ICHR10 Raid 0 > 1 sata disk > raid 0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een vraagje die ik via google en search hier niet 100% beantwoord krijg.

Situatie: Mijn ouders hebben exact dezelfde kit als ik heb. (ooit gewoon alles x2 besteld).

Ik heb alleen via de controller van mijn mobo een Raid 0 ingesteld. Mijn ouders gebruiken daarintegen gewoon 1 sata schijf (geen raid oid)

De pc van mijn ouders is ermee genokt. Nu wil ik hun schijf in mijn pc hangen en dan zelf een compleet nieuw systeem kopen.

Ik ben bang dat wanneer ik in mijn bios de raid omzet naar single hd, ik nooit meer terug kan om mijn raid uit te lezen. Mocht blijken dat ik na 1 maand toch nog een belangrijk document oid over het hoofd heb gezien.

Kan ik dan zonder problemen mijn 2 schijven weer in de pc hangen en mijn raid weer instellen? kan ik daarna weer gewoon al mijn data in zien? of wordt de zaak dan gewist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote kans dat het niet gaat werken. Dit is dus ook precies de redenen dat ik met losse controllers werk, je kan het zo in een andere pc hangen zonder problemen. Het lijkt mij het beste om eerst een back up te maken van je data en pas daarna de instellingen in je bios te wijzigen. Desnoods zet je je data op een externe harddisk. Ik zou het risico in ieder geval niet nemen, maar misschien is er hier iemand die er meer ervaring mee heeft en het wat duidelijker kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is en blijft dus gewoon dezelfde mobo (=zelfde controller)

alleen ga ik nu van raid naar geen raid en wil ik wellicht in de toekomst mijn raid config nog "even" kunnen terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet ik, maar Raid zijn geen losse schijven en die kant wil je wel op. Misschien werkt het wat jij wilt, maar weet je zeker dat je het risico wilt lopen dat het wel fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens bedankt voor je antwoorden tot dusver:

Dit haalde ik uit de Raid faq http://gathering.tweakers...sages/706460#veranderraid

[/quote]
Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

•zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
•zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
•ene merk > andere merk = no-go
[quote]

vandaar dat ik dacht dat het wellicht in hetzelfde mobo (haal de raid eruit, en zet het er later na een bios HD wijziging weer in) geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan, all in a days work. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met RAID0 gaat dit nooit werken. Als je de schijf uit een RAID 0 plukt heb je geen striping meer en ben je alle data kwijt. Sowieso, als je data overschrijft door die PC te herinstalleren dan is de kans natuurlijk nihil dat je nog iets terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
Ik weet niet, maar je zult je schijven wel weer in RAID 0 moeten hangen in die nieuwe computer, anders verdwijnt die data geheid.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:45:
Ik weet niet, maar je zult je schijven wel weer in RAID 0 moeten hangen in die nieuwe computer, anders verdwijnt die data geheid.
voor de duidelijkheid. De schijven waar mijn raid 0 op gebaseerd is leg ik gewoon in de kast. De schijf van mijn ouders gaat in mijn pc, en daarom moet ik de bios aanpassen.

mocht ik nu een bestand vergeten zijn te kopieren naar mijn nieuwe pc (nieuwe SSD disk) dan vroeg ik mij af of ik mijn raid schijven uit de kast kan halen en deze weer in mijn (oude, maar ook de oorspronkelijk pc van de raid) kan zetten. Werkt dan mijn raid nog steeds?
Hoop dat het nu iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ow zo, dat kan natuurlijk. De RAID info staat op de disks opgeslagen, dus die zal je zo weer terug kunnen zetten.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de array naast je bootschijf houden en gewoon lekker aangesloten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:52:
Ow zo, dat kan natuurlijk. De RAID info staat op de disks opgeslagen, dus die zal je zo weer terug kunnen zetten.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de array naast je bootschijf houden en gewoon lekker aangesloten laten.
Thnx. ik dacht het zelf al. maar wilde toch even bevestiging...
Pagina: 1