80-Wire UDMA Interface Cable

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• psilo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
als de computer bij het opstarten de ide devices gedetecteerd heeft staat eronder:

Primary IDE channel no 80 conductor cable installed.

Die heb ik dus nodig voor mijn Maxtor 30,7gig ATA100 hdd. Ik heb nu een gewone IDE kabel.
Hoe ziet zo'n 80 conductor kabel eruit en zit die gewoon bij je moederbord?

Verwijderd

is een kabel met 40 pinnen net zoals normale ide kabels, heeft verder 80 kabeltjes (data en isolatie-kabel om en om), is even groot als een normale kabel, heeft een blauwe connector (voor op moederbord), een zwarte (voor master device) en een grijze in het midden (voor slave device)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ik heb/had hetzelfde probleem, dit gaf ie ook bij mij aan bij het opstarten, alles LEEK prima te draaien, totdat mijn sql databeest veel data te verwerken kreeg (bulk import) toen ging de machine 'op zijn bek' met een 80 polige kabel is het probleem opgelost, advies derhalve: investeer in zon kabel, scheelt een hoop ellende!

A wise man's life is based around fuck you

• psilo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
ik heb hem inmiddels al gevonden, het is inderdaad die met die blauwe connector enzo.
Alles draait nu perfect.

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Even dit topic weer aanzwengelen.
Ik heb net een nieuwe HD gekocht van 40Gb voor in een oude Celeron (zo'n Jetway moederbord - 'k loop er telkens weer tegenaan). Heb de nieuwe HD erin gezet en nu start 't ding niet meer op: kan de HD niet detecteren.

Kan dit ook liggen aan 't feit dat ik zo'n 80-Wire UDMA Interface Cable moet hebben?

Even wat meer details:
Mobo: J-6LXBS
Processor: 375 (Pentium II?) Celeron
HD: Maxtor D740X 40Gb
Bios: oude Award

<font color="red">
[Modbreak]

Even je post aangepast.. Graag niet met ernstige ziektes gaan gooien!!
</font>

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Nee, dat ligt waarschijnlijk niet aan die 80-aderige kabel, maar aan het feit dat jouw bios geen hdd's > 32GB aankan.

Zie het tweede puntje van de faq.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

En als ik er nou linux op wil zetten, maakt dat dan uit?
In de feature-list van dat MaxBlast proggy staat 't volgende:
Windows '95, '95B, 98, Me, NT 4.0, Win 2K, and Windows XP
Wil dat zeggen dat het programma alleen werkt onder die OS'en of dat de HD dan alleen werkt onder die OS'en?

Edit: en dan nog... Het opstarten komt niet voorbij de HD-detectie. Hoe zou ik moeten booten van flop?

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Linux zou geen probleem moeten zijn omdat deze de hdd buiten de bios om aanspreekt..

En om het bootprobleem op te lossen zou je de schijf gewoon moeten instellen als een 8GB schijfje ofzo, dan zal het os de rest wel oppakken na het booten..

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Eh, ja. Klinkt leuk, maar er zat een 6.4Gb HD in, die ik heb vervangen voor een 40Gb HD. Bios stond dus nog ingesteld op een 6Gb en toen startte de zaak al niet goed op.

Pogingen om de HD met de Bios auto-detect te installeren falen ook: zelfde probleem, er gebeurd niks.

Koppig: wat kost zo'n kabel? :)

Btw: wil 't een beetje lukken met de nieuwe servers?

Verwijderd

Zo'n kabel kost zo rond de 5 euro. Bij Xenon kost ie 6 euro, bij mij op de UT kost ie 4,50 euro. Verschilt nogal dus.

Verwijderd

CHS jumpertje plaatsen :) dan pakt die het maximale wat je bios aan kan sturen en MAXBLAST tovert de rest er wel bij :)

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 13:31
Ik heb precies dezelfde melding alleen dan op secondary IDE waar m'n CD-ROM opzit. Alles werkt (tot nu toe) nog goed, m'n cd rom draait in windows op Multiword DMA Mode 2.

Ik heb er verder eigenlijk niks mee gedaan. :P

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Op vrijdag 14 juni 2002 08:11 schreef Dannyke het volgende:
CHS jumpertje plaatsen :) dan pakt die het maximale wat je bios aan kan sturen en MAXBLAST tovert de rest er wel bij :)
Wat is dat, een CHS jumpertje?
Dat Jetway moederbord is jumperless, of bedoel je op de HD?

Ik kan nog niks met Maxblast aangezien het opstarten van de PC hangt bij de HD-detectie.... Ander klein issue is dat er geen floppenbak in de PC zit, maar dat is zo verholpen.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Goed, ik heb de HD in de bios uitgezet en toen een poging gedaan Redhat Linux te installeren. Ging in eerste instantie allemaal prima, totdat de uiteindelijke installatie en 't formateren van de HD begon: hang-up. En dit is dus met een spiksplinternieuwe Maxtor HD! :(

Toen ben ik maar eens naar Maxblast gaan kijken. Deze kapt er mee en zit te klagen over NTFS partities die niet in orde zouden zijn. De HD is dus nieuw en nog ongeformateerd, dus dat gaat nergens over...

Volgens mij ligt het dus niet aan de HD, maar hoe komt het dan dat de zaak hangt? Wie weet 't?

Verwijderd

jumpertje op die hardeplaat prikken :) simpel!

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Op maandag 17 juni 2002 15:06 schreef Dannyke het volgende:
jumpertje op die hardeplaat prikken :) simpel!
Eh, kan je wat specifieker zijn?
Want, zoals ik al zei: 't is een jumperless mobo.
Althans, zo ver ik zie zitten er maar 2 jumpers op: een voor een KB-powerswitch en de ander is ongedocumenteerd. Geen idee, maar 't is een dubbele, waarvan er maar 1 aangesloten is. Dus: 2x 2 pinnen, 1 connected en de ander niet...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heb je al eens geprobeerd je BIOS te resetten. Dat heeft bij mij eens (een oude AMD k5 met een te grote HD) eens de truck gedaan. En een "handmatige" autodetect in de bios ging fout, maar op deze manier ging het goed.

Als Maxblast zeurt over die partities kan dat zijn omdat je linux eerst geprobeerd hebt. Probeer hem dan eens goed te wissen voordat je maxblast nogmaals probeert.

O'ja dat jumpertje zou op je harddisk motten zitten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Oke, volgens mij komen we ergens. :)
Ik heb de jumper op de HD verplaatst (kweenie waarnaartoe, staat op de bovenkant van de HD en is niet te lezen als de HD in de PC zit - handig!) Hoe dan ook: autodetect gaat nu goed tijdens 't opstarten... Waar staat CHS voor?

De grootte van de HD blijkt nu 33Gb te zijn. Op Zich geen probleem, was het niet dat ik betaald heb voor 40Gb. :)

Ik zal eens onderzoeken wat Maxblast hier nog van kan maken.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CHS = Cilinder, Head, Sector.

Volgens mij geeft hij dan niet zijn echte settings door, maar wat maximaal haalbaar is bij dat soort "oude" biossen.

P.s. die jumpersettings kun je toch ook op de webpage vinden :?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

[quote]
Op maandag 17 juni 2002 17:33 schreef Cyberpope het volgende:
CHS = Cilinder, Head, Sector.

Volgens mij geeft hij dan niet zijn echte settings door, maar wat maximaal haalbaar is bij dat soort "oude" biossen.
[quote]

Zal best kunnen. Maxblast, de bios en Linux zien nu een 33Gb HD. Fijn... nja, beter dan geen HD.
P.s. die jumpersettings kun je toch ook op de webpage vinden :?
Ohja. :z Ik heb net effe hier gekeken, maar daar staat geen CHS-setting tussen. Standaard stond de jumper op Cable Select. Ik heb 'm nu blijkbaar op Slave gezet...

Ik heb net weer geprobeerd Linux te installeren, maar die hangt als vanouds weer op 't formateren, net voor het copieren van heel de meuk. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het niet uitmaakt of ik de HD op master zet, maargoed.

Hoe komt het nou dat-ie toch nog telkens hangt? :?

Pagina: 1