Sinds enkele dagen hebben we last van vreemd netwerk share probleem op de Mac OS X Server 10.6.2.
Wat is er aan de hand?
op de Mac OS X Server 10.6.2 (ip 172.16.0.25 en 26) hebben we diverse shares. Sinds enkele dagen zijn de shares soms wel en soms niet te benaderen via een Windows machine. Als je via een mac computer connectie maakt is er geen probleem. (vanuit dit punt lijkt het iets met de smb te zijn)
Ga je naar een windows server waar ook shares staan dan is er zowel voor de mac als een windows machine niets aan de hand (het probleem zit hem dan op de mac server en niet op de pc's).
De 25 en de 26 zijn wel te pingen, maar als je naar de shares wilt gaan \\172.16.0.25 zie je geen mapjes bij een windows machine of je krijgt geen toegang, op een mac computer wel (zolang die maar met apl verbindt en niet smb).
Ook heb je zonder dat er iets op de mac server wordt aangepast weer spontaan toegang.
Om een goed beeld te krijgen zo gaat het in zijn werk, zie tijdslijn
09:32:09 kan pad niet vinden
09:32:15 kan pad niet vinden
09:32:21 kan pad niet vinden
09:32:30 toegang
Vanaf nu zien we de shared mappen op de mac server
09:32:45 geen toegang tot de shared mappen (rechten zijn niet aangepast)
09:32:58 toegang tot de shared mappen
09:37:01 kan pad niet vinden
Even later op een andere pc
09:35:14 kan pad niet vinden
09:35:30 toegang
09:35:42 geen toegang tot de shared mappen (rechten zijn niet aangepast)
09:36:02 toegang tot de shared mappen
De mac server blijft wel gewoon ping response terug geven.
Er zijn de laatste weken geen aanpassingen gedaan. Dit probleem is spontaan ontstaan.
Hier en daar vindt ik een artikel dat het aan de update KB971468 ligt van windows maar deze update heb ik zelf al vanaf juli. En het probleem is op alle windows machines.
Conclusie het probleem zit bij de mac server en met de smb service van de mac server.
Iemand dit probleem ook gehad?
Wat kan het probleem zijn?
P.S. Ik weet niet als het bij netwerk of bij mac of Non-Windows Operating Systems categorie hoort, aangezien het een netwerkprobleem is heb ik hem bij netwerk geplaatst.
Wat is er aan de hand?
op de Mac OS X Server 10.6.2 (ip 172.16.0.25 en 26) hebben we diverse shares. Sinds enkele dagen zijn de shares soms wel en soms niet te benaderen via een Windows machine. Als je via een mac computer connectie maakt is er geen probleem. (vanuit dit punt lijkt het iets met de smb te zijn)
Ga je naar een windows server waar ook shares staan dan is er zowel voor de mac als een windows machine niets aan de hand (het probleem zit hem dan op de mac server en niet op de pc's).
De 25 en de 26 zijn wel te pingen, maar als je naar de shares wilt gaan \\172.16.0.25 zie je geen mapjes bij een windows machine of je krijgt geen toegang, op een mac computer wel (zolang die maar met apl verbindt en niet smb).
Ook heb je zonder dat er iets op de mac server wordt aangepast weer spontaan toegang.
Om een goed beeld te krijgen zo gaat het in zijn werk, zie tijdslijn
09:32:09 kan pad niet vinden
09:32:15 kan pad niet vinden
09:32:21 kan pad niet vinden
09:32:30 toegang
09:32:45 geen toegang tot de shared mappen (rechten zijn niet aangepast)
09:32:58 toegang tot de shared mappen
Even later op een andere pc
09:35:14 kan pad niet vinden
09:35:30 toegang
09:35:42 geen toegang tot de shared mappen (rechten zijn niet aangepast)
09:36:02 toegang tot de shared mappen
De mac server blijft wel gewoon ping response terug geven.
Er zijn de laatste weken geen aanpassingen gedaan. Dit probleem is spontaan ontstaan.
Hier en daar vindt ik een artikel dat het aan de update KB971468 ligt van windows maar deze update heb ik zelf al vanaf juli. En het probleem is op alle windows machines.
Conclusie het probleem zit bij de mac server en met de smb service van de mac server.
Iemand dit probleem ook gehad?
Wat kan het probleem zijn?
P.S. Ik weet niet als het bij netwerk of bij mac of Non-Windows Operating Systems categorie hoort, aangezien het een netwerkprobleem is heb ik hem bij netwerk geplaatst.
[ Voor 55% gewijzigd door RobbyTown op 13-10-2010 09:48 . Reden: Probleem beter uitgelegd ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe