Toon posts:

Webhosting voor forum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• r0om4an
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09-09-2015
Goedemiddag,

Ik zit al een tijdje met een idee en dat houdt in dat ik een forum maak.
Maar ik heb een aantal problemen die ik al gewone alledaagse computergebruiker niet weet zou ik het graag aan jullie, meer ervaren, mensen vragen.

Na een aantal uren te googlen heb ik een beetje informatie gevonden maar heb toch nog een paar vraagjes.

Voor een forum te starten zal ik een webspace nodig hebben en een domeinnaam (Moet .be zijn) (tips over verhuurders van space en domain altijd welkom)

maar hoe zit het met de Webruimte
5000 MB 10000 MB 25000 MB
of Dataverkeer
10240 MB 15360 MB 30720 MB

Ik heb geen idee op hoeveel ik moet rekenen voor een forum dat hopelijk een 10,000++ aantal mensen gaat verkijgen, kan ik misschien klein beginnen en makkelijk upgraden als het traag wordt? O

En na een tijdje te zoeken heb ik twee mogelijkheden gevonden voor mijn forum.
Een license van vBulletin kopen of PHPbb gebruiken? Gebruiksvriendelijkheid is zeer belangerijk en stabiliteit.

Ik weet dat het geen kleine vragen zijn maar toch hoop ik dat iemand kan helpen ook al is het maar op 1 vraag.

Alvast vriendelijk bedankt.

Martijn

• Brummetje
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ik denk dat je in het begin gewoon laag moet beginnen.

Als het alleen een forum is waar gebruikers op praten dan heb je echt geen 25GB aan web ruimte nodig, dan heb je aan die 5GB meer dan voldoende.... Dataverkeer kun je gewoon laag beginnen en goed in de gaten houden... 10GB heb je meer dan genoeg aan in het begin..

Weet niet wat voor forum je gaat maken maar het is natuurlijk niet zo dat je meteen 1000+ bezoekers per dag hebt. Dit zal in het begin wel heel laag zijn waardoor je dataverkeer niet hoog zal zijn.

Ook voor het forum zelf zou ik eerst beginnen met PHPbb, dit omdat je nog geen idee hebt of het een goed forum gaat worden en of het waard is om er geld in te stoppen. Je kunt later altijd nog alles overzetten naar vBulletin

[Voor 17% gewijzigd door Brummetje op 13-10-2010 12:57]

• Spitie
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Weet je zeker dat je veel bezoekers gaat trekken? Over het algemeen is dat lastiger dan het lijkt namelijk!

Alleen om die reden al zou ik er voor kiezen om met een hosting bedrijf in zee te gaan waar je dit makkelijk bij kan veranderen, zo voorkom je hoge kosten (die je niet nodig hebt, of die je niet maakt omdat je je hosting pakket omhoog bij kan stellen).

Een goede opstap om te kijken wat voor hosting bij jou zou passen is de ISP GIDS

Signature

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoek een hoster die met je mee kan groeien. Een klein forum waar 10 mensen op komen zal in 't begin echt geen flinke bandbreedte nodig hebben, maar als je meer dan 10K mensen verwacht, dan zal het natuurlijk wel wat meer zijn. Maar dan is het natuurlijk ook nog sterk afhankelijk wat je daarmee bedoelt.
10K geregistreerde mensen (maar hoeveel daadwerkelijk actief).
10K bezoekers per maand met ieder 1 pageview
10K bezoekers per dag met ieder 1 pageview
10K bezoekers per dag met ieder 100 pageviews
etc etc.

Ik zou gewoon beginnen met een klein pakketje. 5GB ruimte is al heel veel voor een simpel forum (dat is in z'n totaliteit vaak niet meer dan een paar MB), en dataverkeer is dus heel erg afhankelijk van de pageviews die je gaat genereren.

Voor wat betreft forumsoftware, zet zelf gewoon wat op op een testserver en kijk wat je prettig vind. Praktisch ieder forum heeft z'n eigen demo die je kunt installeren. Dan kun je kijken welke jij fijn vindt. Dus ik zou gewoon een vBulletin en phpBB opzetten en kijken welke het best voldoet. Beide zijn inmiddels zeer uitgebreid en bekend waardoor je voor support en uitbreidingsmogelijkheden voor beide wel goed zit.

30" monitor te koop

• latislos
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-09 20:02

latislos

zie signature

je zou natuurlijk 'gratis' kunnen beginnen door een accountje bij 000webhost.com te beginnen.
Ondersteund php + mysql
(geen sluikreclame btw)

Het enige wat je dan moet is een domeinnaam registreren (tip: registreer een domeinnaam niet bij de ISP waar je gaat hosten. Mocht je namelijk in problemen komen (of je hosting-provider komt in problemen), kan je makkelijker switchen naar een andere hosting en ben je je domeinnaam niet kwijt.
(ik keek even op bulkregister.com en daar kost een .be domein zo'n $10/jaar.

een 3de forummogelijkheid is simplemachines ( www.simplemachines.org/ ). Ook gratiez.

ouwe meuk

• r0om4an
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09-09-2015
Brummetje schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:55:
Ik denk dat je in het begin gewoon laag moet beginnen.

Als het alleen een forum is waar gebruikers op praten dan heb je echt geen 25GB aan web ruimte nodig, dan heb je aan die 5GB meer dan voldoende.... Dataverkeer kun je gewoon laag beginnen en goed in de gaten houden... 10GB heb je meer dan genoeg aan in het begin..

Weet niet wat voor forum je gaat maken maar het is natuurlijk niet zo dat je meteen 1000+ bezoekers per dag hebt. Dit zal in het begin wel heel laag zijn waardoor je dataverkeer niet hoog zal zijn.

Ook voor het forum zelf zou ik eerst beginnen met PHPbb, dit omdat je nog geen idee hebt of het een goed forum gaat worden en of het waard is om er geld in te stoppen. Je kunt later altijd nog alles overzetten naar vBulletin
Bedankt voor je reactie.
Is PHPbb even gebruiksvriendelijk in opzet dan vBulletin?
Is het mogelijk om een mooi uitziend forum te createn met het bekijken van een aantal tutorials?
Spitie schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:56:
Weet je zeker dat je veel bezoekers gaat trekken? Over het algemeen is dat lastiger dan het lijkt namelijk!

Alleen om die reden al zou ik er voor kiezen om met een hosting bedrijf in zee te gaan waar je dit makkelijk bij kan veranderen, zo voorkom je hoge kosten (die je niet nodig hebt, of die je niet maakt omdat je je hosting pakket omhoog bij kan stellen).

Een goede opstap om te kijken wat voor hosting bij jou zou passen is de ISP GIDS
Bedankt voor de reactie.
Ik heb een businessplan uitgewerkt en als bepaalde instanties meewerken kan het gebruik van het forum exponentieel stijgen. Dus laten we hopen _/-\o_
Terw_Dan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:59:
Zoek een hoster die met je mee kan groeien. Een klein forum waar 10 mensen op komen zal in 't begin echt geen flinke bandbreedte nodig hebben, maar als je meer dan 10K mensen verwacht, dan zal het natuurlijk wel wat meer zijn. Maar dan is het natuurlijk ook nog sterk afhankelijk wat je daarmee bedoelt.
10K geregistreerde mensen (maar hoeveel daadwerkelijk actief).
10K bezoekers per maand met ieder 1 pageview
10K bezoekers per dag met ieder 1 pageview
10K bezoekers per dag met ieder 100 pageviews
etc etc.

Ik zou gewoon beginnen met een klein pakketje. 5GB ruimte is al heel veel voor een simpel forum (dat is in z'n totaliteit vaak niet meer dan een paar MB), en dataverkeer is dus heel erg afhankelijk van de pageviews die je gaat genereren.

Voor wat betreft forumsoftware, zet zelf gewoon wat op op een testserver en kijk wat je prettig vind. Praktisch ieder forum heeft z'n eigen demo die je kunt installeren. Dan kun je kijken welke jij fijn vindt. Dus ik zou gewoon een vBulletin en phpBB opzetten en kijken welke het best voldoet. Beide zijn inmiddels zeer uitgebreid en bekend waardoor je voor support en uitbreidingsmogelijkheden voor beide wel goed zit.
Bedankt voor je reactie.
Zal zeker en vast eens kijken hoe het zit met die demo´s!
Zijn er bepaalde hosts die bekend zijn voor goede support en groeimogelijkheden?

Hopelijk krijgt mijn forum een community die even hulpvaardig is 8)

Martijn

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Voor ervaringen zou ik de website van de al eerder genoemde ispgids gewoon bekijken. Hier kan je van de meest uiteenlopende bedrijven de ervaringen lezen.
Je hebt zoveel ruimte in het begin echt niet nodig. 1 GB is zelfs voor een groter forum meer dan zat in het begin.
Zelf ben ik (indien de forumsoftware gratis moet zijn) erg fan van Simplemachines (www.simplemachines.org), deze is snel en heeft vele functies.
Ik zou overigens opletten met de hosting, en ietsje meer uitgeven aan een kwalitatief goede host die wellicht geen bergen met ruimte beloofd, maar wel een goede snelheid bied en daarnaast niet te vaak offline is.
Veel budget hosters zetten teveel sites op een server, waardoor je forum enorm traag of zelfs niet te bereiken is tijdens piekuren, en dat wil je ook niet hebben.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee