoek naar een handige manier om Sheetmusic te lezen. Er zijn al wat apps, sommige betaald en sommige gratis maar mede door de prijs kun je niet alles testen.
Ideaal zou zijn dat je bladmuziek omgezet word naar digitaal, zodat je ipad evt mee kan spelen. Zo krijg je een indruk van het ritme ed. Dit kan ik nog nergens vinden. Wellicht hebben jullie dit gevonden.

Beheersbaarheid van je bladmuziek, waarmee ik bedoel hoe je het op de iPad zet is ook een hekelpunt. Liefst zou ik ze via bv de webbrowser direct naar de iPad willen zetten. Maar wat ik nu vind is vaak via Itunes.

Tevens ben ik nog op zoek naar een goede ondersteuningstool voor de Sax. Ik heb wel een klein tooltje, maar echt super is het niet.

Ik open dit topic dus voor discussie en tips. En ik ben zeer benieuwd naar wat jullie als muziekanten aan eisen stellen. Waar je naar op zoek bent, en wat je echt niet meer wilt missen.

Ik hoop dat tweakers dit niet wil mengen met het algemene appstore topic.
Ik wil zelf graag wat reviews gaan schrijven over instrumenten apps, ed.. maar dan wil ik er eerst wat meer testen.

Zelfs probeer ik de gitaar, piano, sax, trompet, viool en wat kleine instrumenten te bespelen... Tips hierin omtrend apps zijn voor dus welkom. Alle andere instrumenten zijn net zo welkom.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
1 kickje en dan houd het op..... Hellaas

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
De iPad lijkt me zeer geschikt om een instrument mee te leren spelen. Zelf zou ik graag weer pianolessen willen nemen als dit mbv de iPad zou gaan. Uiteraard bedoel ik hiermee niet 1 van de vele piano apps mee die alleen een virtuele piano bieden.
Het live mee kunnen spelen vanaf bladmuziek door de iPad vind ik een wereld idee.Jammer dat dit soort apps hun weg naar de AppStore nog niet hebben kunnen vinden. Maar we zullen zeke niet de enigen zijn die op zoek zijn naar apps, dus ik heb goede hoop dat dit allemaal op den duur zal verschijnen.
Ga dit topic zeker volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:19
Ik heb laatst even een iRig plug kunnen lenen van een collega. Ik had op mijn gejailbreakte iPad al Amplitube staan en ik moet zeggen dat het echt een geweldige combi is.

Die iRig plug verbind je electrische gittar en een koptelefoon met je iPad. In Amplitube heb je diverse effectpedalen tot je beschikking, je kunt allerlei cabinets en amps uitkiezen en zo kun je zelf een sound creeeren. De bediening is heel makkelijk en spreekt voor zich.

/edit: ik vergeet te vermedlen dat er al 12 presets inzitten waarvan er sommige écht vet zijn (als je van het wat ruigere werk houd).

Dan heb je ook nog een app Guitar Shredder; deze doet bijna hetzlefde als Amplitube dus misschien een kwestie van smaak welke je beter/mooier/lekkerder vindt klinken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferret op 21-10-2010 08:17 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185547

Al gekeken naar TouchOSC?

http://hexler.net/software/touchosc

Zelf gebruik ik momenteel:

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 185547 op 21-10-2010 21:05 . Reden: Ook even iets toevoegen wat ik zelf gebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:19
Voor tromgeroffel vind ik Drummeister beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:19

Collaborator

You! Cake or Death?

Ik heb :

Synth (beetje buggy helaas)
Moog Filtration (iphone)
Beatwave (mooie grid sequencer!)
Beatmaker (iphone, profi sequencer)
iElectribe (gave korg synth/sequencer)
Thereminator (iPhone Theremin)
NLog PRO (complete synth, midi interace ondersteuning)
TouchOSC (interface)
Drums!
Echoplex (nine inch nails live visuals emu)
PocketGuitar (iphone)
EyDy Looper (looper)
Fingerpiano (meespelen met deuntjes noot voor noot)
Jampad
Idrum serie (iphone, veel genres)
I Am T-pain (autotune)
Jasuto (modular synth)
MelodicaFree (iphone grid sequencer)
Akai SynthStation (complete synth, sequencer, drums)
Cobi Tonegen (toongenerator)
NESsynth (iphone nes synth)
PocketAmp (gitaar amp)
AmpliTube (gitaar amp)
Rangrid (iphone 303 bass synth)
Rebirth (iphone, klassieke emulatie van 808, 909, 303)
SampleToy (opnemen + spelen met samples)
Sounddrop (geluid op basis van stuiterende balletjes)
Reactable (net nieuw, modular tafel synth emu)
TouchAble (Ableton Live controller)
Retro sounds (genereer 8bit game sounds, leuk!)
TechnoBox (iphone 303 acid emu met drums)
Virtuoso (piano)
iSequence (sterke sequencer)
iVoxel (Vocoder!)

Poeh, best veel als ik zo kijk. was ook wel een van de voornaamste redenen voor mij om een iPad te halen, muziek applicaties. Alleen iElectribe was het voor mij al waard, dat apparaat kost los alleen al een paar honderd euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Collaborator op 22-10-2010 10:52 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrijver
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:53
Voor bladmuziek te lezen gebruik ik momenteel forscore: http://www.forscoreapp.com/
Een ander bekend programma voor bladmuziek is unrealbook.

Een interessante blog welke dergelijke programma's reviewed en vergelijkt is: http://techinmusiced.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:05
Leuke blog ja, bedankt voor de link!
En Decon Frost, bedankt voor het openen van dit topic. Ik lees met interesse mee, want sommige apps zijn ook zeer bruikbaar op de iPhone en verder gaat er tzt nog wel een iPad komen ook.

[ Voor 72% gewijzigd door dcl! op 25-10-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michie23
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 15:39
Nog (mp3) dj's aanwezig die een iPad als midi controller gebruiken met bijv, Traktor of Ableton? Ben benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:15

KoudeAardbei

Moderator

Michie23 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:05:
Nog (mp3) dj's aanwezig die een iPad als midi controller gebruiken met bijv, Traktor of Ableton? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik heb het geprobeerd met Diddy DJ op de iPad maar door de wifi kreeg ik zulke lag dat werken ermee onmogelijk was.
Geen idee of het een instelling is of het aan mij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 20:46
KoudeAardbei schreef op maandag 01 november 2010 @ 06:27:
[...]

Ik heb het geprobeerd met Diddy DJ op de iPad maar door de wifi kreeg ik zulke lag dat werken ermee onmogelijk was.
Geen idee of het een instelling is of het aan mij ligt.
Zag gister een filmpje op YouTube voorbij komen van Richie Hawtin die met Griid speelde icm Ableton Live. Dit zag er wel heel gaaf uit voor die € 11,99

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Wat nieuwe apps:

Soundprism (grid keyboard met allerlei mogelijkheden van akkoorden etc)
ImproVox (gebruikt ipad mic, live stem effecten, harmonieen, FX)
BassLine (303 synth)

Ik ben nu aan het wachten tot de iPad versie van AmpliTube (iPhone update is er al) opname mogelijkheden krijgt! Dit is echt de nr1 functie die die app nog mist en die de iPad echt onmisbaar maakt. Gitaar amps / Fx EN 4 track recording / mixing.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185547

Mijn nieuwste app:

Afbeeldingslocatie: http://a1.phobos.apple.com/us/r1000/051/Purple/ad/13/f9/mzl.nuloxctg.480x480-75.jpg

Korg iMS-20

Dit jaar met een instapprijs van 13 euro in de appstore.

Eerste indruk: overweldigend. Het gaat me wel wat tijd kosten om hier het maximale uit te halen.
Leuk leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

iMS-20: Helemaal mee eens, er is zo enorm veel mee mogelijk.. de sequencer is enorm uitgebreid! Als er nu ook nog ondersteuning zou komen voor de externe midi adapters voor de ipad.. smullen!

Andere nieuwe aanwinst: Rebirth iPad. Ook gaaf.. maar wel van een heel ander niveau kwa diepgang als de iMS-20.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiqman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-04-2021

Apple: 15.4 MacBook Pro 2.2Ghz te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ik weet het... meer dan 2 weken oud :) doe maar een jaar, maar nog steeds vind ik dit een noemenswaardig topic. Ach het is mijn eigen topic.. en een bladmuziek topic is er niet.

Ik heb mijn iPad laten vallen... en die is dus stuk. Nu twijfel ik of mijn nieuwe tabled wel perse een traditioneel iPad formaat moet zijn.

Zijn er mensen die een "halve" ipad, danwel 7" genoemd.. gebruiken voor bladmuziek. En hoe bevalt dat als ik mag vragen?

Mocht Apple met een mini uitkomen, kan dat eigenlijk wel een optie zijn.

FreeReef.nl

Pagina: 1