Toon posts:

HD-audioformaten van laptop naar surround receiver.

Pagina: 1
Acties:

• Barry
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:10
Ik heb zojuist een nieuwe Marantz SR6004 receiver staan, die ik in combinatie met mijn laptop wil gebruiken voor de HD audioformaten (Dolby TrueHD en DTS-MasterHD).

Configuratie: laptop -> receiver -> plasma TV (alles met HDMI aangesloten).

De laptop draait Windows 7 en geeft (zodra de receiver is ingeschakeld) het volgende aan bij 'eigenschappen van Realtek HDMI output'':

De HDMI output aangesloten op de Marantz receiver zou de HD audioformaten dus moeten kunnen weergeven.

Toch is het echter vreemd dat wanneer ik een BDrip afspeel met HD-audio tracks, de receiver een ''digitaal'' geslis afspeeld. Dat doet 'ie soms ook met gewone DTS/DD tracks. Om het ''digitale geslis'' om te zetten naar hoorbaar geluid moet ik in de Realtek HD Audio configuratiescherm de instellingen veranderen, van 5.1 naar stereo, of soms precies andersom.

Alle veranderingen die ik in dit configuratiescherm wijzig hebben zichtbaar effect in het display van de surround receiver. In de screenshot staat de configuratie van de luidsprekers op ''5.1 luidsprekers'', zonder centrum en subwoofer. Want dat is ook werkelijk de configuratie.
Mijn receiver geeft met deze instellingen ''Multi-channel 5.1'' aan in het display en HD audio LIJKT te worden afgespeeld als ik bij TotalMedia Theater op 'information' klik. Dan staat er namelijk dat DTS-HD wordt afgespeeld.

Ik wil echter dat mijn receiver dit ook weergeeft, zodat ik niet de crappy Realtek software gebruik voor de decoding, levelaanpassingen e.d. Het meerkanaals geluid moet dus passtrough naar mijn receiver en de laptop moet het signaal volledig met rust laten.

Van zowel ATI en Realtek heb ik de nieuwste drivers geinstalleerd, maar ik kan NERGENS een instelling vinden voor ''passtrough HDMI'' e.d. In zowel de Realtek als de Windows configuratieschermen m.b.t. geluid kom ik instellingen als luidsprekerformaat, EQ effecten en luisterafstanden tegen die ik NIET wil gebruiken.

Specificaties gebruikte hardware:
Acer Aspire 5542G laptop, met Windows 7 en TotalMedia Theater 3
Marantz SR6004 surround receiver
Panasonic 42S10 plasma TV

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? :)

Keukenadvies nodig? Ontwerp nodig? DM mij! Graag ALLEEN serieuze aanmeldingen en geen inventarisatie per DM. Buitenmaatse pakketen versturen? www.offsizeparcel.nl

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:32
DTS-HD wordt niet afgespeeld in 4.0 (wat jij hebt) maar in minimaal 5.1. Vandaar dat de instellingen niet werken en vandaar dat de receiver multichannel 5.1 aangeeft i.p.v. DTS.
En als je werkelijk HDMI passthrough wilt zul je moeten gaan kijken naar een audiokaart die dat ondersteund.

De oplossing is dus een center en een subwoofer aan te schaffen.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:37
Dat lijkt me toch wel een beetje gek? Je zou gewoon de DTS-HD kunnen bitstreamen naar de receiver en die speelt het dan op de speakers af, hoe het verdeeld wordt over de speakers zou afhankelijk zijn van de receiver instellingen.

Kijk eens bij Configuratiescherm > Hardware > Geluid
Staat daar de Realtek HDMI Output als standaard apparaat geselecteerd?

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

centr1no schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 00:34:
DTS-HD wordt niet afgespeeld in 4.0 (wat jij hebt) maar in minimaal 5.1. Vandaar dat de instellingen niet werken en vandaar dat de receiver multichannel 5.1 aangeeft i.p.v. DTS.
En als je werkelijk HDMI passthrough wilt zul je moeten gaan kijken naar een audiokaart die dat ondersteund.

De oplossing is dus een center en een subwoofer aan te schaffen.
Dat klopt volgens mij echt niet. Je kan altijd alles naar de receiver sturen qua audio, de receiver zal dan de audio verdelen. En of je dan een 2.0 of een 7.1 set-up hebt maakt helemaal niets uit. En de link leggen dat de receiver Multichannel 5.1 aangeeft omdat er in 4.0 wordt gedraaid is helemaal krom. De "Multichannel" wil alleen zeggen dat het geluid in de laptop reeds gedecodeerd is en dan als LPCM naar de receiver wordt verzonden. Aangezien het al gedecodeerd is kan de receiver niet achterhalen of de bron nu DTS of wellicht DTS HD is geweest. Als je dus de exacte term op de receiver wil zien moet je gebruik maken van een geluidskaart die alles in bitstream (dus niet gedecodeerd) naar de receiver kan sturen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:32
Beetje vreemd dat deze post er al 2 dagen staat zonder reactie, en dat als er opeens een reactie bij staat die niet klopt er opeens wel mensen zijn die weten hoe het zit.
Mijn excuses aan de TS voor mijn onzin antwoord en mijn "aparte" gevoel voor humor om middernacht.
De juiste oplossing stond er in ieder geval tussen.

• Barry
Oke, dus de laptop stuurt alleen via LPCM en kan niet bitstream versturen. Heb ik het dan goed als ik zeg dat de laptop een verandering aan het signaal brengt, waardoor de kwaliteit achteruit gaat?
Ik vertrouw software als RealtekHD met die lieve GUI niet zo..

Klopt het overigens wel dat ik via LPCM gebruik maak van Audessy en dat dat niet kan met een bitstream HD signaal?

Keukenadvies nodig? Ontwerp nodig? DM mij! Graag ALLEEN serieuze aanmeldingen en geen inventarisatie per DM. Buitenmaatse pakketen versturen? www.offsizeparcel.nl

• Barry
centr1no schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:18:
Beetje vreemd dat deze post er al 2 dagen staat zonder reactie, en dat als er opeens een reactie bij staat die niet klopt er opeens wel mensen zijn die weten hoe het zit.
Mijn excuses aan de TS voor mijn onzin antwoord en mijn "aparte" gevoel voor humor om middernacht.
De juiste oplossing stond er in ieder geval tussen.
Alsnog bedankt voor je bericht :) Mensen reageren nu eemaal sneller als ze een ander kunnen verbeteren :P

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Barry schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 18:49:
Heb ik het dan goed als ik zeg dat de laptop een verandering aan het signaal brengt, waardoor de kwaliteit achteruit gaat?
Die stelling is zeker niet altijd correct. Voor 99,99% van de mensen maakt het niet uit of het nu de receiver is die de audio decodeert of dat het bronapparaat het doet. Ik zou in ieder geval gewoon lekker LPCM blijven gebruiken en houden zoals het nu is. Want verschil in kwaliteit merk je toch niet en het scheelt een hoop geld.

• beanbean
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2011
Je zou een usb geluidskaart met optische uitgang kunnen aansluiten,
dan kun je in de realtek soundmanager de digitale uitgang als standaard apparaat instellen en bij standaardformaat dts interactive selecteren.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

beanbean schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 03:25:
Je zou een usb geluidskaart met optische uitgang kunnen aansluiten,
dan kun je in de realtek soundmanager de digitale uitgang als standaard apparaat instellen en bij standaardformaat dts interactive selecteren.
Omdat?
Je dan wel in het display van de receiver ziet dat er DTS af wordt gespeeld. Lijkt me een slechte keuze aangezien er door HDMI nu gewoon DTS HD komt, al dan reeds door de laptop gedecodeerd.

• Barry
Ik heb ook begrepen dat Audessy niet werkt bij bitstream HD audio, dus het is inderdaad beter zo :)

• wjjkoevoets
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:47

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik weet niet of het nuttig is, maar met behulp van deze guide heb ik het een tijd terug werkend gekregen (en nog steeds):
http://www.mediasmartserv...ur-windows-7-htpc-part-i/

Mijn realtek (ATI Radeon HD 5770) bitstreamed gewoon DTS-HD Master naar mijn Denon (gaat ook een fel blauwe HD audio lamp branden en op het display staat het ook correct). Ik heb het draadje niet helemaal zorgvuldig doorgelezen, maar goed, misschien is het toch nuttig.

Heb alleen Dolby TrueHD nog niet aan de praat gekregen (wordt meestal gewoon multichannel 5.1 of dolby digital 5.1).

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee