RobIII schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:17:
[...]
Dus er is wél een verschil

Daarbij zijn EOT's ruk om te maken dus is 't fijn dat dat voor je gedaan wordt. En als je gebruik maakt van de Google Font API (dus een stukje JS) dan is de response weer anders; maar dat is even uit 't blote hoofd en ik kan me vergissen.
[...]
Nogmaals: even uit de blote bol, maar als ik me niet vergis sturen ze soms ook behaviours oid terug (ik meen voor IE6) mbv een @import in de CSS
[...]
Maar
dus meer moeite. Daarbij is 't niet 'zomaar' een externe partij net als een elcheapohosting.tld die met regelmaat down kan zijn ofzo. En daarbij gebruik je het dus meteen als
CDN waardoor je pagina sneller kan laden wegens geografisch slim geplaatste servers van Google (dus de "beste" responsetijden afhankelijk van je locatie) en er zijn meer gelijktijdige HTTP requests mogelijk omdat ze van een apart domein geserveerd worden. En het scheelt je bandbreedte. En mogelijke caching omdat een bezoeker op een andere site mogelijk hetzelfde font al eens geladen heeft. En je bent er zeker van dat licentietechnisch alles in orde is (en anders kun je naar Google wijzen als ze komen aankloppen

)
Lijkt me genoeg voordelen

Ok true, geen elcheapo's, maar wel een externe afhankelijkheid. Ik, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk, haat afhankelijkheden. Als er een storing is bij Google doet je font het niet, terwijl als er een storing is op je eigen hosting/site, je site én font het niet doen
Behaviours zijn trouwens niet nodig voor font embedding, IE heeft vanaf 5.5 support hiervoor (met EOT dan, zoals nog immer).
Caching maak ik me geen zorgen over, zoals ik in een eerdere post al opsomde is het dataverbruik voor je font dusdanig klein dat dat geen punt is en wordt het font gecached zodra de eerste pagina van je site wordt geladen. Gezien de meeste sites best wat plaatjes hebben, maakt een fontje meer of minder ook niet uit. Tevens zet ik, wat ook een goede tip is, @font-face bovenaan de CSS die als eerste wordt ingeladen. Zodoende wordt deze vóór alle eerdere elementen ingeladen en vervolgens gecached.
Moeite vind ik eenmalig en, dmv alle hulp die bijv. fontsquirrel biedt, ook erg klein.
Licentietechnisch is het handig, dat klopt, maar als je je zaakjes goed regelt hoef je je daar ook geen zorgen meer over te maken

En als je je fonts netjes aanschaft heb je een veel grotere keuze welk font je wil, itt de google font API, waar je een uit hun selectie moet kiezen.
Overigens, RobIII, ik vind het ook best aardig werken, maar te weinig meerwaarde bieden anders dan dat font embedding weer een sterke medestander heeft, dat is meer mijn punt.
Goede discussie wordt dit overigens

Kees Kluskens schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:03:
De - naar mijn mening - beste oplossing is de oplossing die in het magazine Web Designer stond. Ik heb hem even kort voor je overgetypt, ik hoop dat je er iets aan hebt zodat ik 't niks voor niks over typ.
1. Lettertypes toevoegen
Ga naar
http://fontsquirrel.com/fontface/generator en voeg een lettertype toe (in dit geval dus dat font wat je moest gebruiken). Kies de expert modus.
2. De instellingen
In die instellingen kun je aangeven in welke formaten het lettertype omgezet moet worden. Experimenteer met deze instellingen!
3. Kit downloaden
Klik op de Download Your Kit-link en open het zip-bestand.
4. Code in je CSS
Web Designer heeft de code een beetje aangepast, dus waarschijnlijk kun je deze beter gebruiken. Als voorbeeld heb ik de Museo Sans font gepakt.
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
| @font-face {
font-family: 'bodytekst';
src: url('fonts/museosans_300-webfont.eot'), local('fonts/Museo Sans 300'), local('MuseoSans300'),
url('fonts/museosans_300-webfont.woff' format('woff'),
url('fonts/museosans_300-webfont.otf' format('opentype'),
url('fonts/museosans_300-webfont.svg#webfontCBTSrJKn' format('svg');
} |
Hopelijk heb je hier wat aan

.
Volgens bovenstaande stappen werk ik ook, maar dan, zoals Bosmonster al opmerkte, met stap 0: font + licentie aanschaffen.